microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: cikkek -> filmekről
    

2012-06-28

Nővér

anya csak 1 van


Egy igazán kellemes hangulatú művészfilm, egy nagyszerű gyermekszínésszel, izgalmas miliőben, izgalmas jelenetekkel ... Ezzel együtt, azt gondoljuk, hogy a film önmagáért való, egyfajta téma-film, amely egy adott témára építi a történetet ... arra, hogy Svájcban egy kisfiú naponta felmegy a síparadicsomba lopni ... mert a nővérét is neki kell eltartania, aki csak hivatalosan a nővére - valójában az anyja ...

Svájc egy jóléti ország. Ha valaki akar dolgozni, kaphat munkát, és minden munka jó. Ha elmegy valaki a postára dolgozni 3 hónapot, utána félévig tuti nem lesz gondja pénzre. A munkahelyeken érvényesülnek a munkavállalói jogok, egyszóval: civilizáció.

Éppen ezért nehéz elfogadnunk a film történet-vezetését, miszerint a kisfiú egyre többet lop, mert a nővére egyre többet költ, és végül, amikor túllép minden határon a lopásban, akkor lebukik, és vége lesz mindennek. Nonszensz. Eleve, ha egy nő összeesik a lakótelep közepén a sárban, mert alkoholmérgezést kapott, és a gyerekek viszik haza Simon "nővérét", akkor azért elvárható, hogy valamelyik szülő felhív egy számot, ahol gyermekvédelemmel foglalkoznak.

Az egész sztorit úgy etetik meg velünk, hogy ott fent, a síparadicsomban, a gazdagok észre sem veszik, ha ellopnak tőlük valamit, s kisfiú meg csak kihasználja a kínálkozó alkalmat. Így esszük meg - de ez nem mehet a végtelenségig ...

Van egy pont például, amikor egy angol konyhai alkalmazott lebuktatja a kisfiút, és megkérdi, miért lop? Amikor a srác elmondja, hogy ennivalóra kell, akkor az angol fickó ad neki - ennivalót. Ez lehetne egy szép barátság kezdete- a fickó meglátogathatná Simon-t a szabadidejében, összejöhetne a nővérével, meg minden. De ... forgatókönyvírónk nem erre törekedett ... s ezért az angol orgazdává vált, Simon pedig szállította neki a lopott síléceket.

Rendezőnk és forgatókönyvírónk, Ursula Meier más tervet dédelgetett. Ő arra próbált ráfókuszálni, hogy szegény fiatal anya nem tud érvényesülni, mert a nyakában ott van koloncként a 10-12 éves korú fia. Nővére, illetve anyja, nem tud randizni, nem tud összejönni valakivel... olyan béna férfiakkal, akiknek semmi jövőjük, semmi egzisztenciájuk, csak annyit tudnak, hogy akarnak egy nőt maguk mellé, aki alkalomadtán enni is ad nekik, meg minden. Anyja nem tud randizni, és ez óriási dráma, mert Simon-t koloncnak nevezi ... Ez az a dráma, amit Ursula Meier ki akart termelni ebből a filmből - amit a síparadicsomra épített, arra, hogy ott fent jól élnek és gazdagok, itt lent pedig nyomorognak ... (a film szerint) ...


Gillian Anderson a hideg, gazdag nő

Biztos, hogy van Svájcban is szegénység, és nyomor is, meg lakótelepek is ... Ezzel együtt az is biztos, hogy egy fiatal anyát az állam eléggé rendesen támogat, sőt, arra is odafigyel, hogy a gyerek nevelése rendben legyen - kezdve ott, hogy az iskolából való lógásra biztosan ezerrel odafigyelnek ...

 

Amit végül kapunk, az egy jó hangulatú - de mondvacsinált film, amely oda fut ki, hogy a gazdagok szemetek és közönyösek, a fiatal anya, aki elissza a pénzt, prostituálja magát, és sárban fetrengő alkoholistaként, és gonosz anyaként terrorizálja a gyereket - ő csak áldozat ..

Számunkra ez egy hamis kép, és nem tudunk ezzel mit kezdeni ... nem tudjuk a fim végső fokon élvezni, csak közben ... és csak addig, amíg fény nem derül a film erőszakos dráma-előidézési törekvéseire ... amelyben a kisfiú pénzt fizet az anyjának, hogy mellette aludhasson az ágyban ... Jó kis dráma, a fesztiválzsűrik számára az ilyen mindig bejön .)

A végén, amikor elolvad a hó, amikor vége a szezonnak, és leállnak a síliftek, akkor megértjük, hogy mi volt a rendezőnő célja: erre a helyszínre akart írni egy történetet ... Ez végül is sikerült neki, mert a fent-és-lent,a gazdagok felületessége, a kissrác magárahagyottságból fakadó önállósága mind-mind működő motívumok .. Tényleg van benne valami - csak egészét tekintve nem stimmel ...

Ezzel együtt tényleg jó hangulatú film .. bár egy normális forgatókönyvben az anyát börtönbe küldték volna, a kisfiút meg intézetbe, majd nevelőszülőkhöz ...

-jepe-
2012-06-28

Címkék: nővér, svájc, Ursula Meier



:::::::
  LÁSD: Nővér info-file
:::::::
 L’Enfant d’en Haut 2012.