információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
A párhuzamos univerzumokban hasonmásaink élnek. Tudja és elfogadja ezt az intergalaktikus rendõrség minden alkalmazottja, kivéve az egykori ügynököt, Gabriel Yulaw-t. Yulaw 123 univerzumot jár körbe, hogy utolérje és elpusztítsa alteregóit, hogy õ lehessen az Egyetlen. Egy-egy hasonmás likvidálásával, összegyûjtve azok energiáit, megsokszorozza erejét és emberfeletti képességekre tesz szert. Senki sem tudja, mire képes egy ilyen lény. Azt sem látja elõre senki, hogyan borulna fel az alternatív világok kényes egyensúlya, ha Yulaw törekvése sikerrel jár. A másik Gabriel Yulaw, vagyis Gabe lesz az utolsó hasonmás, aki Yulaw-nak és ördögi tervének útjába áll. Gabe csodálatos férj és a Los Angeles-i rendõrség köztiszteletben álló munkatársa. Gabe addigi élete darabokra hullik, amikor Yulaw, nyomában az intergalaktikus rendõrséggel, berobban az õ univerzumába...
Alternatív világok
Tudósok és matematikusok évszázadok óta beszélnek alternatív univerzumokról. Elméletek születnek, könyvek íródnak, sõt fizikusok és asztrológusok állítják, hogy nem csak egy alakban létezünk, és bár ezeket az elképzeléseket inkább a hit, mint a szigorú tények támasztják alá, sok tudós ember is bizonyítottnak látja a hipotézist.
Amikor Glen Morgan és James Wong elõször gondolkoztak a forgatókönyvön, Morgant épp az alternatív világok érdekelték. "Akkoriban olvastam az Elegant Universe-t és más hasonló könyveket, a Scientific American idevágó cikkeit - meséli Morgan. - Az elképzelés, hogy számtalan, egymástól árnyalatnyit különbözõ univerzum létezhet, érdekesnek tûnt számunkra. Az elmélet szerint, amikor egy fekete lyuk keletkezik, ugyanakkor párhuzamos világok teremtõdnek, tõlünk alig néhány milliméternyi távolságra. Ez hátborzongatóbban hangzik, mint a földönkívüliekrõl szóló elképzelések..."
"Ezek az univerzumok sokban egyeznek a miénkkel - jegyzi meg Wong. - De hasonlóan a Rube-Goldberg-effektushoz, minden apró esemény megváltoztathatja a történelem folyását és eltérítheti az egyes alteregók életének irányát."
"Azt gondoltuk, érdekes lenne, ha különbözõ világokban különbözõ én-ek és õ-k élnének - mondja. - Minden alakváltozatunk ugyanarra az energiahullámra csatlakozik, és ha egyikünk meghal a saját világában, akkor energiája egy másik univerzumban létezik tovább, így gyarapítva tovább élõ alteregóit."
"Az emberi fantázia szülte világok legtöbbje ismeri az univerzumok közti átjárhatóság olyan eszközeit, mint pl. a kvantumalagút vagy a féregjárat - folytatja Wong. - Azok, akik hisznek a párhuzamos világok létezésében, elfogadják, sõt elemzik a féregjáratok létezésének lehetõségeit is."
"A mikroszkopikus féreglyuk akárhol felbukkanhat - magyarázza tovább Morgan. - De felnyitásához több energiára van szükség, mint amennyivel az adott univerzum rendelkezik. Mivel egy ilyen féreglyukat nem lehet a szó szoros értelmében »kinyitni«, szereplõinket egy olyan rejtett tulajdonsággal ruháztuk fel, amelynek segítségével képesek keresztüljutni ezeken a lyukakon. Atomjaikra esnek szét, így tudja õket beszippantani a féregjáratban keletkezõ örvény, hogy aztán a következõ univerzumban részecskéik újra egyesülhessenek. Ez körülbelül úgy mûködik, mint a Star Trek transzportere, de vizuálisan másképp jelenik meg. Az intergalaktikus rendõrség elõre tudja jelezni egy-egy féregjárat felbukkanását, amelyen át útjukra indíthatják ügynökeiket a Quantum Tunnelernek nevezett eszköz segítségével."
"Ezek a rejtett képességek különböztetik meg egymástól az univerzumokat és a benne élõket, bár mindegyik planétát szinte ugyanolyan emberek lakják - mondja Wong. - A film öt ilyen világot mutat be."
