microcspv    "time is not money"
logo Marilyn
8:41
Jan 8. szerda


keresés:
search
Red (2010)
Red

. . . . . . . . . . 6.23
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 6
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 111 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  krimi, vígjáték
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 16+
c tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
Frank Moses (Bruce Willis) korábban CIA titkos ügynök volt, jelenleg csendes, magányos életet él. Egy nap azonban egy, a legmodernebb technológiákat használó csapat tűnik fel a színen, és meg akarják ölni őt. Nem csupán a személyazonosságát fedik fel, de a Frank számára oly fontos asszony, Sarah (Mary-Louise Parker) élete is veszélybe kerül. Frank ekkor összeverbuválja régi csapatát, ez az egyetlen, és utolsó lehetősége a túlélésre. A történet alapjául a DC Comics kultikus képregénye szolgál, melyet Warren Ellis és Cully Hamner alkottak meg.

Frank (Willis), Joe (Freeman), Marvin (Malkovich) és Victoria (Mirren) egykoron a CIA legelitebb csapatának tagjai voltak, de a titkok miatt, melyekről csak ők tudnak, az ügynökség legfontosabb célpontjaivá válnak. Most, hogy orgyilkossággal gyanúsítják őket, a jártasságaikat, a tapasztalataikat, és a csapatmunka hatékonyságát is fel kell használják ahhoz, hogy egy lépéssel a halálos veszélyt jelentő üldözők előtt járjanak, és hogy túlélhessék a kalandot. A civilnek számító Sarah, és a csapat lehetetlen, az egész ország területére kiterjedő küldetésbe kezd, hogy még a CIA szupertitkos főhadiszállására is betörjenek, ahol a kormányügynökség történetének legnagyobb összeesküvésére is fény derül.

A film rendezője Robert Schwentke (Az időutazó felesége, Légcsavar), a forgatókönyvet Jon Hoeber és Erich Hoeber (Vakító fehérség, Amerikai bérgyilkosnő) írták. A RED a Summit Entertainment filmje, a producerek Lorenzo di Bonaventura és Mark Vahradian (Salt ügynök, Transformers, Transformers: A bukottak bosszúja), valamint Gregory Noveck (Jonah Hex). A film co-producere David Ready.

A szupersztárokból álló stáb tagjai közt ott van még Karl Urban (Priest, Star Trek, A Gyűrűk Ura - A két torony, A Gyűrűk Ura - A király visszatér), aki William Cooper, a CIA csúcstechnológiákat felhasználó ügynökének bőrébe bújva Frank és a csapat életére tör vagy Brian Cox (X2: X-Men United, A Bourne-rejtély, A Bourne-csapda), aki Ivan, az orosz ügynök, és egykori hidegháborús kém megformálója. Az Oscar-díjas Richard Dreyfuss (Csendszimfónia, Hölgyem, Isten áldja) Alexander Dunning bőrébe bújik, aki a kormányzati megbízásokat teljesítve hatalmas vagyonra tett szert. Rebecca Pidgeon (Az arany markában, Ennyi!) egy Cynthia Wilkes nevű CIA ügynököt alakít, aki William Cooper könyörtelen főnöke. James Remar (Ananász expressz, Dexter, Szex és New York) formálja meg Gabriel Singer karakterét, az egykori hadi pilóta tevékeny részesévé válik a fedőakciónak. Julian McMahon (Fantasztikus négyes, Kés/alatt) Stanton alelnököt alakítja, az ambiciózus politikus a titokzatos, és veszélyes összeesküvés egyik kulcsfigurája. A filmben feltűnik még a legendás, Oscar-díjas Ernest Borgnine (Vad banda, Marty) is, aki egy Henry nevű karakter bőrébe bújik, akinek a feladata a CIA legfontosabb titkainak őrzése.

A kreatív munkákat végző produkciós csapat tagjai többek közt Florian Ballhaus operatőr (Marley meg én, Az ördög Pradát visel), és az Oscar-díjas vágó, Thom Noble (A kis szemtanú, Thelma és Louise), mindketten dolgoztak a rendező Az időutazó felesége című filmjén. A csapat tagja volt még Alec Hammond (Donnie Darko) látványtervező, és Susan Lyall (Rachel esküvője) jelmeztervező, aik Schwentke Légcsavar című filmjének munkálataiban vettek részt.

