microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: kult -> művészet, pop, vizuális kultúra, kultúr-stratégia

2009-11-28

A "121 legszebb magyar festmény"

A válság különös viselkedési mintákat hív elõ a kultúra összes szegmenségben. Gátlásossággal éppenséggel nem lehet vádolni a Virág Judit galériájában kiállított "121 legszebb magyar festmény" c. tárlatot :) Vajon az ilyen (színvonalú) reklámfogásoknak nincs érezhetõ mellékhatásuk, értsd: nem vetnek esetleg rossz fényt kibocsátóikra?



Ezt is megértük? Képzõmûvészeti-toplista? Upsz! Néhány ezer festmény most egy mozdulattal B-listára került. Két festmény beszélget, "szevasz, te bekerültél a 121 legszebb magyar festmény kollekcióba? - szip-szip (mondja a másik) - miért szipogsz (kérdi Szinyei Léghajója), azért mert bekerültél, vagy azért, mert nem?".
Persze, nyilván nem azt mondja senki, hogy a "többi" kép nem annyira "szép". "Azok" is nyilván "szépek" - csak az van, hogy most ezek a képek a legszebbek, punktum. "Egy festészeti VIP lista" - ha errõl két pufi-dzsekis figura beszélget egy koszos zsigulinak támaszkodva lomtalanítás közben, az ember mosolyogna, így azonban nem igazán vicces.


Nem vicces, de még ezt is lehet fokozni. Emlékszik valaki a Hal Neve Wanda második részére, a Fészkes Fenevadakra? Ott válság-kezelésként az állatkertben minden állat mellé egy "celebet" rendeltek, úgyhogy amikor valaki Bruce Springsteen életnagyságú papírmasé fotója és egy tigris ketrece elõtt ácsorog, már nem is a tigris a fõszereplõ. Ez az ötlet is jól begyûrûzött hozzánk nyugatról. A "121 legszebb magyar festmény" weboldalán egy-egy festmény mellé egy-egy "celeb" van odaapplikálva. Természetesen nem szívesen nevez valaki egy olyan fantasztikus mûvészt, mint Kocsis Zoltán, "celebnek" (egy újabb ok, hogy elborzadjunk e kulturális puccson), de elkerülhetetlen, ha a lista élén Geszti Péter reklám-mogul szerepel, vagy további befutóként Bakács Tibor Settenkedõ vagy Farkasházy Tivadar. Világos, le akarták fedni a teljes spektrumot, a zseniális zongoramûvésztõl a popsztár akarok lenni (vagy mi) karaoke tv-show bunkóskodó "celeb"-jéig :)


A 121 legszebb festmény - és a 121 legszebb celeb? A-listás festmények és A-listás celebek? Ha már mûkincsekrõl van szó, és ezért bármilyen tematika erõltetés lenne, akkor az, hogy "121 a legszebb magyar festmények közül" - nem fért volna bele? Ezek szerint nem. Pedig nem lett volna túl nagy engedmény - a kultúra méltóságának megõrzése javára. Ha már híres embereket alkalmaznak arra, hogy reklámozzák a festményeket, nem lehetett volna például festõmûvészeket felkérni? Vagy legalább csak mûvészeket?

Stílus és "hozzáértés" (amely utóbbi mûvészettel kapcsolatban érzékenység, finomság - és ezek további szinonimái) - válságban ezek párolognak el leghamarabb az élet minden szegmenségbõl, beleértve a kultúrát, és sajnos, a mûvészetet övezõ kulturális életet is. Virág Judit mûvészettörténész és igazságügyi mûkincs-szakértõ galériájában azonban a kismanók éjjel nyitva felejtették nevetõgáz csapokat, és a szürrealitás világrenddé emelkedett. A weboldalon ezt olvashatjuk:

"A kiállításra a Magyar Nemzeti Galérián túl, közel 10 magyarországi közintézménybõl, valamint 30 jelentõs magángyûjteménybõl érkeztek alkotások. JÓ SZÓRAKOZÁST KÍVÁNUNK!"

Elõször is, reméljük, popcorn-t is árusítanak, másodszor pedig hurrá, hogy a Nemzeti Galéria városon belül átszállított képeket egy galériába és aukciós házba, hogy azt támogassa(?). Vagy az lehetett esetleg a cél, hogy azok, akik a Nemzeti Galériában nem tudják megtekinteni (mert túl messze van, vagy túl drága a belépti díj), azok most végre megtekinthessék e néhány darab szerencsés remekmûvet, amelyek körmérkõzések során vagy kieséses alapon bekerültek a legjobb 121-be? Persze, csinál ilyet máskor is a Nemzeti Galéria, például ilyen volt az 1986-os Gulácsy emlékkiállítás Kecskeméten, a szecesszió magyar fõvárosában, de ekkor egy másik városba szállították a képeket, aminek a hozzáférhetõség miatt volt értelme.


Egyébiránt, ha egy közlésnek minden egyes motívumában "hibát" találunk, akkor felmerül a gyanú, hogy a hiba a mi készülékünkben van, és lehet, hogy valamit alapjaiban értünk félre (ezt a bizarrnak ezen a szintjén egyszerûen nem lehet kizárni). Ezzel együtt tanulságos egy pillantást vetnünk a weboldal alján olvasható szövegekre is:


"Aukciós felvétel
A Virág Judit Galéria 2010 tavaszi aukciójára várjuk a 19. és 20. századi magyar festészet kiemelkedõ alkotásait, valamint szecessziós Zsolnay kerámiákat. Forduljon Virág Judit mûvészettörténész, igazságügyi képszakértõhöz! "



Ez alatt pedig a Skála Metró órájának stílusát utánzó (nem épp szofisztikált) reklám-csík azt hirdeti :
"TELI AUKCIONKRA KERESSÜK A XIX ES XX SZAZADI MAGYAR FESTESZET KVALITASOS ALKOTASAIT VALAMINT SZECESSZIOS ZSOLNAY KERAMIAKAT".
(melleselg ilyen reklámcsíkot látni a Kalpka üzletházon is)

E két idézett szöveget szándékosan nem elemezzük, és persze azért sem, mert önmagukért beszélnek, de visszatérve a kezdeti felvetésre, hogy nem üt-e valahol vissza, ha valaki egy delikát szférában a gátlásosság hagyományát sutba dobva kezd reklámhadjáratba, a válasz kétségkívül az, hogy ...

-jp-



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
LINKEK:


Címkék: