Star Wars - 2. rész - A Klónok Támadása (2002)
információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
A Csillagok háborúja bemutatója 1977-ben a képzelõerõ diadalútjának kezdete volt - egy diadalúté, amely ma is tart. Két generáció, emberek százmilliói zárták szívükbe George Lucas mondává nemesült hõskölteményét.
A Lucas teremtette legenda legújabb fejezete, a Star Wars: II. rész - A klónok támadása tíz évvel a Baljós árnyak (Episode I - The Phantom of Menace) eseményei után játszódik. A Köztársaságban továbbra is a belviszály és a káosz az úr. Bolygók százait és nagyhatalmú szövetségeket összefogó szeparatista mozgalom jelenti a galaxis számára az újabb fenyegetést, amelyet még a jedik sem tudnak visszaverni. Ez az eddig még le nem leplezett, titkos és hatalmas erõ által régóta tervezett támadás vezet a Klónok háborújához - ami a Köztársaság bukásának kezdetét jelenti.
A fenyegetõ veszély elhárítása érdekében a hatalmat megszilárdítani kívánó Palpatine szenátor hozzájárul a Köztársaság Nagy Hadseregének létrehozásához, hogy az segíthessen az erejében megrendült maroknyi jedinek fenntartani a rendet. Ebben az aggasztó helyzetben találkoznak újra a jól ismert hõsök, Obi-Wan Kenobi, Padmé Amidala és Anakin Skywalker. Nem látták egymást a Kereskedelmi Föderáció és a Naboo bolygó közötti konfliktus óta. Anakin - Obi-Wan tanítványaként - idõközben jól kiképzett jedivé vált, míg Padmé, a Naboo egykori királynõje, most tiszteletnek örvendõ szenátor, életét azonban veszély fenyegeti. A tanács testõrt rendel mellé, az ifjú Anakint, Obi-Wan pedig elindul, hogy a merénylõ után nyomozzon. A galaxis peremén lévõ bolygón a jedi lovag egy félelmetes fejvadásszal találkozik, akinek jóval nagyobb a szerepe ebben a rejtélyben, mint azt Obi-Wan kezdetben gyanítja. Útjába kerül egy valaha nagyra becsült, de azóta kiábrándult jedi is, aki most a szeparatista mozgalmat vezeti.
Míg Obi-Wan életbevágóan fontos küldetését teljesíti, Anakinnak egyedül kell Padmét megvédenie. A két fiatal egyre közelebb kerül egymáshoz, és ez a helyzet végzetes lehet számukra: kötelesség, becsület és egy tiltott szerelem érzései között õrlõdnek. Míg óriási erõk készülõdnek, hogy hõsi küzdelemben csapjanak össze, õk ketten, valamint Obi-Wan olyan döntésekkel szembesülnek, amelyek nemcsak saját sorsukat, de a Köztársaságét is megpecsételhetik.
"SZIMFONIKUS" SZERKEZET
A Star Wars-legenda ihletõi a Hollywood aranykorában, kalandos ponyvaregény-stílusban készült, ma már klasszikus filmsorozatok. "Szerények és egyszerûek voltak, szerzõik rengeteg energiát fordítottak arra, hogy feszült várakozást és izgalmat keltve szórakoztassanak. Ezeket a filmeket azért nézték az emberek, hogy kikapcsolódjanak, és jól érezzék magukat, s én pontosan ugyanezt akarom elérni" - mondja George Lucas, a Star Wars-filmek atyja.
A klónok támadása önálló történet, ugyanakkor egy hosszan folyó mesének is része. "A teljes mû végül egy 6 részbõl álló, 12 órás filmfolyam lesz - mondja Lucas, aki a legenda szerkezetét és témáit egy szimfóniához hasonlítja. - Bizonyos zenei témák céltudatosan ismétlõdnek. Más-más hangnemben, de ismétlõdnek."
Ez a "szimfonikus" szerkezet köti össze a legenda egyes darabjai között a motívumokat és témákat, a cselekmény szálait. Talán még ennél is fontosabb, hogy ez a szerkezet kapcsolatot teremt a történet olyan emlékezetes alakjai között is, mint Leia hercegnõ, aki Padmé, az erõs akaratú királynõ leánya, Luke, a Birodalom bukását elõkészítõ ifjú, Obi-Wan Kenobi, a nagy hírû jedi lovag és Anakin, aki gyötrelmes utat tesz a sötét hatalmak oldalára, míg végül - épp Luke által - megváltást nyer.
