microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
80 Nap Alatt a Föld Körül (2004)
Around the World in 80 Days

. . . . . . . . . . 7.23
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 4
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 120 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  kaland, romantikus, vígjáték
eredeti nyelv: angol
formátum: szinkronizált
korhatár 12+
c tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
A produkció

Mesés kalandok, kacagtatóan kínos helyzetek és szívderítõ akciók várják a csupa-sztár nemzetközi szereplõgárdát, ahogy három, nem túl sok jóval bíztató hõs megpróbál eldönteni egy õrületesen merész fogadást a Walden Media 80 nap alatt a Föld körül címû látványos, új családi filmjében, Jackie Chan fõszereplésével.

Egy habókos londoni feltaláló, Phileas Fogg (STEVE COOGAN), olyan találmányok titkaival áll elõ, mint a repülés vagy az elektromosság, de a felsõbb tízezer befolyásos tagjai rögeszmés bolondnak tartják. Kétségbeesetten próbálva elérni, hogy komolyan vegyék, Fogg különös fogadást köt Lord Kelvin-nel (JIM BROADBENT), a Királyi Tudományos Akadémia elnökével: körülutazza a Földet mindössze 80 nap alatt! Oldalán inasával, Passepartout-val (JACKIE CHAN) és az izgalmakat hajhászó francia mûvésznõvel, Monique-kal (CÉCILE DE FRANCE), Fogg nekivág az eszeveszett, szívet-erõt nem kímélõ, világkörüli versenyfutásnak, amelynek a során hõseink a világ legegzotikusabb helyeire jutnak el, szárazföldön, tengeren és légi úton egyaránt. Az út folyamán hõseink, akiket - többek között - olyan sztárok személyesítenek meg, mint Arnold Schwarzenegger, Kathy Bates és Rob Schneider, sok kihívással és akadállyal szembesülnek. A filmet Frank Coraci (The Wedding Singer/Nászok ásza, The Waterboy/A vizesnyolcas) rendezte.

A Walden Media 80 nap alatt a Föld körül címû, vígjátéki elemekben bõvelkedõ kalandfilmjében fõszerepet játszik Jackie Chan, Steve Coogan, Cécile de France ésJim Broadbent. A filmet rendezte frank Coraci. A forgatókönyvet David Titcher és David Benullo & David Goldstein írta. A film Jules Verne regénye alapján készült. A producerek: Hal Lieberman és Bill Badalato. Executive producerek: Jackie Chan, Willie Chan, Solon So, Alex Schwartz és Phyllis Alia.


A FORGATÁSRÓL

"Mindenki ismeri a 80 nap alatt a Föld körül címû Verne regényt, illetve a történetet, és ez volt a nagy lökés számunkra ahhoz, hogy valami olyat hozzunk ki belõle, amit még soha, senki azelõtt nem tett vele." - mondja Jackie Chan, a Walden Media 80 nap alatt a Föld körül címû új kaland-vígjátékának fõszereplõje. Ez a film, amely a hihetetlen akciók, a harsány komédia és a féktelen energia Chan keze nyomát magán viselõ keverékét nyújtja, olyan utazásra viszi a nézõt, amely valószínûleg felejthetetlen marad mindenki számára.

"A 80 nap alatt a Föld körül egyszerre kalandfilm, vígjáték, szerelmi történet, harcmûvészeti film, gyerek-film, felnõtt-film és fantázia - mindez egybegyúrva." - magyarázza Phyllis Alia executive producer. "Nagyon szeretem ezt a filmet, mert más, mint a többi. Varázslatos. Egy Föld körüli utazásról szól, melynek során a nézõ új kultúrákat ismer meg. Elég elmenni a moziba és a nézõ olyan helyeken járhat, mint India és Kína, és a többi, igazán egzotikus hely, amelyeket a legtöbb embernek sosem lesz alkalma látni, hacsak nem egy National Geographic mûsorban, a képernyõn. Nagyon izgalmas nyomon követni, ahogy a történet kibomlik a filmsorán."

Cary Granat, a Walden Media alapítója mindig is tudta, hogy el akarja készíteni a 80 nap alatt a Föld körül egy friss és új filmes változatát. Az anyag alkalmas volt a produkciós cég profiljának emelésére is: Jules Verne francia író regénye elõször 1873-ban jelent meg, az 1956-ban David Niven, Charles Boyer és Noel Coward fõszereplésével forgatott filmet pedig nyolc kategóriában jelölték Oscar-díjra, és ötöt el is nyert, köztük a Legjobb Film kategóriában. Granat a projektben a Waldenhez méltó, tökéletes feladatot látta, amely - olyan filmekkel együtt, mint a kritikai elismerést aratott Holes (Stanley, a szerencse fia), és legújabb filmjük, a Chronicles of Narnia - arra összpontosította a figyelmet, hogy mind klasszikus, mind modern mûvek és témák napirendre kerüljenek, és minden korosztály számára hozzáférhetõk legyenek.

"Nincs olyan film, amely érdekesebb keverékét adná - az egész család számára élvezhetõen -a különleges érdekességeknek és a képzelõerõnek, mint a 80 nap alatt megtett Föld körüli utazás kalandja." - mondja Granat. "Frank Coraci személyében a Walden fantasztikus látásmódú, szinte látnoki rendezõre lelt, aki a klasszikus Verne-sztorit olyan varázslattal telítette, hogy az valósággal elénk lép a vászonról. Ez egy különleges és csodálatos film."

Coraci, a kasszasikert hozó, The Wedding Singer (Nászok ásza) és The Waterboy (A vizesnyolcas) címû Adam Sandler vígjátékok rendezõje, éppen csak megismerte Granat vázlatos elgondolását, és már járt is az agya. "Cary és én azonnal kapcsoltunk." - emlékszik vissza Coraci.

A rendezõ izgalmasnak találta a lehetõséget. "Már kb. tíz éve dolgozom Frankkel," - mondja Alia, "és alig vártuk, hogy hozzákezdhessünk ehhez a filmhez."

Elsõ pillanatban nem éppen szokványos megoldásnak tûnik Coraci kiválasztása ennek a hosszúra nyúló, nagy költségvetésû, extravagáns filmnek a rendezésére. De a producerek másként látták a kérdést. "Frank a tökéletes rendezõ ennek a filmnek az elkészítéséhez," - mondja Alia, "mert õ ötvözi az akciót, a kalandot és a szerelmi szálat, és ebben a bolondos, õrülten megbonyolított vígjátéki formában tálalja. Mindenki látni akarja majd."

"Frank pontosan tudja, hogyan kell szórakoztatni." - mondja Hal Lieberman producer, aki producerként jegyez olyanfilmeket, mint a Terminator 3: Rise of the Machines (Terminátor 3: A gépek felkelése) és U-571. "Az ösztönei és az intuíciója tökéletesen mûködnek. Ez egy nagyobb szabású film, és így lehetõséget adott neki arra, hogy szabadabbra engedje a képzeletét az egész produkcióra, a méretre, a látványra vonatkozóan."

