Videók
A Romeo
Must Die
című friss film original soundtrackje, amely film március 26.-án
volt premieres az USA-ban. A
Halálos fegyver 4. félelmetes kínai fiatalemberét (Jet
Li) láthatjuk (majd) benne viszont, akivel Mel Gibson-nak
és Danny Glover-nek úgy meggyűlt a baja. Őszintén szólva határozottan
vártuk már, mikor látjuk újra, nem hittük, hogy ilyen kellemes lesz
a találkozás. Ez a találkozás az MTV képernyőjén jött létre, egyszercsak
ott volt egy jó zene, (a Try Again), és egy számunkra új, bombázó
énekesnő, Aaliyah, amint a szezon legjobb csípőnadrágjában
bombázta a közönséget, és itt jött be Jet Li, rögtön a klip elején.
Jelentőségteljesen lép be a tükrökkel és tükröződésekkel teli térbe,
(Aaliyah terébe), fejét George Clooney-san előredönti, majd amikor
megpillantja Aaliyah-t, egy hirtelen
karatemozdulattal
reagálja
le, ránk pedig az ideglelést hozza. Aaliyah nem ijed meg, ő otthon
van, csak elkezd táncolni és énekelni.
A szám
arról szól, hogy "ha nem jön össze elsőre, kapd össze magad,
és próbáld újra" ( if
at first you don't succeed) , mármint, ha
Aaliyah nem jön össze az illető srácnak, jelen esetben Jet
Li-nek. Egyszerű, de jó szöveg, egyszerű és
jó zene, és ilyen a klip is. Aaliyah a saját kis terében,
apró szigeteken lépked, táncol, ugrál, mozog, és az őt körülvevő,
nem teljesen valódi embereket bármikor lekaratézi. Nagyon
jól néz ki, hogy fekete fényes naci van rajta, és hogy a talaj
is fekete, és fényes,
a talajt borító vizet szinte alig lehet észrevenni, de nagyon
belejátszik az atmoszférába. Jet Li ebbe a világba érkezik
meg, nyilván kintről.
Aztán,
egyszercsak összetalálkoznak, egy sikátor-szerű helyet jelképező
díszletben, Jet Li odalent van, Aaliyah fentről nézi, és olyat látunk,
amilyet még soha, Jet Li mosolyog,
szinte kezdünk neki megbocsátani a Halálos Fegyver 4-ért. Egy mozdulattal
felugrik, sőt inkább felszalad a falon Aaliyah szintjére. (Tehát
megvolt az első randi). És itt jön a poén, Jet Li dühös, talán,
mert nem jött neki minden össze az első alkalomra. Dühösen vagdalózik
a levegőben. Nagyon jól van összevágva, mert Aaliyah arca, ahogy
a tükörlapok el-elfordulnak, összemosódik
a Jet Li-jével, mintha az zavarná a srácot, hogy Aaliyah önmaga világában
tükröződik, vagyis, hogy nem tud hozzáférni. És aztán eljön a második
képletes randi, Jet Li és Aaliyah sétálnak, illetve Jet Li
sétáltatja Aaliyaht, a falon.
Ez nemcsak nagyon jól néz ki, de közben nagyon hatásos is. Ott van
ez a harcigép, az erős és gyors férfi, és vidáman sétáltatja a lányt
(a falon), miközben belül folyamatosan frusztrálódik, hogy
nem jön neki össze mégsem, mert lehet, hogy ez a lány végtelenül
tükröződik. A klip további erőssége a koreográfia, ami elsőrangú,
látszik, hogy direkt Aaliyah-ra írták, (a nyúlánk alkatára), meg
persze a számra, kicsit West Side Story-s elemeket is belekeverve,
persze szigorúan csak adaptációként. A film végén (mert tényleg
olyan, mint egy film), Jet Li egy hatalmasat ugrik és rúg a levegőbe,
a háttérben robbanás.
