Charlie St. Cloud Halála és Élete (2010)
információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
A magyarul is nagy sikert aratott regény alapján készült a Charlie St. Cloud halála és élete címû romantikus dráma, melynek címszerepében Zac Efron kisvárosi fiatalembert alakít, aki egy súlyos baleset után más szemmel látja a világot. A felkavaró történetben Charlie olyan romantikus utazásra indul, amelynek végére érve el tudja fogadni a múltat, rájön, mi életének célja, és felismeri, hogy a szerelem mindent képes megváltoztatni.
A gimnáziumi tengerészcsapat sztárját, Charlie St. Cloudot édesanyja, Claire (Kim Basinger) ugyanúgy imádja, mint öccse, Sam (Charlie Tahan). Éppen arra készül, hogy a stanfordi egyetem ösztöndíjasaként elhagyja az álmos északnyugati városkát, ahol felnõtt. Ám Charlie fényes jövõje nem valósulhat meg, mert egy tragédia szertefoszlatja álmait.
Charlie és öccse autóbalesetet szenvednek. Sérüléseik olyan súlyosak, hogy úgy érzik, eljött a vég. Charlie megesküszik öccsének, hogy mindig mellette lesz. Ám váratlan fordulat következik be: a helyszínre érkezõ mentõs, Florio Ferrente (Ray Liotta) újraéleszti Charlie-t. Öccsén már nem lehet segíteni.
Charlie vigasztalhatatlan. Öccse temetésén elrohan a sírtól, a közeli erdõbe fut, és megáll egy kis tisztáson. A távolból hallja, amint a yachtkikötõben eldördülnek a naplementét jelzõ ágyúk. Amint zavarodottan felpillant, Samet látja maga elõtt, kezén baseballkesztyûvel – arra vár, hogy szokásos esti rituáléjuk szerint elkezdjenek gyakorolni a labdával.
Eltelik öt év, és Charlie élete egészen más irányban halad, mint korábban szerette volna. Gondnoka lett annak a temetõnek, ahol Sam nyugszik, vitorlása szárazdokkban porosodik. Nem jár egyetemre, barátaival és családjával nem törõdik. Minden áldott este, amint alkonyodni kezd, és a kikötõben felmorajlanak az ágyúk, visszatér a tisztásra, hogy Sammel gyakoroljon. Amikor leszáll az éj, Sam eltûnik. Bár öccse azt szeretné, hogy a saját életét élje, Charlie nem tudja megszegni Samnek tett esküjét.
Ám amikor gimnáziumi osztálytársa, Tess (Amanda Crew) váratlanul hazatér, Charlie-nak választania kell az évekkel korábban tett ígéret és a szerelem között.
Tessnek, akárcsak Charlie-nak, szenvedélye a vitorlázás. A fiútól eltérõen Tess nem tett le álmairól, és éppen arra készül, hogy õ legyen a legfiatalabb nõ, aki egyedül körbehajózza a világot.
Vajon a sors gúnyos fintora, hogy Charlie akkor esik szerelembe, amikor Tessnek már csak egy hete van az indulásig? Miközben Sam arra biztatja bátyját, hogy feledje a múltat, és válassza Tesst, Charlie maga is rádöbben: egyetlen lelket kell megmentenie, mégpedig a sajátját.
Charlie alakot ölt
Ben Sherwood második regénye, a Charlie St. Cloud halála és élete 2004-ben jelent meg, hatalmas sikert aratott, és eddig 15 nyelvre fordították le. A The Washington Post így méltatta: „A Hatodik érzék ad randevút a Baseball álmoknak ebben a szívet melengetõ, jó értelemben vett ódivatú mesében.” „Sherwood egyedülállóan lírai történetében az önfeláldozás megfutamítja a halált, misztikus, mágikus és megindító” – írta a Booklist kritikusa.
A szerzõ hatalmas veszteség hatására írta megkapó regényét. „A könyv létrejötte két sorsdöntõ élménynek köszönhetõ – meséli Sherwood. – Az egyik édesapám váratlan halála. Valósággal letaglózott a bánat, és úgy éreztem, sosem tudom kiheverni ezt a veszteséget. A másik élményt a szerelem felszabadító érzése jelentette: megtapasztaltam, hogy segítségével miként szabadulhatok meg a terhektõl, és nyithatok új korszakot az életemben.”
