microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: cikkek -> filmekről

2012-03-29

Fehér Pokol

don't be afraid - az ultimate férfiképző


Ezt most minden bizonnyal nehéz lesz így, elsőre összeadni: ez az egyik legrosszabb film, amit el lehet képzelni, mellesleg egyike az új típusú filmeknek, melyek megjelenése 2012-höz köthető, s végül, tetejébe mindennek, a film nagyon jól használja az un. filmnyelvet, és egy remek keretet talált az egésznek, így végül, ennek köszönhetően az utóbbi idők egyik legemlékezetesebb filmje lett ... pozitív értelemben !:)

Nyilvánvalóan az elképzelhető legrosszabb film, hiszen egy 10 Kicsi Indián vagy A Nyolcadik Utas a Halál sémájára az egész fimben alig történik valami, csak az, hogy farkasok embereket esznek meg. Oké, helyesbítés: farkasok embereket gyilkolnak meg, azt, hogy falatoznának egy emberből, csak a legelején látjuk, csak egy alkalommal, illetve, beleértve egy hulla-nő elfogyasztását, összesen kétszer.

Nem, ezek a farkasok nem táplálkoznak, hanem gyilkolnak, férfi-meccset játszanak az ember férfiakkal. Ez a gyilkolászósdi alaposan telepumpálja a nézőket tesztoszteronnal (mármint a férfiakat), és így, felpumpálva, gyilkolásra felizzítva már az egész film tuti "élvezetes" lesz .. :))
Természetesen elítéljük a bárgyú férfiakat, akik állandóan harcban gondolkodnak ... gyilkolásban, ahelyett, hogy dolgoznának, a közösség javára, s közben tisztelnék a nőket :) De ez a film végül egészen más ... A filmnek két kerete is van, az egyik egy nő, és ez arról szól maximálisan költői módon, hogy a férfi élete egy kihalt, kiüresedett, lepusztult világ a nő nélkül, akit szeret, és onnantól már csak a harc van ...
(nem úgy, mint a farkasoknál, akiknél a harc egészen mást jelent, és közben boldog családi életet élnek .))

Az egésznek a pszichológiai trükkje az, hogy a film elején Liam Neeson-nal azonosulunk, aki farkas-szakértő, farkas-bérgyilkos, bérvadász, és mindent tud az ellenfélről. A másik trükk az (ez már nemcsak pszichológiai, de filmnyelvi trükk is), hogy a film elején egy ember meghal, és Liam Neeson úgy áll mellette, mint egy pap, ő beszél hozzá utoljára, ő kíséri ki ebből a világból (ahogyan azt az Avatarban láttuk, amikor a lány egy ok nélkül megölt állat mellett látja el ugyanezt a feladatot, testvérének szólítva az áldozatot). A többiek ezután azt mondják, "te is érezted, ahogy elment?", "basszus, én is, meg is borzongtam". Ettől a jelenettől pedig az egész film valahogy ... egészen más lesz ... egészen más, mint amit a primitív sztori alapján elképzelnénk (ti.: farkasok egymás után szedik le a férfiakat :)). Ráadásul, bár e jelenet még a film elején van, (mondjuk így, a második fejezet nyitójelenete), máris van egy előzménye, a film legeslegelejéről, amikor Liam Neeson lelő egy farkast ... egy szürke farkast, azért, hogy megvédje az olajfúró állomáson ácsorgó közönyös üzletembereket (akik az egész jelenetet jóformán észre sem veszik), s miután a farkast leterítette, odaguggol mellé, és a mellkasára teszi a kezét, addig, amíg az állat lélegzik.

A film címe, vedd észre, nem az, hogy Farkasok, nem is az, hogy fekete farkasok (a filmben általában fekete farkasokat látni), hanem az, hogy The Grey - A Szürke.


Így kapunk a film elején egy keretet, amely mindent egészen más megvilágításba helyez - mindennek más lesz a jelentése ... és ez a filmnyelvi "trükk", illetve finomság ... amely egyben pszichológiai finomság is - ez az, ami ami miatt a film heteken át nem távozik a fejedből, és egyáltalán nem mint valami rossz élmény, ne adj isten horror van jelen, hanem mint egy nagyon különleges, felkavaró élmény …

 

re: filmnyelvi trükk

A "filmnyelv" nem egyenlő azzal, hogy lefordítanak egy mondatot, pl. "a csaj az asztalnál ül" képi megvalósulásra :) a filmnyelv egy jelentéstulajdonítási mechanizmus, amely révén az, amit a vásznon, a képernyőn látsz, jelentést nyer a fejedben. Bódy Gábor minden bizonnyal a legprofibban tárta fel, illetve foglalta össze, hogyan működik ez a rendszer. Háromféle szintjét különböztette meg a jelentéstulajdonításnak, attribúciónak, az egyik a lokális, amikor látsz valamit, ami önmagával egyenlő, például egy híradó bejátszás, árvíz a Gangesznél, és látod a képeket, és ennyi.

