microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Next - A Holnap a Múlté (2007)
Next

. . . . . . . . . . 6.95
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 5.9
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 96 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  sci-fi, thriller
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 16+
tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
A NEXT címû film ötlete kb. akkor született, mikor a Különvéleményt 2002-ben bemutatták a mozik. Gary Goldman írta annak a filmnek is a forgatókönyvét: "Megkeresett Jason Koornick, aki annak idején a hivatalos Philip K. Dick weboldal fõszerkesztõje volt, s interjút akart készíteni velem" mondja Goldman.

Az interjú során Koornick elárulta Goldmannek, hogy a weboldalért cserébe kapott egy olyan lehetõséget, hogy Dick valamelyik novelláját filmre vihesse. A két férfi hamarosan egyesítette tudását, hogy ezt a lehetõséget megvalósítsák. Korábbi tapasztalataiból Goldman már tudta, hogy milyen nehéz megszerezni egy Dick-történetet, Koornick pedig sejtette, hogy filmre vinni sem lesz gyerekjáték. Ketten együtt kiválasztották Az aranyembert.
"Az tetszett leginkább a sztoriban, hogy a fõhõs, Cris Johnson ugyan jövõbelátó volt, de ez a képessége rendkívül limitált volt, ugyanis csak az elkövetkezõ két perc eseményeit látta, s ettõl egyszerre lett óriási hatalom birtokosa, valamint saját képességeinek rabja is" nyilatkozza Goldman.

Annak ellenére, hogy az eredeti történet a jövõben játszódik, Goldman a forgatókönyv-tervezetében a jelenbe helyezte át a cselekményt. Koornick spekulatív fikciónak hívja a film mûfaját: "A sci-fik a jövõben játszódnak, jövõbeli technológiával és idegenekkel. A Next a mindnyájunk által ismert való világban játszódik, s betartja a fizika törvényeit, kivéve egyetlen karaktert.

Goldman azt is szereti Cris karakterében, hogy úgy közelíti meg az életet, mintha egy videojáték lenne. "Cris képes magában lejátszani az életét addig a pontig, amíg meghal" magyarázza az író, "aztán visszapörgetni az eseményeket a jelenig, s újra és újra lejátszani a lehetõségeket egészen addig, amíg helyesen nem cselekszik."

Goldman és Koornick megkeresték a film ötletével Norm Golightly producert, Nicolas Cage produkciós cégének, a Saturn Films elnökét. "Azonnal tudtuk, hogyezt a filmet meg kell valósítanunk, de elõbb megkértük Gary-t, hogy írja meg a forgatókönyvet, aztán keressen meg minket újra. Így is történt. Nicnek is nagyon tetszett az ötlet, jobban, mint eddig bármi" mondja Golightly.
Cage több okból is szimpatikusnak találta a sztorit. "Óriási Dick-rajongó vagyok. Hihetetlenül egyedi és nem hajlandó a kompromisszumra. Sajátos hangvételét könnyen filmre lehet adaptálni" nyilatkozza Cage.

Cage szereti a filmes kihívásokat, s a NEXT minden eddiginél nagyobbakat állított elé. "érdekelt az a férfi, aki teljesen átlagosnak tûnik, de azzal a tulajdonsággal született, hogy elõre láthatja, mi fog vele történni a következõ két percben. Még soha nem játszottam ehhez hasonló filmben. A sztori fantasztikus, de az elektronikus kütyük és a futurisztikus környezet hiányzik belõle. És Cris sajátos életlátásának és gondolkodási módjának visszaadása igazán nagy kihívást jelenthet egy színész életében."

Cage és Colightly felkereste a Revolution Studiost a forgatókönyvvel, ahol Todd Garner executive producer elolvasta, majd meggyõzte a céget, hogy vásárolják meg és jelöljenek ki egy forgatási idõpontot. Garnert lenyûgözte a történet: "Tetszik, hogy a sztori eredendõen egy gyönyörû szerelmes történet."