A FORGATÁSRÓL

A DC Comics által kiadott Red című képregény történetét Warren Ellis írta, az illusztrációt Cully Hamner készítette. Eredetileg egy nagy történetként íródott, de végül három fejezetben adták ki, három egymást követő hónapban. Később egyben, könyv formájában is megjelent. Alapvetően a könyv csak 66 oldalas, de amint Gregory Noveck, a DC Comics kreatív jellegű kapcsolatokért felelős igazgatója elolvasta, máris biztos volt benne, hogy remek filmes adaptáció készülhetne belőle.

" Rögtön beleszerettem a történetbe. Warren és Cully a képregény univerzum legfényesebb csillagai, és együtt egy nagyon laza, nagyon okos akció-thrillert alkottak meg, melynek középpontjába egy elképesztő főhőst, és egy igazán izgalmas témát állítottak. A DC Comics nem csupán a szuperhősökre, de a rendelkezésre álló összes hihetetlen címre előjogot formált.
A Red az egyik olyan cím, amire rögtön szemet vetettem, amint csatlakoztam a céghez." - meséli Noveck.

"Persze Warren történetét ki kellett bővíteni, hogy egy két órás filmet lehessen belőle forgatni. Mindvégig arra törekedtünk, hogy megőrizzük a könyv legfontosabb elemeit, egyrészt a komplex főhőst, illetve a Warren által kitalált központi témát, azt, hogy a társadalmunk mennyire könnyen lemond az emberekről, jelen esetben a CIA ügynökökről, és a hidegháborús kémekről, amint elértek egy bizonyos kort, és gyorsan le is cserélik őket fiatalabb, a technológiákat jobban értő ügynökökre." - mondja Noveck, aki felkérte a Jon és Erick Hoeber párost, hogy kezdjenek el dolgozni a forgatókönyvön, majd az ötletet Mark Vahradian (di Bonaventura Pictures egyik vezetője) elé tárta, aki rögtön továbbította azt Lorenzo di Bonaventura producernek.

"Rögtön lenyűgözött minket a történet minősége, a képregény szemlélete, és stilizált világa. Mindketten beleszerettünk a kémkedésre alapuló történetbe, és elbűvölt minket az alapötlet, azaz, hogy mi történik az öreg kémekkel, amikor új vezetőség veszi át a hatalmat a hivatalnál, és tisztogatásba kezdenek. Olyan projekteket próbálunk felkutatni, ahol nagyszerű, idősebb színészek is lehetőséget kapnak, hogy képregény feldolgozáson dolgozhassanak, így ez a projekt tökéletes választás volt a cég számára." - meséli Vahradian.

"Warren és Cully igazán provokatív anyaggal álltak elő, ami egymagában külön műfajt teremtett a képregények világában. Mi megláttuk a filmes adaptáció készítésének lehetőségét, úgy éreztük, hogy az akció-, a kémek világa-, a romantika-, és a vígjátéki elemek vegyítése, valamint a korosodással kapcsolatos üzenet segítségével minden korosztály tagjait meg tudjuk szólítani. Az volt a legfontosabb szempont, hogy a film hű maradjon az alkotáshoz, amit ők ketten létrehoztak, főleg Frank Moses karakterét illetően, hogy mindketten úgy érezzék, mindez alapvető fontosságú szempont a törekvésünkben. Azt gondolom, ez maximálisan sikerült is." - összegzi di Bonaventura.

"Ez az első alkalom, hogy együtt dolgozhatok a Hoebers testvérekkel. Elképesztő látni, hogyan dolgoznak együtt, mindketten a saját, árnyalatnyit különböző érzékenységükkel közelítik meg a témát. Mindkettejük számára vannak dolgok, amiket jobban előtérbe helyeznek a másikhoz képest, ebben az esetben a testvérek kettőssége nagyon jól működött. A legelejétől a legvégéig csak ők ketten dolgoztak íróként a filmen." - mondja el di Bonaventura.

