Az Utolsó Hárem
Harem Suare 1999.
Ferzan Özpetek rendező nevével már jó párszor találkozhatott a művészfilm-kedvelő közönség, tekintsük meg hát közelről is, mit fed ez az igazán jól hangzó név, és ez a közepesen jól hangzó filmcím együtt.

A történet a század elején játszódik, nyugati agyunknak jobban esett volna, ha kiírják, hogy "1912 zulu", de ha nem, hát nem, egyetlen egyszer írnak ki dátumot, akkor már vége van a háremnek, és akkor 1922 van.
A főszereplő lány Safiye, akit a Penelope Cruz-ra roppant mód hasonlító belga Marie Gillain alakít. Safiye frissen érkezik a hárembe, és fel kell találnia magát, mert mint megtudjuk, ott sem fenékig tejföl az élet habos torta. Sok-sok másik nővel kell ugyanis rivalizálni, és egyáltalán nem is biztos, hogy az ember lánya így is egynél többször kerülhet a nagy szultán ágyába. Hoppá.
Elvártuk volna, hogy láthassuk, hogyan került Safiye a hárembe, hogyan szervezték be, hogyan képezték ki, jó lett volna látni, hogy milyen volt az élete előtte, és hogy hogyan érintette őt ez az "új élet", hogyan élt a többi lány, a kortársai, akikből nem lett háremista. Elvártuk volna, de nem

Mindez azt jelenti, hogy a filmet tulajdonképpen az utolsó szultán nézőpontjából írták meg, a régi rendszer evidenciái nézőpontjából: "ott van az új csaj, aki minél ígéretesebb karriert akar befutni". Ez bizony nagyfokú hiba.
A történetet egyébként nagyon érdekesen mesélik, van egy nő a háremben, aki meséli a történetet, hogy egy nő, aki lekopott a háremből, egy történetet mesél. A vége az, hogy ez a mese-beli nő elmeséli, hogy hogyan lett vége a háremnek, ami azért érdekes, mert őt magát pont ebből a háremből mesélik (mármint ha lehet követni ezt a dolgot). Ez egyébként a film legjobbik oldala. A rosszabb oldala ott kezdődik, hogy soha nem tudjuk meg, ki is a főszereplő valójában. Először látjuk hogy Safiye egy fiatal hárem-fogoly, és ennyi, nem tudjuk, hogyan került oda, mennyire örült neki, vagy mennyire utálta. Utána láttuk, hogy mi mindent megtett az előrejutásért, például egy új csajt, aki a helyre került volna, egy ügyes csellel kivégeztetett, a csaj egy zsákban a tenger fenekén végezte, mert bedől Safiye trükkjének. Most akkor ez egy pozitív nő egyáltalán? Sosem tudjuk meg.
Tovább bonyolítja a dolgot, hogy a mese-beli nő, aki a történetet elmeséli, a saját életének a történetét mondja el nekünk, vagyis ő maga az idős Safiye. Nem szép dolog. Végig izgulhatunk egy filmet, hogy hogyan alakul a főszereplő sorsa, akiről nem is tudjuk meg, hogy egyáltalán érdemes-e a figyelmünkre, közben azonban folyton látjuk, hogy ötven éves, ronda, kiégett, és gyakorlatilag nincs hova mennie. Most akkor mi miatt néznénk végig?
Ó, igen


Ez a cigaretta-tartó nem valami doboz, hanem egy nyeles csipesz, aminek a segítségével kiküszöbölhető az, hogy az illető dohányos ujjai közvetlenül érintkezzenek a cigivel. A film legjobb része az, amikor az ötvenes Safiye rágyújt, és oldalról mutatják, ahogy fújja ki a füstöt, ha valakinek eddig még nem esett volna le, hogy mit kell tenni, egyből rájön, és leszokik a dohányzásról. Még csak elképzelni is fáj, hogy az a füst a mi tüdőnkbe megy le.
Ez a film sokkal-sokkal igényesebb, mint például a Nyári Vakáció. Ez ahhoz képest egy határozottan komolyan elkészített művészfilm. Török, francia, olasz koprodukció, és ennek megfelelően e három nyelven is érintkeznek a filmben (persze, nem összevissza). Ugyanakkor meglehetősen unalmas, és ez a hárem-kérdés, nő-kérdés sincs úgy átgondolva, ahogyan azt kb. 1972 után már elvárná a néző, 1999 után pedig már mindenképp.
-zé-
2001-12-05