microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
300 (2006)
300

. . . . . . . . . . 8.15
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 5.4
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 117 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  történelmi, háborús, képregény-adaptáció, dráma
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 16+
c tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
A 300 a véres thermopülai csata megfilmesítése: Leonidász király (Gerard Butler) és háromszáz spártai harcosa küzdött az utolsó csepp véréig Xerxész és hatalmas perzsa hadserege ellen. Bátorságuk és önfeláldozásuk a görögöket arra indította, hogy fogjanak össze a perzsák ellen, és védjék meg demokráciájukat.
A Frank Miller képregényíró munkáján alapuló izgalmas film szenvedélyrõl, bátorságról, szabadságról és áldozatokról szól. Mindezt a spártai harcosok testesítik meg, a történelem egyik leghíresebb csatája során.

ITT HARCOLUNK: A KÉPREGÉNY MEGFILMESÍTÉSE

Titokzatos. Vad. Ijesztõ. A spártai a legrejtélyesebb kultúrák egyike: a tökéletes harcosoké, akiket arra neveltek, hogy sose vonuljanak vissza, sose adják fel a küzdelmet. "A spártaiak örök rejtélyt jelentenek mindenkinek - véli Frank Miller, akinek a képregénye a film alapja. - Nagyon különlegesek a tekintetben, hogy kultúrájuk kizárólag a harcra, a küzdelemre épül. Becsületkódexük pontosan meghatározza, hogy mit is jelent spártainak lenni. Gyakorlatilag a hõsiességet."
"A spártaiak a harcnak élnek. Imádják a küzdelmet - mesél a rendezõ és író, Zack Snyder. - Egyként harcolnak, falanxban, ahol az egyik férfi páncélja megvédi a mellette állót. Fantasztikus, lenyûgözõ és ijesztõ látvány, még a perzsák óriási tömegei számára is. Annak ellenére, hogy a spártaiak hihetetlen kisebbségben vannak, az igazi spártai harcos szívesen hal meg a szabadságért, õk ezt ’szép halálnak’ érzik. Az áldozat és a szabadság a két fõ érték számukra."
Frank Miller elõször a "The 300 Spartans" címû filmben találkozott a spártaiakkal, még gyerekként. "Nagyon megrázott, mert akkor tanultam meg, hogy az igazi hõsök nem azok az emberek, akik a medált kapják a történet végén, hanem azok az emberek, akik azt teszik, ami helyes, még akkor is, ha ez óriási áldozatot követel. Egész életemben hajtott, hogy elmondhassam ezt a történetet. Idõvel megtanultam képregényeket rajzolni, és végre nekiláttam a nagy feladatnak.
A képregény megrajzolását nagyon komoly kutatómunka elõzte meg, ami még Thermopüla szikláira is elvitte. A spártaiak egyenruháját (ami a fegyverekkel kb. annyit nyomott, mint a harcos testsúlyának fele) leegyszerûsítette a legjellegzetesebb vonásokra, majd izgalmasan bemutatta az idõszámításunk elõtt 480-ban játszódó ütközetet Xerxész és a görögök között.
"Frank egy valóságos eseménybõl csinált mítoszt, nem pedig egy mítoszból valóságot - folytatja Snyder. - Ez az, amitõl annyira izgalmas a történet. A lényegre akart koncentrálni, hogy mit is jelentett spártainak lenni, nem pedig arra, hogy minél valósághûbb legyen az ábrázolás. Ha elmegy az ember Thermopülába, Leonidász szobra meztelen, csak egy páncél, sisak és lándzsa van nála. Biztos vagyok benne, hogy Franket ez is befolyásolta a rajzaiban."
A thermopülai kirándulás óriási hatással volt Millerre. "Fantasztikus hely, ahol nagyszerû dolgok történtek - véli. - Olyan hadjáratról beszélünk, ahol a küzdelem tulajdonképpen a nyugati civilizációért folyt. Nagyon is megvan az oka annak, hogy ma miért vagyunk szabadok, és ezt nagyban köszönhetjük a háromszáz fiatal férfinak, aki elég sokáig védte a szûk hágót ahhoz, hogy a görögök, ellenállásukon felbuzdulva, végre összefoghassanak a perzsák ellen."
A "300" címû képregény nagyon népszerû lett, és Miller több díjat is nyert vele. "A történet gyakorlatilag adta magát. Én csak próbáltam a szereplõk megjelenését erõteljesebbé, dinamikusabbá tenni, hogy az olvasó ne egy régi sztorinak, hanem egy örök történetnek lássa."
Öt évvel ezelõtt Gianni Nunnari producer és Snyder épp azt tárgyalták, hogy milyen projekteket kellene közösen megvalósítani, amikor Snyder észrevette Nunnari asztalán a képregényt. Rögtön nagyon lelkes lett.
Snyder hasonlóképpen képzelte el a történet megelevenítését, mint Miller. "Nem olyan filmet akartam készíteni, mint egy fotó, hanem olyat, ami jobban illeszkedik a Frank által megalkotott világhoz. Ez nem történelmi dráma, és nem is az a cél, hogy teljesen pontosan adja vissza az eseményeket; mi egy hihetetlen élményt szeretnénk nyújtani a nézõknek."
Snyder nagymértékben akart építeni a képregény képi világára. "A film megálmodása óriási feladat volt. Azért megy az ember moziba, mert valami újat akar látni. És ezt mi biztosítani is akartuk, függetlenül attól, hogy éppen tájakról, csatákról vagy építészetrõl van szó, a film egésze egy vizuális effektus" - magyaráz.
Frank Miller, aki executive producerként is tevékenykedett a filmen, "mindig nagyon segítõkész volt, és mindenben támogatott minket" - folytatja a rendezõ.
Hogy jellegzetes legyen a látvány, Snyder és csapata sokat kísérletezett a fényekkel, megvilágításokkal, majd a forgatás végén a stúdióban a színbeállításokkal. "Zack kitalálta, hogy a kép fekete állományát manipulálva és a színek dominánsabbá tételével a kontrasztot komolyan tudja befolyásolni, ami különlegessé teszi a képeket - magyaráz Jeffrey Silver producer. - Minden egyes kockán el kellett végezni ezt a változtatást, de megérte, mert tényleg nagyon érdekes lett az összhatás!"
A Leonidász királyt alakító Gerard Butler szerint "a film olyan, mintha valaki a csatában elaludt volna, és újraálmodna mindent. Képileg sok minden szokatlan. Ez egy fantasztikus történet, ami a történelem során annyi embernek adott erõt és ihletet. Végül is a szenvedélyrõl, politikáról, brutalitásról, és még annyi másról szól ez a hipervalóságban játszódó film."

...A SPÁRTAI TÖRVÉNYEK SZERINT ITT FEKSZÜNK: A 300 TÖRTÉNETE

Jeffrey Silver szerint Gerard Butlernek olyan tulajdonságai vannak, amitõl tökéletesen hiteles a spártai király szerepében. "A karizmája, vezetõi képessége segítségével a színészek között hamar bajtársi kapcsolatot alakított ki. Összehozta az õ spártai csapatát."
Butlert lenyûgözte a spártai kultúra. "A spártaiak egész életükben együtt élnek a fájdalommal, hogy kitartást és bátorságot tanuljanak, ezenkívül arra nevelik õket, hogy sose kegyelmezzenek meg ellenségüknek - magyaráz a színész. - Mindenben vasakaratúnak, következetesnek kell lenniük a férfiaknak, de a nõknek is, akiknek szótlanul kell tûrniük, hogy gyermekeik csatatéren veszítsék életüket."
"Nagyon kemény az életük. A becsületkódexet, a kötelességtudatot és lojalitást beléjük verik már kiskorukban, míg az nem válik a mindennapjuk részévé" - fûzi hozzá Kurt Johnstad forgatókönyvíró.
A félt és csodált király, Leonidász felesége, Gorgo segítségével vezeti Spártát. "Gorgo briliáns elme - véli Miller. - Õ és Leonidász védik egymást, és Gorgo nagyban hozzájárul a stratégiák kidolgozásához. Komoly érzelmi és szellemi kapcsolat van közöttük. A spártai nõk ugyanolyan harcosok, mint a férfiak. Elõször a férfiak vonulnak csatába, de ahogy a filmbõl is kiderül, a nõk is keményen tudnak küzdeni."
A királynét alakító Lena Headey szerint a "film a becsületrõl, a bátorságról, szenvedélyrõl, kötelékekrõl és hitrõl szól." Gorgo nem központi szereplõ Miller történetében, így Headeynek nagy szabadsága volt a szerepének kialakításában. "Nagyon erõs nõ, és képes komoly áldozatokra. Férje elvesztése után átveszi annak szerepét a politikában. Gorgo a szíve és ösztöne Spártának, és az ösztön általában a jó irányba vezet" - véli a színésznõ.
Leonidász élete legnagyobb kihívásával találja szemben magát, amikor egy hírvivõ azzal állít be hozzá, hogy az ezer legyõzött nép hadserege tart Spárta felé. Xerxész, akit a brazil származású Rodrigo Santoro alakít, az antik világot térdre kényszerítette vakmerõségének köszönhetõen. "Gazdag, arrogáns, és teljesen labilis megalomán - mesél szerepérõl Santoro. - Le akarja igázni az egész világot. Ambíciója határtalan. Glóriát, gyõzelmet és örök hírnevet akar. Ennek ellenére alapvetõen gyenge és bizonytalan."
Santoro elõször egy spártai szerepére pályázott, de amikor Snyder meglátta õt, rögtön Xerxészt látta benne. A magas izomkolosszus Xerxész testét egzotikus ékszerek borítják, arany trónját guggoló szolgák hordják. "Hangja kellemes és csábító, olyan, amilyennek a Napkirály hangjának lennie kell - így Bernie Goldmann. - Az emberek követik. Nemcsak legyõz, hanem hódít is."
Leonidász úgy jelzi a perzsáknak, hogy mit gondol üzenetükrõl, hogy kivégzi a hírvivõket. De a spártai politikusok nem akarnak harcolni. A Dominic West által alakított Theron újfajta spártai, akit a hatalom és a tárgyalás jobban érdekel, mint a szabadságért folytatott harc. "Theron nem õszinte politikus, és kétszínûsége gyorsan kiderül, amikor dicséri a perzsákat - mondja West. - Õ politikus, nem harcos. Mindig hálás feladat gonoszt játszani, mert neki vannak a legjobb szövegrészei!"
A Spártai Tanács elküldi Leonidászt, hogy konzultáljon a jósnõvel, akinek látomásait idõs férfiak értelmezik. "Leonidász pontosan átlátja, hogy a perzsák mit akarnak, és azt is tudja, hogyan kellene megállítani õket - magyaráz Miller. - De sajnos minden ellene van. A tanács a saját érdekei miatt nem akar háborút, ezért a Hold ünnepét használja fel indokként, hogy elkerüljék az összeütközést."
Leonidász inkább harcban esne el, mint hogy le kelljen térdelnie egy hódító elõtt. De ha meg akarja állítani Xerxészt, azt a spártai hadsereg nélkül kell megtennie. "Leonidász talán a leghatározottabb szereplõ, akit valaha alakítottam. Amikor pedig elbizonytalanodik, és kell egy kis megerõsítés, mindig a feleségéhez fordul - mondja Butler. - És Gorgo tökéletesen elmagyarázza neki, hogy miért is kell harcolnia: ’Menj és halj meg. Sosem látlak többé, de legalább szabad ember maradsz. Ne királyként vagy spártaiként válaszolj erre a kérdésre, hanem szabad emberként.’ Ilyen az igazi spártai asszony."
Bár nincs Leonidász mellett a Forró kapunál, Gorgo királynénak megvan a saját küzdelme, otthon. Gorgo saját áldozata Spártáért, és annak leendõ királyáért (fiáért) ugyanakkora, mint Leonidász áldozata. "Gorgo ugyanolyan kemény harcos, mint Leonidász. Meg kell gyõznie városát és népét, hogy támogassák a királyt, miközben próbálja kivédeni Theron ügyködését" - véli Johnstad.
"Leonidász népét arra az egyetlen dologra kérik, amit soha nem tennének meg, vagyis, hogy behódoljanak egy másik uralkodónak - magyaráz Butler. - Megvan az ideje a kivárásnak és gondolkodásnak, de a cselekvésnek is. Leonidász bárkinél jobban érti ennek a küldetésnek a lényegét. Most nemcsak Spárta megmentése a feladata, hanem az is, hogy megmutassa Xerxésznek és az egész világnak, hogy mirõl is olyan híresek a spártaiak."
A háromszáz legügyesebb és legbátrabb önkéntes harcosból álló spártai vállalja Leonidász kíséretét. Nem hirdethet háborút, de Xerxészt meglepheti. Amikor Spárta harcra adja a fejét, akkor nincs kegyelem. "Vállalkozása teljesen esélytelen a túlerõvel szemben, de épp ezért kihívás egy spártai királynak. Így elitcsapatával elindul a thermopülai szoroshoz, hogy megvédje hazáját" - folytatja.
Dilioszt, a spártai harcost, aki a képregényben a mesemondó is, David Wenham ausztrál színész alakítja. "A filmben is szerettük volna használni a képregény mesemondási technikáját" - magyaráz Snyder.
"Imádok történeteket mesélni, így nagyon örültem a feladatnak - veszi át a szót Wenham. - Diliosz rengeteg idõt tölt a csapat szórakoztatásával; például az elsõ olimpiáról is mesél. Leonidász legjobb barátainak egyike, és elismert harcos, akire felnéznek a többiek."
Diliosz saját szemszögébõl meséli el az egész történetet, és így ez a verzió lesz az igazság a további generációk számára. "Diliosz olyan ember, aki pontosan tudja, hogy nem szabad elrontani egy sztorit az igazsággal - nevet Snyder. - Ahol kell, ott kicsit kiszínezi az eseményeket, hogy motiválja és lelkesítse népét."