Garnernek nem csupán a forgatókönyv tetszett, hanem örült, hogy ismét Nicolas Cage-dzsel dolgozhatott olyan közös produkciók után, mint A FEGYENCJÁRAT és a TOLVAJTEMPÓ. "Nicolas Cage nem csupán nagyszerû akcióhõs, hanem hihetetlenül szimpatikus színész is egyben. Meg sem kell szólalnia, hogy kifejezõ legyen. És emiatt olyan kivételes színész. Minden leolvasható az arcáról."

A következõ lépés Lee Tamahori rendezõ szerzõdtetése volt. "Régóta nagy rajongója vagyok a rendezõnek" nyilatkozza Cage. "Idõrõl idõre megnézem A VADON FOGLYAI címû filmjét, amiben Anthony Hopkins és Alec Baldwin játssza a fõszerepet. Nagyon kötõdöm ahhoz a filmhez. Az EGYKORON HARCOSOK VOLTAK szintén nagy kedvencem. Látszik, hogy Lee mennyire kötõdik a színészeihez, képes a lehetõ legjobb alakítást kihozni belõlük."

Garner egyetért: "Annak ellenére, hogy tudjuk jól, hogy Lee-nek kisujjában van az akciófilm mûfaja, mint ahogy az látható volt a HALJ MEG MÁSKOR! és az xXx 2-ben, minket az a tulajdonsága érdekelt, ahogy a hõsei emberi oldalát láttatja."
"Azt akartam, hogy Lee ássa bele magát a karakterfejlõdés valamennyi vonulatába és próbáljon ki minden lehetõséget, hogy Cris karakterének egyedisége milyen fordulatokat tartogathat" mondja Cage. "Vállalta a kihívást. És számos jelenetben nagy segítségemre volt, mikor kerestem az egyensúlyt a düh és a frusztráció között."

Julianne Moore szerzõdtetése Callie Ferris ügynök szerepére nem okozott nehézséget a filmkészítõknek. "Julianne-t mindig nagyra értékeltem, ugyanis a szerepeit sajátos módon közelíti meg" nyilatkozza Cage.

Habár Moore már játszott FBI-ügynököt korábban - a HANNIBAL címû filmben -, de Ferrist más megközelítésben építette fel. "Végre negatív szereplõt játszhatok!" örvendezik a színésznõ. "Nagy móka, ugyanis nem kell azért küzdenem, hogy szimpatikus legyen a figurám. Ferris érdekei keresztben állnak Crisével. Megpróbálja meggyõzni a férfit arról, hogy dolgozzon a kormánynak, s segédkezzen abban, hogy elkapják azokat a terroristákat, akik nukleáris bombával fenyegetõznek; hogy helyezze a többség érdekeit a sajátja elé."

Cris viszont nem szeretne elrejtõzni egy földalatti kormánylétesítményben, hogy tévét nézzen és grafikonokat tanulmányozzon az élete végéig. A jövõjét egy gyönyörû lány oldalán látja. És mikor végre találkozik ezzel a lánnyal, hirtelen mindkettõjük élete megváltozik. És Crisszel is új dolog történik: többet lát a következõ két percnél.

A filmkészítõk Jessica Bielt szemelték ki Cris szerelme, Liz Cooper szerepére, aki kisiskolásokat tanít, mielõtt váratlan események középpontjába nem kerül.
A színésznõ kapva kapott az alkalmon: több oka is volt, hogy szerepeljen a filmben: "Felvillanyozott annak lehetõsége, hogy olyan tehetségek társaságában játsszak, mint Nicolas Cage, Julianne Moore vagy Lee Tamahori, aki elképesztõen nyugodt körülmények között vezényelte a forgatást. Ugyanakkor nyitott volt az improvizáció elõtt, így szabadon kísérletezgethettem a szerepemmel. Julianne számos szokatlan szerepet vállalt már el a karrierje során, hihetetlenül nagyszerû élmény volt látni, ahogy játszik: briliáns és fáradhatatlan színésznõ. És Nic is óriási átérzéssel közelíti meg a figuráját: tudja, honnan jött, hogy viselkedik bizonyos helyzetekben, így aztán jómagam is nagyobb odafigyeléssel formáltam meg a szerepemet. Nagyon magasra tette a lécet, de megpróbáltam felnõni a kihíváshoz."