A projekt zöld utat kapott, miután a producerek egyetlen egyszer találkoztak a Summit Entertainment-et vezető Erik Feig és Geoff Shaevitz párossal, és bemutatták nekik a forgatókönyv első változatát. "A Hoeber fivérek első vázlata figyelemre méltó volt. Elolvastuk, és mindenki reakciója az volt, hogy... na igen, EZ egy film! Megkérdeztük a Summit stúdiót, hogy mit gondolnak róla, ők is egyet értettek velünk, és elkezdtük összerakni a dolgokat. Azt gondolom, mindannyian tudtuk, hogy az előttünk álló út nagy élményt jelent majd." - meséli di Bonaventura.

"Amikor a forgatókönyvek megírására kerül a sor, mindig az a fő szempont, hogy sikerüljön jól feldolgozni a képregény fontos összetevőit. Amikor Jon és Erich elkezdett dolgozni az adaptáción, nagyobb léptékben gondolkoztak, új karaktereket hoztak létre, az országot átszelő kalandot hoztak össze, de hűek maradtak Moses karakterét, és az eredeti történet alapvető témáját illetően. Jon és Erich mindent összehoztak, amit csak kértünk tőlük, és a végeredmény egy olyan műfaji keresztezés, ami a nézők nagy részét meg tudja szólítani." - mondja Vahradian.

"Mivel a képregény kifejezetten rövid, tudtuk, hogy leginkább ugródeszkának tudjuk használni egy hosszabb formátumú sztorihoz. Az ugródeszka végül is Moses karaktere. Ő a világ egyik legveszedelmesebb embere, rengeteg gonosztevőt ölt meg az évek során, de mégis valami hihetetlen tisztaság és ártatlanság jellemzi. Olyan fickó, aki folyton beépült valahova, és az évek során megtanulta, hogyan kerülje el bármilyen komolyabb kapcsolat kiépítését az emberekkel. Amikor először találkozunk vele, éppen visszavonul, és először jut el arra a pontra, hogy akár normális életet is élhetne. Azt látjuk, ahogyan megpróbálja megtalálni az örömöt olyan hétköznapi tevékenységekben, mint például a karácsonyi dekoráció készítése. Amikor felhívja a Sarah nevű karaktert, először nem igazán tudja, mit is kellene mondania... retteg attól, hogy meg kell nyílnia valaki előtt. A képzett orgyilkos hirtelen pattanásos kamaszként viselkedik, amikor megpróbálja összeszedni magát, hogy a szíve választottját elhívja először randizni. Nem tudsz mit tenni, rögtön megszereted őt." - meséli Jon Hoeber.

"Arra gondoltunk, hogy ha Frank Moses egy olyan idősebb ügynök, akit célba vesznek, akkor kívül is kell még legyen néhány hasonló korosabb, visszavonult ügynök. Ez a gondolat vezetett el odáig, hogy további karaktereket hozzunk létre, és hogy szabadjára tudjuk engedni kicsit a képzeletünket, ne csak Frank karakterére koncentráljunk." - teszi hozzá Erich Hoeber.

"Bár nagyon is valós dolgok forognak kockán a filmben, a karakterek ábrázolását szándékosan elnagyzoltuk egy kicsit. Szerettük volna egy kicsit megragadni a ’Butch és Sundance’ életérzést, legyen szó a Frank és Marvin-, Frank és Joe-, Frank és Victoria-, vagy akár a Frank és - a civil társnak számító - Sarah párosa esetében. Minden egyes párosítás esetében rengeteg konfliktus, és vígjátéki helyzet adta magát. Az egész természetes folyamat eredménye, hiszen azzal a szituációval indítunk, amiben Frank ugyan visszavonult, de még mindig halálos potenciál van benne."

"Lorenzo, Mark, Gregody és David (a film co-producere) is komoly szerepet vállaltak a forgatókönyv fejlesztésében. Igazi kreatív partnerek voltak, megértették, hogy az általunk megírt történet sokkal inkább a karakterek közti dinamikáról szól, nem csak egy, a történeten végighúzódó témáról." - mondja Erich.

"Warren és Cully igazán nagylelkűek voltak, és megengedték, hogy kibővítsük az eredeti történetet. Szerencsére nagyon tetszett nekik a forgatókönyv, és a nagyközönség előtt is látványosan támogattak minket, illetve a filmet." - teszi hozzá Jon.