A háromszáz spártai harcost három ember vezeti: Leonidász, Diliosz és a Kapitány nevû katona, akit Vincent Regan alakít. "A Kapitány talán a legkeményebb figura a filmben, persze Leonidász mellett - véli Regan. - Normális körülmények között a király testõreinek a kapitánya."
A Kapitány magával viszi a csatába legidõsebb fiát, Asztinoszt, akit Tom Wisdom játszik. "A legnagyobb áldozatot hozza a Kapitány azáltal, hogy fiát is magával viszi az öngyilkos misszióra - vélekedik Regan. - Mert bár legyenek is a legjobb katonák a spártaiak, mégiscsak háromszázan vannak a perzsák egymilliós seregével szemben! De mivel végtelenül hûséges királyához és városához, kész minden áldozatra; készen adja saját, és fia életét is a szabadságért és királyáért."
Wisdom elõnyként értékeli, hogy a 300 az elsõ filmje: "Részben talán azért választottak engem, mert akárcsak Asztinosz, én is újonc vagyok."
Asztinosz és egy másik fiatal katona, Szteliosz (Michael Fassbender) jelképezi a fiatal spártai harcosok lelkesedését. Xerxész csapatában végre méltó ellenfélre találtak a spártaiak. Xerxész büszke óriási hadseregére, ami igen változatos képességû egységekbõl áll: afrikai vadállatoktól kezdve varázslókon át egészen az elit gárdájáig, a Halhatatlanokig. "A Halhatatlanok Xerxész büszkesége - magyaráz Santoro. - Nagyon jól képzettek, ijesztõek és vad maszk mögé bújnak. Õk Xerxész legjobbjai."
Xerxész Leonidász ellentéte. Magas toronyból szemléli az eseményeket, bárkit megzsarol, megveszteget, elcsábít, és képes saját embereit is megölni, csak hogy nyerjen. Butler szerint Xerxész egyik legjobb mondata a filmben az, amikor Leonidásztól megkérdezi. "Hogy van bátorságod kiállni velem szemben, amikor tudod, hogy boldogan ölném meg mindegyik emberemet a gyõzelem érdekében?" Erre Leonidász válasza csupán annyi: "Én pedig boldogan halnék meg bármelyik emberemért."
Leonidász terve az, hogy a görög terület földrajzi adottságait is kihasználja Xerxésszel szemben. Háromszáz fõs csapatát Thermopüla Forró Kapuihoz vezeti. A perzsák nem tudják megkerülni az óriási sziklák közötti keskeny utat. Ez a természet által nyújtott stratégiai elõny ad némi esélyt a spártaiaknak. De ahogy Leonidász a nagyon furcsa külsejû Ephialtestõl megtudja, a hágó nem teljesen bevehetetlen, mert a sziklák között van egy keskeny ösvény is. Ephialtes Deborah Snyder szerint "nagyon szomorú szereplõ. Születése után külseje miatt kidobták a spártaiak, és õ egész életében csupán egy dolgot szeretett volna: igazi spártai lenni."
Ahogy a horizont elsötétedik a perzsa csapatoktól, a csata elkezdõdik. Miller szerint "sokkal többrõl van szó, mint a háromszáz spártai küzdelmérõl. Leonidász pontosan tudja, hogy háromszáz emberrel képtelenség legyõzni a perzsákat. A 300 a küzdelemrõl szól, annak ellenére, hogy tudod, nem nyerhetsz. Maga a szembeszállás ténye sokkal lényegesebb, mint a háromszáz férfi harci teljesítménye. Ezek az emberek készek meghalni. Ezt Leonidász is tudja, ahogy azt is, hogy nincs esélyük. De nem érdekli, mert tudja, hogy miért harcolnak. Az én szememben a spártaiak a nyertesei a küzdelemnek a Forró Kapunál. Néha akkor nyersz, ha vesztesz."

