microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: cikkek -> filmekről
    

2013-03-02

A Vadászat

egy kikerülhetetlen dráma

Mindig szívesen nézünk Mads Mikkelsen-filmeket, miután ő az egyik legtehetségesebb skandináv színész valaha, aki ráadásul jó érzékkel válogatja ki a leendő filmjeit (Ádám Almái, Esküvő Után, Prágai Történet, Egy Veszedelmes Viszony), amikben aztán minimum emlékezetes alakítást nyújt. Most a Vadászattal is ez a helyzet, a film minden egyes pillanatát átérezzük, mintha ott lennénk mi is, Mikkelsen minden egyes mozdulata és pillantása a helyén van, plusz borzasztóan kifejező.

Egy finoman felépített drámával van dolgunk, mint az igazi jó filmeknél, itt sem sietünk, nem dobunk be hatásos jelenet-részleteket, ehelyett inkább elkezdjük nézni, hogy él az elvált Lucas (Mads Mikkelsen ) egy dán kisvárosban.



Egy óvodában dolgozik, és láthatóan tökéletesen bánik a gyerekekkel, mindig tudja, mi játszódik le a kis fejekben, és hogyan kell szeretettel kezelni az apró konfliktusokat. Egy kb. 6 tagú baráti kör tagja, akikkel zajos-macsós hétvégi bulizásokat szokott megejteni, és az egyik barátjának (autentikusabb elnevezésben: cimborájának) a kislánya, Klara az ő óvodai csoportjába jár. A kislány magábahúzódó és fokozottan érzékeny (nem szeret rálépni az utca vonalaira), de Lucas-t nagyon szereti, mivel a tanár megérti őt és ha úgy adódik, haza is kíséri.

Klara rajongása egy pillanat alatt sértettségbe fordul, amikor Lucas nem fogadja el az ajándékát (egy kis szívet), és rászól, hogy nem illik idegeneket szájon csókolni. Erre Klara úgy reagál, hogy a következő adódó alkalommal elejt egy megjegyzést az óvoda vezetőnőjének arról, hogy Lucas molesztálta őt. Ezzel az egyszerű, kisgyereki módon megfogalmazott megjegyzéssel egy új korszak kezdődik Lucas életében, még nem tud róla, de az addigi élete, a személyisége, a tisztessége és embersége is megkérdőjeleződik, és egy borzasztó lejtőre kerül a sorsa.
Erről szól a film, hiába ártatlan Lucas, ha a bizalmatlanság sötét árnya rávetül, nincs menekvés, még a hozzá legközelebbállók is kétségbe vonják a becsületét, a barátai ellene fordulnak, teljesen magára marad, és az élete rövid időn belül darabokra hullik. Ez így egy hatásos dráma-történetnek hangzik, de a filmrevitele nem öncélú, így nem gyakran látjuk, „egyben” egy ártatlan ember megvádolását és azt, hogy mennyire nincs menekvés egy ilyen helyzetben. Egyedül Lucas tinédzser fia, Marcus az (illetve még az egyik ügyvéd barátja), aki elhiszi az apja ártatlanságát, illetve fel sem merül benne, hogy nem így lehet.

Feszültséggelteli jelenetek következnek, a lefelé sodródás és az ezzel együtt is Lucas gerinces és férfias kiállása a saját igaza mellett elgondolkodtató helyzeteket eredményez, mi pedig már majdnem feladjuk a küzdelmet (Lucas nevében is), mert annyira reménytelennek látszik a kitaszító világgal való szembenállás.

Nem szeretnénk egyszerű aktuál társadalmi problémaként értelmezni a filmet, mert Lucas története és Mads Mikkelsen elképesztő játéka többet mond annál, minthogy a pedofília vádja az egyik legsúlyosabb vád, amit gyakran nem tudnak felmérni, beigazolni, de ezzel együtt alkalmas arra, hogy egy ember életét tönkretegye.

Jó és komoly film a Vadászat, pontosan tudjuk követni a főszereplő érzéseit (főként Mikkelsennek köszönhetően), és miközben érteni véljük a közösség reakcióját is, ráérzünk a baráti és közösségi kapcsolatok sebezhetőségére.

A Vadászat egy sor fesztiváldíj-jelölést és díjat kapott, nem véletlenül, emlékezetes és kifejező film, tömény drámaisággal.

-lido-
2013-03-02

Címkék: Mads Mikkelsen, Annika Wedderkopp



:::::::
  LÁSD: A Vadászat info-file
:::::::
 Jagten 2012.