A klónok támadásának sztorija tónusában hasonlít A Birodalom visszavághoz (The Empire Strikes Back), és minden benne van, amit csak egy Star Wars-filmtõl várunk: remek szórakozás, akció és kaland. Lucas és a társszerzõ, Jonathan Hales addig finomítgatták a forgatókönyvet, hogy az végül csak három nappal a forgatás elõtt készült el. "Úgy éreztük, hogy »virtuális« filmen dolgozunk, nem létezõ forgatókönyvhöz építettünk helyszíneket" - emlékszik vissza Rick McCallum producer.
És a történet még ekkor sem volt végleges. A forgatás alatt, sõt hónapokkal a felvételek befejezése után is készültek új képsorok. Lucas módszere a hagyományos elõkészítés-forgatás-utómunkák sorrendnél sokkal rugalmasabb: a pótlólagos felvételek a jelenetek és párbeszédek finom-beállítását célozzák, és szinte elõre vannak tervezve. "Ez tulajdonképpen egy normális 72 napos forgatás - mondja McCallum -, csak éppen 18 hónapig tart."
ANAKIN SKYWALKER UTAZÁSA
Anakin Skywalker A klónok támadása és az egész legenda központi alakja. "Leginkább az hajtott az új trilógia felé - mondja Lucas -, hogy olyan történetet írjak, amelyben valaki jónak indul, aztán elcsábítják a sötét erõk és gonosz lesz. S végül megváltást nyer."
A Baljós árnyak címû filmben Anakin kilencéves kisfiú. Amikor A klónok támadása kezdõdik, már magabiztos és önfejû, impulzív és kalandra kész 19 éves ifjú. "Még mindig tehetséges, szeretetreméltó és jó, aki eltökélte, hogy a legjobb és legerõsebb jedi lesz belõle. Néha már fellángol benne a düh, de nem akar gonosszá válni. A hibák és tökéletlenségek azonban, amelyekkel minden ember meg van verve, rajta is átokként ülnek. És látjuk, hogy milyen nagy nyomásnak és milyen új kísértéseknek van kitéve. Lassan, de sodródik a rossz felé" - mondja Hales.
Anakin összetett figurájának a megjelenítéséhez olyan színész kellett, aki egyszerre látszik sebezhetõnek és rendkívül magabiztosnak. Robin Gurland, a szereposztás vezetõje, a kanadai Hayden Christensenben találta meg az igazit. "Haydenben van valami csodálatos ártatlanság és finomság, de a szeme szúrós, pillantása pedig éles tud lenni" - mondja McCallum producer.
Christensen alakításának meg kell teremtenie a 8 éves Jake Lloyd (Baljós árnyak) és a 78 éves Sebastian Shaw (A jedi visszatér [Return of the Jedi]) által életre keltett Anakin-kép folytonosságát. A legnehezebb feladat talán az volt, hogy hihetõvé tegye az átmenetet a szenvedélyesen akart jó és a fel-felvillanó agresszivitásban már jelentkezõ, baljós rossz között.
TILTOTT SZERELEM
Az Anakinban izzó szenvedély vezet a Padméval való románchoz is, holott egy jedi számára tilos az ilyen kötõdés. Tíz év távollét után találkoznak újra, és Padmé még mindig a kis gyermeket látja Anakinban. Ez nem szerelem elsõ látásra, hanem gyengéd, lassan fejlõdõ felnõtt szerelem...
Padmé szerepét, mint a Baljós árnyakban is, Natalie Portman játssza. Az egykori királynõ még mindig szenvedélyes közéleti ember, és úgy tûnik, hogy ez az elkötelezettség kizárja egy románc lehetõségét. "Padmé asszonnyá érett, idealista, becsületes, jó és naiv. Nem akar beleszeretni Anakinba, mert fontosabb küldetésre tartja magát elhivatottnak, és ez a feladat kizárja a sebezhetõséget. Ennek a románcnak azonban éppen ez az egyik fontos eleme" - mondja Portman.
