keresés



  home   | szocio |  hírek   |  filmekről   |  kult   |  urban/enviro   | 

  fehér
tartalom


















  2002-03-08

Kiképzés
 Training Day 2001.
Különös film a Kiképzés: miközben több minden is szól az ellen, hogy a kedvencünknek kiáltsuk ki, mégis tagadhatatlanul erős benyomásokkal távoztunk a film után a moziból, vagyis tud valamit, amit egy átlag gettófilm, vagy egy szokványos zsarufilm nem tudna.

Az egész film egy nap története, Los Angeles egyik súlyos kerületében, ahol a zsaruk és a gengszterek egyformán "kemény fiúk", és egy rossz mozdulat örökre megváltoztathatja bárkinek az életét. Alonzo Harris (Denzel Washington) nyomozó épp egy Jake Hoyt nevű zöldfülű újoncot (Ethan Hawke) vezet be az "utca világába", ami úgy néz ki, hogy a minden szempontból kipróbált rendőr 24 óra leforgása alatt zűrösebbnél zűrösebb helyzetekbe sodorja a fiút, és mire véget ér a nap, minden szereplő (plusz a mozinéző is) másképp látja a dolgokat, mint azelőtt. Ez a "jellemfejlődéses-vonal" a jobb filmek sajátja (vagyis az a helyzet, amikor a főhős az átélt élmények hatására egy új énnel távozik a film végén), de a Kiképzés esetében ez a vonal annyira erős és gyors, hogy Hoyt-tal együtt nem győzzük kapkodni a fejünket az újabb és újabb váratlan próbatételek láttán.

A filmet az az Antoine Fuqua rendezte, akinek a The Replacement Killers (Gyilkosok Gyilkosa) c. nagyon-nagyon jó filmet köszönhetjük, Mira Sorvino-val és Chow Yun Fat-tel a főszerepekben, John Woo-val a produceri székben. Fuqua a Kiképzéssel is remek munkát végzett, egy sor jelenetnél pillanatokra elakad a szavunk, és nemcsak az izgalom miatt, hanem amiatt is, mert igen valóságosnak és közvetlennek tűnik, amit látunk. A történet egy fekete negyed életéről szól, egy fekete nyomozóval a középpontjában, egy fekete rendező kidolgozásában, aki maga is egy zűrös peremkerületben nőtt fel, és ezért behatóan ismeri a gettó-életet. Nemcsak akciódúsnak, hanem életközelinek is érezzük a filmet, és ez olyan megfoghatatlan apróságokon múlik, amiket a rendező tud becsempészni a filmbe. A történet David Ayer forgatókönyvíró és Fuqua közös ötletéből született. Ayer Los Angeles olyan negyedében nőtt fel, ahol naponta tanúja lehetett a bűnözők és a rendőrök összecsapásainak, illetve a zsaruk gyakran piszkos eszközeinek. A film nagyon lassan vezet el minket annak a gyanújáig, hogy Alonzo önkényesen kezeli a bűnözőket a negyedben, és esetében nem csupán arról van szó, hogy túl tökéletesen idomult a helyi specialitásokhoz, már ami a gengszter-stílust illeti. Denzel Washington nem hiába várja minden idegszálával a március 24-i Oscar-díjkiosztó gálát (illetve ott a legjobb férfi főszereplőnek járó díj kiosztását), mivel tényleg beleadott apait-anyait Alonzo szerepébe, és megpróbálta a lehető legtöbb árnyalatát érzékeltetni a korrupt zsaru jellemének. Sikerült neki jól eljátszania a kevésbé szimpatikus "kemény zsarut", bár ezzel nem okozott nekünk túl nagy meglepetést. Mint ahogyan Ethan Hawke képességeiről is jó emlékeink voltak (Gattaca, Szép Remények, Newton Fiúk), mégis kellemesen meglepett minket az átgondolt alakításával. A film első perceiben egy izgulós és megfelelni vágyó fiúnak látjuk, aki jó adottságaival egyenes úton jutott el a filmbeli napig, amikor azonban hirtelen teljesen újszerű elvárásoknak kell megfelelnie. Hawke -a forgatókönyvnek megfelelő ritmusban - finoman bontogatja ki Hoyt szárnyait, és miközben folyamatosan érezteti velünk, hogy a karakterében több van, mint amit első látásra gondolnánk róla, ügyesen táncol az Alonzo-féle "őrület határán". Még egy színészi munkát mindenképp dicsérnünk kell, és ez a Roger-t játszó Scott Glenn műve. A 60 éves amerikai színészt legutóbb a Vertikal Limit (Jég és Föld Között) apa-szerepében láthattuk, sajnos, csak pár percre, de most már több időt is vele tölthettünk, és ez ugyancsak emlékezetes volt. Rogerként néhány mondattal és egy pár gesztussal egy egész életet be tudott mutatni, annyira pontosan, hogy az elképesztő.

Kisebb szerepekben olyan híres hip-hop zenészeket láthatunk, mint Macy Gray, Snoop Doggy Dogg és Dr. Dre. Mindhárman ügyesen játszottak, az egyéniségükkel ellensúlyozták a színészi gyakorlat hiányát.

A Kiképzés mindössze 48 millió dollárból készült, a forgatás helyszíne Los Angeles egyik valóban veszélyes negyede, az Imperial Courts volt. A stáb először nem kapott engedélyt a negyedben való forgatásra, de a helybeliek annyira lelkesedtek az ötletért, hogy végül szabad utat kaptak az alkotók. "Az embereknek munkára volt szükségük. Sokat közülük felvettünk statisztának, és ez különleges tapasztalat volt. Egy olyan helyen ücsörögtünk nyugodtan kávézva, ahol normális esetben még kocsival végighajtani is félelmetes élmény lett volna…"-mesélte a forgatásról Jeff Silver producer.

Nagyon kemény film a Kiképzés, nincs benne sok könnyedség és világos tónus, viszont annál több bűn, erőszak, félelem és akció. A színészi játékok meggyőzőek, a fényképezés és a rendezés elsőrangú, viszont a történet végével nem vagyunk kibékülve. Lehet, hogy az életben ilyen véget ér egy hasonló történet, mi viszont kicsit megzavarodtunk a végkifejleten. De ez kicsi hiba, ezzel együtt sokáig emlékezni fogunk erre a filmre, és egyáltalán nem rossz szívvel.

-lido-

2002-03-08
 




oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 11 12 13 14 15