információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
Joe Moore-nak gyönyörû felesége van, rengeteg pénze, és imádja a munkáját, a tolvajlást. Már a visszavonulást fontolgatja, amikor az utolsó, gondosan kitervelt rablás során becsúszik egy gikszer. Egy fiatal nõ toppan be az ékszerboltba, Pincus fegyvert szegez rá, de Joe, hogy megakadályozza a lövést és azt, hogy a nõ sikoltozni kezdjen, félrelöki Pincust és leveszi a maszkját. A lány elájul, de Joe megmentette az életét, viszont a figyelõ kamera megörökítette a rabló arcát. A továbbiakban "rendben" lezajlik az akció, de mivel a képe ott van a videoszalagon, Joe úgy dönt, most már tényleg ideje nyugalomba vonulni. Elvégre ott van neki szép hitvese, Fran, egy gyönyörû hajó, amit õ épített, és az ékszerrablásból neki járó összegbõl nyugodtan elhajózhatnának egy trópusi paradicsomba. Ám még nem kapta meg a pénzt, mivel Bergman, a kétes "üzletember", aki az akciót irányította, úgy dönt, hogy addig nem osztja szét a zsákmányt, amíg végre nem hajtanak egy újabb rablást, nevezetesen némi svájci arany meglovasítását, ami eredetileg Joe ötlete volt. Joe azonban már nem hajlik az újabb akcióra, viszont szüksége van a részére, így vonakodva bár, de belemegy a dologba. A biztonság kedvéért Bergman beavatja túlzott önbizalommal rendelkezõ, de tapasztalatlan unokaöccsét, Jimmy Silkst is, akinek az a feladata, hogy védelmezze Bergman érdekeit, õ jelenti a garanciát arra, hogy Joe nem hagyja el a várost a rablás megtörténte elõtt, és ami még fontosabb, ügyelni fog arra, hogy az osztozkodás is rendben folyjon le. Joe is ügyel saját érdekeire, ezért megkéri Frant, hogy tartsa a szemét Silken, használja ki személyes vonzerejét, mivel láthatóan tetszik neki. Fran látszólag mindent hajlandó megtenni, amit férje kért tõle. A terv készen áll: el kell lopni az aranyat egy svájci teherszállító géprõl. Joe-nak és társainak egy lépéssel a repülõtér biztonsági emberei, az FBI és az amerikai vámosok elõtt kell járniuk, de Moore hamarosan rájön, hogy másra is oda kell figyelnie, mivel többszörös átverések tervére derül fény...
A PRODUKCIÓRÓL
David Mamet és Art Linson az Aki legyõzte Al Caponét címû filmben dolgoztak együtt, mint forgatókönyvíró és producer, s úgy vélték, megint ideje lenne egy közös munkának, ezúttal egy film noirt terveztek. A Pulitzer-díjas és Oscar-díjra jelölt Mamet, akinek író-rendezõként a Heist a kilencedik filmje, úgy véli, a film noir két alapvetõ eleme az erõszak és az irónia. - Úgy vélem, a film noir különbözik az egyszerû gengszterfilmtõl, mivel az utóbbi alapvetõen szentimentális, a gengszterfilm egyidejûleg erõszakos és érzelmes, a film noir viszont erõszakos és érzelemmentes, sokkal hûvösebb, mint a gengszterfilm. Az erõszak azonban tele van érzelemmel, így annak érzelem nélküli kezelése automatikusan ironikussá teszi a dolgot.
Bár Mamet film noir-nak minõsíti a Heistet, valójában a rendezõ filmjei nem igazán szoríthatók mûfaji határok közé, s gyakran nem köthetõk egyikhez sem. A villámgyors, naturalista dialógusokat, amik olyan gyakoriak a mozijaiban, már a filmesek is Mamet-szerûnek nevezik, ám nemcsak a nyelvezet feltûnõ Mamet filmjeiben, hanem az az élvezet is, amivel a színészek kiejtik a szájukba adott sorokat.