Tekintettel arra, hogy az utazás, globális méretekben mennyire hozzáférhetõbb manapság, mint volt az 1950-es években, és tudva, hogy a televízió és más médiumok szerepe milyen óriásit nõtt, Coraci tisztában volt azzal, hogy ez az anyag most egészen új megközelítési módot kíván. "Tényleg élénk képzeletrõl, dús fantáziáról árulkodó filmet akartam készíteni, olyat, amilyen filmeken én magam felnõttem." - mondja Coraci. Amióta csak a James Bond filmeket látta, Coraci szerelmese volt a találmányoknak. "Arra gondoltam, hogy ’készítsünk kalandfilmet, rendben, de tegyük meg Phileas Foggot feltalálónak, hogy megalkothassuk ezeket a fantasztikus szerkentyûket. Ha Phileas Foggnak találmányai vannak, az még csak jóval izgalmasabbá és élvezetesebbé teszi majd az utazást.’ Az elgondolásnak az volt a lényege, hogy Phileas megelõzte a korát."

Steve Coogan, aki Fogg szerepét játssza, örömmel üdvözölte Coraci változtatásait a némileg sértõdött, morcos és kissé begyöpösödött fejû fõszereplõ alakján. "Fogg a regényben szándékosan van meglehetõsen szürke figurának beállítva. Frank megközelítési módja az volt, hogy egy valami iránt szenvedélyesen érdeklõdõ figurát formál belõle." - mondja Coogan. "Ez még több vígjátéki lehetõséget kínál, mert ez a figura nagyon nem bízik saját magában."

"Elbeszélést akartunk teremteni, de humorral fûszerezve." - erõsíti meg Coraci is.

Mihelyt a megújítás koncepciója készen állt, "az események is felgyorsultak." - mondja Bill Badalato producer, aki producerként jegyzi többek között az About Schmidt (Schmidt története), Alien: Resurrection (Feltámad a halál), Men of Honor (Férfibecsület) címû filmeket. "Cary felhívott az egyik nap, másnap már találkoztam Frankkel. Tényleg együtt akartam dolgozni Frankkel, és tényleg nagyon akartam ezt a filmet. Szerdai napon találkoztam Frankkel és pénteken már repülõn ültünk, hogy helyszíneket keressünk. Tényleg nagyon gyorsan el kellett készülnünk a tervvel. Fantasztikus utazás volt."

Nem meglepõ, hogy a film alkotói körbejárták a Földet a helyszínek felkutatása során. "Mindenhová elmentünk." - mondja Badalato, akinek a fia, Billy, az egyik gyártásvezetõje volt a filmnek. "Voltunk Máltán; keresztül-kasul utaztuk Európát; elmentünk Dél-Kelet-Ázsiába..."

Mivel nyilvánvalóan lehetetlen volt, hogy az egész stáb ’80 nap alatt körülutazza a Földet’, a cél az volt, hogy néhány olyan helyszínt válasszanak ki, amelyek aztán millióféle különbözõ módon használhatók. Ez a stratégia bevált.

Az elsõ feltáró utazás során az a döntés született, hogy Thaiföld fog Kínaként és Indiaként szerepelni. "Aztán körüljártuk Európát és Berlinben kötöttünk ki." - mondja Badalato. "Ez teljes meglepetés volt a számunkra, mert Berlin fantasztikus helyszínnek bizonyult. Fel lehetett használni Anglia és Párizs megjelenítésére."

"Ezzel a két országgal, Németországgal és Thaifölddel, többé-kevésbé össze tudtuk rakni a 80 nap alatt a Föld körül címû filmet úgy, hogy az igazán látványos lett." - folytatja Badalato. "Mindig fennáll a kísértés, hogy egy ilyen filmet, legalább részben, valahol egy hátsó udvarban forgassunk. De manapság oly éles a közönség szeme - mindent észrevesznek. A filmek fontos vizuális élménynek számítanak, és a nézõk nagyon jól ismerik az effekteket, a különbözõ dolgok látványát, és a kusza felvételeket is."


Nemzetközi szereplõgárda a nemzetközi történethez

A következõ lépés a film nagyságrendjéhez illõ tehetséggel bíró szereplõk kiválasztása volt. A rendezõ és a producerek Jackie Chanra gondoltak, akit a Rush Hour (Csúcsformában) és a Shanghai Noon (Új csapás) címû filmekben, (valamint a folytatásokban) nyújtott alakításai szupersztárrá tettek. Chan, aki tehetséges atléta, egyben bizonyos melegséggel és nyitottsággal megáldott, de fizikai értelemben vett komikus színész, Passepartout szerepét játssza, aki Fogg inasa, asszisztense, védelmezõje és számtalanszor megmentõje is. A film végére már akár barátoknak is tekinthetjük õket.

Sokan a film alkotói közül úgy tekintenek Passepartout szerepére - aki egy kulcsfontosságú betét-sztorinak is részese, amelynek során egy kínai inas akar visszaszerezni saját faluja, Lanzhou számára egy értékes jade Buddha szobrot - mint jó lehetõséget Chan számára, hogy a közönség újabb körét hódítsa meg. "Arra kértük Jackie-t, hogy mint színész és a fizikai megjelenésre építõ komikus, képességeinek egy újabb szintjét mutassa meg." - mondja Hal Lieberman. "Azt hiszem, most elõször kértük Jackie-t, hogy ne csak a felnõtteknek, de a gyerekeknek is játsszon. Ebben is fantasztikus volt."

Chan örült a színészi kihívásnak, mint ahogy örül minden lehetõségnek, hogy megerõsíthesse azt a benyomást, hogy õ több mint egy egyszerû akció sztár. "Tényleg azt szeretném, ha a közönség színésznek tartana, és nem egyszerûen akció sztárnak. Az akció sztárság rövidéletû." - állapítja meg Chan. "Inkább olyan szeretnék lenni, mint Robert De Niro, Dustin Hoffman vagy Al Pacino - 60, 70, 80 éves korodig játszhatsz. De egy akció sztár... mennyi ideig verekedhet? Én nem akció sztár vagyok. Én színész vagyok; én komikus vagyok."

Chan, aki ismerte a 80 nap alatt a Föld körül sztoriját, tréfálkozva meséli, hogy amikor az ügynöke felhívta, azt hitte, hogy Phileas Fogg szerepére hívják. "Õ azt mondta, ’Passepartout szerepe, no, azt nem.’ De én igent mondtam. Igazán boldog vagyok, mert ez az egész világon ismert film, családi film lesz. Mindenki ismeri a történetet. Megtiszteltetés számomra egy ilyen anyag új feldolgozásában részt venni."

Chan elmondja, hogy a forgatás alatt sokat tanult Steve Coogantól. "Angolra tanított. Minden nap új szavakat tanultam tõle, mint pl. ’horizont’. A hajón tengeribeteg voltam. Steve azt mondta, ’Jackie, nézd a horizontot’. Minden nap tanultam valami újat."

Amikor éppen nem tanult, akkor Chan harcmûvészetekre és filmekben látható küzdelmek fortélyaira oktatta a szereplõket és a stábot, továbbá verekedõs jeleneteket tervezett. A Buster Keatontól Charlie Chaplinig, és Gene Kelly-tõl Fred Astaire-ig mindenkiben inspirációt találó Chan segített Coraci-nak a film legizgalmasabb és legdinamikusabb jeleneteinek összeállításában. Játszott is ezekben a jelenetekben, gyakran használva egyetlen napon akár 20 példányát is ugyanannak a jelmeznek, tucatnyi pár cipõvel együtt. "Olyan sok embert tanítottam már küzdõ jelenetekre." - mondja Chan. "Arra tanítani másokat, hogy hogyan kell akció filmet csinálni, számomra az élet igazi csemegéje. Még belõled is tudnék akció hõst faragni!"