...AKKOR AZ ÁRNYÉKBAN HARCOLUNK: A SPÁRTAIVÁ VÁLÁS FOLYAMATA

Az egész csapat lelkesen fogott hozzá a spártai történelem és kultúra megismeréséhez, hogy megfelelõen fel tudjanak készülni a szerepükre. Snyder mindenképpen garantálni akarata, hogy a színészgárda hiteles legyen a spártai harci gépezet alakításában. Ahhoz, hogy a szereplõk fizikailag is felkészüljenek a komoly testi igénybevételt jelentõ jelenetekre, Snyder két tréner segítségét vette igénybe. Az egyik Mark Twight világcsúcstartó profi hegymászó, akinek feladata a színészek fizikai kondíciójának javítása volt, a másik Damon Caro, profi kaszkadõr-koordinátor, aki a harci jelenetekre készítette fel a csapatot.
A tréningcsapat a hadsereg különleges egységeinek tagjaiból, tûzoltókból, hegymászókból, rohammentõsökbõl és ketrecben küzdõ férfiakból állt. Twight különleges étrendet állított össze, hihetetlen fizikai aktivitással párosítva. "A rövid távú futás elvét követi a programom: rövid, de szuper-intenzitású program, megfelelõ étrenddel" - foglalja össze Twight.
A forgatás elõtti nyolc hétben Twight arra kérte a férfiakat, hogy az edzésben menjenek el a tûréshatárig. Az atlétika kiemelt szerepet kapott, sokat kellett emelniük és dobniuk a színészeknek. A korszerû gépek helyett olyan egyszerû eszközökkel gyakoroltak, mint például a medicin-labda. Minden edzés kompetitív volt, büntetéssel és jutalmazással, és a nap végén az eredményeket kiakasztották, hogy mindenki lássa. "Mivel a színészek hosszabb idõn keresztül együtt csinálják végig a nagyon kemény edzést, és csapatokban küzdenek egymás ellen, a tréning végére annyira összerázódnak, hogy hitelesek lesznek a képernyõn is. A néhány hét közös szenvedés megváltoztatja azt, ahogy egy egységként mozognak és viselkednek" - folytatja Twight.
A színészek közül néhánynak le kellett fogynia, néhánynak híznia, úgyhogy mindenki személyre szabott étrendet kapott. Fassbender a szerencsésebbek közé sorolja magát: "Hála istennek nem kellett túrón és szõlõn élnem, mivel a feladat az volt, hogy néhány kilót felszedjek."
Talán Vincent Regan ment keresztül a legnagyobb változáson. "Mark elküldött nekem egy tréning DVD-t, és rögtön lepadlóztam, hogy én ezt egyszerûen nem vagyok képes megcsinálni." Egy személyi edzõ segítségével elég hamar hegyekre futott fel és boxolt. Regan szerint sokat segített, hogy mindenki együtt edzett. "Mivel mindenki együtt szenvedett, éreztük, hogy közös célért küzdünk" - emlékszik vissza.
Tíz színésszel és számos kaszkadõrrel kezdte el Damon Caro a harci kiképzést. "Óriási segítség volt, hogy Mark programja nemcsak ránézésre szépen kigyúrt izmokat, hanem a harci kiképzéshez szükséges erõt és kitartást is biztosított" - véli Caro.
Caro és segítõje, Chad Stahelski volt a koreográfusa a harci jeleneteknek. "Zack határozott volt a tekintetben, hogy a csatajelenetek szépek, látványosak legyenek, mint egy balett, ahol a küzdelem szépsége is látszik."
A rendezõi vízióval összhangban Caro, aki egyébként a keleti harcmûvészetek szakértõje, sok mozdulatot kölcsönzött a keleti harcmûvészetekbõl, hogy látványosabbá tegye a küzdelmet.
Caro és Stahelski nagyon odafigyeltek a részletekre. "Mindenkivel addig foglalkoztak, amíg összeszokott egységgé nem váltunk. A filmben az akció fantasztikus, és ez kettejüknek köszönhetõ" - lelkesedik Regan.
"A nulláról tanítottak be minket - magyaráz David Wenham. - Megtanítottak harcolni, és minden nap keményen számon kérték a leckét, míg végül a mozdulatok ösztönössé nem váltak."
A nyolc hét harci tréning után elkezdõdhetett a forgatás. Az edzések viszont nem maradtak abba, mert minden egyes jelenetre folyamatosan készültek a színészek és a kaszkadõrök. A folyamatos terhelésnek meg is lett az eredménye, a harci jelenetek voltak a leghatékonyabb munkanapok. "Az ember joggal gondolná, hogy a harci jelenetek felvétele hosszabb ideig tart, de minden mozdulat annyira át volt gondolva és ki volt dolgozva, hogy pont azokon a napokon végeztünk korán a forgatással!" - lelkendezik Silver.

