microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Az Arany Markában (2001)
Heist
Az Arany Markában
rendezte:
David Mamet

írta:
David Mamet

. . . . . . . . . . 6.75
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 4.9
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 111 perc
nemzetiség:  amerikai, kanadai
műfaj:  krimi
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 16+
tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
Joe Moore-nak gyönyörû felesége van, rengeteg pénze, és imádja a munkáját, a tolvajlást. Már a visszavonulást fontolgatja, amikor az utolsó, gondosan kitervelt rablás során becsúszik egy gikszer. Egy fiatal nõ toppan be az ékszerboltba, Pincus fegyvert szegez rá, de Joe, hogy megakadályozza a lövést és azt, hogy a nõ sikoltozni kezdjen, félrelöki Pincust és leveszi a maszkját. A lány elájul, de Joe megmentette az életét, viszont a figyelõ kamera megörökítette a rabló arcát. A továbbiakban "rendben" lezajlik az akció, de mivel a képe ott van a videoszalagon, Joe úgy dönt, most már tényleg ideje nyugalomba vonulni. Elvégre ott van neki szép hitvese, Fran, egy gyönyörû hajó, amit õ épített, és az ékszerrablásból neki járó összegbõl nyugodtan elhajózhatnának egy trópusi paradicsomba. Ám még nem kapta meg a pénzt, mivel Bergman, a kétes "üzletember", aki az akciót irányította, úgy dönt, hogy addig nem osztja szét a zsákmányt, amíg végre nem hajtanak egy újabb rablást, nevezetesen némi svájci arany meglovasítását, ami eredetileg Joe ötlete volt. Joe azonban már nem hajlik az újabb akcióra, viszont szüksége van a részére, így vonakodva bár, de belemegy a dologba. A biztonság kedvéért Bergman beavatja túlzott önbizalommal rendelkezõ, de tapasztalatlan unokaöccsét, Jimmy Silkst is, akinek az a feladata, hogy védelmezze Bergman érdekeit, õ jelenti a garanciát arra, hogy Joe nem hagyja el a várost a rablás megtörténte elõtt, és ami még fontosabb, ügyelni fog arra, hogy az osztozkodás is rendben folyjon le. Joe is ügyel saját érdekeire, ezért megkéri Frant, hogy tartsa a szemét Silken, használja ki személyes vonzerejét, mivel láthatóan tetszik neki. Fran látszólag mindent hajlandó megtenni, amit férje kért tõle. A terv készen áll: el kell lopni az aranyat egy svájci teherszállító géprõl. Joe-nak és társainak egy lépéssel a repülõtér biztonsági emberei, az FBI és az amerikai vámosok elõtt kell járniuk, de Moore hamarosan rájön, hogy másra is oda kell figyelnie, mivel többszörös átverések tervére derül fény...