Sherwood elõször azt akarta kibontani regényében, hogyan maradhatunk hûek a szeretett személynek tett eskünkhöz. „Mi történik, ha egy baleset után két fivér megfogadja, hogy sosem hagyják el egymást, de végül csak egyiküket tudják megmenteni? – tette fel magának a kérdést az író. – Hogyan alakul ezután a kapcsolatuk? És mi lesz, ha egyikük mindenáron be akarja tartani az ígéretét?”
„A történet roppant izgalmas, mert mindenki maga döntheti, hol végzõdik a valóság, és hol kezdõdik a természetfeletti – magyarázza Marc Platt producer. – Borotvaélen táncoltunk, mivel nem akartuk, hogy túl szentimentális legyen a tragikus, illetve a szerelmi szál, ugyanakkor szerettük volna, ha a nézõ mégis megható és magával ragadó filmet kap.” A producer olyan fiatal színészt keresett a címszerepre, aki „vonzó és karizmatikus, ám a tragédia ellenére sem zárkózott és búval bélelt”.
Platt akkor találkozott elõször Zac Efronnal, amikor a High School Musical sztárjaként ünnepelték. A karizmatikus ifjú színész mély benyomást tett rá. Amikor pár évvel késõbb ismét összefutottak, a producer meglepõdött, Efron milyen érett férfivé vált. „Mentes volt minden manírtól – folytatja Platt. – Árad belõle az emberség és az együttérzés, színészként pedig igazi profi: keményen dolgozik, és vállalja a kockázatot, mert a legjobbat akarja magából kihozni. Sokat mesélt a családjáról és az öccsérõl, akihez nagyon kötõdik.”
A producer tisztában volt vele, hogy filmjében sokkal bonyolultabb és drámaibb szerepet bíz Efronra, mint amilyeneket korábban játszott. A fiatal színész azonban nem ijedt meg a feladattól. „Rengeteget dolgozott a karakteren, és igyekezett minél árnyaltabban megformálni” – magyarázza Platt.
„Érdekes volt Charlie bõrébe bújni, és olyan figurát felépíteni, aki gödörben van, és úgy érzi, semmi értelme az életének – mondja Zac Efron. – Eddig sokkal energikusabb, vidámabb karaktereket játszottam, akik csajoznak és sokat táncolnak. Charlie ennek pont az ellenkezõje, ezért nagy elõrelépés számomra.”
Sherwood regényének fõhõse 28 éves fiatalember, az író azonban beleegyezett, hogy Lewis Colick és Craig Pearce forgatókönyvírók egy sokkal fiatalabb színészre szabják a történetet. „Zac tökéletes Charlie – mondja Sherwood. – Fiatalabb, mint regényem hõse, de kifejezi mindazt az erõt és reményt, amit a figura képvisel. Zac össze fogja törni a nézõk szívét, de utána rögtön be is gyógyítja.”
Miután leszerzõdött a filmre, Efron korábbi sikere, a Megint 17 (17 Again) rendezõjét, Burr Steerst ajánlotta a producerek figyelmébe. Steers éppen arra készült, hogy ismét Efronnal készítsen filmet. Az új produkció szerinte alkalmas arra, hogy az ifjú színészbõl igazi mozisztár váljon.
„Ben Sherwood sajátos szempontból vizsgálja hõseit – mondja a rendezõ. – Az ember mindig a maga képére formálja a filmjét, de hûnek kell maradni az alapanyaghoz is. Arra törekedtem, hogy a Ben által létrehozott kapcsolatokat, különösen a két testvér viszonyát, a nézõk számára kézzelfogható módon ábrázoljam.”
A rendezõt különösen az ragadta meg a regényben, hogy Charlie-nak milyen reménytelen helyzetbõl kell kijutnia, ha meg akarja találni önmagát. „Charlie a kis eminens, akit édesanyja egyedül nevel öccsével. A vitorlázás jelenti számára a nagy esélyt, hogy kitörhessen az egyszerû kisvárosi létbõl. Egyetemi ösztöndíjat kap, és úgy tûnik, lábai elõtt hever a világ. Aztán az érettségi éjszakáján szörnyû baleset történik, és kisiklik az élete. Örök vesztes marad, ha csak a tragédiával foglalkozik, és nem tudja összeszedni magát.”
