információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
Életed aranyélet: megadatott minden, amirõl valaha is álmodtál. Szakmai sikerek, csodaszép otthon és egy odaadó, szerelmes férj - valaki, akit imádsz, és aki viszont imád, akit úgy ismersz, mint a tenyeredet, mégis örökké izgalomba hoz a közelsége.
Ám tegyük fel, hogy mindaz, amit magadénak gondoltál, csupán illúzió, rózsaszín köd, mely egyik pillanatról a másikra szertefoszlik, s helyében nem marad más, mint hazugság és szívet tépõ fájdalom.
Jólétben és szerelemben él együtt Claire, a befolyásos ügyvédnõ (Ashley Judd) és férje, Tom (Jim Caviezel), a sikeres vállalkozó. Épp leendõ gyermekeik számán civódnak, amikor egy elfuserált betöréses rablás váratlan események lavináját indítja el, és elsöpörni látszik egész, boldognak hitt életüket. Nem sokkal a betörés után ugyanis felkeresi õket egy FBI-ügynök, és - Claire legnagyobb rémületére - letartóztatja Tomot. A vád: Tom, valódi nevén Ronald Chapman, régóta körözött katonaszökevény, aki El Salvadorban civilek tucatjait gyilkolta meg, és az azóta eltelt tizenöt évben bujkált a hatóságok elõl.
Claire eleinte bízik benne, hogy mindez fatális félreértés, s férje nem azonos a szökött katonával. Ám Tom beismeri, hogy õ valóban Ronald Chapman, és tényleg részt vett egy titkos akcióban, amelynek tragikus kimenetelével õt okolták. De a férfi azt is elmondja, hogy a mészárlás igazi elkövetõi bûnbakot csináltak belõle.
Claire elhatározza, hogy maga védi férjét a titkos katonai bíróságon, ám csakhamar rá kell döbbennie, hogy ez a törvényszék általa sosem látott módszerekkel dolgozik, s a szabályok, melyekhez õ mindig is tartotta magát, itt nem érvényesek. Amikor a zöldfülû Embry hadnagyot (Adam Scott) jelölik ki férje hivatalos védelmére, Claire kétségbeesetten keresni kezd egy másik, tapasztaltabb jogászt, aki ismeri a különleges katonai jogrendszer szabályait, ám ha a sors úgy hozza, képes meg is szegni azokat. A nõnek végül sikerül kifognia az adu ászt az egykoron sztárügyvédként ténykedõ, mára alkoholistává lett Charlie Grimes (Morgan Freeman) katonai jogász személyében. Együttes erõvel látnak hozzá Tom, azaz Ronald védelméhez, s szükségük is van az összefogásra, minden tudományukra: kiderül ugyanis, hogy az ügy hátterében igen komoly politikai érdekek állnak, s az igazság napvilágra kerülése hatalmas botránnyal fenyeget. Claire elõször csupán a karrierjét veszélyezteti férje becsületének megtisztításáért, ám késõbb már az életét is kockára teszi.
CUKORMÁZ NÉLKÜL
A TISZTA ÜGY forgatókönyvét a Yuri Zeltser és Cary Bickley szerzõpáros a nemzetközi politikában jártas CIA-szakértõ, Joseph Finder regénye alapján írta meg. Finder izgalmas, politikai témájú mûveivel (The Moscow Club, Extraordinary Powers, The Zero Hour) világszerte ismertté vált az elmúlt évtizedben. Legutóbbi regénye, a Tiszta ügy az elsõ, amelybõl nagyjátékfilm készült. Janet Yang producer figyelt fel a történetre, s úgy érezte, minden együtt van benne, ami egy lebilincselõ film alapjául szolgálhat. Ahogyan a szerzõ más írásaira, a Tiszta ügyre is az események gyors egymásutánisága, szilaj tempó jellemzõ. Ám nem csupán a mû fordulatos története volt az, ami felkeltette a producer érdeklõdését, Yangot legalább ennyire megragadta a nõi fõszereplõ rendkívüli helyzete és magatartása: "Úgy éreztem, Claire figurájával nõ és férfi egyaránt azonosulni tud majd, õ ugyanis afféle »lelki terminátor«. Szívének sugallatára mindvégig küzd, akkor is, amikor az esze már feladná a harcot."
