információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
-HOSSZÚ SZINOPSZIS-
Mladen (35) mondja el drámai vallomását egy rejtélyes hallgatónak. A történet végigvezet minket a film történetén...
Mladen és Marija boldog, hétköznapi fiatal belgrádi házaspár. Mint annyian, õk is bérlik a lakásukat. Nagy örömüket lelik tízéves fiukban, Nemanjában. Marija egy iskolában tanít, Mladen építõmérnök egy állami építési vállalatnál. Hisznek benne, hogy hamarosan jobb napok jönnek...
De világuk összeomlik, amikor egy váratlan roham után kiderül, hogy Nemanja egy ritka szívbetegségben szenved. Az egyedüli segítség egy külföldi klinikán elvégzendõ mûtét lehetne. A mûtét és a vele járó utazás 30.000 euróba kerül. Ráadásul a pénzt igen gyorsan kell elõteremteniük, mert Nemanja állapota súlyosabbá és súlyosabbá válik.
Megértik, hogy olyan összeg ez, amit képtelenek összeszedni. A bankoktól nem kapnak kölcsönt, a barátaik pedig nem tudnak segíteni. Mladen és Marija újságban feladott hirdetéssel próbálnak támogatókat szerezni az operációhoz.
Néhány hétnyi csalódott várakozás után, miközben egyetlen fillér sem érkezett a bankszámlájukra, egy rejtélyes ember válaszol a hirdetésükre. Õrült ajánlatot tesz Mladennek: odaadja az egész pénzt, de cserébe Mladennek meg kell ölnie egy bizonyos üzletembert. A rejtélyes megrendelõ leegyszerûsítve próbálja Mladennek megmagyarázni, hogy csupán egy gyûlölt és gonosz ember életét kéri az ártatlan gyerek, Nemanja életéért cserébe.
Mladen visszautasítja ezt az õrült ajánlatot, és nem is említi Marijának, miközben kétségbeesetten próbál más megoldást találni. De a rejtélyes ember fokozatosan ráveszi Mladent a "munkához" való elõkészületekre.
Mladen megfigyeli az áldozatot, aki egy gazdag bûnözõ benyomását kelti, majd a felesége és lánya társaságában is meglátja õt. Döbbenten veszi észre, hogy a férfi Jelena férje és a nyolcéves Isidora apja, akikkel Mladen és Nemanja gyakran beszélgetett a közeli parkban. Azonnal felhagy minden ellene irányuló szándékával.
De ahogy Nemanjának egy újabb, majdnem halálos rohama lesz, miután már nem is engedik haza a kórházból, Mladen nem lát más kiutat.
Még azon az estén megöli az áldozatát.
Olvas az áldozatról az újságokban, bûnözõi hátterérõl és kapcsolatairól. Mladen elmegy a temetésére, ahol szembesül annak felesége és lánya, Jelena és Isidora fájdalmával, és a halott barátainak bosszúszomjas fenyegetõzésével.
Mladen úgy érzi, átalakult: különös módon kötõdik Jelenához és Isidorához, e két teremtéshez, akikre õ hozta a szerencsétlenséget. Ugyanakkor Marijával való viszonya összeomlik, a nõ felé irányuló, rejtett könyörgése miatt.
Hogy még rosszabb legyen minden, a férfi, aki megrendelte a gyilkosságot, nem jelentkezik a pénzzel. Mladent láthatóan átverték. Mivel nem tudja, mit is tehetne, elkeseredetten várakozik a halott ember ajtaja elõtt, abban a reményben, hogy a Megrendelõ végül mégis felbukkan (hiszen õ a család egyik "barátja" lehet).
Eközben a fájdalomtól sújtott Jelena és Isidora elhagyják házukat, és a parkba mennek. Jelena hirtelen összeesik, és Mladen, mivel csak õ van a közelben, elviszi õt az ügyeletre. Kiderül, hogy nagy adag nyugtatót vett be. Ahogy visszanyeri az öntudatát, Jelena beszélni kezd Mladenhez, mint olyan emberhez, aki megmentette az életét. A nõ vonzalmat érez iránta.
Mladen elrohan, mélyen megrendülve leissza magát, és végül egy utcai verekedésbe keveredik. Beviszik a rendõrségre, ahol a felügyelõ elõtt beismeri a gyilkosságot. De, nagy meglepetésére, a felügyelõ egy másik felügyelõt hív, aki megpróbálja meggyõzni Mladent, hogy csak félrebeszél, mert kimerült, és elengedi õt.
