microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Asterix és Obelix: A Kleopátra-Küldetés (2002)
Asterix & Obelix: Mission Cleopatre

. . . . . . . . . . 8.38
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 8.25
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 107 perc
nemzetiség:  francia
műfaj:  vígjáték, mese
eredeti nyelv: francia
formátum: szinkronizált
korhatár minden korosztály látogathatja
tr tr

a Asterix sorozat részei:
Asterix És Obelix   Asterix és Obelix: A Kleopátra-Küldetés   Asterix és a Vikingek   Asterix az Olimpián  
információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
A történet idõpontja Krisztus elõtt LII. Na jó, Krisztus elõtt 52. Galliát még nem sikerült egészen bekebelezni, Egyiptom azonban, amelynek élén Kleopátra királynõ - igen, a fitos orrú - áll, római fennhatóság alá került. Ami még ennél is rosszabb: Kleopátra úgy döntött, Caesarnak adja szívét. Julius Caesarnak, minden népek legnagyobb uralkodójának. Legalábbis õ szereti így hívatni magát.
A büszke királynõ egy idõ után megunja az öntelt Caesar piszkálódó megjegyzéseit, és fogadást köt vele: ha Kleopátra emberei képesek III (három) hónap alatt felépíteni egy csodás palotát a sivatag közepén, Caesar nyilvánosan elismeri, hogy az egyiptomi a legcsodálatosabb nép a világon.
E nehéz feladat megoldására Kleopátra Skiccpauszt, a szépreményû avantgárd építészt kéri fel. Ha sikerrel jár, annyi aranyat kap, amennyit élõsúlyban nyom; ha felsül, a mindig éhes és nagyon ronda királyi krokodilok uzsonnája lesz.
A határidõ betartásához igazi csodára van szükség! Ezt a csodát Asterixnek és Obelixnek hívják, és persze ne feledkezzünk meg Csodaturmixról, a varázslóról sem, aki mint tudjuk, a Mágikus Fõzet õrizõje.
A gonosz Nóniusz, Kleopátra hivatalos udvari építésze irigykedik riválisára, ezért elhatározza, mindent elkövet annak kudarca érdekében. A kétségbeesett Skiccpausz eközben Papiruszszal, buzgó, ám teljesen agyalágyult írnokával az oldalán Galliába utazik, hogy megtalálja Csodaturmixot és az õ híres fõzetét. Csakhogy útját állják Caesar hatalmas seregei, amelyeket a rendkívüli képességû Eszeminusz vezet, s ki kell cseleznie Nóniusz ármánykodását is - elegendõ lesz-e így a fõzet a gyõzelemhez?
A bölcs Csodaturmix a tengernyi baj láttán megkéri jó barátait, Asterixet és Obelixet, valamint a kiváló Töpszlixet, hogy minden erejükkel, ötletességükkel és bátorságukkal segítsenek Skiccpausznak a palota felépítésében. Különben jönnek a mindig éhes és nagyon ronda királyi krokodilok...

Egy kaland születése

Mint minden nagyköltségvetésû film, az ASTERIX ÉS OBELIX: A KLEOPÁTRA-KÜLDETÉS is monumentális léptékû. Alain Chabat rendezõ és csapata szélsõséges körülmények között dolgozott: Máltán vacogtak a mesterséges tengeri viharban, aztán majd' megsültek a marokkói sivatag izzó homokjában és a párizsi mûtermek jupiterlámpáinak perzselõ fényében. Az egzotikus helyszíneket váltogató stáb csaknem 50 fokos (!) hõmérsékletkülönbséget volt kénytelen elviselni a forgatás hónapjai alatt, és történt néhány olyan kaland is, amit soha nem felejtenek.