Platt akkor figyelt fel Steersre, amikor nagy sikert aratott a Minden jöhet (Igby Goes Down) címû filmjével. A producer különösen azt értékelte, hogy a rendezõ milyen mély empátiával közelít a fiatalokhoz. „Burrnek is meghalt az öccse, ezért át tudta érezni, milyen bánat emészti Charlie-t – mondja Platt. – Ráadásul színész is, tehát pontosan tudja, mit várjon el attól, aki a kamera elõtt áll. Egy film akkor képes mûködni, ha a nézõ igaznak érzi a színészek érzelmeit. A Megint 17 azzal fogott meg, hogy bár könnyed vígjáték, az érzelmek nagyon mélyek és õszinték benne, különösen Zac karaktere lopja be magát a nézõk szívébe.”
Élõk és holtak: a film szereplõválogatása
Efron szerzõdtetése után a következõ fontos lépés annak a gyerekszínésznek a kiválasztása volt, aki majd Samet játssza a filmben. Platt korábban is dolgozott már Charlie Tahannel a Love and Other Impossible Pursuits címû filmben, és meglepte az ifjú színész rátermettsége, ahogyan az összetett drámában azonnal megtalálta a megfelelõ hangot. Tahant elhívták meghallgatásra, és szinte azonnal övé lett a szerep. „Valóságos kincs ez a fiú! – mondja a producer. – Talán nem is tudatos nála, de mindig csalhatatlan érzékkel hozza a figurát. Ráadásul Zackel tökéletes párost alkotnak.”
Tahan különös érzelmeket ébresztett a stáb tagjaiban is. „Valahogy úgy van vele az ember, hogy amint meglátja, gondoskodni akar róla – veszi át a szót Steers. – Nem mintha nyápic kissrác lenne, nagyon is kemény gyerek New Jersey-bõl, mégis ezt hozza ki belõled.”
Nehéz lehet egy olyan kisfiút eljátszani, aki hirtelen kiszakad a családjából, de Tahan rögtön föltalálta magát. Kötõdésük Zackel szinte tapintható a vásznon, de a két színész a forgatáson kívül is sok idõt töltött egymással. Amikor nem a baseballt gyakorolták vagy vitorláztak, elmentek hokimeccsre vagy moziba, esetleg csak úgy lófráltak. „Zac marha jó fej, tök király!” – jellemzi barátját Tahan.
A romantikus dráma harmadik kulcsfigurája Tess Carroll, Charlie osztálytársa, aki maga is lelkes vitorlázó, és az egyetlen okot jelentheti arra, hogy a fiú kitörjön az önmaga által épített börtönbõl. Charlie mély érzelmeket kezd táplálni a régóta ismert lány iránt, és Tess révén lassan rájön, milyen visszatérni az életbe.
A British Columbiában született színésznõ boldog volt, amikor megkapta a szerepet, ráadásul saját szûkebb pátriájában forgathatott. Az már tényleg csak hab volt a tortán, hogy pont a születésnapján csengett a telefon: olvasópróbára hívták Zackel.
„Tess nagyon komoly feladatra vállalkozik, amikor úgy dönt, hogy körbehajózza a Földet – magyarázza a színésznõ. – Ez volt édesapja álma, ezért a lány fáradhatatlanul edz, ráadásul a szponzorok elvárásainak is meg kell felelnie. A tét: mindent vagy semmit. Ha kudarcot vall, az sokak kudarca lesz. Életének minden perce ki van számítva, de aztán találkozik Charlie-val, és ettõl az egész a feje tetjére áll. Nagyon erõs érzelmek ébrednek benne, amiket nem hagyhat figyelmen kívül, de mindez a legrosszabb pillanatban jött: egy hét múlva el kell hajóznia.”
Két tapasztalt színész is csatlakozott a csapathoz: az Oscar®-díjas Kim Basinger alakítja Claire-t, Charlie és Sam aggódó édesanyját, az Emmy-díjas Rya Liotta pedig Florio Ferrente mentõst, aki újraéleszti Charlie-t a baleset után. Nem csupán hosszú évek tapasztalatát állították a produkció szolgálatába, de a fiatal színészek mentoraivá is váltak.
