Looper - A Jövő Gyilkosa
------------
FYI: a cikk nyomokban spoilert tartalmaz – nem direkt, de előfordulhat, meg egyébként is, ez a film úgy van kitalálva, hogy beülsz, elkezded nézni, és csak utána gondolkozol el azon, hogy ezt most mi volt? Ha pedig bárki elmeséli, hogy kb. mi a sztori, vagy csak bizonyos elemeit, akkor máris kevésbé vonzóként tűnhet fel az egész … máris ott a spoiler :) Szóval, kedves olvasó, tekintsd inkább úgy, hogy van benne spoiler ..
A film, bár próbál elkápráztatni minket némi sci-fivel, igaziból halál-üres, kong az ürességtől. Főszereplőnk egy fiatal bérgyilkos, aki úgy végez ki embereket, mintha agyaggalambokra lőne. Van egy hely a mezőn, oda küldi vissza a jövőből a maffia a kivégzésre ítélt áldozatokat, ő ott vár, és amint megjön a csomag, a megkötözött áldozat, a csávó lelövi, és kész, utána összecsomagolja és elégeti a holttestet. Nos, így él .. Ha az utcán valaki ellopja valakinek a tárcáját, akkor is odapörköl, vagy autójával üt el valakit, ha kell – nem számít, ezek csak szerencsétlen, hajléktalan zombik, nem úgy, mint ő, akinek drága autója van, és állandóan be van drogozva. Nagyjából ez az élete.
Azt, hogy ez a drogozós, gyilkolós élet hogy néz ki, a film be is mutatja. Mintegy harminc évet pörget előre, szépen összefoglalva, hogy hogy néz ki drogozós gyilkos főhősünk élete. Harminc év múlva megkapjuk Bruce Willis-t, az ő későbbi önmagát, aki élete utolsó (egy-két) évében összejött egy csajjal, aki leszoktatta a drogokról, és akivel emberi életet kezdett élni, idős korára. Ám a csajt megölik – a hozzá hasonló bérgyilkosok, akik ugyanannak a maffiának dolgoznak – őt pedig visszaküldik a múltba, azért, hogy fiatalabb önmaga kivégezze, mielőtt észbe kapna, mielőtt felismerné, hogy ez ő, maga (ez a loop lezárása, nagyon fantziadús cím egyébként).
Az akciófilm, ami kibontakozik, lényegében erről szól, Bruce Willis harcol az életéért, a fiatal verzió meg próbálja megölni, mert ha megöli, akkor a maffia hagyja, hogy tovább éljen, de ha nem, akkor felkutatják, és megölik. Szerencsére nem egymással harcolnak igazából. Ezt a film úgy oldja meg, hogy konkrétan elkezdődik egy másik film, ejtve gyakorlatilag az egész Bruce Willis-es cselekményszálat, a maffiával, Jeff Daniels unalmas, egyhelyszínes jeleneteivel, és a Mátrixból kölcsönvett kabátokban, muzeális pisztolyokkal harcoló maffia-katonákkal, gárdistákkal, akik a mordályaikkal max. 15 lépésről képesek eltalálni valakit (kb. mintha kővel dobálóznának). Bruce Willis-t már csak annyira látjuk, hogy meg akar gyilkolni néhány gyereket, akikből később a nagy durva maffiafőnök nőhet fel, jó jelenetek ezek egyébként, mert nemcsak hogy elköveti a film, amit tilos (hogy egy főhős gyereket öl), de utána még előadják azt a szánalmas lelkiismeret furdalás jelenetet is, amitől még gázabb az egész. Mindegy, ennyit Bruce Willis-ről.
A film nagyobbik fele egy farmon játszódik, a lány (Emily Blunt, akinek Bruce Willis-hez hasonlóan ugyancsak kár volt elvállalnia ezt a filmet) itt él, itt nevel egy gyereket. Adott egy ház, verandával, istállóval, egy kukoricaföld határban, ez a miliő, a lány pedig déli akcentussal beszél, és persze szexi, de kit érdekel, amikor egy lepusztult sci-fiből költöztetek át ide minket? (Amennyi sci-fi ebben a fimben van, annál az Időzsaru egyetlen morzsájában több van.)
Nagyjából ez a film, egy drogos és gondolkodás nélkül élő gyilkosnak kell drukkolnunk, ő a protagonistánk, a főhősünk :) Közben pedig azzal szórakoztatjuk magunkat, hogy megpróbáljuk kitalálni, Bruce Willis-t vajon mi miatt osztották be ebbe a filmbe a szereposztók? Tudjátok, mindig vannak előzményszerepek, amik miatt valakire ráesik a választás. Nos, az első tippünk természetesen a francia eredetiből készült 12 Majom volt, amelyben visszaküldik őt az időben, hogy megakadályozzon egy katasztrófát, és a végén, mi tagadás, létrejön némi loop-lezárás effekt. Ez a filmelőzmény az első másodperctől világos … A Hatodik Érzék csak később esik le, amelyben az a jellemző motívum, hogy a nagy nyomozás végül azzal az eredménnyel jár, hogy ő maga az, aki után nyomoz .)
Értsd, tényleg eléggé filozofikus a filmben (és ennyiben emlékeztet a Hatodik Érzék-re), hogy a történet egy pontján mindenki felismeri, hogy ez az egész elszabadult, állat-férfi maffia világ semmiről sem szól, és hogy mindenki jobban járna ezek nélkül a szánalmas, nyomorban élő, folyamatosan a pénzüket lapátoló férfiak nélkül … A nyomok a nyomozóhoz vezetnek, mi pedig értékeljük, hogy a film is elismeri azt, ami nekünk az első perctől a problémánk, hogy ti. ki a franc ez a főhős, és miért kell őt néznünk? Ezek után nyilván nem meglepő, hogy a film végén eljátszadoztunk a gondolattal, hogy milyen jó lenne egy időutazás, legalább egy Omega 7200, amely segítségével 2 órát visszaugorhatnánk az időben, és az egész élményt kihagyhatnánk .)) Mert tényleg az lenne a legtisztább ...