Málta

Máltán az ottani stúdió különleges adottságai miatt forgatott a stáb. Itt található a világ egyik legnagyobb, gépesített víztartálya, amelyben tengeri viharokat és ütközeteket lehet forgatni a hajótörés legkisebb veszélye nélkül. Itt vették föl azokat a jeleneteket, amelyekben Rõtszakáll és az õ díszes kalózkompániája viselt dolgait mutatják be a nézõknek.
"A víz befolyásolhatatlan elem, hiába is mondanánk neki, hogy tessék szépen felkorbácsolódni, mert mi most éppen forgatunk - magyarázza Laurent Dailland operatõr. - Az Asterix kalózos jeleneteiben ezért kellett a máltai speciális technikát bevetnünk. A hatalmas, nyitott víztartály a tengerparton áll, és az idõjárás is ideális, úgyhogy senki meg nem mondaná, hogy nem a nyílt tengeren kalózkodtunk."
"Igaz, hogy hihetetlenül bonyolultak voltak a kalózos jelenetek, mert volt csata, vihar, robbanás, sõt a víz alatt is forgattunk, a máltai munka mégis nagyon kellemes emlékként maradt meg - fûzi hozzá Alain Chabat rendezõ-forgatókönyvíró, aki az egyszerûség kedvéért Caesart is eljátssza a filmben. - Itt kezdtük a munkát, tehát Christian, Gérard, Jamel és Claude ekkor dolgozott együtt elõször, mégis azonnal megvolt az összhang, és annyit marháskodtunk, hogy néha alig tudták végigmondani a szövegüket."
Tíz nap alatt elkészültek a kalózos felvételek, és a csapat tábort bontott, hogy Marokkóban folytassa a munkát.


Marokkó

Itt különösen sok feladat hárult a stábra, mert a külsõ felvételek jó részét - a csatát, az építkezést, Caesar palotáját, a fogathajtóversenyt, a Szfinxet és a Nílust - a sivatagban kellett fölvenni. A marokkói forgatás összesen XIV (14) hétig tartott.
"Olyan melegben kezdtünk forgatni, hogy majdnem rámolvadt a napszemüvegem, és vattakabátban fejeztük be - meséli Chabat. - A marokkói tél kutya kemény tud lenni. Csak Gérard Depardieu, azaz Obelix maradt derékig levetkõzve a forgatási szünetekben, mert bírja a hideget, mint egy rozmár."
"Hiába volt dögmeleg, föl kellett építenünk a gigantikus díszleteket - folytatja At Hoang látványtervezõ. - A kánikulában még a marokkóiak sem tudnak dolgozni, de nekünk muszáj volt bírnunk. Egyébként a meleg mellett a viharok jelentették a legtöbb gondot, no meg a rengeteg kígyó és skorpió."
Mindennek a tetejébe az operatõr kénytelen volt konstatálni: a sivatagi napfény idõnként inkább átok, mint áldás.
"Néha nagyon rá kellett kapcsolnunk, mert a sivatagban rendkívül gyorsan változik a fényszög, fõleg estefelé - magyarázza Dailland. - A másik dolog: néha még a sivatagban is kevés a fény. Idõnként csalnunk kellett, hogy a filmvásznon minden verõfényesnek tûnjön, és folyton kék legyen az ég."


Epinay

A kimerítõ sivatagi kaland után a stáb visszatért Franciaországba. A forgatásnak még nem volt vége: hátravoltak a Kleopátra palotájában, Csodaturmix kunyhójában és a havas Britanniában készítendõ felvételek. Az utolsó néhány hétben Epinayban dolgoztak.
"A stúdióban tökéletesen kezelni tudtuk a fényeket - világít rá egy fontos momentumra Dailland. - A kérdés csak az volt számunkra, hogyan tudjuk mesterségesen elõállítani azokat a fényeket, amelyek tökéletesen passzolnak a Marokkói naphoz. Rengeteg lámpát kellett bevetnünk, de megoldottuk. A havas jeleneteknél viszont kékes félhomályt komponáltunk, hogy a nézõnek tökéletes téli illúziója legyen."
"Szép kis állatseregletet gyûjtöttünk össze - meséli Chabat. - Kleopátra tróntermében volt egy gepárd, egy bárány és pár egyiptomi macska. Az éhezõ krokodilokat számítógépes trükkel oldottuk meg. Talán hülyén hangzik, de a legtöbb gond Nóniusz békáival volt, mivel folyton széjjelugráltak, és nem gyõztük összeszedni õket."


