microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Mátrix Újratöltve (2003)
Matrix 2.
Matrix Reloaded

. . . . . . . . . . 7.24
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 5.2
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 138 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  folytatás, sci-fi, kult
eredeti nyelv: angol
formátum: szinkronizált
korhatár 14+

c  cikk 1  |  cikk 2 tr tr

a Mátrix sorozat részei:
Mátrix   Mátrix Újratöltve   Mátrix - Forradalmak  
információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
A MÁTRIX ÉVE

Mátrix-forradalom

Négy évvel ezelõtt Larry és Andy Wachowski Mátrix címû korszakos munkájával forradalmasította az akciófilm mûfaját. Idén a mozi két további epizódjával, egy Mátrix-videojátékkal és egy animációs filmeket tartalmazó DVD-vel a rajongók alaposan feltérképezhetik a Mátrix-univerzumot. Nem véletlen, hogy a Newsweek magazin 2003-at a Mátrix évének nevezte.
A film alkotói 2001 februárjában megbíztak egy közútépítõ társaságot egy közel négy kilométer hosszú - jelzõtáblákkal, lehajtókkal és felüljárókkal kiegészített - autópálya megépítésére a kaliforniai Alamedán található haditengerészeti bázis területén. A Mátrix -Újratöltve (Matrix - Reloaded) címû film egyik legfontosabb helyszíne ez az autópálya, itt játszódik - a Newsweek magazint idézve - "a filmtörténet egyik legvadabb és legizgalmasabb autós üldözése". Megálmodói ugyanolyan virtuális teret hoztak létre ezzel a sztrádával, mint amilyen a Mátrix-filmek virtuális valósága.
Idézett üldözés során tucatnyi gépkocsi rohan egymásba, miközben kung-fu harcokat imitáló küzdelmi jelenetek folynak az autók utastereiben és a mozgó autók tetején. Ez a jelenet minden eddigi élõszereplõs felvételt felülmúl a látvány és az intenzitás tekintetében.
Larry és Andy Wachowski nemcsak írta és rendezte a filmet, hanem kivette a részét a mû képi világának megtervezésébõl is. Annak a vizuális kalandnak a megtervezésébõl, amely várhatóan - akárcsak az elsõ rész - jó idõre meghatározza majd az akciómûfaj fejlõdését, és amelynek döntõ szerepe lehet abban, hogy 2003 a Mátrix éveként vonuljon be a filmtörténetbe.
A rajongók négy éve lankadatlanul várják, hogy visszatérhessenek a Mátrix-univerzumba, és ahhoz, hogy ezt megtehessék, az elsõ rész Egyesült Államokbeli, május 15-i premierje lesz segítségükre. Ugyancsak május 15-én a filmbemutatóval párhuzamosan jelenik meg a piacon a mûfajban soha korábban nem látott motívumokkal felturbózott Enter the Matrix címû videojáték. A videojáték megjelenését követi még a nyáron a Larry és Andy Wachowski munkái által inspirált anime-sorozat DVD-kiadása: az Animatrix címû gyûjtemény júniusban kerül piacra a világ számos országában. Végezetül ugyancsak még az idén bemutatásra kerül a trilógia harmadik része, amely számos, korábban homályban hagyott problémát fog megoldani. A Mátrix - Forradalmak (Matrix - Revolution) címû rész bemutatóját pontosan hat hónappal az Újratöltve utánra tervezik: a premierre novemberben kerül sor.

