információ:
vissza a rövid leÃráshoz
bővebb info
Az Oscar-dÃjas Roman Polanski Kate Winsletet, Jodie Fostert, John C. Reillyt és Christoph Waltzot rendezi a Csetepatéban, Yasmina Reza Az öldöklés istene cÃmű nagysikerű szÃndarabjának adaptációjában.
A fekete humorral átitatott történet két családról mesél, akik összetűzésbe keverednek egymással, miután a gyermekeik összevesznek a játszótéren. A Csetepaté négy tehetÅ‘s amerikai szülÅ‘ röhejes elképzelésein és groteszk elÅ‘Ãtéletein élcelÅ‘dik.
A valós idejű cselekményt használó Csetepaté Nancy és Alan Cowan nagy hatalommal rendelkezÅ‘ házaspárját a liberális Ãró Penelope Longstreettel és nagykereskedÅ‘ férjével, Michaellel állÃtja szembe. A kiszámÃthatatlan és sokkoló film rendkÃvül szórakoztató módon mutatja be, milyen képmutatás bújhat meg az udvarias külsÅ‘ alatt.
A kritikai és közönségsikert aratott szÃndarabnak 2006-os premierjét követÅ‘en teltházas elÅ‘adásai voltak Párizsban, Londonban és a Broadway-n, és mind az Olivier-, mind a Tony-dÃjátadón tarolt.
Miután maga is látta a darabot, Roman Polanski egybÅ‘l tudta, hogy kiváló filmet lehetne belÅ‘le forgatni. - A darab fantasztikusan szellemes és gyors tempójú. Különösen az ragadott meg benne, hogy valós idÅ‘ben játszódik. Soha nem készÃtettem még olyan filmet, amiben ne lenne legalább egy egészen rövid ellipszis, és nem emlékszem, hogy valaha is láttam volna ilyet.
Polanski bevette a stábba Yasmina Rezát, a szÃndarab szerzÅ‘jét is. Amikor 2009-ben megérkezett a Broadway-re, az eredetileg Párizsban játszódó történet székhelye átkerült New Yorkba, és Polanski Brooklynt választotta a film helyszÃnéül.
- Én sokkal inkább amerikainak éreztem a darab szellemiségét, mint franciának, és úgy gondoltam, hogy Brooklyn ideális helyszÃn lenne egy efféle liberális családnak.
A rendezÅ‘ hűséges akart maradni a darab valós idejű cselekményéhez, amelyben az események 90 percben játszódnak le, szünet nélkül és egyetlen helyszÃnen. Ez persze kihÃvásokat állÃtott a filmkészÃtÅ‘k elé. - Komoly kihÃvás teljesen valós idejű filmet forgatni - állÃtja Polanski. - Gyerekkorom óta nagy rajongója vagyok azon filmeknek, amik egy helyszÃnen játszódnak. Szeretem, hogy ezekben nagyon közel kerülnek hozzánk a karakterek; hasonlót érzek egyes holland festmények, például Van Eyck Az Arnolfini házaspár cÃmű munkájának láttán, ahol a művész eléri, hogy a befogadók úgy érezzék: egy szobában vannak a képen látható emberekkel. Ugyan készÃtettem már néhány filmet, ami zárt helyszÃnen játszódik, de ennyire sosem voltam még szigorúan helyhez és idÅ‘höz kötve, úgyhogy a forgatás új kihÃvással szolgált.