A díszletek

A film alkotóinak el kellett dönteniük: a látványt illetõen a történelmi hitelességhez, vagy inkább a képregény világához tartják-e magukat.
At Hoang látványtervezõ nem elõször álmodott vászonra egzotikus helyszíneket, hiszen A szeretõben Francia-Indokína, a Hét év Tibetben címû produkcióban pedig Tibet stílusát jelenítette meg a kamera számára.
"Elmentem Alainnel Egyiptomba, és megnéztük a fontosabb régészeti nevezetességeket, a Nílus völgyét, a piramisokat, Luxort. Az elsõ díszleteknek 2000 augusztusára kellett készen lenniük, a máltai kalózos jelenetekhez. A produkció hatalmas méretei ellenére elég gyorsan dolgoztunk. Például márciusban elkezdtük a díszletek tervezését, a következõ két hónapban megépítettük õket, és már kezdõdhetett is a forgatás. Ami a fõ díszletet, a marokkói építkezési területet illeti, szeptemberre készült el. Három hónap alatt megvoltunk. A párizsi stúdiófelvételekhez decemberre készültünk el."
Kleopátra tróntermén és Csodaturmix kunyhóján hetvenen dolgoztak Párizsban, a marokkói díszletekhez pedig ötszáz francia és helybéli építõmunkás kellett. Szükség volt mindenféle szakemberre, az ácsoktól a festõkön át a szobrászokig.
"Elsõsorban a képregény világához igazodtunk, s ehhez a magunk módján értelmeztük a történelmi tényeket - folytatja Hoang. - Néhány szín vagy építmény nem felel meg a történelmi hûségnek. Kék márvány például nem volt, de mit csináljak, ha egyszer imádom a kéket... A nézõk pedig szeretnek álmodni. Egy hirtelen ötlet nyomán terveztem egy homokórát három fordított piramissal. Ilyen szintén nem volt az ókorban, viszont milyen jó poén!"
A leglenyûgözõbb díszlet kétségtelenül a készülõ csodapalota volt a marokkói sivatag szívében.
"A méreteknek pontosan tükrözniük kellett, mekkora fába, akarom mondani: márványba vágta Skiccpausz a fejszéjét - mutat rá Hoang. - A nézõk elé olyan hatalmas építkezést kellett varázsolnunk, amelyet lehetetlennek tûnik három hónap alatt befejezni. Egyébként egy ókori egyiptomi építkezés megjelenítéséhez nincsen csodára szükség: rengeteg embert kell a helyszínre vezényelni, hiszen akkoriban mindent élõerõvel végeztek. Kétezer statiszta szerepel a filmben, az összeszervezésük nem volt kis feladat."
"Laurent Soulet, a statisztafelelõs nyolcezer embert hallgatott meg és fényképezett le - avat be a részletekbe a rendezõ. - Rengeteg türelem és humor kellett hozzá. Aztán a kétezer statisztával két napig forgattunk, mert ennyi idõ alatt el kellett készülnünk."
"Minden színész és statiszta a foglalkozásának megfelelõ jelmezt és szerszámokat kapott - mondja Florence Sadaune jelmeztervezõ. - Az összes szereplõt cipõvel, ruhával és ékszerekkel láttuk el, mégpedig jellemre és méretre szabva, ami nem volt éppen kis feladat."
A kétezer statisztát, miután felöltöztették õket, be kellett tanítani, hogy hitelesen dolgozzon az építkezésen. A könnyebbség kedvéért a statiszták egy részét eleve a szakmájuk szerint vették föl, sokan azonban a forgatás elõtt ismerkedtek a szerszámokkal. A felkészítés hetekig tartott, de megérte a sok munka, mert annál könnyebb volt a kétnapos forgatás.
"Az építkezés felvételénél a nagytotálokon a sminkesek és az asszisztenseik is ott vannak: beöltöztettük õket, és szépen elvegyültek a statiszták között. A vízhordó munkások pedig palackozott hideg ásványvizet vittek az embereknek hatalmas agyagköcsögeikbe rejtve."
A szervezés halálpontos volt, egy dolgot mégsem láthattak elõre: hogy kitör egy kiadós homokvihar.
"At Hoang szerencsére olyan masszívra épített mindent, hogy a díszletekben egy karcolás sem esett, de így is le kellett állnunk két napra, amíg eltakarítottuk a homokot." - meséli Alain Chabat.

