cspv logo
cspv szám: 40 / 02 tartalom
keresés

cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím Interjú Oroszlán Szonjával cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 10 00143
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2002-06-13

Barnie Apró Bosszúságai

A francia férj hétvégéje kicsit kalandosan indul: készülj fel kedves mozinéző, mert a következő 86 percben visszarepítenek a múltba, és egy régi műfaj elevenedik meg, amit a 70-es években csak úgy hívtak: "a francia vígjáték".

A film szándéka és a mi várakozásaink tiszta sort képeznek, nincs is más dolgunk, mint hogy hátradőljünk, és mintegy a végére járjunk, mennyire sikerültjól ez a filmes vállalkozás. Barnie, a férfi szokványos házasember, de megcsalja a feleségét. Egy lánnyal, Margot-val, akit a gyönyörű Marie Gillain alakít, aki detto úgy néz ki, mint Penelope Cruz, sőt. Franciául beszél, noha még ő sem francia, hanem belga születésű színésznő, akit mi az Utolsó Hárem-ben fedeztünk fel. Barnie azonban nem áll meg Margot-nál, és feleségét még valakivel megcsalja, Mark-kal, az angol pasival.

Barnie tehát biszex. Rendicsek, mondanánk, de gyakorlatilag már itt látszik, hogy ezt a filmet bizony eléggé elhanyagolták, és a környékén sem járt annak a sornak, ahova más filmek többször is beállnak. Az a baj, hogy ez a biszex dolog elképesztő közhelyesen van tálalva. A film alkotója egyszerűen a fejébe vette, hogy "hát ez a fickó legyen biszex, legyen egy szeretője, aki nő, és még egy szeretője, aki férfi". Így gyakorlatilag nem volna szabad forgatókönyvet írni. Ez ugyanis nem több, mint a puszta felület. Egy felület, aminek gyakorlatilag semmi köze semmihez. Az van ugyanis, hogy Barnie biszexuális volta egyedül azon a szinten jelentkezik, hogy kik Barnie szeretői. Értsd, Barnie-t a hétvége során megtámadják a szeretői, és egyáltalán nem mindegy, hogy kikből áll ez a csapat, Barnie szeretőinek a csapata.

Ez a csapat normális esetben állna egy, vagy két darab nőből, és ha ehhez hozzávesszük Barnie feleségét és lányát, az annyi, mint 4 nő. És ne feledjük, Barnie áll a történet fókuszában, vagyis a történet annyit tesz, mint "Barnie és szeretőinek a csapata", és ha ez a csapat 3 darab nő plusz a lánya, az az egész filmet elviszi a "Barnie és a nők" irányba, amivel van egy kis bibi. Ha ugyanis a "Barnie és a nők" vonal mentén gondolkodunk, Barnie-nak komoly szerepe kell, hogy legyen, akihez képest a mellékszereplők valóban csak mellékszereplők. Nos, ez az, ami feltehetőleg nem felelt meg a film koncepciójának. Ez az, ami miatt úgy döntöttek az alkotók, kellene Barnie szeretőinek csapatába egy pasi is, különben drasztikusan lecsökken a játéktér, "kell, hogy a szeretők csapatán belül is történjenek dolgok", "nem írhatjuk az egész filmet Barnie-ra ..".

Feltehetően így jött ki, hogy Barnie biszex, amiben egyedül az a zavaró, hogy Barnie nem biszex. Barnie egész karakterének nincs semmi köze a biszexséghez, a film még csak meg sem próbálta láttatni azt a szitut, hogy valaki biszex. Meg sem próbálta érzékeltetni, hogy mik a főszereplő motivációi, márpedig egy film mindig a motivációk mentén épül fel, ha itt bibi van, omlik az egész. Először is nem értjük, miért kell Barnienak megcsalnia a feleségét, mert ilyen alapon, hogy "mert léteznek a feleségénél fiatalabb nők", mindenki mindig megcsalná a feleségét, és akkor erről nem is volna érdemes vígjátékot írni. Nos, jó, tegyük fel, Barnie számára ingyen adódott a lehetőség, a fiatal Margot megtalálta őt, felkínálta magát, és Barnie nem tudott ellenállni. De miért akar Margot Barnie-val járni, ráadásul úgy, hogy Barnie nős? A film ezzel sem szőrözik sokat. Itt minden egyszerűen úgy van, ahogy van, és ha azt kérdi a néző, miért, a válasz az, hogy "csak úgy ..".

A film végül a végletekig leegyszerűsíti magát, és a következő képet kapjuk: mindenki megcsal mindenkit mindenkivel. Ekkor kapunk a fejünkhöz, hogy egy mennyire egyszerű filmet nézünk. Hát erre ment ki a játék? Rendben. Akkor viszont elvárnánk, hogy ezek az állítólagos megcsalások ne csupán mondvacsinált megcsalások legyenek, hanem létező, látható, érzékelhető viszonyok. A filmben ugyanis a megcsalás és a szeretői viszony az óvodás szóbeszéd szintjét képezi (a film első pár percétől eltekintve, amikor Barnieról tényleg elhisszük, hogy viszonya van valakivel). Az adott pillanatban afeleség például színt vall, hogy "én is megcsaltalak". Ennek a megcsalásnak semmi értékelhető jelét nemlátjuk. Nem más, mint a levegőbe kibocsátott információ. Egy normális filmben, ha valakivel megtörtént valami, azt elhisszük, itt azonban semmi megtörtént dolognak nincs nyoma, de még annak sem, hogy Barnie állítólag biszex. Ez bizony negatív csúcsteljesítmény a forgatókönyvírás terén.

Amúgy, persze egyedül az számít, hogy a film mennyire vicces. A jelenetek, amiket látunk, olyanok, hogy elvileg lehet rajtuk nevetni, nevetgélni, de ehhez nem elég csak úgy várakozni a poénokra, direkt akarni kell, hogy nevethessünk. Az akarat szép dolog, de önmagában ez sem elég. Jó ötlet, ha felszereljük magunkat étellel, itallal, egyebekkel, mielőtt beülünk, hogy a film cselekményében tátongó lyukakat, gödröket, és mindenféle hiányosságokat észrevétlenül átugorhassuk. Mintha nem is lennének ott, mintha nem is lennénk ott.

-jepe-
2002-06-13
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14