A második szint az egyszerű montázs, az, amikor az egymás után következő, az egymás után elhelyezett "snittek" vagy jelenetek plusz jelentést nyernek azáltal, hogy fejünkben a kettő összekapcsolódik. Látunk egy felvételt, egy toronyház a Dallas c. sorozatban, majd látunk két embert beszélgetni egy irodában, és tudjuk, hogy ők abban a toronyháznak vannak a legfelső emeletén, amit az imént mutattak :)

A harmadik szint az igazán izgalmas, ez Bódy hozzáadása, kontribúciója a filmelmélethez (és filmművészethez is, hiszen ezeket nemcsak elméletben találta ki, hanem alkalmazta is :)), ez a szeriális jelentéstulajdonítás.
Itt arról van szó, hogy a film bármely pontján látható jelenet vagy snitt reakcióba léphet később látott más jelenetekkel, képekkel, és külön, plusz jelentés jöhet létre. Így, egy "motívumtudatos szerkesztés" révén a fim által elbeszélt sztori mentén egy egész külön sztori is létrejön, vizuálisan elbeszélve, pszichológiai érzékenységünkre támaszkodva.)

amitől a fim jó:

A film kerete, illetve a Szürke halála az egész filmre rányomja a bélyegét, nem tudjuk kiverni a fejünkből, és újra és újra eszünkbe jut. Végig jelen van. Filmnyelvi "trükk" - illetve művészi kifejezésbeli bravúr, pszichológiai brillancia - valódi művészet. Egy klasszikus népmese jut az eszünkbe, amikor a halál azt mondja az embernek, hogy három nap múlva találkozunk, erre az ember elkezd menekülni, mindennap egyre messzebb jut, a harmadik nap már egy óceánt is átszelt talán, a nap végén azonban a halál felbukkan, és azt mondja, pontos voltál.

 

PS: Amit (hirtelen) tudni akarsz a farkasokról ...

Azt tudtad, hogy a farkason általában a szürke farkast értjük?

A szürke farkas persze nem az egyetlen faj, vannak préri farkasok, vagy fehér bundájú sarki farkasok is. A farkasok a legextrémebb körülmények közt, mindenütt megélnek, a Föld majdnem bármely pontján. A farkasok csúcsragadozók, egyetlen riválisuk van, a tigris. Ahol a farkasok elszaporodnak, a tigris visszaszorul, a kipusztulás szélére és viszont. Minden más állattal olyan a viszonya, hogy nem jelent rá nézve veszélyt - pedig egy hiéna önmagában erősebb egy farkasnál, de a farkas társas lény, intelligens lény, és a hiénákat is legyőzik, felettük is dominálnak.


A farkasok családban élnek, van egy pár, akiknek a kölykei, leszármazottai alkotják a falkát, plusz a hozzájuk csapódott néhány egyén. A farkasok közösen vadásznak, roppant hatékonyan, kifinomult stratégiákat alkalmazva, mint körbekerítés, vagy terelő támadás, amely valójában csak menekülésre készteti az áldozatokat, azaz arra, hogy besétáljanak a csapdába, ahol a többi farkas rejtőzve vár rájuk.



A farkasok nemcsak intelligensek, de roppant edzettek is, önfegyelmük, állóképességük, szívósságuk a Shaolin Kungfu-s harcművészekhez hasonlítható. Mert gondolj bele, akár két hetet is kibírnak étel nélkül, úgy, hogy közben az izomzatuk sértetlen marad, és képesek maximális erőbevetésre. Egy farkas 50 kilométer per óra sebességgel simán képes futni - és kíváncsi vagy, meddig bírja tartani ezt a tempót? Órákon át!! Akár egész éjszakán keresztül is. Volt, hogy egyetlen éjszaka alatt 96 kilométert tettek meg, amely távolság a napi rutinjukban azért benne van. Egy farkas, illetve a farkasok az áldozataikat habozás nélkül követik a jeges vízbe is, bármikor (hiba a filmben). Lerázhatatlanok.

Mitől ilyen erősek, edzettek? Biztos, hogy ez nemcsak az izmokról szól, hanem az intelligenciáról is, és a szabadságról is.

Tudtad, hogy az összes kutya, a palotapincsiktől, a pitbullokon keresztül a vizsláig vagy a német juhászig a szürke farkasok leszármazottja? Amíg két farkas fajta génjei között az eltérés 4% is lehet, addig bármely kutya és a szürke farkas közt az eltérés a génekben 1,8%.

Hogyan lehetséges ez? Úgy, hogy az ember a "neoteny" nevű jelenség révén háziasította a farkast. E jelenség arról szól, hogy az egyed születése előtt nem fejlődik ki teljesen, és egész életében fiatalos, gyermeki vonásokat őriz, nem válik annyira "férfiassá" például, nem válik annyira szőrössé, de annyira agresszívvá sem, stb.

A kutyák a farkasok ilyen módon "szelídített" verziói, nem teljesen előhívott farkasok.

Egy szürke farkas agya egy német juhászéhoz képest 10%-al nagyobb, ennek köszönhetően pedig nagyságrendekkel fejlettebb is. A farkasok rendszeresen ápolják a szőrzetüket, s teszik ezt közösségi formában. Egyik a másikát ápolja - aki beteg vagy sérült ... azt ... a többi farkas ... még nagyobb gyengédségben részesíti ...

 
A fekete farkasok "kutyafarkasok", olyan farkasok, amelyek kutyák és farkasok kereszteződéseként jöttek létre.

-jepe-
2012-03-29

Címkék: farkas, szürke farkas, the grey, Liam Neeson



:::::::
  LÁSD: Fehér Pokol info-file
:::::::  (The Grey 2012.)