„Claire egyedülálló anya, aki éhbérért dolgozik nõvérként, hogy fel tudja nevelni a fiait – mutatja be Steers a figurát. – Aztán kisebbik fia meghal a balesetben, és gyakorlatilag a nagyobbik is életét veszti. Claire megpróbál lelket lehelni a fiába, de aki nem akarja, hogy segítsenek rajta, azon nem is lehet – márpedig Charlie ebben az állapotban van.”
A rendezõ számára felejthetetlen élmény volt együtt dolgozni a híres színésznõvel. „Kim elképesztõ minden jelenetben – folytatja Steers. – Ösztönös érzelmekkel operál, ezért maga a természetesség. A fiatal színészek nagyon sokat kaptak tõle, minden pillanatban igyekezett átadni a tudását.”
Steersnek az is nagy örömet okozott, hogy Liottát sikerült szerzõdtetnie. „A mentõs szerepére semmiképpen nem akartam szentimentális alkatú színészt felkérni – folytatja a rendezõ. – Kemény fickóra volt szükségem, akinek ami a szívén, az a száján. Florio hisz a dolgok értelmében. Úgy gondolja, hogy minden létezõnek valamilyen célja van a világon, s ez olyan érték, amit feltétlenül tisztelni kell. Ezért végzi olyan lelkesen a munkáját. Amikor Zacet összeeresztettek egy igazi nagyágyúval, féltünk, hogy hirtelen túl mély medencébe került, de tökéletesen megoldotta a közös jeleneteiket.”
Liotta két okból szerzõdött le a filmre. „A legfontosabb motivációt a lányom jelentette – mondja a színész. – Tíz éves, és Zac nagy rajongója. A másik ok: mindig meredek figurákat alakítok, most végre itt van egy becsületes és önzetlen karakter. Florio hisz abban, hogy a vesztésre álló helyzetekben sem szabad feladni. Visel is egy Szent Júdás-medált – az apostol a vesztes ügyek védõszentje. (Szent Júdás Tádé nem tévesztendõ össze Iskarióti Júdással, Jézus elárulójával – a ford.)
Ha eljõ a szellemek órája:
Charlie különleges képessége
A történet egyik legizgalmasabb momentuma, hogy Charlie látja az élet és halál között kóborló lelkeket, illetve azok szellemét, akik a gondjaira bízott temetõben nyugszanak. Sherwood regényének ez az eleme élénk vitákat keltett a stábtagok körében, amikor el kellett dönteni, hogyan ábrázolják a szellemvilágot.
Steers be akarta mutatni, hogyan maradnak velünk azok az emberek, akik már meghaltak, de még mindig nagyon kötõdünk hozzájuk. „Miként élnek velünk, ha egyszer már eltávoztak közülünk? – tette a fel a kérdést önmagának. – Sam kísértet, vagy csak Charlie fantáziájának terméke? Nem akartam eldönteni a kérdést, hadd maradjon meg mind a két lehetõség. Nem rágtam a nézõ szájába, hogy Charlie valamilyen tudatzavaráról van-e szó, amit a szörnyû baleset okozott, vagy tényleg látja a holtakat. Mindenki maga választhatja ki a megoldást, ezért azt hiszem, a filmnek több interpretációja fog születni.”
„Charlie nem tudja, megõrült-e – ecseteli Efron a fõhõs bizonytalan helyzetét. – Csak abban biztos, mindennap naplementekor egy órát együtt tölthet a kisöccsével. Nagy áldás számára, hogy láthatja Samet, de ez ugyanakkor átok is. Teljesen antiszociális lesz, a város lakói szinte kiközösítik. Akkora terhet cipel, hogy képtelen kommunikálni másokkal.”
Augustus Prew játssza Alistair Woolley-t, a másik temetõõrt, aki Charlie kevés barátainak egyike. „Alistair oldalát nagyon furdalja a kíváncsiság, mi az ördög üthetett Charlie-ba – magyarázza a színész. – Õ az egyetlen, aki megérti, hogy ennyire meg van zavarodva. Talán még el hiszi neki, hogy látja a szellemeket, de arra mindenképpen szeretne rájönni, nem Charlie fejével van-e valami baj, mert akkor orvosi ellátásra szorul.”