A jelmezek

Az Asterix és Kleopátra képregény-album borítója büszkén hirdette, hogy a munka során kereskedelmi mennyiségben fogyott a színes ceruza és a radír. Nos, ami a jelmezeket illeti, a film készítõi hasonlóan impozáns adatokról adhatnak számot. Florence Sadaune és csapata 11 kilométer anyagot használt fel a 2 500 statiszta ruháihoz, és 600 méternyit a fontosabb szereplõk ötvenvalahány jelmezéhez. És akkor még nem beszéltünk a több mint 5 000 szandálról, csizmáról és saruról... Néhány öv és kard kivételével minden egyes öltözéket és kiegészítõt, ami a vásznon megjelenik, kifejezetten a film számára terveztek és készítettek el. Marokkóban minden számba jöhetõ szakma képviselõjét foglalkoztatták (szabók, kalapkészítõk, ékszerészek, bõrdíszmûvesek, ötvösök), a nagyobb jeleneteknél pedig 60 öltöztetõre volt szükség.
"Azt hiszem, a római legionáriusok tunikája eredetileg vörös volt - mondja Alain Chabat. - Csakhogy Uderzo a képregényben zöldre festette õket, úgyhogy a filmben is zöldek. Megtartottuk a pajzsok kék színét is."
"Úgy döntöttem, hogy szuperhõs-jelleggel ruházom fel a rómaiak páncélját, ami borzasztóan megtetszett Alainnek - meséli Tanino Liberatore jelmeztervezõ. - Ez különösen bejött a római hadvezér, Eszeminusz esetében."
"Az elején arra ügyeltem, hogy valóságossá tegyem az elképzelt figurákat - folytatja Philippe Guillotel jelmeztervezõ. - Aztán ráéreztem az ízére, és nekiláttam, hogy megteremtsem a menõ ókori divatot."
"Ami Kleopátrát illeti, róla nincsenek megbízható információnk. Tehát igyekeztem valami nagyon egyiptomit létrehozni, miközben felhasználtam a saját spontán ötleteimet is. Alain szabad kezet adott, és bátorított, hogy nyugodtan eresszem el a fantáziámat."
Gérard Depardieunek csak egy jelmeze volt, amit nem lehet elmondani Monica Bellucciról, akit elkényeztettek a jelmeztervezõk...
"Kleopátrának annyi jelmeze van, ahány jelenete, azaz kilenc - tart gyors fejszámolást Florence Sadaune. - Hármat Philippe Guillotel tervezett, hatot pedig Liberatore. Az egyik jelmezt 5 000 gyöngy díszíti! Csak a melltartó kosarain 350-350 gyöngy volt, kézzel varrva. Az egész ruhaköltemény elkészítése 400 munkaórát vett igénybe."
"Nóniusszal kapcsolatban azt találtuk ki, hogy elrejtjük a lábait - mondja Alain Chabat. - Azt akartam, a nézõnek olyan érzése legyen, hogy ez a sötét figura úgy siklik a talajon, mint egy kígyó. Skiccpausznál viszont azt kértem a jelmeztervezõktõl, hogy divatos szandált és laza ruhákat készítsenek számára, mivel a karaktert alakító színész, Jamel sokat mozog, ráadásul jól is csinálja."