EZ SPÁRTA: KAMERA INDUL

Zack Snyder saját maga készítette el a film storyboardját, ami a többi alkotónak kiindulópont volt. James Bissell látványtervezõ és csapata 3D-ben megtervezte Spártát, a görög területeket és Thermopülát.
A terepet úgy tervezték, hogy a kamera szögének megváltoztatásával illetve új elemek segítségével más jelenetekre is lehessen használni õket. Így Leonidász csapata csupán három épített szett segítségével vonul át a görög területeken. Spártát, a Forró Kapukat és Xerxész sátrát is mind megépítették "A perzsa hírvivõ kamera felé történõ vágtatása az egyetlen jelenet, amit szabadban vettünk fel" - így Bissell.
Minden jelenetet elõször 3D-ben terveztek meg, Bissell ezek alapján döntötte el, hogy mi az, amit meg kell építeni, és mi az, ami maradhat animáció.
Chris Watts szorosan együttmûködött Bissellel és Snyderrel, hogy minden részlet tükrözze a rendezõ vízióját. "Az ezerháromszáz vizuális effekt mellett elég sok technikai feladat adódott, ráadásul össze kellett mindennek vágnia az eredeti képregénnyel is, még azoknak a jeleneteknek is, amik nem szerepeltek az eredeti történetben" - sorolja a nehézségeket Watts.
Mivel majdnem minden jelenetnél igénybe vettek vizuális effekteket, nagyon komoly hangsúlyt kellett arra fektetni, hogy a látványelemek és a technikai elemek kiegészítsék egymást. "Jim megtervezte a szetteket, majd a technikai csapat kiegészítette digitális eszközökkel a látványt, és megmutatták Zacknek, hogy mit várhat végeredményként. Ha valami probléma adódott, akkor még idejében ki lehetett javítani" - foglalja össze a folyamatot Watts.
Watts és csapata gyakorlatilag mindent, ami a filmben látható, tesztelt: a spártaiak köpenyét, a sebeket, a fegyvereket, a mûvért, mindent. "Még a legegyszerûbbnek tûnõ dolgokkal is több hónapot pepecseltünk - folytatja. - Amikor végre mindenki egyetértett, hogyan mûködjék az adott dolog, akkor a ’stílus-jegyzékbe’ belevettük, és ezeket a jegyzékeket kiosztottuk a beszállítóknak. Négy országból, tíz különbözõ beszállítóval dolgoztunk, így nagyon fontos volt, hogy minden egységes legyen."
Larry Fong operatõr egyik legfontosabb feladata az volt, hogy minél jobban tükrözze a film az eredeti képregényt. "Voltak jelenetek, ahol a képeknek nagyon kellett hasonlítaniuk a képregény kockáihoz, de mivel természetesen minden nem egyezhet, volt lehetõségünk kísérletezni is."
Michael Wilkinson jelmeztervezõ is hû akart maradni Miller rajzaihoz. "Egyszerû vonalak, erõs sziluettek, és látványos anyagok" - foglalja össze Wilkinson. A látványtervezõ és csapata körbejárta a világot, hogy megtalálják azt az anyagot, ami a jelmezeket életre kelti. A spártaiak köpenyének anyagát Oroszországban találták meg. A szépen szálló anyag megfestése is komoly feladat volt, míg végre megtalálták a spártai vöröst. "Frank rajzain is jól látszik, hogy ahogy közeledünk a történet végéhez, egyre kopottabb, szakadtabb a spártaiak ruházata. Így nekünk is használttá kellett varázsolni a jelmezeket - emlékszik vissza Wilkinson. - Az egyre színtelenebb és szétszaggatott ruhák jól illusztrálják a katonák lelki állapotát is. Egyre fáradtabbak és elkeseredettebbek a harcosok."
Hogy könnyebb legyen különbséget tenni a spártai és perzsa hadsereg között, a spártaiakat meleg földszínekbe, a perzsákat színes, egzotikus zöldekbe, kékekbe és lilákba öltöztették. "A görög harcosok ruházata megmutatja gyönyörûen kidolgozott fizikumukat, míg a perzsák testét teljesen eltakarják az egzotikus ruhák, és talán ijesztõbbé, titokzatosabbá teszi õket a görögök szemében."
A perzsa hadsereg ruhatárához rengeteg helyrõl nyertek ihletet. "Abból indultunk ki, hogy mire Xerxész otthonából eljutott a göröghöz, rengeteg néppel került kapcsolatba - folytatja. - Minden perzsa törzs esetében más befolyást feltételeztünk, és afrikai, egyiptomi, orosz, örmény, kínai és japán mintákat is becsempésztünk a jelmezeikbe."
Xerxész látványos jelmeze, amely szinte csak fémbõl áll, Miller rajzán alapul. "Imádom a rajz vadságát, és ebben is látszik, hogy Franknek a vizuális hatás fontosabb volt, mint a történelmi hûség - folytatja a tervezõ. - Tizennyolc különbözõ ékszerbõl áll jelmeze, mindegyik ékszer számos afrikai és közel keleti gyöngyöt és ékszermotívumot tartalmaz. Xerxésznek emellett tizenkét piercingje is van a filmben."
Wilkinson és hatvan fõs csapata bõröket, bronzanyagokat, lószõrt, üveget és mûanyagot is használt a rengeteg jelmez, sisak és páncél elkészítéséhez. A jelmezek nagy részét több példányban kellett elkészíteni. A spártai harcosokat alakítók fejenként öt köpenyt kaptak, Leonidász király sisakja tizenhét példányban készült el.
A sminkesek sem unatkoztak. Nekik kellett elkészíteniük Ephialtes, a Halhatatlanok és a Xerxész sátorában megfordulók sminkjét, maszkját. Nekik kellett megalkotniuk a Halottak Falát is, amit a spártaiak a legyõzött perzsák holtestébõl építettek.

