információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
A SZABÁLYOK MEGALKOTÁSA - GEORGIA MEGSZÜLETIK
"Mindenki megmenthetõ. Ez a szabály." - Georgia
Az elmúlt harminc évben Garry Marshall rendezõ a vígjáték/dráma mûfaj mesterévé vált. Minden alkalommal elvarázsolta közönségét finom humorával és megindító jeleneteivel. Ügynöke szerint forgatás közben Marshall nem is egy filmrendezõként, hanem inkább egy show házigazdájaként viselkedik. Olyan nyolcvanas évekbeli filmjeiben, mint A vasmacska kölykei és a Barátnõk, kilencvenes sikereiben, mint a Micsoda nõ! és az Oltári nõ, valamint századfordulós kasszasikereiben, mint a Neveletlen hercegnõ és a Neveletlen hercegnõ 2. - Eljegyzés a palotában Marshall egy tucatnyi emlékezetes nõi karaktert hívott életre. Olyan neveket hozott be a filmes köztudatba, mint Vivian Ward és Mia Thermopolis, azaz Julia Roberts és Anne Hathaway. Most pedig itt van Rachel Wilcox.
A mai A-kategóriás színésznõk krémjébõl három generáció is egyesült egy filmben, amely a megváltás erejérõl, a megbocsátás szabadságáról és az anyaság elnyûhetetlen kötelékérõl szól. Ez az Anya, lánya, unokája.
Mark Andrus forgatókönyvíró egy olyan történetet szeretett volna írni, amely arról a helyrõl és az azokról az emberekrõl szól, amit és akiket a legjobban ismer: a vidéki Idaho-ról és az ott élõkrõl. A Lesz ez még így se! címû film társforgatókönyvírója egy mormon családban nõtt fel, épp ezért régen szeretett volna elmesélni egy olyan történetet, amiben feltûnik a mélyen vallásos áhítat, a kemény munka, valamint a szoros családi élet...és természetesen az a humor, amely mindebbõl keletkezik. Így született az Anya, lánya, unokája sztori.
James G. Robinson producer egy pillanatig sem hallgatta el, miért állt a produkció mellé teljes vállszélességgel: "Aki már volt házas, és nevelt fel lányokat, az tudja mi zajlik ezek között a nõk között, fõként, ha a lány már tinédzser. Úgy gondoltam, hogy jó móka lesz elkészíteni ezt a filmet, és szerencsére minden a helyére került. Mark nagyszerû forgatókönyvet írt. Jane Fonda, Felicity Huffman és Lindsay Lohan lettek a fõszereplõink, Garry Marshall pedig elvállalta a rendezést. Szóval meglett a három fõ tényezõ: jó történet, jó rendezõ, jó szereplõgárda."
Garry Marshall elmondása szerint azért vállalta fõként a munkát, mivel megfogta õt egy olyan film lehetõsége, amelyben a megbocsátás kerül középpontba, valamint a "higgyünk a gyermekünknek" momentum. "Fõként vígjáték/drámákat csinálok - mondja a rendezõ - Az Anya, lánya, unokája egy dráma/vígjáték, így számomra is új kihívás volt." Marshall érdeklõdése az anyag iránt korántsem volt önzetlen, hiszen elmondása szerint: "Csodálatos együtt dolgozni három gyönyörû hölggyel, akik tudnak játszani, nagyon tehetségesek." Garry Marshall eddig számos olyan filmet készített, melyekben fiatal színésznõket kellett kordában tartania, e tekintetben pedig az Anya, lánya, unokája sem kivétel: "Julia 22 éves volt a Micsoda nõ!-ben, Anne 18 volt a Neveletlen hercegnõben, Lindsay pedig 20 éves, szóval úgy érzem, kezdem érteni ezt a generációt."
HULL BENÉPESÍTÉSE - A SZEREPOSZTÁS
"Nem tûnsz gonosznak." - Georgia
" A smink segít." - Rachel
Az "unoka": Lindsay Lohan
A 20 éves Lindsay Lohan kapta meg a lázadó Rachel szerepét. Az ifjú színésznõ számára nagyon fontos volt, hogy megértse Rachel döntéseit, és hogy mitõl kellett neki Hullban maradnia - az elhagyatottság, a lelki sérülések, vagy a benne munkáló forrongás és düh. "Rachel sok tekintetben nem érti a szerelem és a szex közti különbséget. - mondja Lohan - Fontosnak tartom, hogy egy olyan karaktert játszhatok el, aki átmegy ezen a problémán, mert ebbõl remélhetõleg én is tanulhatok." Lohan kitörõ örömmel fogadta a hírt, hogy Jane Fondával, egy valóságos színészlegendával dolgozhat együtt. "Egyszer Halloweenkor Barbarellának öltöztem - mondja nevetve a fiatal sztár. - Kicsi a világ. Nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy olyanokkal dolgozhatok együtt, akiket mindig is csodáltam."
Az "anya": Jane Fonda
Jane Fonda tizenöt év után 2005-ben tért vissza a filmezéshez az Anyád napja címû sikeres vígjátékban. Két év után ismét anyát, ám ezúttal nagymamát is alakít az Anya, lánya, unokájában. Fondát az fogta meg a szerepben, hogy: "Georgia nem tudta, hogyan lehetne jó anyja Lillynek, most viszont készen áll arra, hogy jó nagymama váljék belõle. Én is nagymama vagyok már, és nagyon jól tudom, hogy sokszor könnyebb belsõséges kapcsolatot kialakítani idegenekkel, mint szülõként a saját gyermekünkkel. Az unokák sokszor egyfajta második esélyt jelentenek számunkra." - mondja Fonda, majd így folytatja: "Georgia igen boldog volt 13 évig. Hiszen ott volt õ egyedül, boldogan a kis szabályaival, és most hirtelen minden szétesik. A nála fiatalabb másik két generáció beleavatkozik az életébe, a múlt kísértetei pedig visszatérnek, hogy a sebek végre begyógyuljanak."
