Apám Beájulna
nyári film karácsonykor
Szemben utazva a nyári mikulásokkal, ez a film közvetlenül karácsony előtt került piacra, úgy, hogy a premiert hirdető plakátok már a hóeséssel is megismerkedhettek. Vajon hogy fordulhat elő ilyesmi, miért időzít valaki ennyire rosszul egy filmet? Erre az egyes számú rejtélyre az lehet a válasz, hogy még a filmszemle előtt meg akarták jelentetni a filmet. A filmszemle előtti bemutatás pedig úgy tűnik, arról szól, hogy a megálmodott közönség-sikerrel akarják megtámogatni a szakmailag nem igazán vállalható filmet, amihez képest a Pizzás, vagy a Na végre, Itt A Nyár nemcsak igényes, de élvezhető filmeknek is számítanak.
kétszereplős úti-film
A film arról szól, hogy két gyerek (elvileg tinik), egy 14-15 és egy 15-16 éves lány, Szarka és Barbi elszöknek otthonról, először Görögországba, majd Barcelonába és Rómába. A filmben a felbukkanó legtöbb gyerekszínész egyben színészgyerek is, a Haumann és a Gáspár-család delegáltjai mellett nem hiányzik Máté Gábor gyermeke sem. Történet, az nemigen van, a forgatókönyv teljes beégés, a párbeszédek pedig annyira gyengék, hogy ha valaki tényleg meg akarja nézni, javasoljuk, előtte tartson edzést, és nézze meg a leggagyibb sorozatokat a tévében, nehogy földhöz vágja ez a színvonal.
Már a "szökés" motívum is sántít, egy kislány elkezd stoppolni, és unott fejjel beszáll egy idegen férfi autójába, és azon filózik, hogy most lesz köztük szex, vagy nem. A "szökés" szó azért túlzás, mert nincs miért, illetve mi elöl elszöknie, a szülei szeretik, adnak neki pénzt, leengedik a Balira, szóval nincs miért. Később megtudjuk, hogy "fiú-barátja" is van, aki szereti, szóval egyszerűen nincs rá oka, hogy szökjön. Forgató-könyvíró barátunk nyilván más filmekben láthatott ilyet, hogy autóstoppal szöknek, mert nincs pénzük, kétségbeesettek, ja, csak ezek a filmek a 70-es, 80-as években mentek a mozikban.
Azóta eléggé sok minden történt a világban, például voltak a 90-es évek, amikor is bejött az a szó, hogy "biztonság", és azóta nincs autóstoppolás, különösen gyerekek nem szoktak stoppolni, ők már nem ilyen hülyék, már elnézést, de tényleg. Senki nem ül be egy idegen autójába, ez ma már egy genetikailag öröklődő parancs. De ennél is fontosabb, hogy ne mutassunk filmekben ilyen baromságot. A néző a sorok közé kacagja magát, amikor a később már kamionba is beszállnak ezek a gyerekek, és a helyzet irtózatos súlyosságát azzal kompenzálják, hogy a kamionos egy óvónéni-szerű nő.
nyári egyveleg
A két lány tehát a Balatonon melegszik össze, és onnan vágnak neki az utazgatásnak. A film nem olyan, mint a rendes filmek, rendes jelenetekkel, sokkal inkább kelti a nyári hakni érzetét. A jelenetek úgy vannak összevágva, mint a saláta, egyébként nemcsak összevissza, de iszonyat szemet sértő módon is. Például fut egy lány, de hogy ne legyen túl unalmas, ki-kivágnak belőle párszor 1-1 másodpercet. Nagyon gyenge. Néha, mert nyilván látták a Charlie Angyalait, felosztják a képet 4 mezőre, és abban mutatják a vízparton röplabdázó, strandoló gyerekeket. Érdekes belegondolni, hogy a Baywatch színvonala alatti felvételeket egy olyan remek operatőr fényképezte, mint Ragályi Elemér. Ha Koltai Lajos, vagy Zsigmond Vilmos elmenne piacra halat árulni, az sokkal kevésbé lenne durva, mert ebben az esetben ők legalább a szakmát nem árulnák el ilyen csúnyán. Ugyanilyen csúnya dolog az is, hogy ezeket a halálosan gagyi jeleneteket olyan emberek pénzén készítették (a magyar nézők pénzén), akik évek óta türelmesen bíznak a "magyar filmben".
beszélő fejek
A jelenetek zöme úgy néz ki, hogy a szereplők ott állnak valahol, és beszélnek valamit, és ennek semmi köze sincs semmilyen más helyszínhez, más szereplőkhöz, semmihez, de tényleg semmihez. Ez biztosan azért van, hogy ne kelljen sokat szenvedni, hogy a jelenetek egységesek legyenek, hogy a folyamatosság működjön, meg minden. Itt, az egyik jelenetben például egy medencében úszkál a két gyerek lány, majd egyikük fogja magát, és lekopik, úgy, hogy máris száraz ruhában van, a haja sőt, a ruha is ugyanolyan, mint mielőtt bement a vízbe. Ilyen csúnya igénytelenséget legutóbb a Vademberek c. "filmben" tapasztaltunk. Azért van összevissza vágva minden jelenet, hogy egyáltalán semmire se kelljen figyelni, így a filmforgatás rém egyszerű jelenetek felvételére redukálódik kellemes helyszíneken, mint ahogy régen a Família Kft. stábja is tette, lementek "Görögbe", ott dekkoltak, barnulgattak, forgatgattak, meg ilyenek.
