microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Égető Bizonyíték (2008)
Burn After Reading

. . . . . . . . . . 7.15
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 5.8
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 96 perc
nemzetiség:  amerikai, angol, francia
műfaj:  krimi, vígjáték
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 16+
c tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
A FILMRÕL


Az Égetõ bizonyíték, Joel Coen és Ethan Coen (Nem vénnek való vidék, Fargo, A nagy Lebowski) thriller-komédiája a 2008-as Velencei Nemzetközi Filmfesztivál nyitófilmjeként debütált a nemzetközi filmes közönség elõtt.

Legújabb filmjükben a Coen fivérek a vígjáték legfontosabb alkotóelemeit vegyítik - helyzetkomikum, szatíra, szexuális humor -, hogy elmeséljenek egy történetet egy kirúgott CIA elemzõrõl, két washingtoni fitneszterem alkalmazottról, és egy elveszett cd-rõl, amely lehet, hogy szigorúan titkos anyagot tartalmaz.

Ahogyan az események kicsúsznak a hõsök irányítása alól, az ellentétes erõk dolgozni kezdenek, és elõtérbe kerül a sztori sötét oldala.

A tény, hogy az Égetõ bizonyíték a tavalyi Nem vénnek való vidék-et követi Coenék filmográfiájában, inkább az idõzítésrõl szól, mint bármilyen történetmesélõ út követésérõl, bár a karakterek mindkét alkotásban szenvednek a szörnyû következményektõl - ez állandó motívum a fivérek filmjeiben.


AZ ALAPÖTLET
Joel Coen: A forgatókönyvet akkor írtuk, amikor a Nem vénnek való vidék adaptációja készült.

Ethan Coen: Az ötlet úgy jött, hogy különféle szerepeket akartunk írni azoknak a színészeknek, akikrõl úgy gondoltuk, vicces lenne közös filmben látni. George Clooney-t, Richard Jenkins-t, Frances McDormandot ismerjük, dolgoztunk velük együtt már korábban, és ott van Brad Pitt és John Malkovich. Karakterek keverékén gondolkodtunk, és egy olyan történeten, amelyben érdekes lehet ezeket a színészeket látni.

Joel Coen: George-dzsal és Richarddal kétszer is dolgoztunk korábban, és legalább négy közös munkánk volt már Frannel - õk azok közé a színészek közé tartoznak, akik arra inspirálnak, hogy szerepet írjunk nekik.

Mint Brad, John Malkovich is olyasvalaki, akivel még nem dolgoztunk együtt, bár régóta szerettünk volna. Így a szerepét kifejezetten neki írtuk, ami nagyon élvezetes munka volt.

A filmbeli karakterek ütõdöttek, de szerethetõk. Megkértük a színészeket, hogy ragadják meg és öleljék keblükre saját belsõ õrültségüket.
Ezen túl, a történet középkorú emberekrõl szól, akik mindannyian szakmai, személyes és szexuális krízisen mennek keresztül, valamint érintjük a nemzetbiztonság problémáját is. Ettõl lesz ez a mese igazán washingtoni. A történet a Central Intelligence Agency (CIA), és a testépítõ szalonok világával foglalkozik, és azzal, hogy mi történik, ha ez a két világ keresztezõdik és összeütközésbe kerül. Az internetes randevúzás szintén belekerült a mixbe.

Ethan Coen: Ez egy vígjáték, és ebben a mûfajban rendeztünk már néhány filmet, de Washington, a kémek világa, és a politikai cselszövés - ezek új elemek.

Joel Coen: Sok-sok évvel ezelõtt elkészítettük az Advise and Consent címû film szupernyolcas változatát. (Advise and Consent: Otto Preminger 1962-ben készült, Allen Drury regényébõl forgatott drámája, a fõszerepben Henry Fondával, mely lerántja a leplet Washington kulisszatitkairól - az elnök által jelölt államtitkár szenátusi vizsgálata során sötét titkokra derül fény).