Biel úgy írja le karakterét, mint a "csaj a bajban. Ez a szerepkör újdonság volt számomra." A színésznõ olyan akciófilmek keménykötésû szerepeirõl ismert, mint a PENGE: SZENTHÁROMSÁG és a LOPAKODÓ. "Jó érzés volt végre egy teljesen átlagos lányt alakítani, nem kellett mindenféle mutatványt betanulnom, hogy eljátszhassam õt" mondja Biel. "Egy szimpla tanárnõt alakítok, aki egyszer csak azon kapja magát, hogy menekül az FBI elõl, beleszeret egy olyan fickóba, aki azt állítja, hogy látja a jövõt és egyik vészhelyzetbõl a másikba csöppennek."

Szóval Bielnek tulajdonképpen anti-edzésben kellett részt vennie a szerep kedvéért. "Mindent teljesen másképp kellett csinálnom, mint szoktam. Próbáltam ügyetlenül futni és nem összeverni senkit sem. Sokkal nõiesebbre kellett vennem a figurát, s ehhez nem vagyok túlzottan hozzászokva" nyilatkozza a színésznõ.

Nicolas Cage-dzsel más volt a helyzet. Õ is szerepelt már több akciófilmben, s a NEXT-ben is számos konfrontációra került sor, s mivel szerepe szerint elõre látta a jövõt, egészen speciális, ún. kikerülõ harctechnikát sajátított el. "Olyan, mint a harc nélküli harc mûvészete" mondja a színész. "Mivel Cris elõre látja a jövõt, így számtalan módon képes kikerülni a küzdelmet. Ezt szórakoztatónak találtam és szerintem érdekes lesz látni."

Szóval rengeteg koreográfiát és harcmozdulatot kellett elsajátítania, valamint egy kevés modern táncot is - igen, modern táncot.

Scottt Grossman táncinstruktor segített Cage-nek abban, hogy különbözõ speciális mozdulatsorokat sajátítson el. "Azt gondoltam, hogy Cris sajátos módon mozog majd a verekedések során, mivel elõre látja, mi fog történni. Szóval képes elhajolni az ütések elõl. Egyfajta újhullámos harcmodort fejlesztettünk ki" mondja Cage. "Nem okozott problémát a táncmozdulatok betanulása, mivel az édesanyám is táncos volt."

Szeretõ és harcos egyszerre: nem csupán ez a kettõség jellemzi Cage-et: lassan kezd hozzászokni ahhoz, hogy nem csupán fõszerepet játszik filmjeiben, de produceri feladatokat is ellát (lásd A FEGYVERNEPPER, THE WICKER MAN). "A produceri és a színészi feladatok kezdenek egyre szorosabbá válni számomra" mondja Cage. "Sokkla kényelmesebb olyan ötleteket fontolóra vennem, melyek a saját produkciós cégemen, a Saturn Filmsen keresztül jutnak el hozzám."

Cage számos ötlettel állt elõ a NEXT történetét illetõen. Õ találta ki azt is, hogy Cris Johnson bûvészként tengesse mindennapjait. "Szerintem ezáltal hihetõbbé vált a figurája" mondja a színész. "ha egy ember ilyen képességekkel születik, szembesülnie kell annak lehetõségével, hogy a társadalom kiközösíti õt, idegennek, torzszülöttnek tartja. Valószínûleg halálra rémítené az embereket. Szóval biztos vagyok benne, hogy ezt a tényt el akarja titkolni embertársai elõl, s egyik legkézenfekvõbb lehetõség erre az, hogy vegasi mágusnak adja ki magát."

Ezt a döntést már a forgatás során hozta meg. "Lee-vel és a többi színésszel csináltunk egy színpadi próbát, s mindenki arra gondolt, hogy 'Jézus, mit mûvel ez az ember? Nem biztos, hogy részt akarok vállalni ebben!'" nevet Cage. "Lee azonban számos alkalommal tett együttmûködésrõl tanúbizonyságot, így belement a dologba."