"Úgy gondolom, Jon és Erich, Robert Schwentke, valamint a producerek hihetelen munkát végeztek a Red adaptálása során." - mondja Cully Hamner illusztrátor, aki a film forgatására is ellátogatott, mielőtt 2010 áprilisának közepén befejezték volna a munkálatokat New Orleansban. "A film sokkal viccesebb, és kevésbé véres, de ugyanaz a művészi inspiráció sugárzik a végeredményből, mint ami a Warren és általam létrehozott eredetit jellemezte." - teszi hozzá.

"Amint jelezték, hogy élnek az elővételi jogukkal, tudtam, hogy a történetet komolyan ki kell bővíteni, ha filmet fognak készíteni belőle. Nem volt értelme, hogy a kicsinyemként védelmembe vegyem a művemet. Egy pillanatig sem féltem attól, hogy arctalan Hollywood-i szörnyetegek fogják, és megölik a drágaságomat. Egyedüli meglepetésként inkább az ért, hogy Jon és Erich forgatókönyve teljes mértékben a képregény központi témájára épül fel. Minden, ami a képregényben fontos volt a számomra, ott van a forgatókönyvben, és a vásznon látható végeredményben is. Szóval ez feltétlenül nagy meglepetést okozott a számomra." - meséli Ellis, aki szintén ellátogatott Torontóba, amikor épp ott forgatott a stáb.

Ellis elismeréssel nyilatkozik a producerek döntéséről is, akik Robert Schwentke direktort választották ki a film elkészítéséhez. "Valószínűleg nem sokan tudják, de Robert nagy képregény rajongó. Amikor először találkoztunk, fejből idézett abból a legelső képregényemből. Nagyon elhivatott a formátum, és a történet iránt is." - teszi hozzá Ellis.

"Robert kiváló választás volt. Tudtuk, hogy olyan valakit kell választanunk, aki ráérez a film tónusára, és arra az egyensúlyozó mutatványra, ami a forgatókönyvet jellemzi. Nem könnyű a vígjátéki elemeket, a drámát, az akciót és a romantikát megfelelő mértékben adagolni, és interpretálni. Azonban ismerve Robert korábbi filmjeit, és az elhivatottságát a képregény műfaj iránt, tudtuk, hogy briliáns munkát ad majd ki a kezei közül." - mondja di Bonaventura.

"Robert remek fickó, és nagyon intelligens partner. Hozzánk hasonlóan ő is nagy filmőrült, bármikor a legnehezebben beazonosítható filmes referenciákról beszéltünk a történet, vagy a vizualitás kapcsán, rögtön pontosan tudta, hogy miről beszélünk. Ez a tudás, kombinálva a gyönyörű, ám mégis fegyelmezett vizuális stílusával rögtön lenyűgözött minket." - mondja Erich Hoeber.

"Robert filmjei - egy thriller, egy akció-dráma, és egy időutazós romantikus film - mind azt bizonyították, hogy nagyon érti, hogyan kell keverni a műfajokat. Ugyan vígjátéki elemekkel átszőtt filmet még nem rendezett, de rögtön, teljes mértékben ráérzett arra a száraz humorra, amit ez a film megkívánt. Sőt, gyakorlatilag az ő ötlete volt, hogy a színészek többnyire gyakorlatias, tényszerű formában mondják a szövegeiket." - mondja Vahradian.

"Például, amikor Morgen Freeman bemutatja Helen Mirren karakterét Mary-Louise Parker karakterének, azt mondja: ’Victoria remek munkaerőnek bizonyult ebben az üzletágban, a PSG művészének számított.’ Sarah megkérdi: ’Ez mit is jelent pontosan?’. Helen tényszerű válasza: ’Embereket ölök, drágám’. Számtalan hasonló remek pillanat van a filmben, és Robert remekül tudta ezeket a pillanatok az akcióval és romantikával teli sztoriba csempészni, bizonyítva, hogy ráérzett a forgatókönyv hangnemére, és képes mindezt pontosan kommunikálni a meglehetősen nagy, és extrém tehetséges stáb felé." - teszi hozzá Vahradian.