Ethan Coen: Nem szereztük meg a jogokat az eredeti Drury regényhez, így nem vetítettük a filmet. Mint az Advise and Consent, az új filmünk is a politikával való személyes találkozásról szól, némi melodrámai felhanggal. Az Égetõ bizonyíték a mi változatunk a Tony Scott/Jason Bourne-típusú filmekre - robbantások nélkül.

Joel Coen: Ez a munkánk hasonló a Seven Days in May címû filmhez. (John Frankenheimer 2 Oscar-díjra jelölt politikai drámája 1964-ben készült Burt Lancaster és Kirk Douglas fõszereplésével, témája a feltételezett szovjet nukleáris támadás miatt kialakuló feszült helyzet a katonai vezetõk és az elnök között.)


A KARAKTEREKRÕL
George Clooney (aki maga is szerepelt/készített számos politikai témájú filmben/et): a washingtoni helyszín ellenére, ez a film valójában megdöbbentõen buta emberekrõl szól, akik döbbenetesen buta dolgokat mûvelnek, legyen szó szexrõl vagy egyéb más helyzetrõl. Ami még érdekesebbé teszi az egészet, hogy még csak nem is politikusok. Amint felhívtak, tudtam, hogy benne akarok lenni a filmben. Mi lehet ennél jobb? Mégiscsak a Coen testvérekrõl van szó. Olyan szerepekkel keresnek meg, amelyekrõl az emberek nem is gondolnák, hogy képesek megformálni. Aztán elmondták, hogy a szerepet nekem írták, emiatt kicsit aggódni kezdtem...

Ethan Coen: Ahogy George öregszik, a neki írott karaktereink is öregszenek, de ez nem jelenti azt, hogy bölcsebbé válnak.

Clooney: Harry nem különbözik azoktól a figuráktól, akiket eddig a Coen fivérek filmjeiben játszottam, megint az a bús, hülye karakter. De van benne valami gonoszság, ami eddig nem volt meg, mint például az Ó, testvér, merre visz az utad?-ban. Hahotáztam a történeten, miközben olvastam. Annyira beteg, hogy vitt magával. Megnövesztettem a szakállamat, és beálltam a díszletbe - ahol végre lehetõségen nyílt együtt dolgozni Frannel.

Frances McDormand: A karakterem elsõ jeleneténél ez állt a forgatókönyvben, a leíró résznél: “Közeli egy nõi fenékrõl. Fehér. Sovány. Középkorú." Miért olvassa tovább az ember? És miért vállalja a munkát?

Ethan Coen: Öröm Frannek írni, mert tudom, hogy jó színész. Nem vicces viszont megmutatni neki az elkészült forgatókönyvet, mert ordítani kezd.

Joel Coen: Hónapokon keresztül dolgozunk rajta, õ meg ezzel jön: ennyi az egész? Általában átdolgozzuk az anyagot.

McDormand: Együtt dolgoztam a Coenekkel az elmúlt 25 évben. Az elsõ filmjük, a Véresen egyszerû az én elsõ filmem is volt. Nem tudom, hogyan vesznek rá arra, amire rávesznek. De mindig megéri.

Brad Pitt hosszú ideje várt már arra, hogy szerepeljen egy Coen filmben, míg végül megtörtént a felkérés.

Pitt: Nem gondoltam volna, hogy a fazon ilyen egyszerû, rágógumit csócsáló, Gatorade-szlopáló, iPod-függõ agytalan arc. Mondtam Joelnek és Ethannek, mekkora idióta..., viszont jó szíve van. Úgy látom a szerepet, mint egy ugródeszkát.

Clooney egy vállrándítással reagál, és így kommentálja régi barátjának és színésztársának megjegyzését: Brad le fogja nyúlja a film sikerét.

Joel Coen: Megtanulta megszeretni ezt az idióta figurát, csakúgy, mint George, és nagyon vicces a szerepében.

McDormand: Brad olyasmiket mûvelt a jeleneteinkben, amitõl nagyon nehéz volt visszafognom magam, hogy ne essek hanyatt.