Cage nagyon élvezte, hogy bûvészkedhet. "Mindig is érdekelt a varázslat, s a forgatáson rengeteg tehetséges bûvésszel volt alkalmam együtt dolgozni. Gyerekként arról álmodoztam, hogy egyszer bûvész leszek" nevet a színész.

Újabb meglepõ lépés volt a színész részérõl, hogy a forgatás kezdete elõtt néhány nappal szerepet osztott a feleségére, Alice-ra: õ játssza azt a nõt, akit Cris "Franck Cadillac" Johnson invitál a színpadra a bûvészshow során. "Alice-nak ez volt az elsõ filmszerepe" mondja Cage, "nem is nagyon álmodozik színészi karrierrõl, de úgy éreztem, vicces lenne együtt szerepelni egy filmben." És az is volt.

A FORGATÁSRÓL
A NEXT forgatása 2006. tavaszán kezdõdött egy kaliforniai kaszinóban, Morongóban, amely azt a Las Vegas-i kaszinót helyettesítette, ahol Cris kipróbálja a szerencséjét. "Morongóval nagy szerencsénk volt" mondja Garner. "Sokkal nagyobb szabadsággal rendelkeztünk ott, mintha egy Las Vegas-i kaszinóban forgattunk volna."

Két héttel késõbb a stáb már a Big Bear és a Lake Arrowheadnél dolgozott, ahol Arne Schmidt producer szerint "olyan sziklafalba ágyazott motelt találtunk, ahol fel tudtunk venni egy lavinajelenetet. Találtunk a terepen egy éttermet, melyet Bill Sandell látványtervezõ motellé alakított át."

A stábnak minden nap szélsõséges idõjárással kellett megküzdenie: "8.000 láb magasban egyfajta mikroklíma alakult itt ki" magyarázza Schmidt. "Minden nap napos reggel köszöntött ránk, s délutánra mindent beborított a köd. Sehol máshol nem volt köd, csak ott. Kész rémálom volt. Fõleg a felvétel szempontjából, hisz a különbözõ napokon felvett jeleneteknek illeszkedniük kellett egymáshoz."

Végül Tamahori mentette meg a helyzetet. "Nagyon gyorsan dolgozott" nyilatkozza Schmidt. "Amíg köd volt, közelieket vett fel, aztán abba a két és fél órába sûrített vagy 12 órányi melót, amíg a köd felszállt. Nem nagyon ismerek olyan rendezõt, aki ezt képes lenne utánacsinálni."

A lavinajelenet, amelyben Cris sziklák, egy víztorony, egy gõzmozdony, farönkök és a rendõrség elöl menekül, felvétele egy hétig tartott.
"Örvendetes, hogy Nic ilyen jó formában van" jegyzi meg Schmidt. "Egy hegyen kezdtük a felvételt, aztán gyakran változtattuk a helyszíneket, s az egészet úgy próbáltuk eladni, mintha a jelenet egyetlen hatalmas hegyoldalon játszódna. És Nicnek nem csak lefelé kellett rohannia ezeken a lejtõkön, hanem a felvételek végén újra meg újra felmásznia, 8.500 láb magasba. Egy héten át ugrált, futott és mászott. És még csak azt sem lehet mondani, hogy szaporán szedte volna a levegõt."

Ezt követõen a stáb Los Angelesbe költözött, hogy a város kikötõjében vegye fel a film legnagyobb jelenetét, amelyben egy hatalmas teherszállító hajó kiemelt szerepet kapott.

