információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
A történet egy 12 éves lányról szól, aki édesanyjával és egy fiatal fiúval együtt túlélte az afgán nõk tüntetésének elfojtását a tálib rendszer kezdetén.
A tálibok uralta Afganisztánban a nõk nem hagyhatják el otthonaikat törvényes kísérõk, férfi családtagok nélkül, máskülönben súlyos büntetés vár rájuk.
Mivel a családban minden férfi meghalt, és nincs, aki eltartsa õket, édesanyja és nagymamája fiússá változtatják a kislány külsejét. A rémült lány a meggyilkolt apa régi barátjánál kap munkát, aki tejesemberként dolgozik. Ettõl kezdve a lány egy teljesen más világba kerül. Mivel ennek szabályait nem ismeri, a déli ima során hibát vét egy összejövetelen, ami felkelti a tálibok gyanúját.
A következõ nap az összes helyi fiút az álruhás lánnyal együtt elviszik egy vallásos iskolába, a tálibok katonai kiképzõközpontjába. A lebukást Spandi segítségével elkerüli, aki a lányt Osamanak nevezi el, ám a csalás kiderül, és a lányt börtönbe zárják. A tálibok bírósága, - amely akár a megkövezést és a kivégzést is elfogadottnak tartja - végül erõszakkal hozzáadja a lányt egy öreg mullah-hoz, aki már a katonai táborban kiszemelte õt. Osama csak a házasság után fedezi föl, hogy õ a mullah negyedik felesége...
"Az én világom a szeretetrõl szól, amely a füstös és piszkos háború alatt is létezik. Imádom a költõi mozit. Az Osama egy keserû és tragikus történet az életünkrõl. A legrosszabb idõszakról szól, amikor senkinek nem volt joga önállóan döntést hozni.
Ez a történet azokról szól, akik az igaz énjüket elvesztették az Osama név alatt. Ez a történet a félelemrõl szól, arról, amikor az emberek még az árnyékok hangjától is megijednek. Ez egy történet a nõk tartós és szûnni nem akaró rabságáról, valamint egy kislányról szól, aki megszenvedte az összes vallási lehetetlenséget és az igazságszolgáltatás törvénytelenségeit." - Siddiq Barmak
Díjak: Cannes - Golden Camera, Golden Globe, London Film Festival - Sutherland Trophy
Stáblista
Szereplõk:
Marina Golbahari
Khwaja Nader
Arif Herati
Zubaida Sahar
Hamida Refah
Gol Rahmann Ghorbandi
forgatókönyvíró és rendezõ,:Siddiq Barmak
rendezõasszisztens: Kaveh Moeinfar,Homayon Paeiz,Mirvais Rekav,Razi Mohabi
Gyártás:Ebrahim Ghafuri
Filmgyártó asszisztens:Reza Sheakhi,Mehdi Amiri
Operatõr: Vahid Ramagh
Hangmérnök: Behrouz Shahamat, Farokh Fadai
Hanghatás és keverés: Mastaneh Mohajer, Hussein Mahdavi
Kellék- és jelmeztervezõ: Akbar Meshkini
Szerkesztõasszisztens: Mastaneh Mohajer
Gyártásvezetõ: Siamak Alagheh Band és Abubakr Atef
Forgatókönyv felügyelõ : Agheleh Rezaei
Zene: Mohammad Reza Darwishi
Filmlabor: Filmsaz Stúdió
Gyártó: Barmak Film Koprodukció a leBrcoquy Fraser Production, Ltd /Irország/ és az
NHK /Japan/ közremûködésével.
Szereplõk és a Stáb:
Elhatároztuk, hogy amatõr színészeket fogunk válogatni. A szereplõválogatást rengeteg helyen végeztük, pl. iskolában, árvaházban, utcagyerekek között és a menekülttáborokban, de a "színészeket" végül az utcán találtuk meg.
Marina Golbaharban született /Parwan vidéki részén / Észak-Kabulban 1991-ben.
Egy tizenhárom tagú nagyon szegény családban él, az apja sokféle munkát végzett. Marina a kabuli utcagyerekek központjában /Ashiana/ tanul . Most egy másik afgán rövidfilmnek a fõszereplõje, késõbb színésznõként szeretne dolgozni.
Tekintettel a jelen helyzetre, nehéz volt nõi szereplõket találni. A másik probléma a kiszámíthatatlan hideg víz volt, különösen az elsõ jelenetben. Az Osama egyébként nem nézett szembe más különleges problémával a forgatás alatt, mivel a filmgyártók jól elõkészítették a filmet.
A filmkészítõ Ebrahim Ghafuri, Kandahar filmjének az operatõre volt, amit Mohsen Makhmalbaf rendezett valamint a Délután 5-kor címû filmnek, amit Samira Makhmalbah jegyzett. Ezeken kívül sok más híres iráni filmben dolgozott.
1960-ban született Teheránban. 1978-ban kezdett filmezni és a filmkészítõ asszisztensig jutott el. A többi filmjei: "A nap amikor nõ lettem" és a " Madár kirepült a kalitkából".
SIDDIQ BARMAK életrajza:
1962- szept.7.-én született Afganisztánban. 1987-ben a moszkvai egyetemen tanult rendezést. A diploma után mélyen belevetette magát az Afgán filmezésbe, a tálib rendszer elõtti és utáni idõszak alatt is.
Siddiq forgatókönyveket írt és számos rövidfilmet rendezett Afganisztánban ,valamint kormányzati szervezeteket igazgatott 1992-1996-ig.
A tálib rendszer hatalomra jutása után, számûzetésbe vonult Pakisztánba és amikor az új kormány megalakult újra az afgán filmesek szervezetétnek vezetõje lett. Az afgán filmesek irányításának kiegészítéseként, megalapította a mai napig is létezõ Buddha filmszervezetet. A tálib rendszer alatt Barmak összes munkáját lefoglalták.
Barmak volt az egyik támogatója Ahmed Shah Massoud-nak, aki Afganisztán nemzeti hõse volt a szovjet megszállás alatt és a tálibok elleni küzdelemben.
Korábban számos rövidfilmet rendezett és forgatókönyvet írt a Urooj /Felemelkedés/ címû dari nyelvû filmhez, amiben bemutatta az afgán emberek ellenállását a szovjet megszállókkal szemben./1979-1989/
Április elsõ hetében Barmak szintén felelõsséget vállalt az afgán gyerekek nevelési mozgalmában /ACEM/
Mohsen Makhmalbaf elmagyarázta az ACEM változásait. Az adminisztrációs feljegyzésekben az állt, hogy a mozgalom 18 hónapos fennállása óta 63 beruházás készült el Iránban és Afganisztánban ez idõ alatt.
Az ACEM máig folytatja a tevékenységét az írás, olvasás és mûvészet terén úgy, ahogy ezelõtt.
Rövidfilmek:
Billiard, Super 8.20 min 1980
Wall /Fal/ 35mm 10 min. 1983
Circle / Kör/ 35mm 20min. 1984
Stranger / Idegen / 35mm, 38min,1986
Dokumentumfilmek:
The Disasreing of Withering /Lesújtó katasztrófa/ 22min. 1988
The Hadith of Conquer /A hóditás/ videó 115 min. 1991