Smink és haj

Kleopátra sminkjének és hajviseletének megtervezésekor alapos történeti kutatásokat végeztek.
"Monica minden reggel másfél órát töltött a sminkszobában - meséli Christophe Danchaud maszkmester. - A hajviselethez természetesen a korabeli divat szolgált inspirációs forrásul - folytatja John Nollet hajspecialista. - Arra azonban vigyáztunk, hogy pontosan ne másoljunk le semmit az ókorból, inkább úgy közelítettük meg a dolgot, mintha a legújabb divatshow-ra készülnénk."
Nem lehet eléggé hangsúlyozni, Kleopátrát mennyire elkényeztették. Kerek egy tucat parókát terveztek számára, míg a többi szereplõ összesen csaknem 1 500 álhajat kapott.


A speciális effektusok

Alain Chabat azt akarta, hogy a speciális effektusok minél inkább felidézzék az eredeti képregény hangulatát.
"Biztos voltam abban, hogy a mágikus fõzetes trükköknek a képregénybeli megoldásokra kell hasonlítaniuk - magyarázza a rendezõ. - Meg kellett mutatnunk, hogy a fõzet ereje hogyan árad szét abban, aki megitta, s milyen rendkívüli képességekkel ajándékozza meg."
A trükkök bonyolultsága megkövetelte, hogy a két effekt-csapat - a mechanikus, illetve a digitális trükkök felelõsei - szorosan együttmûködjön. Íme egy példa arra, milyen feladatokat kellett megoldaniuk.

KÜLSÕ - NÍLUS, NAPPAL
Obelix a hátán úszik a folyóban, és vagy 15 szállítóhajót vontat. A kövekkel színültig rakott hajók úgy száguldanak, mint a motorcsónakok.

"A trükkcsapat talált egy kiszáradt folyómedret Zagora mellett - emlékszik vissza Chabat. - Építettek bele egy kétszáz méteres sínrendszert, amely elég erõs volt ahhoz, hogy megtartson három nagy hajómodellt. Aztán meg kellett töltenünk vízzel a medret - ehhez egy völgyzárógát vizét használtuk. Ezután fölvettük, amint Obelix a hajókat vontatja. Ezt követõen jöttek a trükkök: szépen teleraktuk a felvételt pálmafákkal, bámészkodókkal, és rengeteg követ varázsoltunk a hajókra."
Az elsõ kapavágástól az utolsó trükkig majdnem egy évig tartott e jelenet elkészítése, és száz ember munkáját igényelte.


A hang

"Imádok a hanggal pepecselni - vallja be a rendezõ. - Elképesztõ, hogy csak a hangok révén mennyi mindennel gazdagítható a film. Thierry Lebon hangmérnökkel és megszállott csapatával mindenféle effekttel pakoltuk meg a jeleneteket, vigyázva persze, nehogy megsüketítsük a nézõket. Munka közben egy csomó olyan poén is eszünkbe jutott, amikre a forgatókönyv megírásakor nem is gondolhattunk."


A kaszkadõrmutatványok

"Alain ragaszkodott ahhoz, hogy minden valószerû legyen, úgyhogy kábelekkel oldottuk meg a kunsztokat - mondja Philippe Gueguan kaszkadõr-koordinátor. - Az egyik leglátványosabb mutatvány, amikor a gallok megisszák a mágikus fõzetet, és ennek köszönhetõen messzire röpítik a rómaiakat. Ezekhez a jelenetekhez pneumatikus katapultokat használtunk, amelyek 8-9 méter magasra képesek repíteni a kaszkadõröket. Elég vad mutatvány, úgyhogy rendkívüli körültekintésre volt szükség."
A legionáriusok röptetési jeleneteiben 15 kaszkadõr dolgozott.
"Aki megissza a fõzetet, hihetetlen dolgokra képes! - folytatja Gueguan. - Nóniusz és Skiccpausz összecsapásakor például a két karakter tíz méter magas oszlopokon verekszik, miközben maguk is tízmétereseket ugranak. Ez azt jelenti, hogy húszméteres magasságban püfölik egymást!"
"Ezt a jelenetet hetekig forgattuk, remek hangulatban - veszi át a szót Alain Chabat. - Jamel és Gérard minden energiájukkal belevetették magukat a munkába. Mindent maguk akartak csinálni, amit persze nem engedhettünk meg, hiszen egy-két mozzanat kivitelezése még a profi kaszkadõrök számára is embert próbáló feladatot jelentett. Mókás volt, ahogy õk ketten a forgatási szünetekben lógtak a kábeleiken, és új meg új repülési variációkat próbáltak ki, csak úgy a maguk szakállára."
"Az a jelenet, amelyben Obelix felmászik a Szfinxre, a vártnál bonyolultabbnak bizonyult - folytatja a kaszkadõr-koordinátor. - Különösen amiatt, hogy a jelmezt nem kifejezetten mászásra tervezték. A végén kénytelen voltunk kábelekre függeszteni Obelixet. Depardieu-nek meg se kottyant, hogy hétméteres magasságban kellett játszania."


