információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
INTERJÚ-RÉSZLETEK:
MICHAEL HANEKE
Amikor a Cannes-ban tartott sajtótájékoztatón alkotói szándékai felõl kérdezték, a rendezõ a következõket jegyezte meg:
"Ez egy személyes film a bûntudatról, arról, hogy az ember hogyan kezeli saját bûntudatának problémáját... A nézõkön múlik, hogy hogyan látják a filmet. Én nem vagyok tanító, és nem akarok leckét adni senkinek. Talán képes vagyok arra, hogy többé-kevésbé érdekes módon tegyek fel kérdéseket... Szinte minden filmem az igazság természetével foglalkozik a moziban. Kétlem, hogy képet lehetne alkotnunk az igazságról, amikor egy filmet nézünk. Mindig azt szoktam mondani, hogy egy játékfilm másodpercenként 24-szer a hazugság, ami talán az igazságot szolgálja, de nem mindig."
Cannes-ban az újságírókkal találkozva a rendezõ a következõt kérte:
"Ha írnak a filmrõl, legyen az pozitív, vagy negatív kritika, kérem, ne beszéljenek a történetrõl. Csakúgy, mint a FUNNY GAMES, ez a film is a feszültségbõl nyeri az erejét. Ha túl sokat tudunk róla, veszít az érdekességébõl."
BINOCHE-HANEKE, BÚJÓCSKA
Juliette Binoche Cannes-ban így emlékezett második közös munkájukra Michael Haneke rendezõvel:
"Amikor az ISMERETLEN KÓD-ot forgattuk, az volt az érzésem, hogy Michael olvas bennem, hogy a játékom legmélyebb rétegeibe hatol. Minden kérdésre válaszolt, amit csak egy színész feltehet magának. A REJTÉLY esetében ez egészen máshogy volt. Kicsit paranoiás voltam, mivel szó szerint semmit sem mondott nekem. Azt mondtam magamnak, hogy talán nem érdekli különösebben a figura, akit alakítok. Kételyeim voltak. Aztán egy idõ után megkérdeztem tõle, mire véljem a hallgatását. Nagyon meglepõdött. Ezután, a hátralévõ két hétben egy percre sem hagyott magamra. Jobban tettem volna, ha hallgatok! Haneke nagyon precíz ember, de mindig megadja a színészeinek a szükséges szabadságot. Precizitása közel áll a zenéhez, szereti a lélegzetvételeket, a szüneteket."
A MÚLT, AMI NEM MÚLIK EL
A REJTÉLY-ben a film alkotója közvetett módon utal Franciaország történelmének egyik sötét fejezetére, az algériai háborúra. Azzal kapcsolatban, ahogyan egy ország szembenéz, vagy nem néz szembe a múltjával, a sajtótájékoztatón a következõket emelte ki:
"A felejtés mindenütt létezik. Ennek a társadalomra gyakorolt hatását tekintve azonban az országok különböznek egymástól. Franciaországot nem lehet összehasonlítani Ausztriával, mint ahogy Ausztriát sem Németországgal. Én személy szerint nem értek egyet azzal, ahogy az osztrák nép a múltjához viszonyul. De minden országban vannak eltitkolt helyzetek, mert az emberek bizonyos dolgokról nem akarnak beszélni. Én ezt nagyon veszélyesnek tartom, ezért ez a téma mindig reagálásra késztet."
IRODALOM, HAZUGSÁG, VIDEÓ
A REJTÉLY-ben Daniel Auteuil egy televíziós mûsorvezetõt alakít. Többek között tanúi lehetünk egyik irodalmi mûsora felvételének, ahol, egy Arthur Rimbaud-ról szóló vita alkalmával, a meghívottak között találjuk Mazarine Pingeot-t, aki oly sokáig volt... "rejtegetett" lánya François Mitterrand-nak.
MICHAEL, ANNE ÉS GEORGES
Michael Haneke két fõszereplõjének (akiket Juliette Binoche és Daniel Auteuil alakítanak) az Anne és Georges Laurent nevet adta. Már a Binoche és Neuvic által az ISMERETLEN KÓD-ban játszott figurákat is így hívták, és ez volt Isabelle Huppert és Daniel Duval filmbéli neve is A FARKASOK IDEJÉ-ben.