A hong kongi születésû Chan kész instruktor. Fiatalabb korában a ’déli stílusú’ harcmûvészetek mestere lett, amiben az ugrások dominálnak. Késõbb megtanulta az ’északi stílust’ is, amely többféle mozgást foglal magába. Ahogy egyre több filmben szerepelt, mindent megtanult, az ökölvívástól a karate, hapkido és judo fortélyain át a gördeszkáig és a motorozásig. Manapság úgy hívja a saját stílusát, hogy "kínai chop suey. Azaz minden, együtt!"

Annak ellenére, hogy 43 éve van a film világában, "számomra mindig remek mulatság a filmforgatás." - mondja Chan. "És persze körüljárnia Földet, még nagyobb mulatság, mert oly sok mindent láthatok. Olyan sokat tanulok utazás közben. Tényleg szeretnék a nézõknek egy kis kínai kultúrát bemutatni."

"Azt hiszem, ha mindenki megérti mindenki más kultúráját és vallását, akkor nem lesz többé harc, nem lesz több háború." - mondja Chan. "És ez a film errõl szól - szeretet, béke és barátság."

Frank Coraci kezdettõl fogva Steve Coogan angol színészt akarta Phileas Fogg szerepére felkérni: "El kellett hinni, hogy Phileas zseni, de ugyanakkor mulatságosnak is kellett lennie, anélkül, hogy ennek õ maga tudatában lett volna. Én mindig ilyennek képzeltem el ezt a figurát. Egyszer láttam Steve-t a ’24 Hour Party People’ címû mûsorban, és azonnal tudtam, hogy megtaláltam Phileas-t." Cary Granat a Walden részérõl egyetértett: "Steve Coogan a mi generációnk Peter Sellers-e. Hihetetlenül tehetséges."

"Frank kitartott mellettem." - mondja Coogan, akinek a "The Man Who Thinks He’s It" címû show mûsorát az 1998-as évad Laurence Olivier Színházi Díjával tüntettek ki Legjobb Szórakoztató Mûsor kategóriában. "Amikor ilyen jelentõs szereprõl van szó, gyakran kerülnek szóba mások is, és itt is ez volt a helyzet."

Coogan számos okból vonzódott a szerephez. "Ez egy ironikus figura és egy híres név. Nagyszerû dolog ilyen nagy szerepet játszani." - magyarázza. "Megszemélyesíteni valakit, akirõl az embereknek már van elképzelésük, és megpróbálni megfelelni az elvárásoknak, elég nagy felelõsség. De ez vonzott a szerephez."

Annak ellenére, hogy Coogan mögött rendkívül egészséges színészi és komikusi pálya áll az Egyesült Királyságban, és sokoldalúsága, a hangok skálája és mimikri képessége nyilvánvaló, mégis próbafelvételeken kellett átesnie Fogg szerepéért. "Ez érdekes volt, mert ez alatt a folyamat alatt, ami eltartott néhány napig, megismertem Frank rendezõi stílusát." - emlékszik vissza Coogan. "Tényleg nagy benyomást tett rám intuitív képessége a komédia, az idõzítés és a komikus csattanók terén. Frank együttmûködõ típus - azt az érzést keltette bennem, hogy kíváncsi a véleményemre."

Coogan belevetette magát Foggnak, ennek a régi vágású angol úrnak a szerepébe, aki a Királyi Tudományos Akadémia elnökével, Lord Kelvinnel kötött õrületesen merész fogadásának a próbatétele elõtt áll. "Kelvin arra fogad, hogy Fogg nem tudja körülutazni a Földet 80 nap alatt." - mondja Coogan. "Ha Fogg kudarcot vall, fel kell adnia akadémiai tagságát. De ha õ nyeri a fogadást, õ lesz a Királyi Tudományos Akadémia elnöke. Nagy a tét, ami kockán forog."

Fogg megpróbálja elfogadtatnia találmányait a Tudományos Akadémiával, de Coogan szerint "Fogg csak egy tövis a talpukban. Egyik találmánya se mûködik igazán, mind afféle fél-ötlet. Nincsenek teljesen kidolgozva."

Emellett Phileas, a feltaláló számára a kapcsolatteremtés bizonyos fokig problémát jelent. "Nagyon jól viszonyul a gépekhez, de nem így áll az emberekkel." - mondja Coogan. "A mûvészet nem tesz Foggra valami nagy hatást. Egyike azoknak az embereknek, akik azt hiszik, hogy a tudomány mindenre választ ad, és a mûvészet nem számít."

Az egyik azok közül, akik segítenek megváltoztatni Fogg nézeteit, a Monique nevû bájos francia mûvésznõ. "Hasonlóan Phileas-hoz, Monique is megelõzi a korát." - mondja Frank Coraci. "Szenvedélyes nõ, aki merészen kiáll azért, amiben hisz, de megvan benne az a képesség is, hogy részvéttel és megértéssel legyen mások iránt, szeretetteljes és kedves." A belga születésû Cécile de France, aki Monique szerepét játssza, a megtiszteltetés, az öröm, a lelkesedés és egy kis félelem keverékét élte át elsõ, nagy költségvetésû, angol nyelvû filmje alkalmával. "Ez valódi kalandfilm, olyan, mint amilyeneket gyerekként láttam." - mondja de France. "Az ilyen filmek nyomán kezdtem álmodozni, ezért akartam színésznõ lenni."

Amikor a film alkotói kutatni kezdték a szereplõket a 80 nap alatt a Föld körül címû filmhez, "A fejünkben csak úgy kavarogtak a tökéletes, ideális nõalakok, akik eljátszhatnák Monique LaRoche, Phileas Fogg romantikus vonzódása tárgyának szerepét." - mondja Phyllis Alia. "Még nem tudtuk, hogy ki lesz az, csak azt tudtuk, hogy egy remek francia színésznõ lesz."

A film alkotói sok tucat videót néztek végig, és szereplõ-válogató szakemberek ajánlásait is meghallgatták. "Egyik se fér a közelébe se Cécile-nek. Õ varázslatos." - mondja Alia, aki Ingrid Bergmanhoz és Dorothy Lamourhoz hasonlítja a színésznõt. "Van benne valami olyan színvonalú adottság, ami a régi filmekhez, a régebbi színésznõkhöz kapcsolja, akik jelen tudtak lenni a vásznon akkor is, amikor egy szót sem szóltak. Felizzik, felragyog tõle a filmvászon. Nincs túl sok olyan fiatal színésznõ, aki szép és bájos, és megvan benne a komikai érzék is. Cécile de France-ban megvan."

De France úgy jellemzi Monique alakját, mint "egy fiatal francia avantgarde festõ, akit a párizsi kritika nem vesz komolyan. Megtudja, hogy Phileas és Passepartout körülutazzák a Földet, és elhatározza, hogy csatlakozik hozzájuk. Hisz abban, hogy a világ csodái új magaslatokba emelik majd a festészetét. Kifelé Monique egy mûvész benyomását kelti, úgyhogy az emberek azt hiszik, hogy a fellegekben jár. De valójában olyan, mint egy szivacs. Mindent meg akar tanulni, mindent magába akar szívni. Mindenre hajlandó, csak hogy kielégítse a kíváncsiságát."

De France teljesen természetesnek tartja a Phileas és Monique között bimbózó románcot, mert "Phileas a tudományt akarja elõre vinni, Monique pedig a mûvészetet."

Jackie Chan különleges affinitást érez sztár-társa iránt, akit úgy jellemez, mint "Chris Tucker nõi formában", és dicséri, mint a harci mozdulatok szorgalmas tanulóját. De, teszi hozzá, "Szinte egyáltalán nem tud angolul. Rosszabb, mint én!"

