információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
Egy rándulással kezdõdik. A testet hirtelen erõs impulzus éri, ami arra figyelmezteti, hogy veszély fenyegeti. Az érzékek villámgyorsan akcióba lépnek, és maximális teljesítményre turbózzák a szervezetet.
Az adrenalinmirigyek feltárulnak, és a testbe lökik a nélkülözhetetlen vegyületet, ami az emberi szervezet szuperkoncentrált gyorsítóanyaga. A légzés felgyorsul, egyre több oxigént küldve a véráramba. A hajszálerek kitágulnak, hogy lehetõvé tegyék a pánikfokozaton mûködõ vértestek száguldását. A szemek tágra nyílnak, az izmok megfeszülnek, isteni érzés kerít hatalmába, amint a környezet elmosódott, zavaros kondenzcsíkká olvadva körülötted.
"Minden akadályt legyõzök. Én vagyok a fõnök. Enyém a világ."
Az agy visszajelez, SOS-jeleket küld. "Térj észhez, veszélyben vagy!"
De olyan jó érzés...
Lakoma az éhezõnek, gyógyír a nyughatatlannak, a napi betevõ annak, akinek az életveszély a lételeme. A véreddé válik, átformálja szokásaidat, lassított üzemmódban mûködõ zombivá varázsol, aki csak akkor kel életre, ha padlóig nyomhatja a gázt, és nekivághat a városnak.
SEBESSÉG.
Könnyû hozzájutni. Épp annyira van messze, mint a legközelebbi felturbózott autócsoda...
Brian O'Conner (PAUL WALKER), a kirúgott rendõr a sebességláz áldozatává vált... és most megfizet mindenért.
Korábbi fõnökei és az FBI fejesei úgy tudják, hogy a forrófejû beépített ügynök elbaltázta a testület egyik legnagyobb akcióját. Egy nagyszabású Los Angeles-i autótolvaj-bandát kellett volna lelepleznie, de O'Conner valamiért futni hagyta a nagyfõnököt. Döntésével megõrizhette becsületét, ám ez a jelvényébe került, és semmi reménye nem volt arra, hogy az ügyben tisztára moshassa magát.
Fátylat a múltra! O'Conner új lapot nyitott magának: egy másik városban talán helyrehozhatja még a dolgokat.
A szövetségiek Miamiban vért izzadnak, hogy nyakoncsípjék Carter Verone-t (Cole Hauser), a nagy lábon élõ üzletembert, aki export-import vállalkozásaival álcázza, hogy valójába egy nemzetközi pénzmosó-hálózat irányítója. A vámosok több mint egy éven át a legszigorúbb ellenõrzés alatt tartották Verone-t, de semmi bizonyítékot nem találtak ellene azon kívül, hogy kapcsolatban áll az illegális utcai autóversenyzéssel. A hatóságok idõzavarba kerültek, ezért kénytelen-kelletlen úgy döntöttek, bedobják O'Connert, hogy tegye a dolgát: nyomja a sódert, de legfõképpen a pedált.
A sokat tapasztalt harcosnak azonban feltételei is vannak, mielõtt csatasorba áll, hogy elkapja a nagyvadat, aminek köszönhetõen akár a jelvényét is visszakaphatja. Mivel csupa nyomorult lúzert akarnak mellé társnak kijelölni, ragaszkodik ahhoz, hogy régi barátját, Roman Pearce-t (Tyrese Gibson) kérjék fel a veszélyes feladatra. Roman az évek során sokoldalú bûnözõvé küzdötte le magát, és egyvalamiben végképp utolérhetetlen: ha száguldani kell, õ a király. A szövetségiek fõnöke, Markham ügynök (James Remar) meghányja-veti a dolgot, és alkut ajánl Pearce-nek - mûködjön együtt O'Connerral, és ha minden jól üt ki, figyelemreméltó priusza eltûnik a nyilvántartásból.
Eljött hát az utolsó alkalom, hogy a volt zsaru és a volt bûnözõ tisztára mossa magát - csak akkor tehetik meg nem történtté a múltat, ha lebuktatják Verone-t. Ám a dolgok ismét nagyon bonyolulttá válnak, amikor O'Conner megismeri Monica Fuentes (Eva Mendes) titkosügynököt, aki elvezetheti õt Verone-hoz, miközben az is meglehet, hogy a csinos hölgy a sajátos módszereket alkalmazó nagyvállalkozó szeretõje.