KAPCSOLATOK
Anakin másik kulcsfontosságú kapcsolata Obi-Wan Kenobihoz fûzõdik: az õ irányítása alatt akar jedi lovaggá válni. Ez a barátság a legenda központi motívumára, sõt mondhatni vezérfonalára mutat rá: az apa/fiú, mester/tanítvány és tanár/tanuló közötti dinamikus kötõdésre. Anakin sok szempontból úgy tekint Obi-Wanra, mint apára, aki neki sose volt. Ewan McGregor játssza Obi-Wan szerepét, mint az elõzõ epizódban is. A színészt különösen a két figura közötti kapcsolat izgatta: Obi-Wan nagy tévedése, hogy azt hiszi, tisztességes jedivé tudja képezni Anakint. Ez a tévedés végül szomorú következményekkel jár nemcsak Anakin, de az egész galaxis sorsára nézve.
Ennek a végzetes folyamatnak az elsõ lépéseit láthatjuk ebben a filmben. A szoros barátság ellenére Anakint valósággal fullasztják mentora körültekintõ intelmei, és a hatalom kezdi megszédíteni. Elõször csak neheztel Obi-Wanra, végül már ellent is mond neki. "Érezzük az egyre fokozódó feszültséget, de kedves és humoros pillanatok is vannak" - mondja McGregor.
Samuel L. Jackson Mace Windu jedi mester szerepében tér vissza. Mace figurája kritikus szerepet tölt be az új filmben: ahogy a szeparatista mozgalom egyre jobban megosztja a galaxist, rá kell jönnie, hogy a tárgyalások ideje lejárt, cselekedni kell!
A legenda rajongóinak régi ismerõse a fényes páncél alatt megbújó brutális fejvadász, Jango Fett, akit a híres új-zélandi színész, Temuera Morrison alakít. Ebben a filmben tárul fel Jango fiának, Boba Fettnek története: az a kulcsszerep, amit betölt a galaxis konfliktusában és az, ahogy hírhedt gyilkossá válik. A szerepet a filmvásznon a 14 éves debütáns, Daniel Logan játssza.
Dooku gróf figurája új: ez a kiábrándult jedi mester a szeparatista mozgalomhoz csatlakozik. Hátborzongató Drakula-szerepeivel a horror-rajongók körében legendássá lett Christopher Lee játssza Dooku szerepét. Barátja és kollégája, a néhai Peter Cushing sajátos eleganciájára emlékeztet - s egyáltalán nem véletlenül. Dooku nem hasonlít az eddigi Star Wars-filmek egyik hõséhez sem. "Óriási a fizikai és szellemi ereje. Zárkózott, független személyiség, aki nem ismeri a félelmet" - mondja Lee.
Palpatine szerepét ismét Ian McDiarmid játssza, s újra remekel a galaxis legördögibb alakjának megformálásában. "Palpatine maga a tökéletes politikus - magyarázza McDiarmid. - Érdekes ezt a szerepet játszani: ez a figura briliáns színész, aki szemfényvesztõ módon játssza ki azokat, akik a leginkább megbíznak benne."
Újra megjelennek a Star Wars-univerzumban a szeretett droidok, R2-D2 és C-3PO. Anthony Daniels, az eddigi Star Wars-filmek veteránja 20 év után most elsõ ízben a droid jelmezt ölti magára, õ kölcsönzi 3PO hangját. Kenny Baker R2-D2 "bõrébe" bújt. Daniels és Baker: kettejükön kívül nincs is más, aki mindegyik filmben szerepelt volna.
Fontos kapcsolat a filmben Owen Lars - Joel Edgerton ausztrál színész és Beru Whitesun - Bonnie Piesse ausztrál színésznõ egymáshoz való viszonya. A kimerült, zord nagybácsi és a szimpatikus nagynéni nem házasok, de nagyon közel állnak egymáshoz. Ebben a filmben fény derül Anakinhoz fûzõdõ kapcsolatukra, és végre megértjük, hogy miért is óvták annyira Luke-ot a régi trilógia elsõ részében.
Cliegg Lars szerepében Jack Thompsont, Shmi Skywalker szerepében Pernilla Augustot láthatjuk. Az Emmy-díjas Jimmy Smits alakítja az Aldeeran szenátorát, Bail Organát.