"Végül egy tényleg elbûvölõ hármas alakult ki." - mondja Bill Badalato producer a szereposztásról. "Három nagyon különbözõ emberrõl van szó, és a történet pontosan errõl szól."

"Kezdettõl fogva arról volt szó, hogy a legjobbakat válasszuk ki a szerepekre." - mondja Frank Coraci. "Úgy gondoltuk, hogy Jackie lesz a tökéletes Passepartout. Steve Coogan tényleg zseni - mulatságos anélkül, hogy ennek tudatában lenne. Cécile-tõl felragyog a vászon. Erõs volt, de szeretetreméltó is és kedves és okos. A három fõszereplõ mind más-más országból való, ami pontosan megfelel a film szellemének."


Egy film, amelyben még a mellékszereplõk is sztárok

Az Iris címû filmben nyújtott alakításával 2002-ben a Legjobb Mellékszereplõ kategóriában Oscar-díjat nyert sokoldalú brit karakterszínész, Jim Broadbent játssza a Királyi Tudományos Akadémia régi vágású vezetõjének, annak a Lord Kelvinnek a szerepét, aki a fogadást köti Fogg-gal. "Fantasztikus színész, bámulatosan játszik." - mondja Badalato.

"Lényegében Lord Kelvin a rosszfiú," - magyarázza Broadbent. "Õ az az utálatos alak, aki minden alkalmat megragad, hogy megakadályozza ennek a csodálatos utazásnak a megvalósulását. Teljes mértékben kellemetlen ember. Úgy gondolja és hisz abban, hogy a tudomány és a civilizáció már fejlõdött annyit, amennyit fejlõdni képes, és a status quo az õ számára tökéletesen megfelelõ."

A szerep komikus vonásai tetszettek Broadbentnek, aki egyébként elsõsorban drámai szerepeirõl ismert. "A filmnek jót tesz ez a kis könnyedség, azt hiszem." - tûnõdik el Broadbent. "Van benne valami rajzfilmszerû elem, amiben nekem még filmben eddig nem volt részem. Meglehetõsen merész és harsány ez a vígjátéki stílus, és éppen ezért nagyon mulatságos."

Coraci rendezõ segített Broadbentnek, hogy az általa alakított figura gyakori humoros pillanataiból a lehetõ legtöbbet hozza ki. "Nagyszerû dolog olyan valakivel együtt dolgozni, aki specialistája a komédiának, és pontosan tudja, hogy a vígjátéki idõzítés hogy mûködik a filmen." - mondja Broadbent Coraci-ról.

Ewen Bremner, egy skót színész, aki kemény-rajzú alakításairól ismert, olyan filmekben, mint a Trainspotting, Black Hawk Down (Sólyom végveszélyben), Fix felügyelõ nagy tömegnépszerûségnek örvendõ szerepét játssza. "Ewen valóban meglepetést szerzett, és ez a legkevesebb, amit mondhatok." - mondja Bill Badalato. "Rendkívül intenzív kortárs drámákban játszott, de itt, ebben a kosztümös darabban, óriási módon komédiázik."

A gonosz Fix, akit Lord kelvin bérelt fel, hogy kövesse a Fogg-féle hármast a Föld körül és akadályozza meg, hogy megnyerjék a fogadást, lényegében egy ember, akit úgy használnak, mint egy ökölvívó a homokzsákot. "Minden egyes alkalommal, amikor csak megjelenik, végül úgy végzi, hogy a földhöz kenik." - mondja Bremner. "Mindig olyan helyzetbe kerül, amely már túl nehéznek bizonyul a képességeihez képest, de mindig azt hiszi, hogy uralja a helyzetet."

"Megpróbálom õket letartóztatni, de ezt mindegyik fordulóban megakadályozzák." - folytatja Bremner. "Ahányszor kidugom a fejem, annyiszor csapnak le rám szörnyûségesen." Ha éppen nincs péppé verve, megégetve, összeverve, összezúzva, vonszolva, agyontaposva, összetörve vagy úgy általában nyomorúságos állapotban, akkor Fixnek "épületekrõl kell leugornia, ablakokból kell kiesnie. Szó szerint kirugdosnak száguldó vonatokból. Minden borzalom és rossz dolog, ami csak megtörténhet, az megtörténik velem ebben a filmben. Jackie pajzsként is használ engem, és fegyverként is."

Minden szörnyûség ellenére, amit Fixnek ki kell bírnia, Bremner elismeréssel adózik Jackie Channak, aki a jelenetek sok szörnyû részletét dolgozta ki. "Jackie Chan fantasztikusan ügyes és mulatságos képsorokat koreografált minden jelenethez, amelyben szerepeltem." - mondja Bremner. "Tényleg nagyon jól felépített, beállított jelenetek - Jackie úgy állította össze ezeket, hogy nemcsak úgy egyszerûen kiesel az ablakon, vagy kapsz egy nagyot a fejedre. Minden úgy volt kidolgozva, hogy minden egyes másodperc újabb komikus katasztrófát hozott. Nagyszerû volt."

Mintha a szereplõgárda már eddig is nem lett volna eléggé sziporkázó, John Cleese, a legendás komikus, és Will Forte, a szombat esti élõ adások rendszeres szereplõje is meghívást kapott az együttesbe. Cleese elmondja, hogy õ "egy, az 1885 körüli idõkbõl való londoni rendõrt alakít; ez egy nagyon régi stílusú, ódivatú fickó, nem túl okos." Forte játssza az õ fiatal és naiv pajtásának szerepét.

"Afféle könyv végi jelenetekben vagyunk, amelyeket tulajdonképpen tegnap este meg ma reggel írtunk." - teszi hozzá Cleese, bizonyítva híresen száraz humorát. "Ez már csak így van az efféle filmekben. Két héttel ezelõtt még azt hittem, hogy egy francia léghajóst játszom."

Forte, az amerikai színész számára, bámulatot keltõ volt John Cleese-zel együtt játszani. "Mindig bálványoztam, a példaképem volt, és egyben komikusi inspiráció is." - mondja Forte. "Minden filmjében nagyon tetszett. Ebben a filmben annyira mulatságos - nehéz volt nevetés nélkül megállni, míg a jelenetek készültek. Olyan nagy megtiszteltetés, hogy dolgozhattam vele."

Ian McNeice, brit színész játssza a londoni rendõrfõnök, Kitchner ezredes szerepét. "Õ aztán tényleg egy nevetséges idióta. Egy bohóc." - mondja McNeice az általa alakított figuráról. "Mindent elront, és minden rosszat magára von. Szörnyû idõket él át... egészen a végéig.

A hong kongi születésû Karen Mok, Ázsia egyik legnépszerûbb színésznõje, soha nem fogja elfelejteni, hogy Jackie Channal dolgozott együtt, akivel egy briliáns küzdõ-jelenete van a filmben. Elsõ angol nyelvû filmjében Mok Fang tábornok szerepét játssza, akit a színésznõ úgy jellemez, mint "valóban szigorú és fenyegetõ. Természetesen õ egy nõi gonosztevõ, ami csak még érdekesebbé teszi a figurát. Mindig jó dolog a rosszat képviselõ figurát játszani, és Jackie ellen harcolni az egyik filmjében az egyik legklasszabb dolog, ami csak létezik."

A 80 nap alatt a Föld körül címû filmet a néhány perces, illetve nagyon rövid idõre megjelenõ színészek meglepõ választéka csak még tovább fûszerezi. Köztük van Arnold Schwarzenegger, Kalifornia kormányzója, aki Hapi herceg, egy reménytelenül hiú török herceg szerepét játssza, aki odavan Monique-ért.

