Madagaszkár 2. (2008)
információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
Magyar hangok:
Gloria ................ Liptai Claudia
Alex ................. Zámbori Soma
Marty .............. Molnár Levente
Melman ................ Seder Gábor
A film készítésérõl
2005 kedvenc családi vígjátéka, a Madagaszkár (Madagascar) várva várt folytatásában Alex, az oroszlán, Marty, a zebra, Melman, a zsiráf, Gloria, a víziló, Julien, a makik királya, Maurice, a pingvinek és a csimpánzok még mindig Madagaszkár távoli partjain rostokolnak. A New Yorkból érkezett állatok hazatérésük reményében kétségbeesett lépésre szánják el magukat. A pingvinek - úgy-ahogy - megjavítottak egy régen lezuhant repülõgépet. Az Air Penguin légitársaság elsõ járata azonban épp csak addig képes a levegõben maradni, míg el nem ér a legvadabb vidék, Afrika szavannái fölé. Itt a New Yorkban nevelkedett állatok elõször találkoznak saját fajukhoz tartozó egyedekkel. Elsõ ránézésre Afrika nagyszerû hely... de vajon jobb-e számukra, mint a Central Park állatkertje?
A folytatásban szintén visszatér Mort, a cuki egérmaki, valamint megismerhetjük Alex édesapját, Zubát, az oroszlánfalka vezérhímjét, továbbá Makungát, aki a helyére remél lépni, és Moto Motót, a szívtipró vízilovat.
RISZÁLJUK ÍGY IS, ÚGY IS!
- Rögtön az elsõ film befejezése után, még mielõtt kiderült, mekkora sikere lesz, azon gondolkoztunk, mennyi minden mást is ki lehetne hozni ezekbõl a karakterekbõl - kezdi a Madagaszkár 2 egyik írója és rendezõje, Tom McGrath.
- Az elsõ film a barátság fontosságáról és a jóbarát fogalmáról szólt - mondja Mireille Soria producer. - New York varázsa szerintem többek között a változatosságában rejlik, és ezt tükrözi a négy fõszereplõnk - egy oroszlán, egy zsiráf, egy zebra és egy víziló, akik a legjobb barátok. Ezt a különbözõséget szerettük volna tovább vizsgálni és egyúttal ünnepelni.
McGrath azt mondja, a Madagaszkár címû film készítõi már az európai premierre tartó repülõgépen a folytatás történetén gondolkodtak. - Mi lenne, ha a karakterek Afrikába mennének, haza, ahová tulajdonképpen tartoznak? - idézi fel az ötletet McGrath. - Ez tökéletes folytatásnak tûnt a "partra vetett halak" helyzetébe csöppent állatok történetéhez - négy New York-i az afrikai szavannán.
Az állatok utazása nem folytatódhatott volna jól megírt történet nélkül. Az egyik legnagyobb nehézség a filmkészítõk számára a karakterek hatalmas népszerûségébõl adódott, hiszen nemcsak az állatkerti állatokat szerették meg a nézõk, hanem Julien királyt és alattvalóit, a pingvineket és a csimpánzokat is. - Mivel a film rajongói az összes karaktert kedvelik, mindegyikükre idõt kellett szánnunk, és nagyon nehéz sok különálló történetszállal dolgozni - magyarázza McGrath. - Ez mindig kihívást jelent, de szerintem sikerrel vettük az akadályt. Minden másodlagos történetszálunk a fõszálat erõsíti, ami elég komoly eredmény tizenhárom fõszereplõ esetében.
Az írók Alexet helyezték a film középpontjába, valamint annak történetét, hogyan találkozik újra a szüleivel, akikrõl kiderül, hogy egészen mások, mint õ. Alex "New York Királya", showman és sztár, ám a szórakoztatáshoz szükséges képességeit az afrikai szavannán nemigen tudja kamatoztatni. Marty világéletében arról álmodott, hogy egy zebracsordával együtt vágtázhasson, de hogyan fogadja majd azt, hogy a többi zebra... hajszálpontosan olyan, mint õ? Gloria mára valamennyire felnõtt, és úgy érzi, eljött az ideje egy párkapcsolatnak, amire adódik is esélye. Melman eközben nemcsak egy zsiráfcsordában találja magát, hanem ráébred Gloria iránti érzéseire is... pont akkor, amikor a vízilóhölgy szívét valaki más hódítja meg.