A sokszínű stáb tagjai közt ott van Bruce Willis, aki a karrierje során játszott már drámákban (Ponyvaregény, Hatodik érzék, és Senki bolondja), romantikus filmekben és vígjátékokban (A simlis és a szende, Jól áll neki a halál), és persze számtalan akciófilmben (Drágán add az életed-sorozat, és Armageddon)

"Amint ránéztem a képregény borítójára, el sem tudtam képzelni, hogy ne Bruce Willis játssza Frank Moses karakterét. Ez nem is volt kérdéses, mindannyian őt szerettük volna megszerezni a szerepre, és tűkön ülve vártuk, és reménykedtünk, hogy aláírjon a filmhez." - mondja di Bonaventura.

Ez meg is történet. "Valami teljesen újszerű, friss ötlet jellemzi a projektet, és ez rögtön kíváncsivá tett. Van benne egy kis csínytevés, egy kis komédia, egy kis románc, és rengeteg nagyszabású akció. Mindezek mellet benne van a magukra hagyott, kiszolgált csapattagok keserűsége, akiket túl öregnek ítéltek a játszmához. Mindezt én egy igazán érdekes mozis receptnek éreztem." - mondja Willis.

"Bruce a színészek ritka kombinációját személyesíti meg, egyszerre képes vicces, és halálos alakítást nyújtani. Már az első naptól kezdve őt akartuk megszerezni a szerepre. Amint elvállata a feladatot, olyan volt, mintha megnyitották volna a gátat, és özönleni kezdtek a briliáns színészek, akik a móka kedvéért szerettek volna részt venni a projektben." - mondja Vahradian.

"A stáb összeválogatása a Warner Bros.-nál eltöltött időmre emlékeztetett, amikor az Ocean's Eleven - Tripla vagy semmi című filmhez kerestünk színészeket. A folyamat lassan indult be, de amint egy valaki aláírt, az egész projekt rögtön magától életre kelt. Pont így történt a Red esetében, és a megdöbbenés faktor exponenciálisan növekedett minden egyes újabb színész szerződtetésével." - mondja di Bonaventura.

A RED stáblistája igazi ki kicsoda színezetet öltött, melyben válogatott színházi, filmes és televíziós színészek szerepelnek. A lista egyik végén ott a filmes legendának számító Ernest Borgnine, a másik végén a feltörekvő sztárnak számító Karl Urban. "Az, hogy ez a film igazi karaktervezérelt történetre épül, nagyon durván leegyszerűsített kijelentés." - teszi hozzá nevetve Vahradian. "Manapság nem mindennapi esemény, amikor tizenkét kiváló színész összeáll egyetlen film kedvéért. Kreatív értelemben olyan csapatot kerestünk, akik képesek megvalósítani az elképzelést, logisztikai értelemben viszont nagy kihívást jelentett, hogy olyan beosztást tudjunk összerakni, ami ennek a hihetetlen mennyiségű sztárnak mind professzionálisan, mind magánéleti szempontból maximálisan megfelel."

Willis után a következő csatlakozó nagyágyú az Oscar-díjas Morgan Freeman volt, aki Joe Matheson, a RED csapat legidősebb tagjának szerepére vállalkozott. Freeman elismeri, ogy sosem tudta volna elképzelni, vagy megjósolni egy ilyen összeállítású stáb létrejöttét. "Bruce partnereként bármikor újra vállalkoztam volna egy szerepre." - meséli Freeman, aki a 2006-os Alvilági játékokban már megismerkedett Bruce Willis munkastílusával. "A forgatási helyszíneken mindig remekül szórakoztunk együtt. Azt viszont nem tudtam, hogy olyan színészekkel dolgozhatom majd egyszer együtt, mint Helen Mirren, John Malkovich, Mary-Louise Parker és Richard Dreyfuss. Szerintem nincs annál jobb dolog a világon, mintha azokkal dolgozhatsz, akikért rajongsz, olyan emberekkel, akikben megvan az isteni szikra, akik minden nap bizonyítani tudják kivételes tehetségüket. Ebben a showban mindenki maximálisan hozta az A-listás sztároktól elvárt minőséget." - teszi hozzá Freeman.