A kormányzó, aki korábban már dolgozott Hal Lieberman producerrel a Terminator 3: Rise of the Machines (Terminator 3 - A gépek felkelése) címû filmen, alig várta, hogy együtt dolgozhasson a szereplõkkel és a stábbal. "Nagy csodálója vagyok Jackie Channak." - mondja Schwarzenegger. "Frank Coraci fantasztikusrendezõ, mert tényleg nagyon jól megrendezi a jeleneteket. A legjobb alakítást húzza ki a színészekbõl, és nagyszerû a vígjáték mûfajában."

A filmben Kathy Bates Viktória királynõt személyesíti meg, és szerepelnek Macy Gray és Mark Addy énekesek is.

Rob Schneider, aki játszott Coraci The Waterboy (A vizesnyolcas) címû filmjében is, mint egy enyhén ápolatlan illatú hobo jelenik meg a filmben, aki Phileas-t koldulni tanítja. "Franknek nagyszerû érzéke van a komédiához," - mondja Schneider, "Steve Coogannak pedig az idõzítéshez. Nagyszerû dolog vele játszani. Õ született komikus, természettõl fogva az. Õ maga Phileas. Az ember nem tud magának jobb komikus színészpartnert kívánni."


Megkezdõdik a forgatás Dél-Kelet-Ázsiában

A 80 nap alatt a Föld körül címû film forgatása Thaiföldön kezdõdött, az ott szokásos tikkasztó hõségben. A forgatás elsõ napján a stáb több mint 700 fõsre duzzadt. "A stúdió számára is, meg nekünk, a forgatáson dolgozóknak is a tanulási folyamat része volt, hogy rájöjjünk, hogy mi kell ahhoz, hogy a Föld különbözõ pontjain egy adott munkát el tudjunk végezni." - mondja Billy Badalato gyártásvezetõ. "Mindenütt más volt a helyzet, ahová csak mentünk." Szerencsére, teszi hozzá, a 700 fõs stábból, akik megjelentek a helyszínen az elsõ nap, legtöbbször azért nem maradt több mint 500.

Az 52 Celsius fokos hõség és a projekt óriási léptéke ellenére Coraci a forgatás könnyed légkörét mindvégig megõrizte.

"Ritkán dolgoztam olyan rendezõnek, akit a színészek ennyire tiszteltek volna." - jegyzi meg Bill Badalato. "Keményen dolgoztunk. Hosszú órákon át dolgoztunk. De örömmel mentünk dolgozni minden nap, mert Frank remek vezetõ."

Miközben Jackie Chan csodálta Coraci nyugodt természetét, hozzáteszi: "Frank tényleg a filmre koncentrál. Ebben nagyon jó. Néha még õ tanított engem küzdeni. Tele van energiával."

Chan saját túláradó energiája és profizmusa valósággal ragályos volt a stáb körében, és sokan felismerték, hogy a Coraci/Chan kettõs nyerõ kombináció.

"Jackie Channal filmet készíteni nagyszerû dolog, mert õ tényleg alaposan ismeri az akciófilm minden csínját-bínját." - mondja Tom Lewis vágó. "Igazi mester, mert a történetmeséléshez és a komédiához; fantasztikusak az ösztönei. Nagyszerû dolog Frankkel együtt dolgozni, mert tudja, hogy hogyan kell egy jelenetet dinamikusan megkonstruálni; tudja, hogy az akciót hogyan kell szervesen beleszõni a sztoriba. Õ is, és Jackie is mindig három lépéssel elõre gondolkodnak."

Thaiföld szolgált helyszínül Lanzhou, Passepartout Kínában lévõ otthona megjelenítéséhez, ahová a hûséges inas visszajuttatja a faluban oly nagyra értékelt jade Buddha szobrot. Perry Blake látványtervezõ, aki már korábban is dolgozott Coraci-val a The Waterboy (A vizesnyolcas) és a The Wedding Singer (Nászok ásza) címû filmeken, felépített egy olyan kínai falut a thaiföldi hegyek lábánál, ami bámulatba ejtette a szereplõgárdát és a stábot. "Látványos volt, még a távolból is." - mondja Steve Coogan. "Ez egy csodálatos régi falu, gyönyörûen felépítve, gyönyörûen kitalálva."
Ebben a faluban történt, hogy Blake és Coraci összetûzésbe került az egyik Buddha bikával, ami az egyik jelenetben egy szekeret húzott. "Az egyik nap Frank és én a kínai falu felé sétáltunk, és láttuk ezt az óriási bikát, amint száguld végiga fõutcán." - emlékszik vissza Blake. "Mindjárt arra gondoltunk, ’hûha, ez nagyon eredetinek tûnik.’ Hirtelen embereket láttunk rohanni a szélrózsa minden irányába. A bika egyre vadabb és dühödtebb lett. A bika száguldott, és az emberek megpróbáltak kitérni az útjából. És akkor rájöttünk, hogy a bika tulajdonképpen elszabadult. Beugrottunk egy épületbe, és a bika elviharzott mellettünk. Kb. 25 percbe telt, mire sikerült megfékezni."

A stáb négy és fél hétig forgatott Thaiföldön, idõnként a fõvárosban, Bangkokban állomásoztak; és voltak a délen fekvõ városok közül Phuketben, amit az "Andama tenger gyöngyszemének hívnak eredeti állapotban lévõ tengerpartja miatt, valamint Krabi-ban. "Tényleg minden jól ment. Szerencsénk volt, és fantasztikusan néz ki." - mondja Coraci. "A látványterv és a fényképezés tényleg megmutatja, hogy miért is mentünk Thaiföldre."

Ezután a forgatócsoport Európába költözött. A Berlinben forgatott egyik kulcsjelenet a történet csúcspontját képezõ esemény volt, amikor Fogg, Passepartout és Monique a repülõ szerkezetükkel, sok száz nézõ jelenlétében földet érnek, vagy zuhannak, Londonban, a Királyi Tudományos Akadémia lépcsõin.

Perry Blake látványtervezõ ezt mondja: "Végeztünk egy kis kísérleti zuhanást. Nem volt teljes sebesség, mégis... Volt egy gigantikus darunk, ami több mint 30 m magas volt. Ez hosszú pályán mozgott, úgyhogy nemcsak bevinni tudtuk a repülõ szerkezetet az adott helyre, de le is tudtuk ejteni és kellõen kontrollálva."

A jelenetre Berlinben, egy nagy téren került sor. A tér, Blake szerint, olyan "Trafalgar Square-szerû" volt. "Fantasztikus helyszínnek bizonyult, mert nemcsak nagyon látványos volt és nagyszabású, de a teret a híres építész, Karl Frederick Schinkel által tervezett opera épülete fogta közre, és ez az épület volt a filmben a Királyi Tudományos Akadémia." A tér egyik ldala nem volt ennyire jó, úgyhogy itt megépítettük saját 12 m magas, 66 m hosszú épületünket, ugyanabban a stílusban. "Megpróbáltunk a többi épülethez illõ színt és stílust és hangulatot kifejezni, aztán fákat helyeztünk el, hogy azok foglalják egységbe az egészet, és egyben kössék is hozzá a térhez. Majdnem minden irányból tudtunk felvételt készíteni." - mondja Blake.

