információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
INTERJÚ JACQUES AUDIARD-RAL
- Honnan jött az ötlet, hogy elkészítse James Toback FINGERS címû alkotásának új verzióját?
- A producerem, Pascal Caucheteux éppen befejezte a munkát Jean-François Richet filmjén, aki John Carpenter ASSAULT ON PRECINCT 13 címû mûvébõl készített remake-et. Eljött hozzám, és megkérdezte, "Akarsz csinálni egy remake-et? Ha igen, mi lenne az?" Nos, a válasz egyértelmû volt. James Toback FINGERS címû filmje kellett, hogy legyen. Miért? Természetesen mivel a film olyan nagy hatással volt rám, amikor kijött a mozikban. De azért is, mert olyan filmrõl van szó, amit ma nagyon nehéz megnézni. Nem sokat játsszák, ezért bizonyos titokzatos aura alakult ki körülötte. A FINGERS a hetvenes években üstökösként felívelõ amerikai független mozi alkotásainak egyik utolsó darabja. A fõhõst Harvey Keitel játssza. A szereplõk legnagyobb része Coppola "világából" való.
- Miért helyezte a filmet - a bûntényt - az ingatlanügyek világába?
- Az eredeti film a new yorki olasz maffia köreiben játszódik. Ez számunkra nem mûködött volna jól. Egészen pontosan a kisstílû ingatlanügynökök világába akartunk belemerülni, akik nem nagyon törõdnek a jogi finomságokkal, vagy éppen morális elvekkel. Ettõl eltekintve is, az én szememben van bizonyos párhuzamosság aközött, ahogy egy szélhámos ellenõrzést nyerhet más emberek élete felett, és ahogy egy ingatlanügynök megszerezhet egy területet, amin más emberek élnek, ami már foglalt. Mindketten valami olyat tulajdonítanak el, ami nem eltulajdonításra való.
- Miért lett a HALÁLOS SZÍVDOBBANÁS ilyen realisztikus film?
- Nos, mert a film mindig realisztikus. És azért is, mert minél valószínûtlenebbnek tûnik egy eredendõ felvetés (lehet egy ember egyszerre zongoramûvész és semmirekellõ ingatlanügynök?), annál realisztikusabban kell kibontakoznia a történetnek. Különben a karakterek nem lesznek hihetõek, sem a cselekmény, sem a konkrét jelenetek...
- A HALÁLOS SZÍVDOBBANÁS szorosan kötõdik a zenéhez. Hogyan tervezte meg Alexandre Desplat a film zenéjét?
- Az a tény, hogy Tomnak a filmben sokszor kell zenét hallgatnia és játszania, azt jelentette, hogy Alexandre feladata egyértelmû: valami olyat kellett szereznie, ami részben filmzene, részben Johann Sebastian Bach. Alexandre fõként Tom karakterével dolgozott, különbözõ hangulatait követve. Zenéje sohasem hangsúlyozza a cselekményt, nem kelt feszültséget, vagy várakozásteli hangulatot. Maga Tom a téma. Nem tudom, létezik-e olyan, hogy "pszichológiai zene", de ebben az esetben ráillene az elnevezés.
INTERJÚ JAMES TOBACK-KAL
- Mi volt a FINGERS eredete?
- Egy sötét, szikár rémálmot akartam csinálni, utazást egy megkínzott, anya és apa, szerelem és szex, mûvészet és bûnözés között õrlõdõ szellem pszichéjébe.
- Ismerte Audiard-t és munkáit?
- Ismertem és szerettem Audiard filmjeit, különösen az A SZÁMAT FIGYELD címût. Õ egyike a kevés igazi mûvésznek, aki manapság a filmgyártásban dolgozik.
- Rögtön megtetszett a remake gondolata, vagy voltak ezzel kapcsolatban kételyei, esetleg félelmei?
- Komoly fenntartásaim lettek volna, ha valaki olyan próbálta volna felújítani a filmet, akinek a munkáját nem kedvelem. Audiard-ral kapcsolatban semmi ilyet nem éreztem.
- Meglepte Önt Audiard néhány választásával a felújítás során?
- Több meglepetés is ért - legtöbbjük nagyon kellemesnek mondható. Az egyetlen dolog, amivel nem értettem egyet, az a tény volt, hogy Tom végül is úgy dönt, nem öli meg apja gyilkosát.
- Hogyan hasonlítaná össze Romain Duris produkcióját Harvey Keitel-ével?
- Mindketten nagyszerû színészek, mûvészek. Mindketten képesek valószerûvé tenni az általuk játszott karakter látszólag ellentmondó és kibékíthetetlen aspektusait. Más szóval hihetõvé tenni a hihetetlent.