Az állatok

A produkció jelentõs állatseregletet sorakoztatott fel: tevék, madarak, kutyák, macskák nyüzsögtek a kamerák elõtt. Ugyanolyan gonddal válogatták ki õket, mint a statisztákat.
Amikor megkérdezték Uderzót, hogy Töpszlix milyen fajtájú, tömören csak így felelt: "kutya". Alain Chabat kistermetû állatot akart, amelyet Obelix a karján vihet. Patrick Pittavino kutyaidomár faladata volt, hogy kiválassza és betanítsa a szerepre kiválasztott ebet. Néhány hetes keresés után meg is lett az ideális jelölt, a kis fehér angol terrier.
Az összes állat gyorsan megtalálta a helyét a stábban, egyet kivéve: Cannabis, Skiccpausz szamara renitensnek bizonyult.
"Cannabisszal alaposan meggyûlt a bajunk - nevet a rendezõ. - Soha nem azt csinálta, amit kellett volna. Szerencsére Jamel utolérhetetlenül improvizál, úgyhogy ki tudta aknázni a csökönyös állat szeszélyeit. Csak a végén derült ki, hogy a szamarat eredetileg Marijuanának hívják..."
Az állatos jelenetekhez mindig sok szerencse és nagy türelem kellett. Jól illusztrálja ezt az a felvétel, ahol légy száll Obelix arcára.
"Ez egy közeli: Obelix szemöldökére egy légy száll, miközben õ azt mondja: bolond rómaiak. Elhessenti a legyet, amely el is repül. Legalábbis ez áll a forgatókönyvben. Biztos voltam abban, hogy elõbb-utóbb egy légy majd csak landol Gérard arcán. Sergio Leone elõtt akartam ezzel tisztelegni. Szóval beállítottuk a jelenetet, álltunk az 53 fokos marokkói forróságban, és vártuk a legyünket. Gérard végül elunta, és kimondta a varázsigét: bolond rómaiak. Ebben a pillanatban egy légy szállt a szemöldökére..."
A forgatásra hívatlan vendégek is ellátogattak kígyók és skorpiók személyében. A helyzet annyira veszélyessé vált, hogy egy hivatásos kígyóbûvölõt kellett felfogadni, akinek az volt a feladata, hogy távol tartsa a csúszómászókat.


szereplők:
Gérard Depardieu ... Obélix
Christian Clavier ... Astérix
Jamel Debbouze ... Skiccpausz
Monica Bellucci ... Kleopátra
Claude Rich ... Csodaturmix
Gérard Darmon ... Amonbofis (Pyradonis)
Alain Chabat ... Jules César (Julius Caesar)
Dieudonné ... Caius Céplus
Isabelle Nanty ... Itinéris (Vodafonis)
Edouard Baer ... Papirusz
Jean Benguigui ... Malococsis
Pierre Tchernia ... Caius Gaspachoandalus
Chantal Lauby ... Cartapus


fényképezte:
Laurent Dailland

vágó:
Stéphane Pereira

látvány:
Hoang Thanh At

jelmez:
Philippe Guillotel
Tanino Liberatore
Florence Sadaune

zene:
Philippe Chany

producer:
Alain Chabat
Claude Berri
Pierre Grunstein
Thomas Langmann
Dieter Meyer
Roland Pellegrino