A trükk, amivel a modern épületeket elrejtették a szem elõl ennek a fontos jelenetnek a forgatása alatt, egy óriási oroszlán volt. "Építettünk egy túlméretezett talapzatot, és én egy óriási méretû oroszlánt formáztam, amit erre helyeztünk. Kerekre volt szerelve, így könnyen mozgathattuk." - mondja Blake. A kamera-állás szögének változtatásával, és az oroszlán különbözõ pontokon való elhelyezésével a film alkotói számos szerkezetet el tudtak tüntetni a látványból.

Görlitzben, egy Dél-Németországban lévõ kisvárosban is forgattak, mert olyan volt, mint amit a modern világ még nem ért el, meg sem érintett. "Kicsiny, csodálatosan szép kis ékszerdoboz ez a városka," - mondja Blake. A városka ódon utcái francia városok utcáinak megjelenítésére szolgált. Rövid forgatásra került sor Németországban, úgymond egy "hátsó udvar"-ban, ami san franciscói helyszín lesz a filmben.

A forgatás alatt a 80 nap alatt a Föld körül címû filmmel is megtörténtek a szokásos kis katasztrófák, amelyekre az ember egy ilyen nagyságrendû vállalkozásnál számíthat. Nemcsak arról volt szó, hogy a világon sokfelé, sok különbözõ helyszínen forgattak, hanem sok különbözõ nyelven kellett dolgozni, mindig más tolmácsokkal. "Amerikai helyszíneken a nyelvet és a kultúrát mintegy készen kaptuk." - mondja Phyllis Alia. "Ennél a filmnél ott a helyszínen, munka közben kellett megtanulnunk, hogy mi tud mûködni egy thai, vagy egy német stábbal, és mi nem. Forgattunk Thaiföldön, és Frank mondott valamit a színészeknek, aztán megálltunk, és öt különbözõ tolmács fordított öt különbözõ csoportnak mandarin kínai, kantoni kínai, thai, stb. nyelvre."

De a 80 nap alatt a Föld körül forgatása alatt néhány valóban egyedi kihívással is szembesültek - nevezetesen ekkor tört ki az iraki háború és a madár influenza-járvány.

"Ezek megerõltetõ, próbára tevõ idõk voltak mindenki számára, és a színészek és a stáb összebújtak, mintha egy újonnan örökbefogadott család lettek volna. Azt hiszem, hogy végül a más kultúrák iránti nagyobb tisztelet és megértés érzése lett az eredmény." - mondja Alia. "Beszélgettünk arról, hogy hogyan érzünk más emberek és más országok irányában, és hogy ezeket hogyan képviselték egészen nyíltan a CNN adásaiban. A 80 nap alatt a Föld körül címû filmben tett utazás éppen ennek szellemében, a nyitott szemmel más kultúrák felé fordulás szellemében történik, és ezért volt ez a filmalkotási folyamat valóban különleges élmény mindannyiunk számára."

"Itt az ideje, hogy a szívünkre öleljünk más kultúrákat is, hogy ez a világ kisebb hellyé zsugorodjék." - mondja Frank Coraci. "Ezért akartunk olyan filmet készíteni, ami összehozza az embereket."

Hal Lieberman producer egyetért azzal, hogy a film különösen idõszerû napjaink világának feszültséggel teli légkörében. "Nehéz idõket élünk, és a mi filmünk, a lényegét tekintve, a kedvességrõl, a nagylelkûségrõl és a szellem erejérõl szól szerte a világon. Ez szép történet, ez szép üzenet. Azt hiszem ez a film a lelkünk legjobb részéhez szól, mert mindenütt a világon vannak emberek, akik találkoznak, kapcsolatba lépnek és törõdnek egymással."

"Ez nagyon idõszerû film." - mondja Steve Coogan. "A világ sok problémát megtapasztalt már, és ez az egyik módja annak, hogy az embereket összehozzuk. Ez egy egységbe forrasztó, nagyon pozitív látásmód, ami a világot egyetlen globális falunak látja."

Mikor az alapvetõ része a forgatásnak befejezõdött, a stáb olyan messze esõ helyszínekre ment, mint Párizs, Ausztria, Angliában Cornwall, a kaliforniai sivatag és a kínai Nagy Fal, hogy ott további felvételeket készítsenek - a film felvételei 10 különbözõ országban készültek, és számítógépes képeket csak abszolút szükség esetén készítettek. "A dolog arról szólt, hogy tényleg ott legyünk a helyszíneken." - hangsúlyozza Coraci. "Ez olyan film, amilyet többé nem lehet látni... ez a film visszalépés valami régihez, a mai technológia felhasználásával."


Vizuális effektusok

A számítógéppel elõállított képek korlátozott alkalmazása ellenére, a vizuális effektusokkal foglakozó teamnek mindig volt munkája a 80 nap alatt a Föld körül címû film készítése során. "A munkánk széles skálát ölelt fel." - mondja Derek Spears, a vizuális effektusok felügyelõje. "Mindenfélét csináltunk: drótok eltávolítása, fejlett 3-D (három dimenziós) figura animáció virtuális környezetben, teljesen realisztikus globális megvilágítás típusú világítási modellek, részecske szimulációk, vízfelszín szimulációk és tömegjelenetek szimulációja."

A VFX csapat még messzebbre ment egy sor olyan technológia esetében, amelyekben már mesternek számítanak, mint pl. a tömeg szimulációk és a fejlett világítástechnika. "Megpróbáltuk még egy kicsit realisztikusabbá tenni ezeket." - mondja Spears.

Mindazonáltal egy kosztümös filmben a speciális effektusok egyedülálló célt szolgálnak. "Megpróbáltunk úgy illeszkedni a film szövetébe, hogy észre se vegyenek bennünket." - magyarázza Spears. "Ez pont az ellenkezõje annak, amit az emberek vizuális effektusnak gondolnak - azaz valami, ami nagy, izgalmas, és amit külön nézni kell. Ebben az esetben ez tényleg éppen csak valami olyan, ami segít a történet elmondásában."

A munka részét képezte az is, hogy modern épületeket a korszak stílusát mutató festményekkel helyettesítsék, a Taj Mahaltól Párizs látképének körvonaláig, hogy digitálisan hozzanak létre épületeket, és a felvételek hatását üveggel és porral fokozzák. "Ez nem más, mint a törmelék és az aprólékos részletek." - magyarázza Spears. "Mi hozzáteszünk egy csipetnyi veszélyt."

A léggömbös jelenetek és a repülõ szerkezettel készült jelenetek bizonyultak a legnehezebbnek a vizuális effektusok team számára, mert ezekben a 3-D környezet a számítógéppel elõállított képekkel és az élõ akcióval ötvözve volt jelen, és mindehhez jöttek még a számítógéppel generált emberi alakokat is. Egy valóságos, és egy digitális repülõ szerkezet is használatban volt. A digitális repülõ szerkezet megalkotása majdnem hat hónapot vett igénybe. Eredetileg egy valódi repülõ szerkezetet építettek Pukhetben, Thaiföldön, úgyhogy a vizuális effektusok szakembereinek volt mibõl kiindulniuk.

"Errõl a valódi darabról," - magyarázza Susan Zwerman, a vizuális effektusok producere, "méreteket vettünk, fényképek és mozgófelvételek készültek róla, és ennek alapján egy modellt építettünk a repülõ szerkezetrõl. A szövetet befestettük és animáltuk. Ez sok-sok munka sok-sok rétegét jelentette. Ráadásul digitális színészeket kellett teremtenünk, akiket a szerkezetbe ültettünk."