A Romeo
Must Die 25 millióból készült, és a nyitóhétvégén 18 milliót produkált,
és Jet Li mellett a női főszerepet maga Aaliyah Játssza.
lásd a klipet
Sonique
"It Feels So Good" |
Másik
női videó, ami a nyár jellemző slágereként vonulhat be Sonique
"It Feels So Good"-ja. A lány egy étteremben dolgozik, és hullafáradt,
vagy legalább is szeretne máshol lenni. Klasszikus szitu, Imani
Coppola-nak is volt már ilyen klipje, de azért jól működik, mert
amikor kimegy az utcára, és mackófelsőjében szívja a friss levegőt,
át lehet érezni. Aztán otthon öltözködik, lemezeket pakolgat fel,
majd hirtelen egy party közepén találja magát, hol mint DJ, hol
pedig mint énekesnő. Sokkal
kevésbé átgondolt klip, mint Aaliyah-é. Nemcsak Imani Coppola korábbi
klipjéből vett kölcsön elemeket, a mackófelső direkt Alanis Morissette,
és ez csak azért kár, mert ezek a jó elemei ennek a videónak. Van
benne egy rész, ahol lelassul a zene, és egy
lány a párás mosdóban jégkockát küld végig a mellei között, pikáns,
de nincs neki sok értelme. De maga Sonique annyira jó arcú előadó,
hogy még ezekkel együtt is emlékezetes a klip.
Britney
Spears Ooops ..! I did it again. |
Nehéz
ilyet bevallani, de Britney Spears nem is olyan rossz, sőt, határozottan
szórakoztató, és külön jó, ahogy mindig ugyanazzal a tánccsoporttal
nyomul. Az Ooops ! I Did it Again egy direkt szórakoztató videó,
mindent tud, amire szükség van. Könnyed történet, izgalmas díszletek,
sok apró kép, poénok, és a közönség kedvence, amikor Britney hanyatt
fekve táncol. A történet a Marson játszódik, a földi irányítók
rákérdeznek egy kiküldött asztronautára, hogy mi az ördög történik.
Nos ekkor jön a lény, Britney, aki, bocsi, de megint rá fog venni
valakit, hogy azt higgye, szerelmes belé, meg, hogy Britney egy
földre szállt angyal, de ez nem igaz. Szellemes szitu, kulcsszó
a szív. Mégis, egy ilyen látszólag üres számot is meg lehet jól
filmesíteni, sőt, zenésíteni is. Kedvencünk, amikor Britney sci-fi
bukfenc-pörgéssel ott terem az
asztronauta előtt, iskoláslány ruciban, és lekapja a srác szkafanderét.
Erre elkezd kidülledni a szeme,
illetve az egész feje, mint az Emlékmásban szokta Schwazenegger
szeme. A srác aztán előrukkol, hogy hozott valamit, egy gyűrűt,
mire Britney azt mondja, azt hittem, hogy ezt végül az öreg néni
bedobta az óceánba, meg hogy nem kellett volna lemennie érte. Lényeg,
hogy a szám végére már a földi
irányító is vidáman rázza a fejét a zenére.
Egész jó
klip, már a rövid tartama is izgalmasan hangzik, Britney
egy lény, de jól is van fényképezve, nagyon sok, különböző
arcát láthatjuk az énekesnőnek, és így lehet eljegyezni a közönséget,
hiszen egy-egy embert attól ismerünk jobban, mint a többit, hogy
nemcsak egy beállításban láttuk.
Red
Hot Chili Peppers Californication |
A
Red Hot Chili Peppers Californication című
száma az azonos című albumról nagyon komoly meglepetést tud okozni.