A NÉGY BARÁT ISMÉT ÚTRA KEL
Alex, az oroszlán rátalál a szüleire, akiktõl még kölyökkorában rabolták el az orvvadászok.
- Bár Madagaszkáron belekóstolhatott a dzsungelbe, Afrikában magasabb a tét, és sokkal nagyobb a világ - magyarázza Ben Stiller, aki Alex hangja a film eredetijében. - Mivel az igazi családja veszi körül, és az édesapja történetesen a falka alfahímje, nagyok az elvárások vele szemben. Kezdetben Alex úgy gondolja, egyszerû dolga lesz - majd mindent úgy csinál, ahogy otthon szokta, és azzal bizonyítja rátermettségét. Elvégre nem hiába lett az állatkert sztárja és "New York Királya".
Marty, a zebra, a különbségek helyett a hasonlóságokat fedezi fel a kaland során. Az állatkertben sokszor ábrándozott arról, hogy szabadon él a sajátjai között, de amikor ezt a valóságban kipróbálhatja, nem az történik, amire számított.
Chris Rock, Marty hangja a film eredeti változatában, ezt mondja: - Olyan ez, mintha a legjobb barátod elkezdene úgy viselkedni, ahogyan te - ugyanúgy öltözni, ugyanúgy beszélni. Elõször valószínûleg jólesne az egódnak, hogy utánoznak és bókolnak neked, de késõbb idegesíteni kezdene, és valószínûleg elég hamar elgondolkoznál azon, hogy lepuffantod. Ezt szorozd meg több százzal - mindenki pontosan úgy viselkedik, ahogyan Marty. Nem csoda, hogy a zebra idegösszeroppanást kap. Hiszen hogyan legyél önmagad, ha körülötted mindenki más is önmagad?
Melman, a hipochonder zsiráf távol rendszeres idõbeosztás szerint vezetett életétõl (és gyógyszereitõl), valamennyivel érettebb lett a homeopátiában hívõ Madagaszkáron - legalábbis a korábbinál kevésbé neurotikus. Ám még mindig maradt bõven nehézség az életében, például Gloria iránt táplált gyengéd érzelmei... és persze az egészsége.
- Melman ezúttal elég drámai események részese lesz - mondja David Schwimmer, aki a film eredetijében a zsiráfnak kölcsönzi a hangját. - Amikor biztossá válik, hogy le fognak zuhanni, végre szerelmet vall Gloriának, aki azonban sajnos éppen mélyen alszik. Késõbb az autodidakta módon tanult gyógyászati tudásának köszönhetõen a többi zsiráf valamilyen boszorkánydoktorként kezdi tisztelni. Aztán, amikor megint azt hiszi, vége az életének, elvállalja, hogy feláldozza magát Gloria és a többi barátja megmentéséért. Ez elég sok egyetlen filmben.
Gloria, a víziló tisztában van önmagával. Pontosan tudja, hogy kicsoda, köszöni szépen. Amikor az ivóhelynél találkozik egy vízilócsordával, örömmel üdvözli õket, ahogyan õk is õt - különösen a szívtipró Moto Moto.
Jada Pinkett Smith, akinek a hangján Gloria a film eredetijében megszólal, örömmel tért vissza a Madagaszkárban alakított szerepébe. - Az volt az elsõ filmem, amelyet a gyerekeim megnézhettek. Szerintem fontos, hogy a nõk többféle képet láthassanak önmagukról, és megértsék, hogy az a lényeg, amit belülrõl kivetítenek. Gloria tele van önbizalommal és teljesen elégedett önmagával. Azt remélem, hogy a film a fiatal lányoknak azt üzeni majd, az az igazán fontos, hogyan értékelik önmagukat. Ebben a filmben is jól szórakoztam, és talán egy fontos üzenetet is továbbadhattam.
ÚJ ARCOK
Amikor új kontinensre utazunk, biztosan megismerkedünk új emberekkel. Sosem lehet tudni, milyen lehetõségek nyílnak meg elõttünk, amikor fajunk újabb egyedeivel találkozhatunk.