"Olyan technikát használtunk, amit valójában soha még nem használt senki." - folytatja Zwerman. "Teljesen digitális, számítógép generálta embereket alkottunk, akik teljesen digitális, számítógép generálta környezetben dolgoznak. Számítógéppel alkottunk repülõ szerkezeket és léggömböket, számítógéppel készült emberekkel együtt. Nagyon nehéz munka volt - de ez teszi a számomra érdekessé és oly élvezetessé a munkát, megpróbálni, és aztán sikeresen megvalósítani valamit."


A látvány a 80 nap alatt a Föld körül címû filmben

A helyszín-kutatás egyik hosszú, óceánokat átívelõ repülõútja során, emlékszik vissza Perry Blake látványtervezõ, õ és Frank Coraci Fogg repülõs menetfelszerelésérõl kezdett beszélgetni, ami - úgy tûnik - minden inast elriasztott mellõle, amíg Passepartout fel nem tûnt. "Arról beszéltem, hogy nagyon futurisztikus legyen, mintha Phileas tényleg messze elõre tekintõ gondolkodó lenne, nem csak az 1880-as évekbõl való álmodozó."

Tovább gondolva és kiterjesztve Blake eredetileg a menetfelszerelésre vonatkozó javaslatát, a duó eldöntötte, hogy milyen lesz a film ’vizuális nyelve’. A két urat az 1950-es évek képi világa vonzotta. "Tetszett nekünk az 50-es évek, mert az olyan idõszak volt, amikor az emberek megpróbálták elõre vetíteni, hogy milyen is lesz a jövõ. Az ember repülõ csészealjakat látott, és rakétákat, meg ilyesféle dolgokat." - mondja Blake. "Megpróbáltuk ezt egy 1880-as években játszódó filmbe integrálni. Ez volt a ’jövõ a múltban’."

A ’jövõ a múltban’ gondolata végighúzódik a filmen. A film alkotói kölcsönöztek az 1880-as évektõl kezdve egészen 2100-ig minden idõszakból. "Megpróbáltunk már ismert dolgokból venni részeket, úgyhogy ha a film különbözõ elemeit látod, azt gondolod majd, ’aha, talán ez a dolog innen származik. Ha Phileas Fogg tényleg feltalálta az elsõt, akkor ebbõl így lett valami más." - mondja Blake.

Egy film, ami annyira össze nem illõ kifejezésekkel jellemezhetõ, mint "kosztümös", "korát megelõzõ", "klasszikus" és "jövõ a múltban", a 80 nap alatt a Föld körül igazi kihívást jelentett az operatõr, Phil Meheux számára. Frank Coraci rendezõ elhatározta, hogy "elõkelõ, finom, hiteles, korabeli látványt akarunk... színes, de piszkos legyen. Phil Meheux nagyszerû volt, mert a modern kameraállásokat korabeli világítással kombinálta."

Coraci a kosztümös, korabeli és a nem-kosztümös hibridjére törekedett mindvégig a filmben. "Bizonyos dolgokat az adott idõszakból vettük, aztán a stílust kicsit máshonnan." - mondja a rendezõ. "Phileas kinézése majdnem a 60-as évek divatja szerinti. A sisakja majdnem olyan, mint egy gördeszkázó bukósisakja. Jackie motorszemüvege a snowboardnál használt szemüvegekre emlékeztet engem."

A rendezõ azt is akarta, hogy a film színekben gazdag palettával dolgozzon, anélkül, hogy átlépne a gyerekesség határán. "A színeket egy adott skálából vettük, és aztán valahogy ragyogóvá tettük azokat," - mondja Blake errõl a folyamatról, "de aztán meg megöregítettük, úgyhogy sok mindenbõl kevertük össze a látványt."

Anna Sheppard jelmeztervezõ segített megteremteni a film ünnepi hangulatát. A The Pianist (A zongorista) és a Schindler’s List (Schindler listája) címû filmekért már kétszer is Oscar díjra jelölt Sheppard már dolgozott Jackie Chan-nal a Shanhai Knights (Londoni csapás) címû filmen.

"Ez nagyon szokatlan projekt volt a számomra, mert engem afféle háborús specialistának tartanak, amióta én terveztem a The Pianist (A zongorista), a Schindler’s List (Schindler listája) és a Band of Brothers (Az elit alakulat) címû filmek jelmezeit." - mondja Sheppard. "Ez egészen más, ezért is élveztem annyira."

Sheppard tobzódott a mûvészi szabadságban, amit a 80 nap alatt a Föld körül címû filmen kapott. "Ebben a filmben repülõ szerkezetek vannak, meg más találmányok, nyilvánvalóan mind egy tündérmesébõl pottyantak ide. A kosztümös, korabeli filmek jelmezeirõl másként kell gondolkodni. Nem kell kötelezõnek éreznem, hogy minden szabályt betartsak. A szabályokat igazíthatom a film követelményeihez."

Habár a kutatómunka az elõkészületek fontos eszköze minden film esetén, Sheppard ezt mondja: "Ennél a filmnél nagymértékben a korszakra vonatkozó saját értelmezésed számított igazán."

Még egy ilyen szárnyaló képzeletû filmnél is alapvetõ fontosságú a jelmez a színészi alakítás szempontjából, hangsúlyozza Sheppard. "Ha tizenkét órán át kell viselni ezeket a korabeli ruhákat, az megváltoztatja az ember hozzáállását a ruhákhoz, és már úgy érzi, hogy abban a korban él. Minden annyira más." - magyarázza. "Úgyhogy nemcsak arról van szó, hogy ilyen módon öltöztetjük fel az embereket, hanem arról is, hogy a színész hogyan reagál a jelmezekre - ezekben a ruhákban másként járnak, másként ülnek le, másként viselkednek."

Olyan jelmezeket tervezni, amelyek annyira eltérõ országok jellegzetességeit tükrözik, mint India, Kína és Anglia, igazán nagy feladat volt. Megtalálni az anyagokat, aztán befesteni és kellõen patinássá tenni õket, fáradságos folyamat volt. De megérte. "Azt hiszem, nagy megelégedést okoz az embernek, ha a vásznon 300 embert lát, akik mind olyan jelmezeket viselnek, amit mi teremtettünk a semmibõl."

Steve Coogan volt Sheppard egyik legnagyobb csodálója. "Az egyik fõ ok, amiért elvállaltam a szerepet, az az, hogy a ruhák annyira jók!" - tréfálkozik Coogan. "Van egy nagyon meghatározó tényezõ, amikor egy szerepet játszom. Ez nem a forgatókönyv, hanem hogy mennyire jók a ruhák! És a ruhák ebben a filmben tényleg nagyszerûek."

Habár Christine Blundell, a frizurák és a smink tervezõje már számos kosztümös filmen dolgozott, a 80 nap alatt a Föld körül címû film bizonyos akadályok elé állította a mûvészt. "A viktoriánus Londont elég jól ismerem. De a viktoriánus kor szerte a világon? Itt a dolog egy kicsit furcsa lett. Mindegyik ország saját kis csalafinta divatját valahogy megjeleníteni, hát ez elég nehéz volt. De megoldottuk." Blundell számos külföldi ország különbözõ forrásaival és Shepparddal is szorosan együttmûködött, "és valahogy összeraktuk a dolgot."

A 80 nap alatt a Föld körül címû film Tom Lewis vágónak a negyedik közös munkája Frank Coraci-val. "Ez a film sokkal nagyobb szabású, és témáját tekintve is gazdagabb, mint a korábbi filmek, amelyeken együtt dolgoztunk. Akció elemek is vannak benne, és nagyon szép jellemfejlõdés is. Úgyhogy nagyon izgatott voltam, hogy dolgozhatom rajta."