Pitthez hasonlóan, John Malkovich is évek óta remélte, hogy együtt dolgozhat a Coenekkel: Amikor felhívtak, és azt mondták, hogy írtak egy szerepet nekem, el voltam ragadtatva. Az egész forgatókönyv olyan emberekrõl szól, akik meg akarják változtatni magukat. Ozzie szarkasztikus figura, és egy szeszkazán. Amikor betintázik, rögtön izgalomba jön, és a memoárját írja - amit nagyon rosszul tesz.

A Cox feleségét, Katie-t alakító Tilda Swinton így kommentálja szerepét: Óriási mondataim vannak: “Elég az õrületbõl!" Katie úgy érzi, bolondokkal van körülvéve, mindenért ideges, kiábrándult a férjébõl, és kiábrándult az életbõl is."

Aki hasonlóan kiábrándulttá válik, az a Richard Jenkins által játszott Ted Treffon, aki a színész elmondása szerint “mélyen érzõ". Kétségbeesetten szerelmes Lindába, de a nõ csak barátként gondol rá.


A RENDEZÉSI STÍLUS
Ezzel a kiemelkedõ színészgárdával leforgatni az Égetõ bizonyítékot azt jelentette, hogy az idõzítés vált kulcskérdéssé. Még egy ok, amiért a Nem vénnek való vidék készült el elõször.
Ethan Coen: Megtaláltuk a megfelelõ idõpontokat a színészek naptáraiban, és ez diktálta, hogy mikor tudtunk forgatni.

Az egyik gyártó cég, a Working Title, és vezetõi, Tim Bevan és Eric Fellner régóta együtt dolgozik Coenékkel. Közös munkáik a Fargo (amely Oscar-díjat nyert McDormand-nak, mint legjobb színésznõ, és a Coen-fivéreknek is a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriájában), A nagy ugrás, A nagy Lebowski, az Ó, testvér, merre visz az utad? (melyért Clooney Arany Glóbusz-díjat kapott), és Az ember, aki ott se volt.

A rendezõ testvérpár megszokott alkotótársain kívül még azt a csapatot is felkérte a közös munkára, akikkel a Nem vénnek való vidék-en dolgoztak együtt: a jelmeztervezõ Mary Zophres, a díszlettervezõ Nancy Haigh, a sminkes Jean Black, a hangkeverésért felelõs Peter Kurland, és a forgatókönyv ellenõrzését végzõ Tom Johnston alkották a stábot.

Joel Coen: Ezek az emberek nagyon-nagyon jók a saját szakterületükön. Bármire képesek a filmjeinkért. Nagyon szerencsések voltunk, hogy a szakmájukban legjobbnak számító emberekbõl állt össze ez a csapat.

A forgatási helyszíneket illetõen az a döntés született, hogy bár a történet Washington D.C.-ben játszódik, és ezért a külsõ felvételek közül néhányat ott vesznek fel, a jeleneteket többnyire New York környékén forgatják. Ebbe a döntésbe belejátszott az is, hogy a Coen testvérek közel akartak maradni otthonukhoz és családjaikhoz, valamint az, hogy Clooney azidõtájt éppen New Yorkban és környékén dolgozott egy másik filmen.

Bár az impozáns szereplõgárda igencsak felkeltette a paparazzók figyelmét, bárhol is tûnt fel a stáb, a forgatás simán ment - ahogy a Coen testvérek esetében ez lenni szokott.

Jenkins: Felelõsséggel ruházzák fel a színészeket; tudják, hogy mit akarnak, de eközben azt is akarják, hogy valamit hozzátegyünk a szerephez.

McDormand: Mint filmesek, Joel és Ethan rendkívül felkészültek; aprólékosan elterveznek mindent, és ezt a színészek miatt teszik. Nem kell arra várnunk, hogy döntsenek. És emellett nem hajthatatlanok. Nyitottak az improvizációra is egy bizonyos szintig, de ez nem igazán az õ módszerük. Az egyesített érzékenységük megkönnyíti számukra, hogy elmondják, mit akarnak másoktól, mert már átbeszélték egymással.