Az eszközök tekintetében minimálban nyomuló zenekar most bekeményített,
a lemez címadó számához olyan klipet gyártottak, amire évek múlva
is emlékezni fog a szakma,
és természetesen nemcsak a ráköltött pénz, vagy a sikeressége miatt,
hanem az eddig még nem ízlelt élmény miatt is. Egy címadó számot
beklipesíteni egy album menedzselése során a legkomolyabb, és egyben
legünnepélyesebb feladat is, hiszen a végén az egész albummal kapcsolatos
benyomásunkat meghatározhatja. A Red Hot Chili Peppers megadta a
módját. A szám, illetve az album tömören arról szól, hogy Hollywood
"kalifornizál" mindent és mindenkit, és hogy ebben a világban
élünk, ami nemcsak műanyag, de határozottan antihumánus törvények
alapján működik. Nem egy olyan gondolat, amit könnyű lenne megfilmesíteni,
hiszen könnyen nevetségesé válhat, kábé úgy, mintha a Mátrixban
Neo azt mondaná, hogy kösz,
inkább a másik pirulát választanám, mivel mindenki azt nyomja, pont
én legyek kivétel? A megoldás, ami mellett a zenekar végül döntött,
nem más, mint egy computer-játék. Egy túlélős
játék, amiben a zenekar tagjai küzdik, szörfözik magukat
végig a pályán. Mindez a létező legkomolyabb technikai színvonalon
valósult meg. Egy-egy klip forgatása olyan 3 nap, max négy, az utómunka,
(trükkök, vágás, animáció) pedig csak különleges esetekben, például
a Garbage Push it c. számának a klipje esetében jelentettek komoly
ráfordítást, pénzben és időben. Ehhez képest a Californication utómunkálatai
kerek 7 hetet vettek igénybe,
11 (profi) 3d animátor dolgozott heti 7 napot, illetve napi 14 órát,
hogy a végtermék, amit látunk, elkészüljön. Ez nem kis dolog, ráadásul
ez a végtermék meg is érte a pénzét, mert tényleg nagyon profi lett.
A legtöbb
videót 3-szor, 4-szer megnézi az ember, és tudja kívülről, nos,
a Californication esetében
ez nem működik, annyira gyorsan
változik, annyira összetett. Amikor a legelején "betölt" a játék,
még azt hinnénk, egyszerű kis imitáció lesz, de aztán nagyon megszaladnak
a dolgok. A játékosok bejelentkezése után elindul a kalandozás.
Szörfözés, vonat tetején
utazás, vízalatti úszás, cápán lovaglás, erdő, bánya, láncfűrészes
támadók, rohanás keresztül különböző filmgyári díszleteken, hídon
szörfözés, szitakötő hátán repülés, földrengés, meg ilyenek váltakoznak
teljes folyamatossággal, nem lehet levenni róluk a szemünket, mert
akkor lemaradunk valamiről. Közben folyamatosan látunk mindenféle
fontos információkat a képernyőn. Nemcsak az eltöltött időt, vagy
a támadó cápák különböző
paramétereit, vagy a szívverésed sebességét, vagy azt, hogy hol
vagy az erdőben, vagy milyen erejű földrengés-hullám talált meg
éppen, vagy hogy kaptál egy bónusz pontot.
Ha egy
könyv letehetetlen, az író és a kiadó örül, ha egy videóklip olyan,
hogy nem akarsz félrepillantani sem, az művészet. Persze, kérdés,
hogy hol van itt a művészet,
hiszen eddig csak azt látjuk, hogy profi animációs játékról van
szó. Attól művészet, hogy alatta van egy zene, ami pont abból akar
valamilyen formában
felszabadítani, amit a képek mutatnak. Meg attól is művészet, hogy
remek élményt ad, azt látod, hogy a Red Hot-tagok profin lebutított
felületű modelljei össze-
vissza rohangálnak, és közben tudod, hogy kik ezek az emberek, vagy
ha nem tudod, hát érzed. Plusz, ezek a tagokat modellező 3d-s figurák
viselkednek is, nem csak úgy vannak. Ezer helyzetbe kerülnek, és
a valós Red Hot-tagok fejével gondolkodnak, vezetnek, mennek le
szándékosan az autópályáról (és közben bónusz
pontokat kapnak), vagy ugranak el leomló házak elől, vagy kimerítve
az összes lehetőséget ugranak le a szakadékba. Ahhoz, hogy érezzük
a modellekbe zárt igazi embereket, "csak" annyi kellett, hogy felhő-háttér
előtt lássuk őket valódiban is, ahogy zenélnek. Ki van ez találva.
A végén pedig, amikor a fiúk összetalálkoznak, és kiléphetnek virtuális
bezártságukból, nevetnek, és örülnek, teljesen meggyőző, rá is lehet
szokni.
-in-
|