"Ez határozottan család-barát film." - teszi hozzá Lewis. "A humora nagyon mulatságos. Aranyos és harsány, de nem épít túlzottan a helyzetkomikumra. Gyerekeknek és felnõtteknek egyaránt érdekes."


Phileas Fogg fantasztikus találmányai

"Amikor elkezdtük a filmet felépíteni, tényleg azt akartuk, hogy mulatságos legyen." - mondja Perry Blake. "Ez családi film, és azt akartuk, hogy a szülõk legalább annyira élvezzék, mint a gyerekek."

A film javarészt Fogg kicsit bolondos találmányainak köszönheti, hogy széleskörû érdeklõdésre számíthat. A film alkotói olyan képet akartak kialakítani Foggról, mint aki afféle jóindulatú, de õrült tudós, aki a különbözõ találmányait azokból a dolgokból barkácsolja össze, amit a garázsában talál. "Én is kitaláltam, úgymond elgondoltam dolgokat, amikor kis srác voltam." - mondja Blake. "És ilyen mindenféle, szedett-vedett dolgokból állítottam össze ezeket. Úgyhogy tényleg azt akartuk, hogy Fogg találmányai úgy nézzenek ki, mint amiket véletlenül talált dolgokból készített."

Fogg jó hasznát veszi a találékonyságának, amikor meg kell alkotnia a repülõ szerkezetet, miközben az Atlanti-óceánon menekül egy gõzhajón. Fogg repülõ szerkezete a hajón talált különbözõ dolgok szédületes választékából készült: vitorlák, árbocok, pallók; a propeller evezõlapátokból áll.

Perry Blake maga elé képzelte Fogg menetfelszerelését, amikor éppen 1000 m magasan a levegõben, helyszín-keresõ repülõúton voltak. "Kinéztem a repülõgép ablakán és láttam ezeket a lökhajtásos jet motorokat. Úgy gondoltuk, hogy jópofa lenne, ha ez a menetfelszerelés olyan lenne, min egy nagy jet valakinek a hátán, tényleg túlméretezett, õrületesen nagy méretben. Ez volt az egyik elsõ rajz, ami errõl készült. Ahogy aztán tovább alakítgattuk, azt gondoltuk, hogy miért is ne olyan dolgokból állítanánk össze, amik ott vannak a keze ügyében. Úgyhogy beépítettük a szerkezetbe a hordót, mint fõ részt, amibõl mindenféle dolog jön ki - csövek, tömlõk, amik úgy néznek ki, mintha egy szaxofonból vagy trombitából származnának, bõr hevederek, amiket a lováról szerzett..."

További találmány Fogg belsõ égésû motorja, aminek az üzemanyaga bab. "Egy szokásos kocsit vettünk, és felturbóztuk a teljesítményét. Azt akartuk, hogy modernnek tûnjön, de mégis az adott korból valónak." - mondja Blake. Majdnem úgy nézett ki, mint egy nagy sebességûre átépített régi autó, "egy nagy batár, aminek egy kipufogócsõ áll ki az oldalán. Ragyogó metálkékre festettük." Mihelyt készen állt, Blake és mások is elõszeretettel vezették, mondván, hogy próbautat tesznek vele.

A "városi közlekedési eszköz", az in-line görkorcsolyák korai változata, Fogg egy másik találmánya. "Azt a benyomást akartuk kelteni, hogy hátrament a háza hátsó traktusába, vagy az alagsorba, és ott egy kis kocsiról maradt régi kerekeket talált. Fogta a kerekeket, és rászerelte a csizmájára, és így készült ez a csodacipõ." - mondja Blake.

"Ez a film olyan idõszakban játszódik, amikor majdnem mindegyik nagy felfedezés, találmány született." - mutat rá Frank Coraci. "ez az egész film arról szól, hogy Phileas hisz az álmaiban és van hozzá bátorsága. Néhány találmánya évekkel késõbb valóban létezni fog, és használatban lesz."


Egy hihetetlen utazás

Végsõ soron a 80 nap alatt a Föld körül címû film a lehetõ legjobb családi szórakozást ígéri: akció, kaland, szerelem és komédia, megnyerõ figurák történetén keresztül, akik még néhány tanulsággal is szolgálnak, néhány dolgot megtanulnak a film során.

"Phileas sok mindent megtud saját magáról, a világról, és Monique révén a mûvészetrõl is." - mondja Steve Coogan. "Monique-ba bele is szeret. Úgyhogy olyan dolgokról is tudomást szerez, amelyekre nem lehet tudományos magyarázatot találni. Megtanul néhány dolgot az életrõl."

"Az is része a film által példázott üzenetnek, hogy ha szélesíted a látókörödet és bõvíted a tudásodat a legkülönbözõbb háttérrel rendelkezõ emberekre vonatkozóan, akkor teljesebb és egész emberré válsz magad is."

"Nagyon kevés az olyan film, amit tényleg az egész család együtt elmehet megnézni." - mondja Bill Badalato. "Ezt a filmet mindenki megnézheti, és jól is fogja érezni magát. A vígjáték nagyszerû. Oly sok nagy akciófilm és horrorfilm után, azt hiszem, ez olyan, mintha friss levegõt szippantanánk."

"A 80 nap alatt a Föld körül címû film mindenki számára készült, mindenkihez szól." - mondja Rob Schneider. "Mindenki élvezi majd a filmet, mert gyönyörû tájak, látképek vannak benne, csodálatos a szereplõgárda, és az egész világot bejárhatja az ember. Ez egy nagyszerû epikus, családi kalandfilm, mulatságos és remek a sztori. Ez mind megvan a 80 nap alatt a Föld körül címû filmben."

"Amikor elmész megnézni egy filmet, akkor meg akarsz lepõdni, azt akarod, hogy kíváncsivá tegyen a film." - teszi hozzá Jim Broadbent. "Ez a film mindenkihez szól. Úgy értem, ez egy Jackie Chan film. De szerepel benne Viktória királynõ is. Csodálatos - nagyon invenciózus, remek játék."

"Ez egy vad, rendkívüli képzelõerõvel teremtett utazás, ami az összes kultúrát felöleli, értékeli az igaz barátságot és megmutatja, hogy hogyan segíthetünk egymásnak, ha megvan a bátorságunk ahhoz, hogy átéljük az álmainkat." - mondja frank Coraci. "Ez olyan film, amely az emberiségnek éppen most nagyon a javára válhat."


szereplők:
Jackie Chan ... Passepartout/Lau Xing
Steve Coogan ... Phileas Fogg
Cécile De France ... Monique La Roche
Jim Broadbent ... Lord Kelvin
Ian McNeice ... Kitchener ezredes
David Ryall ... Lord Salisbury
Roger Hammond ... Lord Rhodes
Robert Fyfe ... Jean Michel


fényképezte:
Phil Meheux

vágó:
Tom Lewis

látvány:
Perry Andelin Blake

jelmez:
Anna B. Sheppard

zene:
Trevor Jones
David A. Stewart

művészeti rendező:
Robert Cowper
Gary Freeman
Sebastian T. Krawinkel
Pat Tagliaferro

szereposztó:
Avy Kaufman

díszlet:
Jille Azis
Sabine Schaaf

producer:
Bill Badalato
Hal Lieberman
Jackie Chan
Henning Molfenter
Thierry Potok
Alexandra Schwartz