- Az elsõ Madagaszkár-filmbõl megtudhattuk, kik a karakterek és mit jelentenek egymásnak - mondja Mark Swift producer. - A szavannán a négytagú csapat találkozik a sajátjaival - méghozzá nagyon sokkal. Most összehasonlíthatják magukat más oroszlánokkal, zebrákkal, zsiráfokkal és vízilovakkal - így megtudhatják, miben hasonlítanak és miben különböznek fajtársaiktól. Mindezek tetejében még a barátságukat is próbára kell tenniük.
- A Madagaszkár karaktereinek kinézetét 1950-es években kiadott gyermekkönyvekre jellemzõ illusztrációk ihlették - veszi át a szót Andrew Bialk karakter dizájner. - Sok éles vonal alkotja õket, amelyeket görbe vonalak ellensúlyoznak, így az eredmény nagyon szép grafikai illusztráció. Ezt eredetileg nehéz volt megjeleníteni a vásznon. Ezúttal a kihívást az jelentette, hogy a létezõ karaktereknél folytassuk ezt az ábrázolásmódot, valamint alkalmazzuk a legtöbb új karakternél is.
- Alex apját kemény, macsó alfahímként képzeltük el - folytatja McGrath. - Viszont nem akartuk, hogy valami kiképzõparancsnok legyen, ezért gondosan választottuk ki hozzá a megfelelõ hangot - olyan színészt, aki kemény is tud lenni, de át tudja adni a szülõi érzelmeket is. Azt szerettük volna, ha az apai melegséget akkor is érezni lehet, amikor a szavai kicsit keményen hangzanak.
A filmkészítõk Zuba, az alfahím szerepére Bernie Macet választották.
Alex édesanyja szerepére az író-rendezõk és a producerek a klasszikus "tévés anyát" keresték - aki az ölébe húz, esti mesét olvas, és hétvégén süteményt süt. Nem akarták viszont, hogy a karakter Zuba lábtörlõje legyen. Céljuk egy gyengéd, de erõs karakter megalkotása volt, aki Zubának igazi társa, és tud kemény és türelmes is lenni. Számos színésznõ meghallgatása után - és ebben az esetben tényleg csak a hangjukra voltak kíváncsiak -, a filmkészítõk Sherri Shepherdet választották hangja minõsége és õszinte, szívbõl fakadó nevetése miatt.
Az Air Penguin elsõ járatának lezuhanása Gloria számára szerencsés eseménynek bizonyul, hiszel egy ideje már szeretett volna párt találni. Azt tervezte, hogy New Yorkba való visszatérésük után igyekszik bekerülni egy állatkerti csereprogramba, hogy végre megtapasztalhassa a szerelmet. Amikor azonban Afrikába kerül, lehetõségek egész sora nyílik meg elõtte. Egy olyan különleges lánynak, mint Gloria, különleges fickó való... Gloria elsõ szerelmének a filmkészítõk és az animátorok minden vízilóhölgy álmát képzelték el - egy Moto Moto nevû jóképû izompacsirtát. (A "moto" szó jelentése szuahéliül "forró", ami angolul "hot", ez pedig az angol szlengben annyit tesz, "szexi".) A karakter a film eredetijében a Black Eyed Peas-tag will.i.am hangján szólal meg.
Miután a zenész szerzõdött a szerepre, egyértelmû lépésnek tûnt, hogy Hans Zimmer Oscar-díjas zeneszerzõvel együtt dolgozzon a Madagaszkár 2 zenéjén és dalain... és ezt a feladatot spontán magára is vállalta.
will.i.am a szinkronstúdióban annál a jelenetnél tartott, amikor karaktere kiemelkedik a vízbõl és elõször pillantja meg Gloriát. A zenész úgy gondolta, illene oda valamilyen rím - azután valaki azt javasolta, hogy ezt a különleges elsõ találkozást kísérje egy dal.
- Tetszett az ötlet és egyetértettem, hogy tök jó lenne ott egy nóta - emlékszik vissza will.i.am a dal születésére. - Elkezdtem egy ritmust, mintha egy csomó víziló sóhajtana, néhány pedig a mellkasát verné ütemesen. Más állatok meg tapsolni tudnak, igaz? A majmok összeüthetik a fejüket. Egy egész ütõs zenekar áll készen, akik a testi adottságaikat kihasználva zenélnek. Moto Moto vezényelné a zenekart, és így vallana szerelmet Gloriának.