Swinton: Kidolgoznak mindent, mialatt írnak, így mire a forgatásra kerül a sor, már minden összeállt. A forgatás annyira problémamentes és családias volt, egy csodálatos élmény, az õ munkaritmusukkal. Elképesztõen könnyû munka volt, kivéve George-nak és nekem a szakítás jelenet.

Swinton és Clooney már jól ismerték egymást, mivel korábban közösen szerepeltek a Michael Clayton címû thrillerben, mely alakításáért a színésznõ Oscar-díjat nyert.


Clooney: Mindig megpróbálom úgy irányítani az általam rendezett filmek forgatását, ahogy Ethan és Joel csinálja. Az õ módszerük és stílusuk a legegyszerûbb. Hagyják, hogy kipróbáld a saját ötleteidet, ha vannak, de ahogy õk látják, úgy az igazi, mert nagyon specifikus tervük van. Láttam õket, hogyan csinálják, legyen szó akár csak egy próbáról.

Megtanultam tõlük, hogy milyen fontos a storyboard - a jelenetek képei lerajzolva -, a forgatókönyv szélén ott szerepelnek az aznapi jelenetek képrõl képre, és mindenkinek kiosztják, aki a díszletben van. Felbéreltem a storyboard rajzoló grafikusukat, J. Todd Anderson-t az általam rendezett filmekhez.

A színészgárda másik tagja, aki szintén jegyez játékfilmet rendezõként, Malkovich: Elõször is, Coenék tudják, hogyan kell filmet készíteni. Másodszor, nem a kontroll megszállottjai. Tudják, mit akarnak látni minden egyes képkockában - hogyan fogják leforgatni, összevágni - úgyhogy nem vesztegetik az idõt, és minden hihetetlenül gyorsan megy.
Hagyják a színészeket dolgozni, de figyelnek rájuk, és nyitottak maradnak. Ez mind áldás egy színésznek. Igazán bele lehet helyezkedni a szerep megformálásába.

Clooney: Coenék mindig adnak a karakteremhez valami kínosat. A Mondd, testvér-ben a hajam volt az, a Kegyetlen bánásmódban a fogam, az Égetõ bizonyítékban pedig... majd meglátják.

McDormand: Ami izgalmas ebben a filmben, hogy középkorú lúzerekrõl szól. George Clooney és Brad Pitt, mint lúzerek, ez mesés!
Láttunk már tragédiát és komédiát középkorú emberekrõl, de ezek kombinációját nem túl gyakran. Ez a film túláradóan vidám, de van némi szomorúság is a karaktereinkben.
Van egy csomó középkorú ember, aki még jár moziba. A nézõk bele tudnak helyezkedni majd a szerepembe, és abba, ahogyan a karakterem látja a világot. Csak a plasztikai mûtét jár a fejében, és hogy találjon magának egy pasit, egyszerûen nem tud semmi másra gondolni.


JELMEZ ÉS FRIZURA
Clooney: A szerepeket, amiket Ethan és Joel filmjeiben játszottam, csak úgy hívjuk, hogy az “idióták trilógiája". Amikor ruhákat próbáltunk a karakteremhez, bedobtam a jelmeztervezõnek, Mary Zophres-nek az ötletet, hogy mi lenne, ha aranyláncot viselnék. Ezzel minden a helyére került. Pontosan tudtam, hogyan kell ennek a figurának kinéznie. Nadrág hónaljig felhúzva, igazi tuskó.
Eleinte egy kicsit furán éreztem magam ebben a szerepben, elbizonytalanított. Aztán megláttam Brad Pittet ugrándozni a feszes Spandex sortjában, és rögtön tudtam, hogy ok vagyok.

Malkovich: Ozzie elég õrült figura, úgyhogy õt alakítani nagy élvezet volt, különösen az a jelenet, amikor kirúgják. Aztán azzal kellett töltenem igen sok idõt, hogy kiabáltam a telefonba, és eljátszottam, hogy atomrészeg vagyok.
A karakterrõl és a megformálástól kicsit eltérve, a Coen fivéreknél egy film látványa és hangulata a döntõ.

