microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: cikkek -> filmekről
    

2012-04-12

Elveszett

csak magára számíthat


Annak idején a tini-horroroknak megvolt a hangulatuk, adott egy főhős(lány), egy egyéniség, akinek az egész világgal meg kell küzdenie a túlélésért - az ilyen sztorira könnyen vevő az ember, különösen, ha tini és lány. A Gone már más, de nem a hangulatát tekintve, hanem a cselekmény típusát, mert az már nem száll el, sőt, végig megmarad a valósághoz egész közel a talajon.

/// a cikk egy nagyon pici spoliert tartalmaz ///

A Gone nagyon kemény (!= nagyon véres:)) túlélős film, a legjobb fajtából - de mégsem a horrorokra emlékeztet leginkább, hanem a Szökevényre (minden idők egyik legjobb filmjére). Jill egy nagyon jól kitalált lánykarakter, akit Amanda Seyfried tökéletesen hív életre a vásznon.



Törékeny, hosszú, szőke hajú tinilány (huszonéves fiatal lány). Törékeny lány, aki egyedül járja az erdőt, megszállott módján - minden reggel kimegy, és addig jár, ameddig csak bír. Valamit nagyon keményen keres. Az erdőnek egy bizonyos pontját, tűt a szénakazalban. Egy másfél méter átmérőjű kör alakú placcot, ahol Jill állítása szerint egykor egy gödör volt. Egy gödör, amibe őt beledobták, és ahol egy perverz sorozatgyilkos fogva tartotta, és egy bizonyos napon meg akarta ölni - de Jill megmenekült. Elszökött.

 

Jill elszökött, ő az egyetlen túlélője ennek a sorozatgyilkosnak, a gond csak az, hogy semmire sincs bizonyíték. Semmire. A rendőrségnek minden oka megvan arra, hogy azt gondolják, a lány csak kitalálta az egészet (ez volt a spoiler). Ez az egész film kulcsa, és ettől olyan, mint a Szökevény. Jill-nek ugyanis úgy kell a sorozatgyilkos után nyomoznia, sőt, úgy kell eszeveszett tempóban hajszát folytatnia a sorozatgyilkos után, hogy közben a rendőrség elől menekül - pont, mint Dr. Kimble, a különbség csak az, hogy Jill nem a saját igazát akarja (csupán) bizonyítani, de meg kell mentenie annak a személynek az életét, akit a legeslegjobban szeret, a nővérét. Csak magára számíthat ...

 

A film "trükkje", hogy Jill elképesztő pörgéssel és hihetetlen intelligenciával folytatja a hajszát. A cselekmény egy pontján, amikor segítséget kér valakitől, elmagyarázza, hogy ha azt tenné, amit a rendőrség kér tőle, akkor egyből bevinnék, majd rövid kikérdezés után átvinnék egy diliházba, ahol rendszeresen kérdezgetnék, s közben rendszeresen nyugtatóznák - akár hetekig, de közben a testvérét már aznap megöli az a sorozatgyilkos, akinek a létezéséről egyedül ő van meggyőződve. Ezt a gondolatmenetet (extrákkal) lezavarja 15 másodperc alatt.
Briliáns intelligenciáját abban látjuk leginkább megnyilvánulni, hogy mindenkinek mást mond, mint a valóság. Mindenkinek pontosan azt mondja, amit az ügy érdekében mondania kell. Ehhez pedig az kell, hogy a világ leggyorsabb komputerének a sebességét maga mögé utasítva pörögjenek a gondolatai, hogy képes legyen minden egyes mondata előtt villámgyorsan átgondolni, hogy mit szabad mondania, mit kell, és mit tilos. Hihetetlen profi lány, hallatlanul izgalmas, amit csinál.


Az egész film költőiségét azzal alapozzák meg, hogy Amanda Seyfried arcán, a halántéka mellett van valami kis halvány gyerekkori seb, ami sokkal átélhetőbbé teszi az előtörténetét. Az első jelenet pedig az erdőben, amikor egyedül mászkál, és érezzük (a kamera és a hangok is sugallják), hogy valaki nézi, vagy nézhetné, és ettől a lány totálisan kiszolgáltatott - ugyancsak költői ... mert ezáltal a történet máris onnan indul, arról a szintről, hogy a világ legfélelmetesebb helyzetében a lány kevésbé fél, mint amennyire meg akarja oldani az ügyet ... Sértett, traumatikus áldozat, aki a sok-sok trauma ellenére már messze túl van a félelmen - és bármire képes ...

Sajnos, a valóságban a sorozatgyilkosok óriási előnyt élveznek, lásd a Komfortos Mennyország c. filmet. Itt Jill, mint pro-aktív krav-magás lány, aki mindenre felkészült, illetve, bocs, lélekben mindenre felkészült, plusz mindenre elszánt vadászként üldözi a gyilkost - aki közben rá vadászik céltudatosan.


Nem a világ legjobb filmje, de nagyon jó film, és csak nagyon kevés gyengéje van, azokat pedig habozás nélkül megbocsátjuk ...

-jepe-
2012-04-12

Címkék: gone, Amanda Seyfried



:::::::
  LÁSD: Elveszett info-file
:::::::  (Gone 2012.)