A PRODUKCIÓRÓL

David Mamet és Art Linson az Aki legyõzte Al Caponét címû filmben dolgoztak együtt, mint forgatókönyvíró és producer, s úgy vélték, megint ideje lenne egy közös munkának, ezúttal egy film noirt terveztek. A Pulitzer-díjas és Oscar-díjra jelölt Mamet, akinek író-rendezõként a Heist a kilencedik filmje, úgy véli, a film noir két alapvetõ eleme az erõszak és az irónia. - Úgy vélem, a film noir különbözik az egyszerû gengszterfilmtõl, mivel az utóbbi alapvetõen szentimentális, a gengszterfilm egyidejûleg erõszakos és érzelmes, a film noir viszont erõszakos és érzelemmentes, sokkal hûvösebb, mint a gengszterfilm. Az erõszak azonban tele van érzelemmel, így annak érzelem nélküli kezelése automatikusan ironikussá teszi a dolgot.
Bár Mamet film noir-nak minõsíti a Heistet, valójában a rendezõ filmjei nem igazán szoríthatók mûfaji határok közé, s gyakran nem köthetõk egyikhez sem. A villámgyors, naturalista dialógusokat, amik olyan gyakoriak a mozijaiban, már a filmesek is Mamet-szerûnek nevezik, ám nemcsak a nyelvezet feltûnõ Mamet filmjeiben, hanem az az élvezet is, amivel a színészek kiejtik a szájukba adott sorokat.
- Mindig nagyon érdekes író-rendezõvel dolgozni - állapította meg Gene Hackman. Szórakoztató nézni, ahogy a rendezõ megpróbálja megoldani azokat a problémákat, amiket a forgatókönyvíró okozott, aki nem más, mint önmaga. De David nagyon könnyen veszi az akadályokat - Ha ritkán felmerül ilyesmi, egy pillanat alatt megoldja a problémát.
- Én nagy, nagy rajongója vagyok David Mametnek - jelentette ki Danny DeVito. - Amit õ csinál, az igazi mûvészet. Az utasításai mindig egyértelmûek. Ez nagy kihívás a színész számára, hiszen a mûvésznek is megvan a saját nyelve, de pont az a vicces az egészben, ahogy az ember átveszi a rendezõ nyelvezetét. Nagyon jópofa volt rosszfiút játszani, és kimondani az õ szavait. Egyszerûen imádtam a dolgot!
- Ebben a moziban fantasztikusak a párbeszédek - tette hozzá Sam Rockwell. - Nekem a legklasszabb szöveget kellett mondanom. Az egyik jelenetben van egy hosszú monológom, ami Fran hallgat, s ez olyan, amirõl minden színész álmodik. Ebben volt része Bogartnak A máltai sólyom végén, és Nicholson is lehetõséget kapott rá a Chinatown utolsó perceiben.
Ricky Jay, akinek Mamet rendezte egyszemélyes off-Broadway show-ját, a Ricky Jay and His 52 Assistants címût, párhuzamot vont a rendezõ jellegzetes forgatókönyvei és saját bûvészi háttere között. - Pártfogóm, a nagy Guy Vernon, aki többek szerint a világ legnagyobb bûvésze volt, mindig azt mondta: a jó bûvészmutatványban mindig az ész az elsõ, amely lépésrõl lépésre ügyesen legyõzi saját logikáját. És pont ezt látom David Mamet szüzséiben is.
Amikor Gene Hackman elõször elolvasta a Heist forgatókönyvét, rögtön megragadta Moore figurája. - Tetszett nekem, hogy milyen ügyes, és tettestársaival együtt milyen simán bonyolítják le a "munkákat", s csak minimális erõszakot alkalmaznak. A hangsúly az ügyességen van, a ravaszságon, és azon, hogy képesek elõrelátni minden számba jöhetõ végkifejletet.
- Számomra is a nyelvezet volt a leginkább lenyûgözõ - jegyezte meg Delroy Lindo. - Amit David Mamet leír, az tele van rejtett értelemmel, a szereplõk mondanak valamit, de közben egészen mást értenek alatta, és pont ez volt a legnagyobb kihívás ebben a filmben, ugyanis meg kellett próbálni kiteljesíteni a szavak mögött rejlõ érzelmeket olyan tökéletesen és tisztán, ahogy csak lehetséges.
A Heist vezérlõ motívuma - akárcsak más Mamet-filmeké - a lojalitás, amely egyébként kreatív szerepet játszik a történetben. Rebecca Pidgeon és Ricky Jay, a Mamet által rendezett filmek állandó szereplõi mellett feltûnik Patti LuPone is, aki Betty Croftot alakítja. Betty amerikai vámhivatalnok, akinek van egy titka, ami veszélyeztetheti a karrierjét, és Jim Frangione - õ szintén Mamet-veterán- -, aki egy gazdag pasast kelt életre, az illetõ potenciális vevõje Moore hajójának.
- Amikor David azt kérdezi: "Patti, megcsinálod ezt?", teljesen mindegy, mit ért az "ezt" alatt - jegyezte meg Patti LuPone Tony-díjas színésznõ, aki 1976-ban színházban kezdett együtt dolgozni Mamettel. - Amit kér, azt meg fogjuk csinálni. David szereti a színészeket, respektálja õket, és ezt ki is mutatja. Mi meg a legjobb tehetségünk szerint játszunk, hogy megmutassuk, mi is respektáljuk õt...



szereplők:
Gene Hackman ... Joe Moore
Danny DeVito ... Bergman
Delroy Lindo ... Bobby Blane
Sam Rockwell ... Jimmy Silk
Rebecca Pidgeon ... Fran Moore
Ricky Jay ... Don 'Pinky' Pincus
Alan Bilzerian ... Gyorséttermi Vendég
Richard L. Freidman ... Pénztáros
Robert Lussier ... Gyorséttermi Szakács
Mark Camacho ... Ékszerboltos Biztonsági Õr
Michelle Sweeney ... Pincér
Elyzabeth Walling ... Ékszerboltos Eladónõ
Mike Tsarouchas ... Kávészállító
Jim Frangione ... D.A. Freccia
Christopher Kaldor ... Laszlo


fényképezte:
Robert Elswit

vágó:
Barbara Tulliver

látvány:
David Wasco

jelmez:
Renée April

zene:
Theodore Shapiro

producer:
Don Carmody
Cas Donovan
Scott Ferguson
Art Linson
Josette Perrotta
Elie Samaha
Andrew Stevens