Többszörös szerepek
Morgan és Wong egy Las Vegas felé tartó hosszú autóúton csiszolgatták-javítgatták a történetet. Los Angelesbe érve megmutatták a tervet Joe Roth-nak, a Revolution Studios vezetõjének. "Joe azon mód beizzította a stúdiót" - meséli Wong.
"El kellett döntenünk, ki legyen a fõszereplõ igazi ellenfele - meséli. - A legkeményebb harcosnak csak önmaga lehet az igazi ellenfele. Ha a filmed jó- és rosszfiúját egyaránt a világ legremekebb akciószínésze alakítja, a kettõs szerep megduplázza az amúgy is eseménydús jelenetek erejét és hatásosságát is."
Todd Garner, a Revolution gyártásvezetõje és a film executive producere ígéretet tett a szerzõpárosnak arra, hogy megszerzi Jet Lit a fõszerepre. "Jet éppen A sárkány csókját forgatta Párizsban - meséli Morgan. - Csütörtökön hazautazott, és hétfõn már hívott is, hogy minden oké Jettel."
"Jetet a szimpla akciófilm, aminek nincs mondanivalója a közönség számára, nem érdekli. - mondja Steven Chasman producer. - Ez a film az erõ, a hatalom keresésérõl szól, sok szituációval pedig nap mint nap magunk is találkozunk hétköznapi életünkben. Ugyanakkor szól a jó és a gonosz közti ingatag egyensúlyról is."
"A jó Gabe és a gonosz Yulaw nem igazán ellenségek - folytatja Chasman. - Gabe egyszerûen nem akar részt venni abban, ami vele történik, Yulaw pedig hiszi, hogy valamiképpen az uralma alá tudja hajtani az összes univerzumot."
"Gabe kiegyensúlyozott ember, aki szereti a feleségét, a munkáját és a kutyáját - mondja Li. - Nem érti, mi történik vele, amikor a más planétákon élõ hasonmásaiból nyert energiahullámok elárasztják a testét. Õ nem akar Superman lenni. A gonosz Yulaw, úgy tûnik, nem tud gátat szabni tomboló dühének. Amikor öl, megszédíti õt a nagyság, ereje folyamatosan nõ."
"A maga arrogáns módján Yulaw azt képzeli, hogy õ a többiek energiájának lehetõ legjobb hordozója - mondja Wong. - Hiszen csak azt gyûjti össze, ami amúgy is az övé: saját éltetõ erejét."
"Nincsen éjszaka nappal nélkül, mint ahogy a jó sem létezik a rossz nélkül - mondja Morgan. - El kell fogadnunk személyiségünk sötétebb oldalát is. Yulaw azonban nem ismeri el ezt a tényt, hanem istenné akar válni, birtokba akarja venni a mindenséget. Ezt a mindenre kiterjedõ, mindent átfogó életszemléletet Jet hozta be a produkcióba." Gyakorló buddhistaként Li szívesen szenteli az idejét annak, hogy a stáb tagjaival filozofáljon. Személyisége nyugalmat áraszt, és szenvedélyesen szereti megosztani hallgatóságával és nézõközönségével mindazt a bölcsességet, amit az életben megtanult.
Li három szerepet játszik tehát. Ezért nagyon fontos volt, hogy a sztárt hozzá hasonlóan dinamikus színészek vegyék körül, akik szintén egyszerre több figurát formálnak majd meg.
"A szereplõket úgy válogattuk ki, hogy pont az ellentétei legyenek a Jet Li nyugodtságnak - meséli Wong. - Mivel õ egy visszafogott, higgadt, csendes és nagyon szellemi ember, a többi karaktert tökéletesen másmilyennek képzeltük el. Szükségünk volt ugyanis az agresszív, és külsõre is félelmetes ügynökökre is."
Az egyik ilyen ügynök Yulaw korábbi társa, Harry Roedecker (Delroy Lindo). Õt szemelték ki a feladatra, hogy megtalálja és megállítsa régi barátját. "A sztori alapja a jó és a gonosz harca - magyarázza Lindo. - Én a történetet a fasizmus egyfajta parabolájaként értelmezem, mivel egy omnipotenciára törõ, minden és mindenki felett uralkodni akaró emberrõl szól."
Lindo és Li az Öld meg Rómeót! címû produkcióban is együtt szerepeltek. "Ezen a forgatáson egy kicsit jobban megismertem Jetet - mondja Lindo. - Amikor az Öld meg Rómeót! csináltuk, én párhuzamosan egy másik filmet is forgattam, úgyhogy csak pár hétre ugrottam be. Most sokkal több idõt töltöttünk együtt, és mondhatom, nagyon jó volt."