A HALÁLOSABB IRAMBAN a 2001. õszi szupersiker, a Halálos iramban várva várt folytatása. Ismét felberregnek a legújabb autócsodák, dörögnek a fegyverek, összecsapnak a mindenre elszánt gengszterek a törvény elkeseredett õreivel, akik maguk sem mind az igazság angyalai, sõt. A film rendezõje az Oscarra® jelölt John Singleton (Fekete vidék - Boyz N the Hood, Baby Boy), producere Neal H. Moritz (Halálos iramban - The Fast and the Furious, Mindenütt nõ - Sweet Home Alabama). A szereplõgárdát Chris "Ludacris" Bridges is erõsíti, akárcsak a legújabb, legklasszabb, rakétasebességû spéci járgányok, amelyek hihetetlen robajjal tépnek az aszfalton.
Másodszor is rákapcsoltak
A Halálos Iramban 2001. õszi bombasikere sokakat meglepett a filmszakmában, a mû producere, Neal H. Moritz azonban nem volt közöttük. A producer tudta, hogy a film tetszeni fog mindazoknak, akik színvonalas kikapcsolódásra vágynak - hiszen a cselekmény lendületes volt, az autók szupergyorsak, a színészek klasszak, s az akciójelenetekhez a legmodernebb technikát használták. A közönség õszinte örömmel fogadta a produkciót, ráadásul a legkõszívûbb kritikusok, mint például Ebert & Roeper is kedvezõen nyilatkoztak róla. Csoda-e hát, hogy a film folytatás után kiáltott?
"A Halálos iramban hatalmas sikere azt bizonyította, hogy rátapintottunk valamire, amit a fiatal moziba járók szeretnek - magyarázza Moritz. - Belebotlottunk egy bizonyos urbánus kultúrába, amelynek az utcai autóversenyzés elengedhetetlen része. Erre utal, hogy a film videón és DVD-n is rendkívül népszerû lett - villámgyorsan óriási rajongótábora alakult ki. Biztosak voltunk benne, hogy egy folytatás hasonló fogadtatásra talál - amennyiben ugyanolyan meredek és pörgõs, mint az elsõ rész. Hát, azt hiszem, sikerült valami ilyesmit összehoznunk."
Mintha csak Moritznak és csapatának további bizonyosságra lett volna szüksége, a Teen Research Unlimited (TRU - Ifjúsági Kutatóközpont) vizsgálatai megerõsítették: a Halálos iramban a fiatal mozibajárók egyik fõ kedvence lett.
Az Oscar-jelölt John Singleton számára a Halálos Iramban megtekintése sajátos déjá vu élményt jelentett. "Az volt az elsõ kérdés, ami felmerült bennem: Ez miért nem nekem jutott eszembe? Elvégre én is Los Angeles déki részén nõttem fel, és az utcai autóversenyzésrõl szólt az életünk. A srácok fölálltak sorban a Crenshaw Boulevard mentén, csupa agyonturbózott kocsi, spéci hidraulikával. Aztán éjjel megindult a verseny, a Crenshaw-tól a Florence-ig, meg egészen Inglewoodig és a Centinela Park körül. Errõl van is egy jelenet a Fekete vidék címû filmemben."
Amint a produkció sínen volt, a film alkotói ismét megbizonyosodhattak arról, hogy egy virágzó életforma pillanatait próbálják ellesni - ez különösen nyilvánvaló lett egy bizonyos hétvégén, amikor a HALÁLOSABB IRAMBAN elõkészítésén dolgoztak.
Singleton, Moritz és a két forgatókönyvíró, Michael Brandt és Derek Haas tökéletesen egyetértettek abban, hogy az elsõ film sikere a frissességének volt köszönhetõ, és annak, hogy a képektõl a szuperjárgnyokig minden a lehetõ legnaprakészebb volt. A folytatásnál tehát az igazi utcai versenyzõkhöz fordultak, árulják el, éppen mi a legmenõbb, és mitõl indulnak be teljesen a partvonalon álló rajongók.