a gyereklányok és a szex
Az is nagyon rejtélyes, amit ezek a lányok szex terén művelnek. Jön egy rock csapat, és mindkét lány egyből le akar feküdni az énekessel. Ez szép. Előtte beneveznek egy röplabda bajnokságra, de nincs pénzük, erre felajánlják magukat a csávóknak, pont úgy egyezkednek, mint egy pornófilmben. Emberek, mármint Sas Tamás, nem tűnt fel, hogy ezek gyerekek? Utána a kisebbik lány, Szarka az 55 éves Kern András konkrét szexuális közeledését kell, hogy elviselje. És mindez úgy van beállítva, mint egy vígjátéki jelenet. Nagyon gáz. Noha konkrét szex-jelenetet hálistennek nem mutatnak, a film során a két lány, illetve leginkább a Barbi folyamatosan lefekszik férfiakkal, mégpedig felnőttekkel. Harmincas-negyvenes pasik folyatják a nyálukat utána, ami nagyon csúnya. Ehhez képest az, hogy később go-go táncosként is fellépnek, már technikailag szinte semmi, ám érdemes a történet szempontjából külön tekinteni ezt a kis fordulatot.
Barbi eladja az apja autóját, kezdetben abból utaznak. Később vissza akarja szerezni ezt a pénzt, és ahelyett, hogy felhívná a szüleit, elmegy go-go táncosnak, úgy, hogy tudja, a bugyijában nyúlkálni, az plusz pénzt jelent. Ehhez már tényleg csak gratulálni tudunk. Melyik világban támogatjuk azt, hogy a gyerekek, ha kell egy kis pénz, menjenek el go-go táncolni, illetve bocs, erotikus go-go táncolni? Mert ebben a filmben olyan lazasággal van bedobva a pénzszerzésnek ez a módja, mint a tévében a diákhitel, mintha ez tényleg egy járható út volna. Egy biztos, ha valaki az életben egy kicsit is úgy csinál, mint ez a két gyerek, az másodpercek alatt prostituálódik. Értelmes emberek napi 24-ben azon dolgoznak (lásd gyermekvédelem), hogy az ilyen tragédiákat elkerüljék, valószínű, hogy a film költségvetését is okosabban tudták volna felhasználni.
további rejtélyek
A gyereklányok és a szex szerepeltetésének tanulmányozása során végül ráébred az ember, hogy itt egyszerűen "megbabrálták" a karaktereket. Itt eredetileg 20-as 30-as nőkről lehetett szó az író fejében, ráadásul mindez a 80-as években, és még akkor is leginkább az írói fantáziájának szüleményeivel van dolgunk, mint reális jelenetekkel. De mindegy, a lényeg az, hogy a felnőtt karaktereket húzták rá gyerekekre, egy kis filmes pedofilia jegyében.
Az is roppant rejtélyes, hogy egy ilyen nagy operatőr, mint Ragályi Elemér, mit keres egy ekkora gagyi vállalkozásban. Pénzt, azt biztos nem, mert ezt a 0 színvonalú haknifilmet egy neves, sőt valójában is nagyon jó művész számára, mint amilyen ő, megfizetni lehetetlen. De hát akkor mi lehetett, ami miatt belement? Ráadásul saját magát is befényképezte a filmbe, amivel nyilván azt jelzik, hogy jó oka volt elvállalni. Sas Tamás is befényképezte magát, de az más káposzta, hiszen ő majd minden filmjében megteszi ezt, úgy tűnik, minden különösebb ok nélkül is.
Ha nagyon sokat agyalunk, végül oda lyukadunk ki, hogy Ragályi Elemért Sas Tamás vette rá erre a manőverre, mégpedig azzal, hogy "meg kell menteni a magyar filmet". Viccesen hangzik, de mást tényleg nem tudunk elképzelni. Elméletünk szerint Sas Tamás elmagyarázhatta Ragályinak, hogy ha most készítenek egy nagyon gagyi filmet, és az nagyon sikeres lesz, akkor bebizonyítják a szakmának, hogy az anyagi siker nem minden, és hogy az "értékes", "művészfilmeket" külön is kell támogatni, anélkül, hogy elvárnánk tőlük, hogy anyagilag (is) olyan jók legyenek, mint pl. a Valami Amerika. Szerintünk ez történhetett.
Az azonban biztos, hogy a Sas-Ragályi páros előző filmje, a Szerelemtől Sújtva ahhoz képest, hogy egyszereplős és egy helyszínen játszódik, nem volt olcsó a maga 30 milliójával. "Értékesnek" vagy "művészfilmnek" titulálni azt is nehéz volna, ugyanis nem az a művészet, ami nem eladható, már elnézést. A művészet egy színvonalat jelöl, amikor valami "annyira jó, hogy az már művészet", és ez az a színvonal, ami sem a Szerelemtől Sújtva, sem pedig a vadiúj Apám Beájulna számára nem jött össze.
szegény tinik
A film legrosszabb tulajdonsága, hogy lebecsüli a nézők intelligenciáját, értsd, hülyére veszi a "tiniket". Szegények az egész film alatt egyetlenegy jelenetet kapnak, ami élvezhető, amikor a két lány együtt alszik Szarka ex-pasijával, mármint egy szobában, ez már majdnem olyan, mint egy jelenet valami tévéfilmben, ami a film egészéhez képest még izgalmasan is hat. Amúgy leginkább csak cinikus és kiégett (kb. 50-es) férfiak képzelgéseit láthatjuk a vásznon arról, hogy szerintük hogyan élnek szexuális életet az általuk elképzelt "tinik". Szánalmas.