Az egész dal nagyjából fél óra alatt készült el... csak úgy spontán.
ALEX RÉGI ELLENFELEKKEL TALÁLKOZIK
Sok évvel azelõtt, hogy a New York-iak megérkeznek Afrikába, Alex, aki akkor még kölyök volt, egy Makunga nevû oroszlán miatt veszett el szülei szeme elõl. Makunga kihívta Zubát, amivel elterelte a figyelmét, és Alex ekkor kószált el. Makunga számára ez a kis siker késõbb nagyon jól jött, hiszen azt jelentette, hogy eggyel kevesebb ellenféllel kell majd megküzdenie az alfahím pozíciójáért. Alex váratlan visszatérésének Makunga tehát egyáltalán nem örül, sõt, elhatározza, hogy Alexet és családját mindörökre elûzi, így kényszerítve a falkát arra, hogy elismerjék alfahímnek.
- Makunga a tipikus beképzelt, beszûkült, önzõ és nagyon szánalmas karakter - mondja Alec Baldwin az általa alakított karakterrõl. - De szerintem emiatt még szórakoztatóbb, amikor a végén kihúzzák a lába alól a talajt.
Ha már a szerencsétlen figuráknál tartunk, biztos sokan emlékeznek az öregasszonyra, aki alaposan elpüfölte Alexet a Grand Central Pályaudvaron a kézitáskájával. Nos, az idõs hölgy ismét felbukkan, méghozzá egy szafari túra résztvevõjeként az elsõ autóban, amellyel hõseink Afrikában találkoznak. Nana ebben a filmben is Elisa Gabrielli hangján szólal meg, aki semmiben sem hasonlít az általa alakított karakterre.
Soria ezt mondja: - Amikor dolgozni kezdtünk a második filmen, Tom vetette fel az ötletet: "Mi lenne, ha az állatkerti állatok Afrikában meglátnának egy autót, tele emberekkel, és miután üldözõbe veszik, elvezetné õket egy szikla peremére, ahonnan elõször pillantanák meg a tágas szavannát? És mi lenne, ha Nana is ott ülne az autóban?" Mindenkinek tetszett az ötlet, hogy visszahozzuk a történetbe, még ha csak egy-két jelenet erejéig is.
AFRIKA MEGTEREMTÉSE ÉS BENÉPESÍTÉSE
A filmkészítõk csapata úgy érvelt, hogy míg a madagaszkári helyszín lehetõséget adott egy fantáziavilág megteremtésére, a világ egyik leggyönyörûbb és legtöbbet fényképezett kontinensén játszódó filmjükbe muszáj volt némi realitást is vinni. A cél érdekében kiterjedt kutatómunkát végeztek, filmeket néztek, fényképeket, könyveket tanulmányoztak és az internetet böngészték, valamint egy afrikai szafarin is részt vettek.
- Sose gondoltam volna, hogy egyszer elmegyek egy afrikai szafarira, de csodálatos élmény volt, és nagyszerû alkalom a stábnak arra is, hogy közelebb kerüljünk egymáshoz - mondja Eric Darnell író-rendezõ. - A kreatív vezetõk mind részt vettek a túrán, és napokig sátrakban laktunk a szavannán. Felbecsülhetetlen volt számunkra, hogy a kreatív csapat együtt tapasztalhatta meg azt a környezetet. Miután visszajöttünk, két-három évig emlegettük, hogy "Emlékeztek, amikor ott voltunk a Masai Marán, ment le a nap, és zebrák bandukoltak át a füvön?" Mindenki emlékezett rá, így volt egy közös kapcsolódási pont, és az ottani élményeink minden fontos összetevõjét bele tudtuk építeni a filmünkbe. Ezért volt ez a túra felbecsülhetetlenül fontos.
- A produkció vezetõi öt különbözõ afrikai helyszínt látogattak meg - veszi át a szót Swift. - Amikor elõször meglátod Afrikát - és ezt nagyon sokan mondták már - rájössz, hogy varázslatos hely. Olyan dolgokat látsz, amiket sosem tudtál volna elképzelni, ha csak tévébõl vagy filmekbõl ismered. Mindannyian megtapasztaltuk az ég hatalmasságát. A táj rendkívül sík, a távolban pedig gyönyörû vulkánok emelkednek. De az ég és a felhõk váltak igazán fontos elemekké számunkra. Ezenkívül az állatok elképesztõen nagy száma rádöbbentett minket arra, hogy a filmhez szükségünk lesz egy nagy tömegeket mozgató rendszer kidolgozására.
