microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
A Pokolból (2001)
From Hell

. . . . . . . . . . 8.43
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 3
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 121 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  thriller, kosztümös
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 16+
c tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
London külvárosaira félelem és sötétség veti árnyékát. 1888 õszén járunk, amikor egy titokzatos férfi, a modern történelem egyik leghírhedtebb sorozatgyilkosa tíz hét alatt öt szörnyû, rituális gyilkossággal sokkolta a polgárokat. A városon eluralkodó hisztérikus légkörben számos szóbeszéd kapott lábra, az emberek rémülettel és gyanakvással tekintettek egymásra. Az éppen megszületõ bulvársajtó Hasfelmetszõ Jack nevétõl volt hangos, s ennek révén hamarosan az egész világ megismerte a rejtélyes alakot. Soha nem sikerült kézre keríteni...

A film a From Hell címû népszerû képregény alapján készült, mely Hasfelmetszõ Jack legendáját egy, az angol felsõ körökig nyúló összeesküvéssel kapcsolja össze.
A POKOLBÓL újszerû témaválasztásnak tûnik a napjainkban játszódó, nagyvárosi drámákról ismert rendezõpáros, a Hughes-testvérek pályafutása során, hiszen a sztori a XIX. század végi Londonba visz el. A várost óriási társadalmi megosztottság jellemezte, a jólét mellett egyre nõtt a szegények és nélkülözõk száma, s ez a tömeg a Whitechapel nevû koszos, lepusztult nyomornegyedben talált otthont, mely hamar a drog, a prostitúció, az alkoholizmus és a bûnözés melegágya lett.
"Nem tértünk el túlságosan eddigi filmjeinktõl - mondja Albert Hughes -, mert akárhogy is nézzük, ez szintén gettó-történet - mondja Albert Hughes. - A szegénységgel, az erõszakkal, a korrupcióval foglalkozik, vagyis éppen azokkal a témákkal, melyek mindig is foglalkoztattak minket. A film szereplõi történetesen fehérek, de egytõl egyig szegény emberek, akik ugyanazokkal a problémákkal küzdenek, mint mai társaik. Nagyon érdekelt minket Hasfelmetszõ Jack pszichológiája is, a viselkedése és az általa keltett hisztéria egyaránt."
"A sztori eddigi feldolgozásai túlságosan sterilnek tûntek számunkra - teszi hozzá Allen Hughes -, mert a történetet a felsõ osztályok egyoldalú szemszögébõl ábrázolták. Mi abból a perspektívából szerettük volna megmutatni, ahonnan a nyomorban élõk láthatták, akik testközelbõl érezték a fenyegetõ veszélyt."
A történet olyan közegben játszódik, ahol a cél a mindennapi túlélés, a rendkívül kegyetlen körülmények között. Itt él az az öt prostituált, akiket a gyilkosságsorozat köt egymáshoz. Nincs semmijük, csak az életük, aztán egyszerre csak felbukkan a semmibõl egy rettentõ alak, aki egyetlen értéküket rabolja el tõlük.
"Az általam játszott Mary Kelly és barátai az éhezéssel küzdenek ebben a szörnyû nyomornegyedben - mondja Heather Graham. - Minden egyes nap harc, és ha találnak egy helyet, ahol álomra hajthatják a fejüket, az maga a luxus. Mary egyetlen álma és reménye, hogy visszajuthat hazájába, Írországba, ahol gyermekéveit töltötte."
"Ezekek a nõknek kegyetlen és sötét az élete - folytatja Lesley Sharp. - Állandó fenyegetettségben élnek: a striciktõl, az erõszakos kuncsaftoktól, az utcai bûnözõktõl, a betegségektõl és a drogoktól."
Fred Abberline felügyelõ az egyetlen ember a hatóság részérõl, aki igazán foglalkozik ezeknek a szerencsétleneknek a védelmével. Ugyanakkor õ maga is sérült és drogfüggõ. Elviselhetetlen emlékei elõl menekül az ópiumba, mely egyszerre teszi tönkre és segíti ragyogó felismerésekhez. "Abberline-t meggyötörte az élet - magyarázza Johnny Depp. - Elvesztette a feleségét és a gyerekét, és önmaga gyógyítja magát, hogy átvergõdjön a mindennapokon. A felügyelõt több éves szolgálat után léptettek elõ a Whitechapelbõl, de most újra a nyomorúságos kerületbe jelölik ki, hogy õ vezesse a rendkívüli ügyben a nyomozást."
"Abberline figurája a XIX. századi klasszikus regények fõhõseire emlékeztet - mondja Amy Robinson executive producer. - Megtört hõs, aki óriási belsõ csatái mellett a külvilág borzasztó eseményeivel próbál megbirkózni."
A nyomozás során legfõbb segítsége Godley õrmester, a hûséges barát, aki erõs kézzel támogatja, ha elõjönnek a démonjai. "Godley józan, becsületes skót rendõr, és csak olyan kézzelfogható bizonyítékokból hajlandó levonni következtetéseit, mint egy véres kés vagy egy tanú vallomása - mondja az általa játszott figuráról Robbie Coltrane. - Ezzel együtt lenyûgözi Abberline intuíciója és szokatlan módszerei. Pont ellentétes a természetük, de társa látomásait a zseni megnyilvánulásainak tartja és úgy érzi, muszáj alkalmazkodnia hozzájuk."
"Godley az egyetlen ember a világon, akire Abberline hallgat és akit tisztel - mondja Depp. - Õ a legjobb barátja, õ törõdik vele és tartja életben."