KÉSZÜLJ A DICSÕSÉGRE: A 300 ZENÉJE

Snyder Tyler Batest kérte fel a film zenéjének megírására. A cél az volt, hogy a zene fokozza a nézõk érzelmi reakcióit, és kiemelje a spártaiak hõsiességét és önfeláldozását. Bates ennek érdekében fõleg zenekarra és kórusra írt zenét. Az iráni születésû énekes, Azam Ali különleges hangja adja Spárta hangját, és tükrözi a perzsa fenyegetést.
"Szándékom az volt, hogy hû maradjak a képi világhoz, és a spártaiak szabadság iránti szeretetéhez, ami nem volt könnyû feladat - vallja be Bates - A film képei állandóan változnak, így nekem is nagyon kreatívnak kellett lennem, hogy a zene is változatos legyen."
Snyder nagyon elégedett a zeneszerzõ munkájával: "A film Bates zenéjének segítségével a valóban mitikus régiókba került."


szereplők:
Gerard Butler ... Leonidas király
Lena Headey ... Gorgo királynõ
David Wenham ... Dilios
Dominic West ... Theron
Vincent Regan ... Kapitány
Michael Fassbender ... Stelios
Rodrigo Santoro ... Xerxes
Andrew Tiernan ... Ephialtes
Andrew Pleavin ... Daxos


fényképezte:
Larry Fong

vágó:
William Hoy

látvány:
James D. Bissell

jelmez:
Michael Wilkinson

zene:
Tyler Bates

díszlet:
Paul Hotte

producer:
Mark Canton
Gianni Nunnari
Jeffrey Silver