Schmidt jól felkészült technikus csapatot állított össze a jelenethez. "Egy ilyen jelenethez olyan embereket kell alkalmaznod, akik tapasztaltak és minden problémát képesek megoldani, s segítenek abban is, hogy hatékonyan szervezzük meg a forgatási napokat. És persze az eredmény valósághû legyen, amennyire csak lehet." R.A.Rondell nagyhírû kaszkadõrkoordinátor irányította azt a 35 kaszkadõrbõl álló brigádot, továbbá a speciális effektusokért felelõ stábot és a helikoptereket, akik abban a jelenetben vettek részt, mikor támadást intéznek a robbanóanyagot szállító hajó ellen.
"Néhány hétig eltartott, mire kitaláltam, hogy legyen ez az egész, s az elképzeléseimet Lee elé tártam. Mindent feltártam neki, ami a helyszínbõl kihozható, végül ráhagytam a döntést. Ez az õ játszótere, s nagyon jó szeme van az akcióhoz, a kamerához és a mozgáshoz" jegyzi meg Rondell.

Tamahori és Rondell végül úgy döntött, hogy a hajó ellen indított támadást dokumentarista stílusban veszik fel. Így aztán megtervezték a következõ jelenetet: "A terroristák felmennek a hajóra, ahol füstbombákat szórnak szét. Senkit sem kímélnek. A levegõ klausztrofóbiától, hátborzongató zajoktól teljes. Az emberek sikoltoznak, valakit eltalálnak melletted. Foglalkoznod kellene veled, de nincs megállás. Az egész a nézõ elõtt zajlik, amitõl hihetetlenül félelmetes élménnyé válik" magyarázza Rondell.

Hogy a film még realisztikusabb legyen, egy katonai tanácsadót is szerzõdtettek a filmhez. "Jared Chandler korábban a Különleges erõknél szolgált, ugyanakkor otthonosan mozog a filmek világában is" mondja Schmidt. "Ha fegyverekre, katonai akciókra került a hangsúly, akkor számíthattunk a szakértelmére. Megtanította a színészeket és a kaszkadõröket arra, hogy öltözködjenek rendesen, hogy tartsák a felszerelést és hogy használják a fegyvereket. Abban is segített, hogy a katonai szöveg hitelesnek hangozzék."

Ez nagy mértékben megkönnyítette a forgatást, mivel Chandler valamennyi hadi kérdésre tudta a választ, ráadásul azzal is tisztában volt, hogy mindezt hogy kell filmre vinni.

Julianne Moore egyetért abban, hogy Chandler nélkülözhetetlen szereplõje volt a stábnak. "Jareddel remekül lehet dolgozni, mivel részletesen, türelmesen elmagyarázza, hogy az adott jelenet hogy fog kinézni, hová kell állnom, milyen alakzatot vesznek fel az emberek és mikor kell meghúzni a ravaszt."

A NEXT-ben számos helikopteres jelenet látható, melyhez a stáb megnyerte Cliff Fleming légi koordinátort. "Cliff a világ egyik legjobb aktív pilótája" jelenti ki Schmidt, aki korábban már dolgozott együtt Fleminggel A BEVETÉS SZABÁLYAI és a KATONÁK VOLTUNK c. filmeken. "ha éppen nem filmeken dolgozik, akkor a NASA-nak teljesít megbízásokat."

Julianne Moore elismerõen nyilatkozott Flemingrõl és csapatáról. "Egy ajtó nélküli helikopterrel szálltunk le Los Angeles kikötõjében. Még soha nem ültem olyan helikopterben, aminek nem volt ajtaja. Egy kicsit bizonytalannak érzed a helyzetet. de Cliffék megmutatták, hogy Nic hogy száll be a gépbe, hogy csatolja be magát, s még arra is figyelmeztettek, hogy a gép hirtelen fog felszállni. Nagyon segítõkészek voltak és mindent elmondtak, amire csak kíváncsi voltam, s körültekintõen ügyeltek mindnyájunk biztonságára, ugyanakkor arra is, hogy úgy tûnjön, mintha értenénk ahhoz, amit csinálunk."
Végül a stáb átvonul a Grand Canyonba, hogy felvegyék azt a jelenetet, amelyben Liz indián gyermekeket tanít.