Amint a Whitechapelben zajló bûnesetek egyre szélesebb körben ismertté válnak, a két férfi rájön, hogy a felsõ köröket jobban érdekli, hogyan söpörjék szõnyeg alá az ügyet, mint hogy megtalálják a tettest. Az egyetlen kivétel Sir William Gull, a királyi család orvosa, aki elég befolyásos ahhoz, hogy segítsen a felügyelõnek. “Gull bizonyos abban, hogy a gyilkosságok elkövetõje orvosi ismeretekkel rendelkezik - mondja Ian Holm. - Az esztelen mészárlás mögött ott van a sebészi képzettség, a gyilkosságok bizarr és rettentõ rituáléra utalnak."
Gull elmagyarázza a felügyelõnek, hogy milyen eszközöket használhatott a tettes, és az elkövetés valószínû módjáról is beszél neki. Mindezek ismeretében Abberline levonja a következtetést: a gyilkosságok egy összeesküvés részei, melyben a szabadkõmûvesek is részt vesznek, õk pedig a monarchia parancsára cselekszenek.
A szabadkõmûvesek titokzatos szervezetének tagjai közé az évek során a világ leggazdagabb, leghatalmasabb emberei tartoztak. Számos összeesküvés-elmélettel kapcsolatba hozták õket, fõleg a rejtélyes beavatási ceremóniáik és titoktartási esküjük miatt. Régóta tartja magát bizonyos csoportok körében Európában az az elképzelés, hogy a Hasfelmetszõ-ügy a királyi hatalommal hozható összefüggésbe. A briteket éppúgy foglalkoztatja ez az eset, mint az amerikaiakat a JFK-gyilkosság. Az uralkodói felelõsség teóriáját követi Alan Moore 1999-es képregénye is, mely eredetileg a Taboo címû antológiában jelent meg tíz részben. A rajzokat Eddie Campbell készítette. A jogokat Don Murphy, a Született gyilkosok producere szerezte meg.
"Alan Moore a képregényírók doyenje - mondja Murphy. - Nagy rajongója vagyok a képregényeknek, az õ munkáit pedig évek óta csodálom. A From Hell még azelõtt megragadott, hogy rájöttem, ez tulajdonképpen a Hasfelmetszõ-sztori feldolgozása. Összetett, briliáns sztori, mely kiterjedt kutatásokon nyugszik és jegyzetekkel jól dokumentált."
Moore regénye alapján Terry Hayes és Rafael Yglesias írták a forgatókönyvet. "Az összeesküvési szál számomra inkább metaforikus - mondja Yglesias. - A brit monarchia esetleges részvétele az ügyben nem kisebbíti az uralkodó osztállyal szemben felhozható vádakat. Az a tény, hogy a hatóságok még a lehetõségét is tagadták, hogy a gyanúsított esetleg vagyonos ember lehet, ékesszólóan beszél a viktoriánus korról. A társadalom betegségeit kizárólag a szegények és az alsóbb néprétegek hibájának tekintették."
Ha visszatekintünk, a hírhedt bûneset a huszadik század egyfajta nyitányának tekinthetõ: megszületett a bulvársajtó és vele a hírességek kultusza. A brit lapok azonnal ráharaptak a sztorira, mely azóta legendává vált. "Az esetet megelõzõen néhány száz újság volt Londonban - mondja Johnny Depp. - A gyilkosságsorozat idején számuk több ezerre nõtt. Hasfelmetszõ Jack lett - részben a sajtónak köszönhetõen - az elsõ bulvárhõs."
A nem mindennapi ügy elõsegítette a rendõrségi eljárások fejlõdését is, melyek az 1880-as években még gyerekcipõben jártak. "Akkoriban, hacsak a rendõrség nem talált egy véres kést szorongatva a holttest közelében, nem ítélt el senkit - magyarázza Allen Hughes. - Nem volt sztenderd ujjlenyomat-vételi vagy vérvizsgálati procedúra sem. Ez az eset azonban fellendítette az új tudományos módszerek fejlõdését és a letartóztatás büntetõjogi eszközeit."
Hasfelmetszõ Jacket soha nem kapták el. Több mint száz éve foglalkoztatja a közvéleményt nemcsak személye, hanem a merészség, mellyel azokat a szörnyû gyilkosságokat elkövette és a képessége, ahogy utána nyomtalanul eltûnt.
"Számunkra az jelentette a legfõbb kihívást, egyben vonzerõt, hogy egy jól ismert történetet új elemekkel gazdagítsunk és a fantáziánkra támaszkodva új dimenziókkal lássunk el" - mondja Albert Hughes.
"Az áldozatok eddig sohasem kaptak emberi arcot - teszi hozzá Allen Hughes. - Mi életre akartuk kelteni õket, hiszen nem pusztán áldozatok, hanem emberi lények voltak."


szereplők:
Johnny Depp ... Frederick George 'Fred' Abberline Nyomozó
Heather Graham ... Mary Kelly
Ian Holm ... Sir William Gull
Ian Richardson ... Sir Charles Warren Rendõrnyomozó
Robbie Coltrane ... Peter Godley Õrmester
Lesley Sharp ... Catherine 'Kate' Eddowes
Susan Lynch ... Liz Stride
Terence Harvey ... Benjamin 'Ben' Kidney
Katrin Cartlidge ... Sötét Annie Chapman
Estelle Skornik ... Ada
Paul Rhys ... Dr. Ferral
Nicholas McGaughey ... Bolt Tiszt
Jason Flemyng ... John Netley, a Ripper Sofõrje
Annabelle Apsion ... Polly Nichols
Joanna Page ... Annie Crook


fényképezte:
Peter Deming

vágó:
George Bowers
Dan Lebental

látvány:
Martin Childs

jelmez:
Kym Barrett

zene:
Trevor Jones
Marilyn Manson

producer:
Thomas M. Hammel
Jane Hamsher
Albert Hughes
Allen Hughes
Don Murphy
Amy Robinson