"Közzétettünk egy felhívást a Nyugati Parton, hogy akinek spéci járgánya van, az mutassa meg nekünk, hátha felhasználhatjuk a filmben - meséli Singleton. - Az internetre is föltettünk egy üzenetet, hogy az autósok jöjjenek el egy bizonyos Santa Monica-i parkolóba. Mivel másfél nappal az esemény elõtt került föl a hír, gondoltuk, talán ha 100 autótulajdonos lesz ott. Aztán eljött a nagy nap, és foghattuk a fejünket: a környék totál bedugult, mert több mint 700 járgányt hoztak, volt olyan õrült, aki egészen Seattle-bõl jött el. Megjelent az egész autómániás szubkultúra, úgyhogy kedvünkre válogathattunk, hogy mi ma a király dizájn, és mi az, ami a jövõ felé mutat. Tuti volt, hogy ami a jövõt képviseli, az fog a filmbe bekerülni. Ugyanis azt akartam, hogy a közönség teljesen kikészüljön, és utánozni akarja azt a stílust, amit a filmben lát."
A film készítõi számára óriási kihívást jelentett, hogy a színeket illetõen nem voltak korlátok - és ez nem csupán a kocsik árnyalataira vonatkozik. Miami mint helyszín eleve biztosította a sokszínûséget: pasztellárnyalatú házak, lenyûgözõ tengerpart, drága villák és koszos gettók, sokgenerációs családok és szó szerint a világ minden részérõl verbuválódott lakóközösségek - mindez izgalmas helyi színezetet adott a filmnek.
A produkció több ismerõs helyszínt felhasznált - mint amilyen a Hétmérföldes-híd Florida Keysnél vagy a Homestead Légitámaszpont Vámparancsnoksága - , de szerepel a filmben Sylvester Stallone egykori otthona, a Coral Gables villa is.
A film sztárjai
Paul Walker visszatérése Brian O'Connerként nem csupán egy népszerû szerep megismétlése. Singleton rengeteget követelt a szõke kaliforniai fiatalembertõl - például profi autóversenyzõ-kiképzést kellett vennie, hogy az akciójelenetek többségében õ maga ülhessen a volán mögött. (Ez lehetõvé tette, hogy Singleton minél több jelenetet vehessen föl élesben - errõl bõvebben alább.)
Walker maga is nagy autórajongó, és nem titkolja, hogy a padlógáz alkalmazása nem idegen tõle. "Teljesen feldobott, hogy a folytatásnak is én vagyok a fõszereplõje - meséli az ifjú sztár. - Felemelõ érzés, ha az ember tudja: olyan filmben szerepel, amit rengetegen meg akarnak nézni. Ez a film nagyobb és pörgõsebb, mint az elõzõ, különösen az autós jelenetek. Eggyel tovább léptünk, most kifejezetten egzotikus kocsikat hajtunk. Az egyik csúcsjárgány például egy Nissan Skyline R-34, ami Amerikában nem is kapható, a másik pedig egy Mitsubishi Evolution 7, ez meg az idén jött ki. Szóval az autómániásoknak lesz mit nézni ebben a filmben!".
O’Conner méltó partnerre akad Roman Pearse, a nagydumáju volt bûnözõ személyében, akit Tyrese Gibson énekes alakít. "Tyrese az elején folyton azzal jött, hogy ’hé, öreg, én nem vagyok színész’ - meséli Walker. - Elég gyorsan leállítottam, mondván, direkt jó, hogy nem színész, mert így természetes, hiszen egy srácot alakít az utcáról, aki megtapasztalt már egy-két dolgot az életben. Tyrese emellett állati lendületes és vicces, õ a film egyik motorja."
"Azt hiszem, ez a két figura azért tud olyan jól összedolgozni, mert olyan közel állnak egymáshoz, mint ég és föld - tréfál Gibson. - Roman ugye feka gyerek a gettó aljáról, Brian meg fehér középosztálybeli srác..."