Bár Finder szövevényes története igen jó alap volt a forgatókönyvhöz, ugyanakkor - épp komplex volta miatt - nagy kihívást jelentett az alkotók számára. Yuri Zeltser és Cary Bickley azonban, akik nemcsak a munkában, magánéletükben is társak, nagyszerûen megbirkóztak a nehézségekkel. Forgatókönyvükkel a kezében Yang producer olyan rendezõ után nézett, aki jártas az "akciózásban", és a "feszültségkeltésben" is otthonosan mozog. Yang kifejezetten határozott egyéniséget keresett, mert meggyõzõdése volt, hogy egy jó politikai thrillert csakis erõs kézzel lehet levezényelni: "Szükségesnek tartottam, hogy a maximumot hozzuk ki a sztoriból és a színészekbõl egyaránt. Az embereknek csak akkor lehet eladni egy bonyolultabb szövetû históriát, ha a színészek minden pillanatban képesek lekötni a figyelmüket. Ennek eléréséhez nem csupán nagyszerû színészek, de egy szenvedélyes, nagyszerû rendezõ is kellett." Elképzelései producertársa, Jesse B’Franklin terveivel maximálisan megegyeztek. B’Franklin azonnal megmutatta a forgatókönyvet férjének, Carl Franklinnak, aki még aznap elvállalta a film megrendezését. Franklin szintén nagy fontosságot tulajdonított a jó szereposztásnak. A forgatókönyv elolvasása után azt mondta: "Claire-en áll vagy bukik minden. A sztori ugyan egy politikai összeesküvés története, melynek õ csupán mellékszereplõje, szenvedõ alanya, a TISZTA ÜGY valójában Claire-rõl szól." A "One Fals Move" és a Kék ördög rendezõje nem elõször állítja fõhõsét legyõzhetetlennek látszó akadályok elé: "Mindig is lenyûgözött Dávid harca Góliáttal. Eddigi munkáim sokfélék voltak ugyan, de alapjában mindegyik arról szólt, hogy a hit hegyeket képes megmozgatni."
"Carl rendkívüli színészvezetõ - mondja Yang. - Talán az teszi õt jó rendezõvé, hogy igen jó emberismerõ. Tekintetével áthatol a maszkon, azt nézi, hogy túl a szavakon, de sokszor még a tetteken is, mi történik valójában az emberrel. Alapjában véve racionális alkat és roppant érzékeny. Érzelmekkel foglalkozik, de anélkül, hogy cukormázzal vonná be õket. Filmjei ettõl mindig nagyon valóságosnak tûnnek, figurái pedig roppant ismerõsnek."
A TISZTA ÜGY hõsnõje, Claire Kubik látszólag ideális házasságban él férjével, miközben karrierje is szépen ível felfelé. Amikor kiderül, hogy férjének, akit a világon a legjobban ismer, még csak nem a neve sem igaz, Claire házassága és pályája is derékba törni látszik.
Míg Joseph Finder regényének fõszereplõje a törvényhez annak minden betûjéig hû marad, Zeltser, Bickley és Franklin olyan nõt mintáztak meg, aki képes áthágni a szabályokat. Úgy érezték, hogy ez által rokonszenvesebbé tehetik a figurát.
B’Franklin választása nem akármilyen színésznõre esett: Ashley Judd személyisége tökéletesen alkalmas volt arra, hogy az intelligens, törvénytisztelõ és mégis rebellis Claire Kubik megelevenedhessen. "Ashley tüneményes nõ, gondolkodó típus, sziporkázó beszélgetõtárs - mondja a színésznõrõl a rendezõ. - Mindezek okán úgy érezhettük, rátaláltunk a figuránkra."
Juddnak nemcsak a szerep sokoldalúsága tetszett meg, lenyûgözte a rendezõ látásmódja is: "Az, amit Carl kihozott a forgatókönyvbõl, messze több, mint amit elképzeltem - meséli a színésznõ. - Dráma és thriller ez a film egyszerre. Carl szavai jutnak eszembe, aki még a forgatás megkezdése elõtt azt mondta: »Le kell szállnunk a félelem mélyrétegeibe. Mindannyiunknak szükségünk van erre.« Carl mindig a dolgok mélyére tekint, és mindent lankadatlanul igyekszik megismerni a lehetõ legapróbb részletig. Ennek köszönhetõen otthagyja a kézjegyét a munkáin. Rendezõi tevékenységét el is neveztem Franklin-izációnak, és ha egyszer valami átment a Franklin-izáció folyamatán, azt fel lehet ismerni."