A "lány": Felicity Huffman
Felicity Huffman tökéletes volt az anya szerepre, hiszen már a Született feleségekben is sokszor meggyûlt a baja gyermekeivel. "Úgy gondoltam, hogy a karakterek gazdagok, igaziak, háromdimenziósak, mókásak és szeretnivalók. Miért ne vállaltam volna a szerepet?" - nyilatkozta az Oscar-jelölt színésznõ, Jane Fondával kapcsolatban pedig hozzátette: "Itt ez a nõ, akinek olyan hosszú az önéletrajza, mint az egész testem, van két Oscar-díja, és erre odajön hozzám, és megkérdezi tõlem: ’Mit gondolsz?’"
A férfiak
Simon szerepére az alkotók Dermot Mulroney-t (Álljon meg a nászmenet!) szerzõdtették, aki Garry Marshallhoz hasonlóan szintén a Northwestern Egyetem öregdiákja. A rendezõ megjegyezte: "Egy Sam Shepard-típusú színészt kerestünk, és végül Dermoté lett a szerep.
Arnold életre hívását a veterán Cary Elwes (A herceg menyasszonya) vállalta el. Arnold rettentõ ízléstelen figura, ezért nehéz is volt rá színészt találni. Marshall mesélt errõl: "Ez egy kemény szerep, szóval egy jó néhány színész passzolta a felkérést. Aztán egyszer csak jött Cary Elwes, és meglehetõsen jól hozta a karaktert. Nem félt tõle. Azt mondta: "Hadd próbáljam meg!’, aztán különféle kiegészítésekkel tett a forgatókönyhöz, amikrõl azt gondoltam: nagyszerûek."
Végül itt van az újonc Garrett Hedlund (Trója, Eragon), aki Harlant alakítja, a kissé naiv fiút, aki nem igazán tudja, mihez kezdjen Rachellel és azzal a vonzalommal, amit iránta érez. Hedlund az országnak azon a tájékán nevelkedett, ahol az Anya, lánya, unokája is játszódik, így nem volt nehéz beleélnie magát a farmer srác szerepébe. Rachellel való bimbózó szerelmét így kommentálta: "A lány vörös zóna Harlan számára, tiltott gyümölcs. Van egy barátnõje, akivel épp össze akarnak házasodni. Ez neki amolyan kötelezettségeken kívüli terület."
Jane Fonda volt az, aki képes volt a legjobban összefoglalni azt, hogy miért ragaszkodott annyira a szereplõgárda és a stáb egyaránt ehhez a történethez: "Képzeljék el ezt a csendes, álmos Idaho-i kisvárost, egy helyet, ahol mindenki ismer mindenkit. A fiúk szüzek maradnak, amíg meg nem házasodnak. Azután pedig odébbállnak a misszióval, hogy a Mormon Egyházat szolgálják. Majd hirtelen megjelenik a világûrbõl ez a teremtmény. Senki sem látott még olyan lányt, mint õ, és nehezen tudnak vele mit kezdeni, mivel az ifjú hölgy egyszerre okos, vicces, provokatív és felháborító."
48 FOK ÁRNYÉKBAN:
AZ ANYA, LÁNYA, UNOKÁJA FORGATÁSA
Rachel a filmben az egész nyarat édesanyja egykori szobájában tölti. Georgia a sok év alatt sem változtatott lánya szobáján, mely most a falakon lévõ Janis Joplin és The Doors poszterekkel, valamint a Lilly által gyûjtött temérdek babával már egyfajta emlékhely lett a lányának, aki valaha ott lakott. Fonda megjegyezte: "A film egyik nagy sztárja maga a kisvárosi Amerika. Néhányan klausztrofób hangulatba kerülnek itt, ám én úgy gondolom, hogy valóságos csodát tesz ezzel a lánnyal, aki annyira elveszett."
A film másik, ám kevésbé üdvözölt sztárja a hatalmas hõség volt, amely a forgatás alatt szintén állandó stábtaggá vált. Lindsay Lohan nevetve mesélt a film nyitójelenetérõl: "48 fok volt odakint! Én mezítláb sétálok egy iszonyatosan forró úton a sivatagban, Felicity eközben jelenete szerint ücsörög egy légkondis Mercedesben." Felicity Huffman egyetértett filmbeli lányával a tomboló hõséget illetõen: "48 fok volt árnyékban! Fel kellett küzdeni magunkat a hegyláncra, nem csoda, ha mindenki haldokolt. Aztán ott volt Garry, kezében a jégkrémjével, fel-alá rohangált napi 15 órán keresztül, és közben mellesleg fantasztikusan rendezett."
E filmje iránti bizalmának tükrében Garry Marshall így nyilatkozott: "Évekkel ezelõtt forgattam egy filmet Alma a fájától címmel Jackie Gleasonnal és Tom Hanks-szel, mely egy apa-fia kapcsolatról szólt. Akárhova utaztam, az emberek azt mondták: ’Képzeld, láttam a filmed, és utána felhívtam az apámat. Igaz, nem beszéltem vele már vagy tíz éve, de felhívtam az apámat.’ Remélem, hogy az Anya, lánya, unokája egy kicsit közelebb hozza majd egymáshoz a családokat. Hívd fel a nagymamád! Hívd fel az anyukád! Hívd fel a lányod!"