A RED vonatba következőnek az Oscar-díjas Helen Mirren szállt fel. di Bonaventura és Vahradian, Novec, illetve Jon és Erich Hoeber számára Mirren volt az elsőszámú kiszemelt Victoria, a visszavonult brit ügynök szerepére, aki jelenleg egy hotelt üzemeltet, bár "mindenféle gyanús ügyleteket vállal el mindeközben".

"A forgatókönyv fejlesztése közben Lorenzo és jómagam folyamatosan arra gondoltunk, hogy Helen akcióhősként elképesztő alakítást nyújtana. A kezdetektől fogva őt szerettük volna megszerezni a szerepre." - mondja Vahradian.

"Nem szoktunk bizonyos színészekre gondolni, miközben a forgatókönyvet írjuk, többnyire kevés esély van arra, hogy az adott személyt érdekelni is fogja a szerep, vagy rendelkezésre állhat majd a forgatás idején. Ennek ellenére Victoria karakterének megformálásakor Helen szolgált ihletforrásként, hihetetlen volt, amikor megtudtuk, hogy elvállalja a szerepet." - meséli Jon Hoeber.

Noveck érdeme, hogy John Malkovich elvállalta Mervin Boggs, az álcázás mesterének számító CIA ügynök megformálását, aki az elmúlt tizenegy év során adagolt LSD hatására meglehetősen különös személyiséggé vált.

"Amikor megkerestek a szerep kapcsán, épp tárgyalásokat folytattam egy másik stúdióval, ám az a projekt szerencsére kútba esett, így újra fel tudtuk venni a fonalat, ami végül fantasztikus végeredményhez vezetett. Nagyon tetszett a szkritp és a karakter, illetve lenyűgözött, hogy milyen színészek vállalták el a feladatot. Ráadásul a forgatókönyvírók elmondták, hogy ’bármin változtatnak a kedvemért’. Elmondtam nekik, hogy szerintem semmin sem kellene változtatni, nekem úgy tetszett, ahogy volt. Nagyon feszes forgatókönyv, nincsen benne semmilyen felesleges hablaty... jó karakterek, jó móka." - mondja el Malkovich.

Habár Marvin kényelmetlenül érzi magát a nők, és így a Mary-Louise Parker alakította Sarah közelében is, Malkovich elmagyarázza, hogy miért érzett pont ellenkezőleg Parker kapcsán.
"Mary-Louise és én jó pár évvel ezelőtt együtt dolgotunk az Egy hölgy arcképe című filmen, és nagyon megszerettem őt. Elképesztően tehetséges, szokatlan karakter, akit jó nézni munka közben. Nagyon érdekesen válogat a szerepek között, éles szemű és fogékony, jól felméri, hogy mi zajlik körülötte, és nagyon tiszteli a többi színészt." - meséli Malkovich.

Parker szerint Robert Schwentke rendező számlájára írható, hogy a forgatáson ennyire jól tudott mindenki együttműködni.

"Nagyon jó vele együtt dolgozni, intelligens, de egyben nagyon érzékeny, nem beszéli túl a dolgokat, így a tőle kapott útmutatások minden egyes alkalommal nagyon hasznosak voltak a számomra." - mondja el Parker.


szereplők:
Bruce Willis ... Frank Moses
Mary-Louise Parker ... Sarah Ross
Helen Mirren ... Victoria
John Malkovich ... Marvin Boggs
Morgan Freeman ... Joe Matheson
Richard Dreyfuss ... Alexander Dunning
Brian Cox ... Ivan Simanov
Jefferson Brown ... Fred
Karl Urban ... William Cooper
Rebecca Pidgeon ... Cynthia Wilkes
Jaqueline Fleming ... Marna
Jason Giuliano ... Endercott
Emily Kuroda ... Mrs. Chan
James Remar ... Gabriel Singer
Neil Whitely ... FBI parancsnok
Michelle Nolden ... Michelle Cooper


fényképezte:
Florian Ballhaus

vágó:
Thom Noble

látvány:
Alec Hammond

jelmez:
Susan Lyall

zene:
Christophe Beck

művészeti rendező:
Brandt Gordon

szereposztó:
Deborah Aquila
Mary Tricia Wood

díszlet:
Carolyn 'Cal' Loucks

producer:
Lorenzo di Bonaventura
Mark Vahradian
David Ready
Jake Myers
Gregory Noveck