A félreesõ indián rezervátum helyszínül választása a menthetetlenül romantikus Cage ötlete, aki annak idején ide hozta feleségét Alice-t az elsõ randevújukon. "Egy helikopter tett le minket a Canyon aljára és stoppal mentünk tovább. Itt találkoztam ezekkel a fantasztikus indiánokkal, akik megmutatták a hely igazi szépségeit" árulja el Cage. "Úgy gondoltam, hogy ezeket a csodálatos vízeséseket, sziklafalakat a nézõknek is látniuk kell, fõleg, hogy tulajdonképpen nincs is messze Los Angelestõl."

"A szokásos stáb kb. harmadával, úgy 50 emberrel jöttünk ide forgatni" árulja el Schmidt. "Még néhányan egy közeli hotelban állomásoztak, ahonnan helikopter szállította õket a helyszínre. A stáb nagyobbik fele Las Vegasban maradt, ahonnan helikopterrel szintén csak 90 perc volt az út. Cliff Fleming nem csupán az emberek szállítását intézte, hanem a felszerelést is túráztatta, az ételrõl és italról nem is beszélve.

A Canyon nem csupán megközelíthetõségben jelentett problémát: délelõtt 10-ig nem sütött a nap, amely aztán délután öt körül már el is indult lefelé. "Ez határolta be a napunkat" mondja Schmidt.

De a hely szépsége mindenért kárpótolt. Még soha nem forgattak filmet ezen a helyen. "Sõt, a helyi indiánok nem is nagyon szeretik, ha fényképezik õket" nyilatkozza Schmidt, "de Nic már számos alkalommal járt itt turistaként, s remek kapcsolatot épített ki velük. Biztos vagyok benne, hogy ennek köszönhetõen kaptunk engedélyt a forgatásra a törzsi tanácstól."

Cserébe a stáb több mint 50 indiánt alkalmazott a forgatáson, többek között 11 gyereket, akik Liz diákjait alakították a vízeséses jelenetben. Továbbá a törzsfõnök egy bölcs öreg sámánt alakít abban a jelenetben, melyben Cris bûvésztrükköket mutat be a gyerekeknek.
"Mikor végeztünk a forgatással, az indiánok - köztük a 11 éves törzsi hercegnõvel - egy különleges táncot jártak nekünk teljes törzsi díszben. Fantasztikus élmény volt" meséli Schmidt.
Végül Cage színészként és producerként egyaránt elérte azt, amit szeretett volt. "Imádom a romantikus filmeket. Továbbá szeretem a kalandot és az akciót. Az a legjobb, ha ezek mind szerepet kapnak a filmben. Ráadásul a NEXT-ben különleges karakterek szerepelnek: régóta nem láttam olyan filmet, amiben bûvészek játszanának. És remélem, hogy a filmünk a közönség minden tagjának nyújt valami emlékezetest. Hiszem, hogy ez így van."


szereplők:
Nicolas Cage ... Cris Johnson - 'Frank Cadillac'
Julianne Moore ... Callie Ferris ügynök
Peter Falk ... Irv
Jessica Biel ... Elizabeth 'Liz' Cooper
Thomas Kretschmann ... Mr. Smith
Tory Kittles ... Cavanaugh ügynök
José Zúñiga ... Roybal biztonsági fõnök
Jim Beaver ... Eric Wisdom JTTF igazgató
Jason Butler Harner ... Jeff Baines
Michael Trucco ... Kendal
Enzo Cilenti ... Mr. Jones
Laetitia Danielle ... Miss Brown
Nicolas Pajon ... Mr. Green
Sergej Trifunovic ... Mr. White
Charles Chun ... Davis
Patricia Prata ... Showgirl
Jon Hughes ... Emcee
Jessica Barth ... Michelle
Logan Christopher ... Blonde pasija


fényképezte:
David Tattersall

vágó:
Christian Wagner

látvány:
William Sandell

jelmez:
Sanja Milkovic Hays

zene:
Mark Isham

művészeti rendező:
Kevin Ishioka

szereposztó:
Denise Chamian

díszlet:
Robert Gould

producer:
Nicolas Cage
Todd Garner
Norman Golightly
Graham King
Arne Schmidt
Gary Goldman
Jason Koornick