A Mátrix-jelenség

1999-ben Larry és Andy Wachowski - akik mögött ekkor még csupán egyetlen film, a Fülledtség címû neo noir állt - forradalmasították az akciófilm zsánerét, és új dimenziókat nyitottak a vizuális effektusok, illetve a harci koreográfia világában második nagyjátékfilmjükkel. Akárcsak Neo (Keanu Reeves), aki képes volt meglátni a valóságnak hitt máz mögött az igazságot, a nézõk is bepillantást nyertek a szép új világba, a komputer generálta Mátrixba, amely igájába akarja hajtani a világot. Neo felébred a káprázatból, és rádöbben, hogy messianisztikus küldetése van: meg kell mentenie az embereket a szellemi vakságtól.
Mielõtt a film megjelent DVD-n, nem kevesebb mint 171 millió dollárt hozott az Egyesült Államokban, világszerte pedig további 209 milliót. Amióta a DVD megjelent, rajongók sokasága vásárolta meg a filmet, kereste fel a whatisthematrix.com nevû weboldalt, és kísérlete meg felfejteni a film titokzatos rétegeit, mohón várva arra, hogy ismét beléphessen a Mátrixba.
A várva várt pillanat most elérkezett.
Évekig tartó gondos elõkészületek vezettek az új Mátrix-kalandig, a májusban bemutatásra kerülõ Mátrix - Újratöltve címû produkcióig, amelyet az elsõ film stábja készített. A következõ epizód, a Mátrix - Forradalmak ezt hat hónappal késõbb követi. "Nem tehettük meg a Mátrix-rajongókkal, hogy hat hónapnál tovább várassuk õket a folytatással - nyilatkozta Joel Silver producer a Newsweeknek. - Már csak azért sem, mert az Újratöltve és a Forradalmak között nagyon szoros a kapcsolat."
A héthetes alamedai és más kaliforniai helyszíneken történt forgatás után 270 napos maratoni munka kezdõdött meg Ausztráliában: a második és a harmadik epizódot itt párhuzamosan forgatták 2001-ben és 2002-ben. A forgatások a legteljesebb titoktartás közepette zajlottak, olyannyira, hogy még a színészek is csak töredékeit láthatták az elkészült jeleneteknek. Ez a körülmény nem kis teljesítményt kívánt a rendezõktõl, hiszen a titoktartási kötelezettség hátráltatta az élõ és a komputer generálta akciók egyébként sem egyszerû összehangolását.

A Mátrix struktúrája

A harmincas éveik derekán járó Wachowski fivérek - Larry 37, Andy 35 éves - annak idején eredetileg egy trilógia tervével keresték meg Joel Silver producert. A testvérek már kezdetben háromrészes történetnek szánták a Mátrixot, de annak ellenére, hogy tervük egyöntetû helyeslésre talált a Warner Bros. stúdiónál, szerény szakmai múltjuk miatt csak az elsõ rész elkészítésére kaptak lehetõséget. Ennek leforgatásával azonban bebizonyították, hogy eredeti trilógia-tervük is képes megállni a helyét, így lehetõvé vált számukra a folytatások elkészítése.
Míg a Mátrix világhírû lett, magukról a rendezõkrõl alig tudni valamit. Ahogyan Silver producer emlegeti õket, "a fiúk" természetüktõl fogva kiváló mesemondók: képregényeken nõttek fel, és elsõrangú vizuális fantáziával rendelkeznek - nem véletlen, hogy sikerült történetük köré egy komplett univerzumot felépíteniük.
A stáb tagjai mind úgy meséltek a testvérpárról, mint egy egész kettéhasadt részeirõl. Akik ismerik õket, állítják: soha nincsenek nézetkülönbségek a filozófiai mûveket elõnyben részesítõ Larry és a sci-fit kedvelõ Andy között. Kiváló párost alkotnak: a jó zsaru-rossz zsaru játszmában Andy a "jó", Larry a "rossz", így nagyszerûen kiegészítik egymást.
Az idén bemutatásra kerülõ két epizódon ugyanazok a szakemberek dolgoztak, mint akik a Mátrix elsõ részében is, a két új produkció is ezen szakemberek rendkívüli mesterségbeli tudását dicséri. Íme a stáb: a vizuális effektusok szakértõje az Oscar-díjas John Gaeta; a speciális effektusok szakértõje Steve Courtley; az operatõr Bill Pope, a látványtervezõ Owen Paterson; a vágó az Oscar-díjas Zach Staenberg; a jelmeztervezõ Kym Barrett; a hangmérnök az Oscar-díjas David Lee; a küzdõsportok szakértõje a Mátrix és a Tigris és sárkány koreográfusa, Yuen Wo Ping.

