keresés



  home   | szocio |  hírek   |  filmekről   |  kult   |  urban/enviro   | 

  fehér
tartalom


















  2002-04-08

A Pokolból
 From Hell 2001.
Vajon, ha az ember kívánhat magának egy kellemeset, például, hogy mit nézzen meg koraeste a moziban, mi lesz az esélye annak, hogy "visszakívánja" magát az 1800-as évek végére, hasfelmetsző Jack idejébe?

Nem tudni, menyire valószínűsíthető egy ilyen kívánság, ám tegyük fel, hogy valaki mégis erre vágyott, a Hasfelmetsző sztori újratárgyalására, és beült megnézni a Pokolból-t. Lássuk, mit lát ez az ember. A koncepció vadonatúj, ezt már a film traileréből megtudhatjuk. A film forgatókönyv írói Alen Moore és Eddy Campbell képregényét használták alapul, amely megdöbbentő fordulatokat hozott napvilágra a Hasfelmetsző-ügy nyomozásának történetében. Ez a poszt modern, illetve az az utáni kor jellemzője. Fordulat áll be egy olyan nyomozásban, ami egy ideje már nincs folyamatban, és ezt a megdöbbentő eredményt egy képregény oldalain ismerheti meg a nagyvilág. Ez persze nem minden, mert ebből lett a forgatókönyv, és később a film, és most már végre mi is megtudhatjuk, mi ez az eget rengető fordulat a Hasfelmetsző rejtély ügyében. Egy napilapból persze biztos egyszerűbben és gyorsabban értesülhettünk volna erről a "hírről", de most már mindegy, és amúgy sem hajt a tatár, 1888 kicsit rég volt.

A film főszereplői Johnny Depp és kedvencünk, Heather Graham, akinek ugye igazi FBI ügynök az apukája, és bizonyára emiatt történt, hogy David Lynch bevette őt annak idején a Twin Peaks-be. Heather Graham nagyon izgalmas színésznő, kedvenc filmünk vele a Fergeteges Forgatás, és az idők távolából az is valószínűsíthető, hogy pl. az Austin Powers 2-t miatta értékeltük (illetve élveztük) kicsit jobban, mint kellet volna. Heather Graham nagyon jó, az azonban nem biztos, hogy jó ötlet őt itt viszont látni, ebben a sötét újkorban. London, köd és nyomor, nincstelenség, patkányok, prostitúció, erőszak, sikátorok, nem egy vonzó közeg, éppenséggel az ember hátán feláll a szőr. Sőt, annyira félelmetes, annyira nem kívánatos, annyira taszító ez a miliő, hogy az ember a végén azt kívánja, hogy bárcsak ne Heather Graham volna a női főszereplő. A miliő nagyon negatív, annyira az, hogy bármiféle happy end elképzelhetetlennek tűnik. Tegyük fel, a lány boldogan él, míg meg nem hal. Hurrá, és hol? Bérlakásban? Lesz pénze az alapvető higiéniai kellékekre? Ki fogja feleségül venni? Ki fogja ellátni a szülészeten, ha arra sor kerül? Mi minden értelmeset fog még csinálni életében, ha most ott tart, hogy londoni prosti? Dermesztően rossz kilátások, akárhogy is nézzük. Nos, innen indul a film.

Johnny Depp, aki az elvarázsolt nyomozót alakítja szinte egy az egyben az Álmos Völgy Legendájából csöppent ide. Ott racionális nyomozót alakított, itt mondjuk pont az ellenkezőjét, spiritisztát, akinek hallucinációi vannak, de a helyzet ugyanaz. Kis közösség, gyilkos rejtély, és Johnny Depp-re vár, hogy felderítse. Neki van pénze, és meglehetősen zavaró azt látni, hogy ami neki készként megadatik, az Heather Graham számára mennyire elérhetetlen. Ezt tetézi, hogy a meggyilkolt prostituált nőket egy-egy fürt szőlővel csábítják el, ami aztán tényleg dermesztő képet, sőt, benyomást, élményt ad számunkra a kilátástalan nyomorról. Ott van egy lepusztult prostituált nő, aki megrészegül egy fürt szőlőtől, ehhez még kap egy korty alkoholt, a gazdag gyilkos gyakorlatilag a tenyeréből eteti, majd olyan brutálisan meggyilkolja, hogy nem értjük, mire gondolt, aki 16 éven felülinek minősítette ezt a filmet. Ezzel persze még nincs vége, mint valami "krimiben", ahol ezután már jöhet a barátságos nyomozás, pl. Poirot. Ekkor még jó sokat nézhetjük a szétszabdalt holttesteket, beleértve a testnyílásokra szálló döglegyeket (OUCH!). meglehetősen durva élmény.

Így megy a gyilkolászás, katonás rendben. Mi pedig várhatjuk, hogy Johnny Depp megvilágosodjon végre, és kimentse Heather Graham-et ebből a szörnyű szituból. Kimentse és utána mi lesz? Na mindegy. Tovább szűkíti a film önmaga által szabott játékterét, hogy adott létszámú prostituált nő van a filmben, és tudjuk, hogy rajtuk megy majd végig a gyilkos. Egyetlen izgulni valónk van (a jó sok undorodni-valón kívül), hogy mindet megölik, vagy Heather Graham esetleg túléli. Tényleg nagyon szűk játéktér, de nem is ez az igazi gond ezzel a filmmel.

Az igazi gond az, hogy nem tudjuk elképzelni, hogy valaki bármiféle élvezetet nyerjen a megnézésével, vagy okosodjon, vagy valamilyen hasznos tapasztalatot szerezzen. Egyszerűen semmi, de semmi okát nem látjuk, hogy valaki -mondjuk ki- ezt a filmet megnézze, de tényleg.

-ape-

2002-04-08
 




oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 11 12 13 14 15