A JEDIK AKCIÓJA
Nick Gillard a Baljós árnyak címû filmhez külön küzdõstílust teremtett, mely kifejezõje és megjelenítõje a jedi kiválóságnak. A klónok támadása címû film akciójelenetein is Nick Gillard dolgozott. Gillard minden egyes jedinek - még a statisztáknak is - egyéni stílust tervezett, a legkülönbözõbb harcmûvészetekbõl és kardvívási technikákból merítve.
Gillard húsz Kendo iskolát és "küzdõsport klubot" látogatott végig, de igazán annak örült, hogy talált egy csoportot, akiket túlzott agresszivitásuk miatt kitiltottak az országos bajnokságról. Christensen betanításának különösen nagy figyelmet szenteltek. "Anakintól briliáns megoldásokat kell látnunk. Õ még Obi-Wannál is jobb, és mindig õ támad" - magyarázza Gillard. Christensen tehetséges sportoló, teniszezik és hokizik. Napi 3-4 órás edzések után szinte kitüntetésként viselte sérüléseit. De sokat dolgozott Ewan McGregor, Samuel L. Jackson, Christopher Lee és Temuera Morrison is. Gillard a jedi és a fejvadász harcmodor különbségét a tigris és a cápa közötti különbséghez hasonlítja: "Egy méteren belül a jedi megállíthatatlan. A fejvadászok nagy hatótávolságból harcolnak és olyan hosszú ideig, amennyire csak lehet."
A LÁTVÁNY MEGTEREMTÉSE
Sok tehetséges mûvészre volt szükség ahhoz, hogy megteremtsék az új film látványvilágát. Gavin Bocquet látványtervezõ és segítõje, Doug Chiang elsõsorban filmben szereplõ új világok hiteles megjelenítésére helyezték a hangsúlyt. Kaminót, a galaxis külsõ szélén túl "eltûnt" bolygót zuhogó esõk és õrjöngõ szelek tépázzák állandóan. Ennek a cölöpökkel a dühöngõ óceán fölé épített ultramodern világnak a fejlett, magas szintû technikával rendelkezõ lakói szupertitkos projekten dolgoznak: klónhadsereget hoznak létre.
Geonosis, a vörös szikla-bolygó talán ismerõsebbnek hat, de mégis mély benyomást tesz a nézõre: ez a sivár bolygó szinte teljesen jellegtelen, eltekintve a rajta lévõ néhány magányos hegytõl és a meredek szélû fennsíkoktól. Ennek a bolygónak a népét Lucas keményen dolgozó, rovarszerû teremtményeknek képzelte el. "Olyanok, mint a termeszek - mondja Doug Chiang -, s pontosan megfelelnek a feladatuknak: droidok százezreit gyártják, amelyek magát a Köztársaság létét fenyegetik."
Az elõzõ részbõl jól ismert hatalmas világváros, Coruscant a Star Wars-galaxis központja. Itt van a jedi fõhadiszállás az óriási templomban, és innen kormányozza a Galaxis Szenátusa a Köztársaságot. De ez a film Coruscant eddig ismeretlen arcát is bemutatja: bepillanthatunk az utcák, sikátorok és kocsmák világába, szinte életközelben látjuk Lucas futurisztikus világát. Gavin Bocquet látványtervezõ a 68 helyszínbõl leginkább a siralmasan lepusztult coruscanti bár és a környezõ sikátorok megteremtését találta újszerû és érdekes feladatnak.
A jármûvek formatervezése egyaránt merít a Baljós árnyak szecessziós terveibõl és a Csillagok háborúja ipari-mérnöki alakzataiból. A jármûvek között az élénksárga vagy fényes, nagysebességû csillagközi harci gépektõl a Tatooine utcáin kerekes droidok által húzott riksa-jellegû szállítóeszközökig a legkülönbözõbb típusú és célú gépek találhatóak meg.
A jelmeztervezõ Trisha Biggar (és munkatársai, Iain McCaig és Dermot Power) arra törekedtek, hogy a negyedik-ötödik epizód baljós jövõjét is elõrevetítsék. Anakin Skywalker öltözete halványan emlékeztet késõbbi inkarnációjának, Darth Vadernek az öltözetére, és a csuklya határozottan jedi külsõt kölcsönöz neki.
