microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: cikkek -> filmekről

2012-02-16

Védhetetlen

ügynöksrác terepen


A Denzel Washington-os filmekről van egy speciális elképzelésünk, amióta láttuk a Tűzben Edzett Férfi-t. Kontrasztos, színekkel telített képi világ, kapkodó kamera, kemény feszültség, sok vér. A Védhetetlen kellemes meglepetés, még akkor is, ha utólag átgondolva pár dolog nem igazán stimmel benne - de ez a hullám tényleg csak utólag jön, és akkor sem mossa el az élményt. Menet közben pedig kifejezetten jó!

Jó film, már aki szereti a kemény CIA történeteket, ahol tulajdonképpen (majdnem) mindenki rossz fej, mindenki korrupt, és rengeteg vér folyik. Meglepően izgalmas film, de ebben nincs semmi meglepő, hiszen a nézőt kész tények elé állítják. A film legelején ugyanis egy olyan embervadászat közepébe csöppenünk, ahol egy centet sem adnánk a főhős életéért. Ráadásul tudjuk, hogy inkább Ryan Reynolds a főhős, szóval Denzel Washington tényleg védhetetlen, és úgy nézzük, mint egy BMW-s kísérleti bábut, akiken az ütközéseket tesztelik: kíváncsiak vagyunk, vajon mi marad belőle.


 

A film eléggé erőszakos, de összességében egy határon belül marad, szóval nézhető, bár elsősorban fiúknak való. A verekedések, küzdelmek viszonylag látványosak, jó stílusban vannak felvéve, és jó motivációs logikával (éreztetik, kinek mi jár a fejében - bár egyszer meg vagyunk lepve, hogy Reynolds miért nem kapcsolt időben). Látványos, valóságszerű, gyors, és nem balett-jellegű küzdelmek, dróton rángatás nincs:) Mégis, sajnos, az előre leosztott rangsor érvényesül mindig, a legerősebb, a legjobb mindig erősebb és jobb és hatékonyabb a többieknél. No, mindegy, ezt hibaként felróni tényleg nem érdemes, annál is inkább, mert Washington karaktere tényleg egészen profira lett kikeverve, tényleg elhisszük róla, hogy az, akinek látszik. A legemlékezetesebb harcok ezzel együtt (ez a film különlegessége!) a sebesült és totál kimerült karakterek közt folynak (életre-halálra), akik fizikailag és kiképzésileg is azonos kvalitásúak.

 

A film egészen gyors, és nem ad gondolkodási időt - de cselesen, hiszen a túlélő üzemmódú gondolkodásba bevonja a nézőt, így gyakorlatilag a néző végig gondolkodja, agyban végig pörgi a filmet .) A hibák, amiken felszisszenünk, általában stratégiai hibák, mint például az, hogy a fiatal srácnak van egy nagyon kemény túsza, és mégis úgy dönt, odamegy vele egy hatalmas futball arénához, és a túsz (Washington) majd hátha nem fog elszökni. De sebaj, belefér. Cserébe kapunk egy hátul megbilincselt kezes küzdelmet - amiből kifejezetten nagy hiány van a valóságközeli stílusú filmekben :) Ez a küzdelem egyébként Reynolds karakterének pszichés felpörgetettségét, s az ebből fakadó taktikai erejét is remekül ábrázolja.

 

A film végig izgalmas, és tényleg csak utána kezd kicsit fakulni ez a benyomás. Utólag úgy érzed, a sok izgalmas részletet egy régi típusú sémába gyúrták bele (lásd pl. az olyan filmeket, amikben komoly izgalom tárgya, hogy ki az áruló). Közben mégsem panaszkodunk, csak majd utólag egy kicsit. De e panaszok egy legyintéssel elhessegethetőek: ez is csak egy film. Mindezekkel együtt azonban emlékezetes film, és az üzenete is kifejezetten profi - a vörösborról -, és ezért mégsem fakul ki annyira, mint a sima akciófilmek. Amennyire semmibe sem nézünk egy Jason Statham-es balett-akciót, ezt annyira pozitívan értékeljük ...

-jepe-
2012-02-16

Címkék: Denzel Washington, Ryan Reynolds



:::::::
  LÁSD: Védhetetlen info-file
:::::::  (Safe House 2012.)