- Mindig nagyon érdekes író-rendezõvel dolgozni - állapította meg Gene Hackman. Szórakoztató nézni, ahogy a rendezõ megpróbálja megoldani azokat a problémákat, amiket a forgatókönyvíró okozott, aki nem más, mint önmaga. De David nagyon könnyen veszi az akadályokat - Ha ritkán felmerül ilyesmi, egy pillanat alatt megoldja a problémát.
- Én nagy, nagy rajongója vagyok David Mametnek - jelentette ki Danny DeVito. - Amit õ csinál, az igazi mûvészet. Az utasításai mindig egyértelmûek. Ez nagy kihívás a színész számára, hiszen a mûvésznek is megvan a saját nyelve, de pont az a vicces az egészben, ahogy az ember átveszi a rendezõ nyelvezetét. Nagyon jópofa volt rosszfiút játszani, és kimondani az õ szavait. Egyszerûen imádtam a dolgot!
- Ebben a moziban fantasztikusak a párbeszédek - tette hozzá Sam Rockwell. - Nekem a legklasszabb szöveget kellett mondanom. Az egyik jelenetben van egy hosszú monológom, ami Fran hallgat, s ez olyan, amirõl minden színész álmodik. Ebben volt része Bogartnak A máltai sólyom végén, és Nicholson is lehetõséget kapott rá a Chinatown utolsó perceiben.
Ricky Jay, akinek Mamet rendezte egyszemélyes off-Broadway show-ját, a Ricky Jay and His 52 Assistants címût, párhuzamot vont a rendezõ jellegzetes forgatókönyvei és saját bûvészi háttere között. - Pártfogóm, a nagy Guy Vernon, aki többek szerint a világ legnagyobb bûvésze volt, mindig azt mondta: a jó bûvészmutatványban mindig az ész az elsõ, amely lépésrõl lépésre ügyesen legyõzi saját logikáját. És pont ezt látom David Mamet szüzséiben is.
Amikor Gene Hackman elõször elolvasta a Heist forgatókönyvét, rögtön megragadta Moore figurája. - Tetszett nekem, hogy milyen ügyes, és tettestársaival együtt milyen simán bonyolítják le a "munkákat", s csak minimális erõszakot alkalmaznak. A hangsúly az ügyességen van, a ravaszságon, és azon, hogy képesek elõrelátni minden számba jöhetõ végkifejletet.
- Számomra is a nyelvezet volt a leginkább lenyûgözõ - jegyezte meg Delroy Lindo. - Amit David Mamet leír, az tele van rejtett értelemmel, a szereplõk mondanak valamit, de közben egészen mást értenek alatta, és pont ez volt a legnagyobb kihívás ebben a filmben, ugyanis meg kellett próbálni kiteljesíteni a szavak mögött rejlõ érzelmeket olyan tökéletesen és tisztán, ahogy csak lehetséges.
A Heist vezérlõ motívuma - akárcsak más Mamet-filmeké - a lojalitás, amely egyébként kreatív szerepet játszik a történetben. Rebecca Pidgeon és Ricky Jay, a Mamet által rendezett filmek állandó szereplõi mellett feltûnik Patti LuPone is, aki Betty Croftot alakítja. Betty amerikai vámhivatalnok, akinek van egy titka, ami veszélyeztetheti a karrierjét, és Jim Frangione - õ szintén Mamet-veterán- -, aki egy gazdag pasast kelt életre, az illetõ potenciális vevõje Moore hajójának.
- Amikor David azt kérdezi: "Patti, megcsinálod ezt?", teljesen mindegy, mit ért az "ezt" alatt - jegyezte meg Patti LuPone Tony-díjas színésznõ, aki 1976-ban színházban kezdett együtt dolgozni Mamettel. - Amit kér, azt meg fogjuk csinálni. David szereti a színészeket, respektálja õket, és ezt ki is mutatja. Mi meg a legjobb tehetségünk szerint játszunk, hogy megmutassuk, mi is respektáljuk õt...