Roedecker vadászatához egy másik ügynök, Ethan Funsch csatlakozik, akit Jason Statham alakít. "Ethant egy speciális feladatra jelölték ki, mivel Yulaw egy kicsit több, mint egy szokásos rosszfiú - mondja Statham. - Roedecker több, mint zsaru, én pedig több vagyok, mint egy könyörtelen bûnözõk lakta univerzum egyszerû katonája. Funsch kifejezetten erre a bûnözõtípusra szakosodott."
"Volt egy világhírû sztárunk, Jet Li személyében, egy színészi eszközeiben kiteljesedett, tapasztalt profink, mint Delroy Lindo és egy szigorú munkaerkölccsel és veleszületett tehetséggel megáldott pályakezdõnk, mint Jason. Érdekes volt figyelni, hogyan mûködik ez a trió" - mondja Morgan.
Carla Gugino játssza Gabe odaadó feleségét, T.K.-t és Yulaw barátnõjét, Massie Walsh-t. "Carla az utolsó pillanatban érkezett - magyarázza Morgan. - Nagy szerencsénk volt. Ez nem egy nagy szerep, de rettentõ fontos: ha nem szereted meg a figurát, vagy nem hiszel benne, darabjaira hullik az egész történet."
"Carla az a fajta elõadó, aki mindent kipróbál - mondja Wong. - Amikor megjelent az egyik részben a másik szerepében, még a stáb sem ismerte fel. Az egyik pillanatban a világ legszexisebb nõje, a másikban pedig csodálatos feleség és háziasszony."
"T.K. nagyon gyakorlatias nõ, és borzasztóan szereti Gabe-et - mondja Gugino. - Amikor elõször találkozunk vele, válságban van a férje miatt, aki rendõr, és éppen egy nehéz idõszakon megy keresztül. Érezzük szerelmüket és a kettejük közti mély kapcsolatot. Ez a nõ minden szempontból és minden ízében nõ. Massie, a másik véglet, a femme fatale kvintesszenciája, egy boszorkány."
A jó és a rossz
David L. Snyder látványtervezõtõl függött, hogyan lehet a párhuzamos világokat filmen ábrázolni. Munkáját a sokféleség igénye vezette. "Az, hogy Jim Wong író is, sokat segített, mert pontosan körül tudta írni, mit akar. Én csak képekre váltottam azokat a szavakat, amelyeket õ és Glen leírtak."
"A legérdekesebb kihívás az A és C munkacímû univerzumok megteremtése volt - mondja Snyder. - A szinte észrevehetetlen különbségektõl eltekinve ez a két világ tulajdonképpen ugyanúgy néz ki. A közönség azt fogja hinni, hogy kétszer van ugyanaz a díszlet, valójában pedig különbözõek, és más helyszíneken is vettük föl õket. Megváltoztattuk a jármûveket, a színkészletet, a textúrákat.
Próbáltunk változatosságot vinni az egyes helyszínekbe - folytatja Snyder. - Az Ügynökség kizárólag praktikussági szempontok alapján készült, és a hangulata eléggé spártaira sikerült. Egy karcolás sincs a padlón, sehol egy szemét, tökéletesen tiszta. Gabe és T.K. otthona gyönyörûen rendben van tartva, de meglátszik rajta az idõ meg a sokéves együttélés."
A forgatást megelõzõ gyártási szakaszban készült el sok harci jelenet terve. Ezeket a világhírû Cory Yuen kaszkadõrkoordinátor (akit Kínában Yuen Kwei néven ismernek) koreografálta.. Yuen és csapata felügyelte A sárkány csókja munkálatait Franciaországban, majd átugrottak az Egyesült Államokba, elkezdeni Az egyetlen akcióinak tervezését, három héttel azelõtt, hogy kamera elé kerültek volna. Az angolul beszélõ színészek és a csak kínaiul tudó csapat között Yuen rendezõasszisztense, Jonathan Ke Quan és segítõ koordinátora, David Lai tolmácsolt.