- Az egyik nagy kihívás a film készítése közben a nagy tömegek megjelenítése volt, akárhol jártunk - magyarázza Soria. - Mivel hõseink Afrikában vannak, zebracsordákkal találkoznak, rengeteg vízilóval és oroszlánfalkákkal is. Az egyik gond az volt, hogy sok és sokféle méretû állattal kellett dolgoznunk... és hogyan fogjuk ezt filmezni? Minden nagyobb volt - az ég, a tömegek. Így végül a méretek jelentették a legnagyobb kihívást.
Kendal Cronkhite, az elsõ Madagaszkár-film és a Madagaszkár 2 látványtervezõjének munkája nagyrészt abból állt, hogy az élethûen megtervezett afrikai tájakat és a stilizált állatokat harmonizálta egymással. Ezt úgy tudta hatékonyan elérni, hogy minden karakternek hozzá tartozó környezetet tervezett.
- Ott, ahol a repülõgép lezuhan a szavannán, a rendezõk kívánsága szerint egy senki földje terül el - mondja a szakember. - Késõbb többször visszatérünk erre a helyszínre, ahogy a pingvinek és a csimpánzok újjáépítik a gépet. Nagy építkezési területté alakul át, ahol a környezõ növényzet csenevész és bozótos. Az ivóhely környékén külön területeket készítettünk az állatcsoportoknak. A zsiráfok területén magas akácia fák állnak, melyek zöldessárga kérge gyönyörûen mutat. A vízilovak területén tegezfákat láthatunk - amelyek különös, a vörösboros pohár alakjára emlékeztetõ növények -, valamint sok páfrányt, pálmákat és más dúsabb fákat, mert az a terület fürdõre hasonlít. Az ivóhely szélén terül el, és több, sziklákkal elválasztott kisebb vízfelület alkotja. A zebrák területén pedig fû van, ahol vágtázhatnak - fû, kövek, zebrafák. Az oroszlánoknál vulkanikus eredetû sziklák törik meg a tájat, és sokféle növény is látható.
AMIKOR A NAP LEMEGY AZ AFRIKAI SZAVANNÁN...
Minden filmkészítõnek, aki életébõl több évet áldozott a Madagaszkár 2 elkészítésének, megvolt a saját célja a produkcióval.
Soria ezt mondja a fõhõsökrõl: - A szívük mélyén mindig New York-iak fognak maradni. Onnan jöttek, és oda fognak végül visszatérni. Sokat vitatkoztunk ezen, hogy Afrikában maradjanak-e, vagy visszatérjenek. Alexnek most már van családja, és nekem is. Bár a gyerekeim már nagyok, sosem akarnám, hogy elhagyják az otthont. Mégis ez a cél, független gyerekeket nevelni. Együtt érzünk Alex szüleivel, akiknek el kell fogadniuk, hogy fiuk útja talán messzire vezeti õt tõlük, de ez nem jelenti azt, hogy a család szétszakad és nem szeretik egymást. Ennek érzékeltetése is nehézséggel járt, hiszen közönségünk nagy része, valljuk be, nem fogja ezt megérteni, hiszen még csak gyerekek. A szüleik azonban meg fogják érteni... õk fogják megérteni igazán.
- Ez a film nagyobb, jobb, szórakoztatóbb, és a története olyan, amelyet az emberek könnyen át tudnak érezni - véli McGrath. - A közönség olyan helyzetekben fogja találni magát, amely ismerõs számukra - remélhetõleg nem a zuhanó repülõgép lesz ilyen, hanem a szülõi gondok, a helyes önértékelés, a szerelem. A célunk még mindig a nevettetés - ez a legfõbb célunk -, de szerettük volna egy kicsit megindítani a közönséget. Úgy éreztük, hogy ez a film tökéletes alkalmat adott egy remek történet elmesélésére, amely jobban meg fogja indítani a nézõket, mint az elsõ.