Fontosabb filmtechnikák

John Gaeta feladata az volt, hogy a vizuális effektusok terén a legújabb technikákat alkalmazza, és ahogyan annak idején a Mátrix elsõ része, a második és a harmadik fejezet is a látványtechnika úttörõje legyen. Gaeta korábbi csapatával, a Manixszal készítette el a Baljós árnyak vizuális effektusait, amelyért az Akadémia Oscar-díjjal jutalmazta. Mivel azonban a Manix túl kicsinek bizonyult a Mátrix-trilógia következõ két epizódjának kivitelezésére, és a Wachowski fivérek elképzeléseiben szereplõ technika számos újítást igényelt, Gaeta megalakította az Esc (a billentyûzet ’escape’ gombjáról elnevezett) céget, amely a kaliforniai Alamedában telepedett meg. Az Esc hatalmas hangárjainak alapterülete mintegy 76200 m2. Gaetáék mûhelye az épületmonstrumon belül történetesen épp a pirotechnikai labor szomszédságában helyezkedik el, ahol éjjel-nappal robbanásveszélynek vannak kitéve.
Az Esc és még hat másik vizuális effektusokkal foglalkozó stúdió megtervezett 2500 különbözõ digitális jelenetet, jócskán felülmúlva ezzel a Mátrix elsõ részét, amelyben 412 ilyen jelenet szerepelt.
Ahogyan az elsõ részben alkalmazott "bullet time-technika" forradalmasította az akciófilm mûfaját, feltehetõen úgy fogja átalakítani a kortársfilmek világát a két új részben bevetett "virtuális fényképezés". A virtuális fényképezés elmossa a valóság és a komputer teremtette világ közötti határvonalat, és tökéletes illúziót kelt. A legutolsó részlet és a legapróbb hajszál is pontos mása az eredetinek. Gaeta csapata bármit képes digitálisan megteremteni: az emberektõl az autókig, a belsõ terektõl a mozgó jármûvekig, bármilyen tárgyat vagy környezetet létrehoz. A "virtuális fényképezés" titka, hogy valamennyi digitális kép egy-egy valóságos kép másolata.
Az effektusokért felelõs csapat öt csúcstechnológiás digitális kamera segítségével minden színészrõl a pórusokig, a hajszálakig részletes felvételeket készített. Ezt a procedúrát "universal capture"-nek nevezi az angol (röviden U-cap). Valamennyi így kapott felvétel felkerül egy számítógépre, amely a színészek játékát minden szögbõl meg tudja mutatni, így tehet például 360 fokos fordulatot a kamera valaki körül anélkül, hogy valójában megmozdították volna. Abban a pillanatban, hogy a színészrõl ily módon háromdimenziós képet készítettek, tulajdonképpen bármit meg lehet tenni vele: kung-fura vagy repülésre lehet "tanítani". Így repült Neo 2000 mérföld/órával egy nagyváros felett.
Kétséges, hogy azok, akik megtekintik a filmet, érzékelni fogják a valóság és a virtualitás különbségét - ahogyan ez már a Mátrixban lenni szokott.