Claire-t tulajdonképpen elveszettnek nevezhetnénk - elveszett a lélek és a törvény útvesztõiben egyaránt. Hamar rádöbben, hogy a katonai törvényszék nem szereti a civileket. Segítségre van hát szüksége, olyasvalaki támaszára, aki - Claire szavaival - "egyszer már megette ezeket a fiúkat reggelire, de ismét fáj rájuk a foga délidõben". Claire kifogja az adu ászt: Charlie Grimes volt katonai jogász már rég megcsömörlött a szakmában, ám a lehetõség, hogy ezúttal talán jól odasózhat korrupt és könyörtelen kollégáinak, meghozza a kedvét az ügyhöz. Közli Claire-rel, hogy ha szembe akar szállni a katonai ügyészséggel, éppolyan eszközökhöz kell folyamodnia, mint amilyeneket õk használnak. "Harcolhatsz a rendszerrel a rendszer szabályainak betartásával, de készülj fel a vereségre" - mondja Charlie.
Ahogyan Claire esetében, az alkotók Charlie figurájának megrajzolásakor is eltértek némiképp a regénytõl. A filmbéli ügyvéd sokkal lágyabb és sebezhetõbb karakter lett, mint a könyv kikezdhetetlen, marcona hõse. A film készítõi úgy gondolták, hogy a tiszta, ámde dörzsölt férfi szerepére csakis egyvalaki lehet alkalmas: "Morgan Freeman mindenkiben bizalmat ébreszt. Az emberek úgy érezhetik, rá mernék bízni az életüket - mondja Janet Yang. - Ez pedig a legcsodásabb, amit valaki sugározhat."
Freeman és Judd már dolgoztak együtt korábban, A gyûjtõ címû film nagyban köszönheti sikerét a kiváló páros alakításának. A két színész sajátos duót alkot: a kettejük közötti vonzalom, már elsõ közös munkájuk elsõ jelenetének forgatásán hozzátette azt a bizonyos pluszt, azt a ragyogást, amitõl - bár szó sincs szerelmi viszonyról - együttlétük izgalmassá válik. Judd szerint Freeman hatására õ maga is magasabb szintû színészi teljesítményre képes: "Tökéletesen megbízom Morganben. Játéka inspiráló hatással van rám."
A két színész által alakított figura közötti vibrálást egyesek, így például a rendezõ, baráti vonzalomnak találják, mások, így maga Morgan Freeman is majdnem-flörtnek tekintik.
Miután Claire tudomást szerez férje "elõzõ életérõl", szembekerül a kérdéssel: vajon ismerte-e valaha is a szerelmét. Rá kell döbbennie, hogy egyáltalán nem. A férfi, akit nemes szívûnek tudott, egy titkos katonai alakulat kommandósa, kiképzett gyilkos volt. De vajon képes lett volna hidegvérrel legyilkolni védtelen civileket, ahogyan azt az ügyészség állítja?
A szelíd tekintetû Jim Caviezel Terrence Malick felfedezettje, akit a világ mozinézõi Az õrület határán címû filmben ismerhettek meg. Finom egyénisége hívta fel rá Franklin figyelmét és tette õt Tom Kubikká. Ahogy a rendezõ visszaemlékszik: "Évek óta szerettem volna vele dolgozni. A fiatal Robert De Niro óta nem láttam ennyire érdekes arcot a mozivásznon."
Claire és Tom kiegészítik egymást a filmben: "Claire vitázó típus, munkája is ezt kívánja meg tõle - mondja Franklin -, Tom viszont keze munkájából él, és higgadt természet. Kényelmes, nyugodt élete van felesége mellett, aki azonban sokszor kerül reflektorfénybe, s nem ritkán hajszolt az élete. Kapcsolatuk alapja tehát a férfi."
Caviezel úgy látta, még sosem kapott ehhez a szerephez akár csak hasonlót sem: "Tom átlagos ember, aki mindennél jobban szereti a feleségét. Súlyos titka azonban, mely napvilágra kerül, egészen más megvilágításba helyezi õt - engem pedig a színészi játék számomra új dimenzióiba vezetett."
Claire laza erkölcsû testvérét, Jackie-t Amanda Peet, a zöldfülû Embry hadnagyot, Tom Kubik hivatalos védõjét, Adam Scott alakítja.
Noha a regény Bostonban játszódik, a filmkészítõk úgy döntöttek, hogy okosabb San Franciscóban elkészíteni a felvételeket. "Bár télen forgattunk, nem akartuk, hogy havas tájon, szürke nappalokon játszódjon a film. De a legfõbb oka annak, hogy San Franciscóra esett a választás, a közeli katonai bázis volt, nem utolsósorban pedig a város lenyûgözõ hangulata."