Ethan Coen: Az Égetõ bizonyíték Washington D.C.-ben játszódik - nincs túl sok fény és szín, de elég élénk a látványvilág. A természetes látványra mentünk rá, a helyszínek nagy része kiesett a központi körbõl, mint a film maga. Az egyik kulcsfontosságú helyszínt bizalmasan kellett kezelnünk. A CIA-folyosón játszódó jelenetek egy részét titkos helyszínen forgattuk.

A jelmeztervezõ Zophres sem átlagos feladattal szembesült: Amikor elolvastam a forgatókönyvet, megjelent elõttem, hogy hogyan is kéne kinéznie mindenkinek - anélkül, hogy a rendezõk mondtak volna olyasmit, hogy neki vagy neki ezt és ezt kéne viselnie. Újra és újra felkérnek, én vagyok a legszerencsésebb kosztümös Hollywoodban, az biztos. De hogy George és Brad úgy nézzen ki, mint két átlagos fazon?

Hogyan változtassam át Hollywood és Itália aranyifját, George Clooney-t Harry Pfarrer -ré? George borostája, az aranylánccal kombinálva - ez volt a kulcs. Harry randi-ruhájához egy kockás inget választottunk, sport kabáttaé és nadrággal, és mûködött.
Clooney ezt megelõzõen az Oscar-díjas Syrianában öltözött át teljesen, õ átment már ilyen átalakuláson. De mi a helyzet Pitt-tel?

Brad-bõl egy konkrét bunkót kellett csinálnunk. Lyn, a fodrász elképesztõ frizurát kreált Chadnek, a haja felállt, egy borzalmas szõke tinccsel benne. Ami az edzõtermi ruháját illeti, nem gondolom, hogy valaha láttuk Bradet sortot viselni, az elsõ ruhapróbára természetesen rendes ruhában érkezett. De a sort, sportzoknival és nagy fehér edzõcipõvel kombinálva megteremtette a kellõ kinézetet.

Aztán ott az a ruha, amit Chad Linda javaslatára vesz fel. Még az olcsó ruhák is jól állnak Braden, úgyhogy egy különleges darabot kreáltunk, ami kifejezetten rosszul állt neki. Hozzátettünk egy elképesztõen ronda gyapjúnyakkendõt, és így lett tökéletes a kép. Borzalmasan nézett ki.

Úgy közelítettünk a dologhoz, hogy elõször öltöztessük be Frant az uniformisba, az majd meghatározza, hogy mit viseljen két kollégája, Brad és Richard. Mint Bradnél, Frannél is a haj volt a kiindulópont a jelmezhez.

Joel Coen: Gyakran levágatjuk a színészek haját, emiatt kénytelenek eltakarni a fejüket, amíg távol vannak a díszlettõl a forgatás ideje alatt.
Swintonnak sisakszerû frizurát vágtak Katie megformálásához. Itt is segített a haj a karakter megformálásában.

Tilda Swinton: Katie-nek szigorú frizurája van, egyenes, a legapróbb hullám nélkül, a vasvörös egy szívbénító árnyalatával, ha egyáltalán szó eshet természetes színrõl - amit kétlek. Engem Ednára emlékeztet A Simpson családból.


szereplők:
George Clooney ... Harry Pfarrer
Frances McDormand ... Linda Litzke
Brad Pitt ... Chad Feldheimer
John Malkovich ... Osborne Cox
Tilda Swinton ... Katie Cox
Richard Jenkins ... Ted Treffon
David Rasche ... CIA tiszt
J.K. Simmons ... CIA vezetõ
Olek Krupa ... Krapotkin
Michael Countryman ... Alan
Kevin Sussman ... Válóperes ügyvéd
J.R. Horne ... Válóperes ügyvéd
Hamilton Clancy ... Peck
Armand Schultz ... Olson


fényképezte:
Emmanuel Lubezki

vágó:
Ethan Coen
Joel Coen

látvány:
Jess Gonchor

jelmez:
Mary Zophres

zene:
Carter Burwell

művészeti rendező:
David Swayze

szereposztó:
Ellen Chenoweth

díszlet:
Nancy Haigh

producer:
Ethan Coen
Joel Coen
Tim Bevan
Eric Fellner
Robert Graf