Hatás - visszahatás

A Mátrix-univerzum rengeteg forrásból táplálkozik: képregényekbõl, japán animékbõl (így például Mamoru Oshii kultikus Ghost in the Shelljébõl), cyberpunk fikciókból (így például William Gibson munkáiból), az ázsiai kung-fu filmekbõl, de a görög mitológiából és a Bibliából is.
Amióta viszont 1999-ben bemutatták, reklám-, tévé- és mozifilmek sokasága idézi meg a Mátrixot, különösképp a "bullet time"-ként elhíresült technikát, amelynek segítségével a kamera teljes kört képes leírni egy-egy kép körül. Az addig sosem látott küzdelmi jelenetekhez használt technikákat többek között a Charlie angyalai, a Shrek vagy a Horrorra akadva is alkalmazta. De nem csupán a mozifilmek használják a "bullet time-technikát": a The Fox tévécsatorna ezt vetette be a 2002-es Superbowlon, hogy különbözõ szögekbõl is megmutathassa játékait.
1999 õszén, miután a Mátrix világszerte hatalmas sikert aratott, Larry Wachowski testvérével közösen felvázolta a Mátrix "világuralmának" megteremtésére vonatkozó tervét. Nem csupán a két következõ epizódot és a www.thematrix.com nevû weboldalt készítették elõ, hanem számos egyéb olyan projektet, amely a médián keresztül a Mátrix további térhódítását hivatott szolgálni.
E tervek között szerepelt a Mátrix-univerzumban játszódó anime-sorozat, valamint a legelsõ Mátrix-videojáték, az Enter the Matrix is. Ám a Wachowski testvéreknek ez sem volt elég, a maguk által teremtett világban részt akartak vállalni minden új projektben. Az idén nyáron piacra kerülõ The Animatrix nevet viselõ DVD kilenc animéje közül maguk írtak négyet, emellett õk felügyelték a többi öt elkészítését is. A The Final Flight of the Osiris, amely valósághûségét illetõen készítõi elõzõ munkáját, a Final Fantasyt is felülmúlja, a Warner Bros. Pictures Álomcsapda (Dreamcatcher) címû filmjével együtt kerül mozikba. A Mahiro Maeda rendezte Second Renaissance elsõ és második része a gépek történetét meséli el a gépek szemszögébõl. A kétrészes kaland már idén tavasz óta látható a www.theanimatrix.com internetes oldalon.
Az interaktív videojáték alapjául szolgáló történet szintén Wachowskiék munkája: a rendezõk maguk írták a játék 244 oldalas forgatókönyvét, és a játék valamennyi jelenetét az eredeti Mátrix-szereplõkkel és -stábbal vették fel. A játék keretei tágabbak a mozifilmekénél, és a Forradalmak hivatkozik is rá Niobe (Jada Pinkett Smith) és Ghost (Anthony Wong) szerepeltetésével. Az Enter the Matrix feleleveníti a filmtrilógia legizgalmasabb, feszültséggel teli pillanatait, lélegzetelállító mutatványait - valamennyi akciót a Mátrix koreográfusmestere, Yuen Wo Ping és csapata tervezte. Alkotói úgy szerkesztették meg a játékot, hogy használói állandóan számítógépes üzenetekkel találkozzanak, melyek arra buzdítják õket, hogy lépjenek be, törjék fel a Mátrix titkát. A játék kivitelezõinek sikerült elérniük, hogy az a Mátrix-filmek mélyebb megértését szolgálja.
Joel Silver producer szerint az animéket, a játékot, a weboldalt és a filmeket tartalmazó multimédiás csomag egy teljes univerzumot rajzol ki, való világunk egyik minden részletében felépített alternatíváját. Mindez megalapozza azt a nézetet, miszerint 2003 a Mátrix éveként vonulhat be a filmtörténetbe.


szereplők:
Keanu Reeves ... Neo
Laurence Fishburne ... Morpheus
Carrie-Anne Moss ... Trinity
Hugo Weaving ... Smith ügynök
Jada Pinkett Smith ... Niobe
Gina Torres ... Cas
Steve Bastoni ... Soren
Don Battee ... Vector
Monica Bellucci ... Persephone
Daniel Bernhardt ... Johnson ügynök
Kelly Butler ... Ice
Randall Duk Kim ... A Kulcskészítõ
Christopher Kirby ... Mauser
Gloria Foster ... Az Orákulum
Peter Lamb ... Colt
Nathaniel Lees ... Mifune
Christine Anu ... Kali
Essie Davis ... Maggie
Terrell Dixon ... Wurm
Adrian Rayment ... Ikrek 1
Neil Rayment ... Ikrek 2
Ray Anthony ... Energiaállomás õre
Helmut Bakaitis ... Az Építész
Valerie Berry ... Papnõ
Ian Bliss ... Bane
Stoney Burke ... Motorszállító sofõr
Josephine Byrnes ... Zion Virtuális Kontroll Operátora
Sing Ngai ... Seraph
David Franklin ... Maitre D'
Nona M. Gaye ... Zee
Roy Jones Jr. ... Ballard
Malcolm Kennard ... Abel
David Kilde ... Jackson ügynök
Robert Mammone ... AK
Matt McColm ... Thompson ügynök
David No ... Cain
Harold Perrineau Jr. ... Link


fényképezte:
Bill Pope

vágó:
Zach Staenberg

látvány:
Owen Paterson

jelmez:
Kym Barrett

zene:
Don Davis
Paul Oakenfold
Linkin Park

producer:
Bruce Berman
Grant Hill
Andrew Mason
Vicki Popplewell
Joel Silver
Andy Wachowski
Larry Wachowski