Padmét ezúttal elsõsorban nem uralkodói, hanem magánemberi minõségben látjuk, érett és szerelmes asszonyként. Öltözködése tükrözi e változást: hímzéssel és gyönggyel gazdagon díszített, nõiesebb és szexisebb ruhákat visel.
A díszlettervezõkkel szorosan együttmûködött Dan Gregoire és David Dozoretz, a vizuális effektek szakértõi, akik egy animációs mûvészekbõl álló team élén fontos szerepet játszottak azzal, hogy gyorsan és nagy vonalakban felvázolt, több mint 4000 felvételt magában foglaló storyboardot készítettek a rendezõ, a színészek, vágók és az effekteket alkotó mûvészek számára.
A látványtervezés legizgalmasabb feladatai közé tartozott a film gazdag színvilágának és hangulatának megteremtése. "A drámai feszültség és a századforduló amerikai tájképfestészetére jellemzõ borongós hangulat érzéseit akartuk beleszõni a nagy érzelmi töltést hordozó látványba" - mondja Erik Tiemens és Ryan Church, a koncepció kialakítói.
A DIGITÁLIS KAMERA
A digitális technikának mindig is nagy szerep jutott George Lucas mûveiben. Húsz évvel ezelõtt úttörõként használta az elsõ számítógépes nonlineáris hang- és képvágó rendszereket, amelyek forradalmasították a vágást. A digitális technika mára odáig fejlõdött, hogy magának a forgatási folyamatnak is részét képezi.
A klónok támadása az elsõ nagy játékfilm, amely "high-definition" 24 kocka per másodperces digitális videokamerával készült, videoszalagra és nem filmre. A Sony által kifejlesztett kamera és a Panavision által kifejlesztett, forradalmian új optika együtt teszik lehetõvé a digitális fényképezést.
Lucasnak és David Tattersall operatõrnek most alkalma nyílt arra, hogy kitapasztalja a digitális fényképezés számos technikai és gyakorlati elõnyét. A technika nyári hõségben és zuhogó esõben is probléma nélkül alkalmazható, még a háttér legapróbb részletét tekintve is azonnal világosan és élesen látható minden, amit felvettek, és minthogy nincs többé az elõhívás okozta várakozás, a jelenetek, a vizuális effektek és a világítás a helyszínen azonnal módosíthatók és vághatók, szinte elmosva ezzel a forgatás és az utómunkák közti határvonalat.
Lucas egy új és izgalmas, digitális jövõt jósol a mozinak, de ezt inkább evolúciónak, természetes fejlõdésnek látja, semmint forradalmi változásnak. "Ahogy a némafilmet a hangosfilm követte, ahogy a fekete-fehéret a színes film váltotta fel, úgy ad a digitális kamera is egy újabb eszközt a filmalkotók kezébe" - mondja Lucas.
VIZUÁLIS EFFEKTUSOK
Az eredeti Star Wars-trilógia vizuális effektjeinek óriási volt a hatása. Elképzeléseinek megvalósítására Lucas külön vállalkozást hozott létre: az ILM (Industrial Light and Magic) áttörést hozott a számítógépes technika filmes alkalmazásában és forradalmasította a speciális effektekkel való munkát. Az ILM azóta 16 Oscar-díjat gyûjtött be legjobb vizuális effektusok kategóriában.
A munka az elsõ epizódban is folytatódott: a Baljós árnyak képkockáinak 95 %-ánál, csaknem 2000 felvételnél alkalmaztak digitális technikát. A klónok támadása munkálataihoz az ILM négy szakemberét hívták meg, mindegyikük más-más területek és jelenettípusok felelõse volt. A digitális technika kulcsszerepet játszik a film egzotikus és egymástól annyira különbözõ helyszíneinek megteremtésében.
Se szeri, se száma a különleges képsoroknak, melyek között a legfontosabbak talán a repülõgépes üldözés sûrû forgalomban, több száz méter magas épületek körül, illetve a kétszáz jedi és több százezer klónkatona csatája.
Számítógépen elõállított szereplõk is beletartoznak az új technikába. Kamino klóngyártó lakói a klasszikus sci-fi stílusában tervezett magas, vékony nyakú, elegáns lények, éles ellentétben Geonosis primitív, rovarszerû lényeivel, akik föld alatti öntõmûhelyekben droidokat állítanak elõ.