Verone-hoz Monica Fuentes titkosügynök vezetheti el O’Connert, ám lehet, hogy a lány nem csak az egyik oldal számára dolgozik. "Alapvetõen John Singleton miatt vállaltam el ezt a szerepet - meséli a Monicát alakító Eva Mendes. - Az összes korábbi filmjét láttam, és mindet imádtam."
A tehetséges ifjú színésznõt más is motiválta a filmmel kapcsolatban. "Rajongok az autókért! Az elsõ kocsim egy 66-os Mustang volt, mert élek-halok a bivalyerõs, gyors járgányokért. Ehhez képest a forgatáson nagyot koppantam, mert olyan a forgatókönyv, hogy az én karakterem soha nem ül volán mögé..."
Cole Hauser játssza a film fõgonoszát, Carter Verone-t. A színész korábban már dolgozott együtt Singletonnal a Megoldalan egyenletek (Higher Learning) címû produkcióban. Hauser igencsak élvezte, hogy egy mindig rém elegáns gengsztert alakíthat. "Verone nagyon színes egyéniség - magyarázza a színész. - Nagy formátumú személyiség, elbûvölõ a stílusa, az a típus, akit mindenki azonnal megkedvel. Egész Miami a zsebében van, mûködtet egy csomó legális vállalkozást, mulatókat, benne van az ingatlanbizniszben, de fõleg kábítószerrel és pénzmosással foglalkozik."
Egy jó színész mindig szívesen alakít negatív hõst. "Nincsenek korlátok ilyenkor - folytatja Hauser. - Egy pozitív hõs esetében konkrét elvárásoknak kell megfelelni, a rossz fiút viszont úgy építheted fel, ahogyan csak kedved tartja. John (Singleton) ebben sokat segített. Nem azzal, hogy megmondta volna, mit csináljak, hanem bízott bennem, és támogatta az elképzeléseimet."
"Én is rengeteget köszönhetek neki - veszi át a szót Chris "Ludacris" Bridges, aki a filmben az autóversenyek fõ szervezõjét, Tejt alakítja (a tehetséges zenész elõször látható olyan filmben, amelyben nem önmagát alakítja). - Személyesen kért fel a szerepre, mert látta a videóklipjeimet, és úgy érezte, hogy jó lennék. Kajoltam az ötletet, mármint készen álltam az újabb kihívásra."
Az "autós cirkusz" népes szereplõgárdájába még olyan ismert arcok tartoznak, mint James Remar (Markham szövetségi ügynök), Devon Aoki topmodell (Sukit, az egyetlen nõi versenyzõt alakítja, aki csupa férfi között kénytelen helytállni Miami asztfaltdzsungelében), valamint Jin, a rapper (Jimmy).
A HALÁLOSABB IRAMBAN forgatása elõtt Aoki vezetési tapasztalata egy elektromos golfkocsi irányítására korlátozódott. Az egzotikus szépség ezért gyorsan jogosítványt szerzett, és elvégzett egy "törõs-zúzós" tanfolyamot is, hogy a filmben rózsaszín Hondájával õ lehessen a legdögösebb és legvakmerõbb nõ, aki valaha utcai versenyzésben részt vett.
"A szín senkit ne tévesszen meg - mosolyog Aoki. - Lehet, hogy rózsaszín a karosszéria, a motorházban viszont egy igazi vadállat lakik. Megy ez a kocsi, mint a szélvész."
A kocsik
Los Angelesben, Miamiben és más amerikai nagyvárosokban sajátos szubkultúra virágzik: az elõvárosokban a bandákba tömörült fiatalok autóversenyeket tartanak, és hol rózsaszín kombiné, hol egy köteg pénz a gyõztes jutalma.
A versenyzés sokak számára valóságos életforma (ezt bizonyítja a már említett felhívásra jelentkezõk magas száma), az autóõrültek minden idejüket és pénzüket a járgányra fordítják.
"A városi autóversenyzés önálló kulturális rangra emelkedett, sok fiatal el sem tudna képzelni más életet magának - meséli Singleton. - Ez a szubkultúra összehoz egy csomó különbözõ hátterû srácot, akikben egy dolog közös: a száguldás szenvedélye. Ez ugyanolyan társadalmi szervezõerõ, mint az online zene vagy az MTV."