Mikor eléri a házukkal szemben lévõ parkolót, Mladen egy fenyegetõ telefonhívást kap a megrendelõtõl, akit a rendõrség értesített Mladen történetérõl. Egy fiú hangját hallja, aki a háttérben egy autó ablakát tisztítja, és ebbõl Mladen rájön, hogy hol is van a megrendelõ. Autójával észrevétlenül követni kezdi, míg végül eljut a lakóhelyéhez.
Ezután hazamegy, és azt kezdi tervezni, hogyan üt majd rajta a megrendelõn, amikor nem védi õt senki, és hogyan kényszeríti rá, hogy odaadja a pénzt. Otthon Marija döntött, és elhagyja Mladent, majd Jelena tûnik fel az ajtóban, és a segítségét ajánlja, mivel tudomást szerzett a fiúk problémájáról. Jelena felajánlja, hogy kifizeti a mûtétet - de Mladen kidobja õt. Egyedül maradva, õrjöngõ dühében mindent összetör maga körül...
Reggel Mladen a saját lakásában rajtaüt a megrendelõn, elveszi minden pénzét, de az nem elég, mert ki sem akarta fizetni. Dühében majdnem megöli õt is.
Jelena idõközben átutálja a szükséges pénzt. Nemanja Marijával együtt elutazik.
Mikor megtudja, hogy a mûtét sikerült, Mladen elmegy Jelenához. Elmondja neki a teljes igazságot (vagyis a film történetét; ugyanaz a jelenet ez, mint a film elején, amikor elõször látjuk a hallgatóját - Jelenát). Elmeséli a gyilkosságot is, és várja, hogy Jelena ítélkezzen felette. Átadja neki a pisztolyt. Vissza akarja fizetni az adósságát.
De a nõ csak nézi, szótlanul, majd megkéri, hogy menjen
A forgalmi lámpánál utoléri az áldozat fivére és Mladent lelövi, oly módon, ami erõsen emlékeztet arra, ahogy õ lõtte le az áldozatát.
Csapda
-rendezõi elképzelés-
A CSAPDA egy hétköznapi emberrõl szól, aki arra kényszerül, hogy saját gyermekének életérõl vagy haláláról döntsön.
A fõhõs erkölcsi dilemmájának története ez - vajon megmentse-e fiának életét azon az áron, hogy õ maga gyilkossá válik. Annak a története, ahogy egy férfi megpróbálja a halált életre váltani, saját szerencsétlenségét másra átruházni. Egy olyan esemény története, amely megmenthetné az õ családját, de szenvedést hoz egy másikra. Egy történet a döntés nem létezõ szabadságáról.
A CSAPDA egy "személyes történet" jellegû film. Egyfajta modern, balkáni változata a "Bûn és bûnhõdésnek". Arról a bûntényrõl szól, amely megmentette a fõhõs gyermekét, és a belülrõl fakadó bûnhõdésrõl.
A CSAPDA egy pszichológiai dráma, thiller elemekkel - egy realisztikus, kemény és nyers film. A hosszú szünetek és a fõhõs magányát és tehetetlenségét tükrözõ sivárság és üresség filmje. Egy film, amelyben a teleobjektívvel készült közeli felvételek, a gazdag hanganyag, a zörejek és az atmoszféra részévé váló zene, a fõhõs arcához, belsõ világához vezetõ kameramozgások lassan rajzolják ki ezt a széttörhetetlen lidércnyomást.
A CSAPDA egy olyan film, amelyben egy átlagember válik gyilkossá. Egy olyan ember története ez, aki sohasem gondolta volna magáról, hogy képes lesz embert ölni, és aki körül minden erkölcsi érték, amiben hitt, porrá vált. A fõhõs elõtt két út áll - és mindkettõ fájdalomhoz, bûnhöz és szerencsétlenséghez vezet. Egy morális és egzisztenciális csapdába esett ember története ez.
A CSAPDA a Milosevic utáni Szerbiáról szól, amelyben már nincs háború, csak morális és egzisztenciális ûr; az átváltozóban lévõ Szerbiáról, amelyben az emberi élet még mindig nem sokat ér; és a normális életrõl, amely még mindig elérhetetlennek látszik.