Rob Coleman animációs rendezõ keltette életre az ezúttal teljes mértékben számítógéppel megalkotott Yodát. Megpróbált hû maradni a korábbi élõ szereplõ, Frank Oz megformálta figurához. Oz most a hangját kölcsönzi Yodának.
HELYSZÍNEK ÉS FORGATÁS
Az ILM digitális munkája mellett a film nagyszabású jelenetei egy sor helyszíni forgatást is szükségessé tettek. A négy elõzõ Star Wars-film Londonban készült, de ezúttal a Fox ausztrál stúdióira esett a választás. Itt 2000. június 26-án kezdték a forgatást, majd két és fél hónap múltán a stáb Olaszországba költözött. A Como-tó kristálytiszta vize, a gondozott kertek és a gyönyörû Villa Balbianello szolgáltak háttérül Padmé és Anakin bimbózó románcához. Egy ugyanolyan gyorsan elvonuló, mint érkezõ vihar még egy csodaszép szivárvánnyal is megajándékozta a felvételt. "Sokan biztos digitális kreációnak hiszik majd, pedig valódi" - mondja Lucas.
2000 szeptemberében Tunéziában forgatták a sivatagi bolygó képeit, mint a két elõzõ filmben is. Naboo gyönyörû fõvárosát pedig a spanyolországi Sevilla jeleníti meg a filmen.
HANG ÉS ZENE
George Lucas mindig is vallotta, hogy a hang és a vizuális hatások csak együtt tudják a történeteit igazán elmondani. Ez alól A klónok támadása sem kivétel. Két világhírû mûvész tehetségét csodálhatjuk ebben: Ben Burtt képvágó, egyben Oscar-díjas hangmérnök és az ötszörös Oscar-díjas zeneszerzõ, John Williams nem elõször dolgoznak együtt Star Wars-filmen.
Lucas szerint John Williams szerepét a legenda megteremtésében nem lehet eléggé hangsúlyozni. Zenéje aláfesti és megrajzolja a film alakjait, az érzelmeket és a cselekményt.
Williams viszont Lucas epikus hõskölteményének struktúráját értékeli nagyra, amely lehetõséget ad arra, hogy a nagy zenei témák végigvonuljanak a filmek egészén, ugyanakkor mindegyik sztorihoz egy-egy új téma is kapcsolódjék. "A Star Wars-filmek zenéje olyan, mintha egyetlen összefüggõ egész lenne, amihez mindig csak hozzáteszek egy darabot egy-egy új filmnél" - mondja Williams.
Az elõzõ rész zenei motívumai közül itt is visszacseng "Anakin témája", ami viszont a Darth Vaderhez kötõdõ "Imperial Death March" zenéjében gyökerezik. "Yoda témája" és a "Duel of Fates" dallamait is újra hallhatjuk, teljesen új viszont az Anakin és Padmé románcát aláfestõ szerelmi téma. Lucas kérése volt, hogy a zene a régi hollywoodi filmek stílusát kövesse. Williams szerint a szerelmi téma a harmincas-negyvenes évek romantikus dallamait visszhangozza. "Ebben a korszakban a szerelmi történetek idealizáltabbak voltak. Akkor a zeneszerzõkre hárult a feladat, hogy a vásznon nem megmutatható erotikát a zenei aláfestéssel kifejezésre juttassák" - mondja Williams.
Mint Williams partitúrái, úgy Ben Burtt zseniális hanghatásai is kulcsszerepet játszottak valamennyi Star Wars-filmben. Burtt - mint eddig is - hozzávetõleg ezer speciális és külön "hangfelvétellel" dolgozott a filmben: a hanghatásokat mindig õ állítja elõ, sosem használ a forgatáskor készült hangfelvételt. "Hanggyûjteményében" jármûvek, fegyverek, pingvinek, cukorgyárak, tengeralattjárók, hajókürtök hangjai, zörejei, rikoltásai, morajai szerepelnek. Burtt képvágó is egyben. "Hang és kép intim kapcsolatban vannak egymással" - mondja. A kedvenc jelenete egy veszélyes aszteroidmezõben zajló repülõs üldözés - itt nincs se zene, se párbeszéd, csak hangeffektek.