"A miami autóversenyes szubkultúra hosszú évek óta fejlõdik - folytatja a rendezõ. - Ez csak még hitelesebbé teszi a mi történetünket. Ehhez jön a város mint dinamikus háttér és az a tény, hogy köztudottan él itt néhány kifejezetten alávaló ember, s már kész is a robbanókeverék, ami a filmünket mûködteti."
Hogy a HALÁLOSABB IRAMBAN is olyan szuperjármûveket és õrült versenyeket vonultasson föl, mint az elsõ rész, ismét Craig Liebermant kérték fel technikai tanácsadónak. Az elõzõ rész több kaszkadõre is visszatér, akik a legnyaktörõbb jelenetekben a színészek helyett a kocsikat vezetik. (Köztük volt Oakley Lehman, Kevin Jackson és Debbie Evans, aki a Halálos iramban címû filmben nyújtott teljesítményéért elnyerte a Kaszkadõr Világnagydíjat legjobb nõi autós akciójelenet kategóriában.)
A történet miatt az autók ugyanolyan fontos szereplõi a filmnek, mint a színészek, így "castingolásukra" nagy gondot fordítottak. A Universal stúdió a film költségvetésének jelentõs részét arra fordította, hogy vásároljon vagy megépítessen csaknem 190 különleges autót. További 400 autó szolgált "statisztaként" a filmben.
Singleton és az operatõr, Matthew F. Leonetti ismét különleges filmes technikát alkalmaztak a szédítõ akciójelenetek felvételéhez. Megint munkába állították az elõzõ részben már használt Mick Rogerst, ami egy teherautó, amelynek platójára egy karosszériát erõsítettek. A teherautó tetszõleges sebességgel haladhat, és fölvehetõ, hogy a gyorsulás és az éles kanyarok milyen hatást gyakorolnak a karosszériában ülõ sofõrre. Ismét fontos szerephez jutott a "mitfárer-autó", ami egy alacsony, bogárszerû jármû kamerával a tetején, és arra szolgál, hogy a többi száguldó jármûvet bármilyen irányokból fölvegyék róla. A "moto-cam" pedig azt tette lehetõvé az alkotók számára, hogy akármilyen zötykölõdés mellett hibátlan felvételt rögzítsenek, mivel a berendezés minden rázkódást kiküszöböl.
"Van egy pár olyan extrém felvételünk, amirõl a nézõk azt fogják gondolni, hogy speciális effektusok, pedig teljesen igaziak - folytatja Singleton. - Ezekkel a ketyerékkel hihetetlen dolgokat tudunk fölvenni. Száznegyvennel száguldó autók pár centivel kerülik csak el egymást, és ezt mi úgy vettük fel, mintha kint a forgalomban lennénk. A legtöbb akció olyan gyorsan történik, hogy a nézõnek nem lesz ideje a fejét törni, hogyan csináltuk, csak bámul majd a vászonra. Ezúttal sokkal durvábbak az autós akciók, több az akadály, és elõfordul, hogy százötvennel repesztenek hátrafelé az autópályán. Az utcai versenyzés egyik jellemzõje, hogy az autók nem egyenesen száguldanak, és ez jóval nagyobb veszélyeket rejt magában."
A Halálos iramban egyik attrakciója az volt, hogy a legújabb divatnak megfelelõen csak úgy hemzsegtek benne a feltuningolt importautók. A HALÁLOSABB IRAMBAN valamennyi négykerekû szereplõje feltuningolt csodajármû, mivel a miami utcai versenyzés világában minden típus és stílus megtalálható.
A speciális "négykerekû színészek" közül vagy 150 jelenik meg a vásznon, és nagyjából 15-nek kitüntetett szerep jut. A felsorolás önmagáért beszél: Nissan Skyline GTR, Mitsubishi EVO 7, 1970 Hemi Dodge Challenger, 1969-es Yenko Camaro, 1998-as BMW M3, 2003-as Dodge Viper, Chevy Corvette, 1994-es Toyata Supra, 1994-es Mazda RX7, 2001-es Honda S2000 és 1993-as Acura NSX.
A jármûflottát 40 szerelõ és autószakértõ tartotta karban a forgatás elõtt és alatt.