Jet Li és Yuen úgy döntöttek, Jet két jól elkülöníthetõ harcmodorban fog bunyózni, hogy könnyebb legyen felismerni a szereplõt. "Azt akartuk, hogy a közönség azonnal be tudja azonosítani a harc stílusából, hogy a jó vagy a gonosz küzd-e éppen - magyarázza Yuen. - A jóságos Gabehez a Ba Quat, egy nyugodt, körkörös mozgást, a gonosz Yulaw-hoz pedig az egyenesen elõre támadó Shin Yit választottuk, amely jól illusztrálja, hogy Yulaw bármit képes megtenni azért, hogy õ legyen az egyetlen. Az a fajta ember, aki minden körülmények között szembetámad. Soha nem hátrál meg. Azért mozog egyenes vonalon, mert azt képzeli, két pont között így a legrövidebb a távolság. Nagyon érdekes látni, ahogy ez a két típus harcol egymással."
Az utolsó jelenetet, a jó és a rossz utolsó ütközetét négy hétig forgatták. Yuen és Li már sokszor dolgoztak együtt. "Jet nagyon komolyan vesz minden akciót - mondja Yuen. - Amikor megbeszéljük, hogy mit fogunk csinálni, Jet mindig új javaslatokkal áll elõ. Folyton újdonságot akar, amit a nézõk még nem láttak. Ha én találok ki valami újat, arra is azonnal lecsap. Rettentõ fürge!"
Yuen és csapata nem csak megtervezte és eljátszotta a verekedõs jeleneteket, hanem Delroy Lindonak és Jason Stathamnek is instrukciókkal szolgált, akik bizony kemény kiképzésen mentek keresztül.
"Delroy bármibe belefog, mindent nagyon komolyan vesz - mondja Li. - Közös jelenetünkben visszautasította a kaszkadõr segítségét, és maga harcolta végig az egészet, ami nagy merészség volt. De sikerült neki, hiszen csodálatos színész!"
"Jason, Delroyhoz hasonlóan, hamar tûzbe jön - teszi hozzá Wong. - Mindent maga akart csinálni, nem gyõztük lehûteni, hogy azért vagyunk mi itt, hogy õ nehogy megsérüljön. Készen állt bármire."
Gary Hymes kaszkadõr-koordinátor volt Yuen jobbkeze. Õ és csapata nem csak a számítógépes trükkök készítését ellenõrizték, hanem tanácsaikkal segítették a kaszkadõrök munkáját is. "Ez a film egy kicsit más, mint a többi - magyarázza Hymes. - Cory egészen újszerû ötletekkel állt elõ, és ezeket együtt dolgoztuk ki. Lenyûgözött az a sok különféle harcmodor, amit megmutatott. Még sohasem láttam ilyeneket. Megnéztük, mit hozott össze, és azt mondtuk magunkban, vajon hogyan lehet ezt még fokozni? Aztán rányomtuk a saját technológiánkat, a számítógépes trükköket, propánhabot, satöbbi. Szóval találkozott Kelet és Nyugat."
"A film természetébõl következõen és a számítógépes trükkök mennyiségébõl adódóan nagyon sok utómunkálatot kellett végeznünk - folytatja Hymes. - Ahányszor csak röptetünk valakit, nagyon sok hidraulikus és pneumatikus eszközt használunk. A sok próba nem csak azért kell, hogy a legjobbat hozzuk ki az adott jelenetbõl, hanem azért is, mert összehangolja a kaszkadõröket."
Az egyik jelenetben Yulaw megpróbál kisiklani a rendõrök kezébõl egy üldözés során. Becsalja õket a szembejövõ forgalomba, és amikor már éppen utolérnék, keresztülugrik egy tíz méter mély hasadékon a kikötõbe vezetõ autópálya felett. Hymes megcsinált néhány jelenetet november elején, azért, hogy összehangolja az akciókat és megbizonyosodjon arról, hogy hihetõek a mutatványok. "Az autópályán, ami fölött Li egyik kaszkadõrjének át kellett repülnie, a forgatás idejére nem állítottuk meg a forgalmat - magyarázza Hymes. - Mindenki ragyogóan tudta a dolgát, és minden ment, mint a karikacsapás."
Játék a változatossággal
A belsõk legjavát a kaliforniai Playa Vista stúdiójában vették fel. A film további helyszínei: Redondo Beach, ahol a stáb kilenc héten keresztül forgatott éjszakánként; a Sybil Brand Institute a Monterey Parkban; a régi Unocal Building, ami most a Los Angeles Center Stagesnek ad helyet; valamint Glendale, Torrance, Valley Village és Los Angeles külvárosa.
"A scifiben nem a való világ szabályai diktálják, hogy miként nézzenek ki a dolgok - mondja Robert McLachlan operatõr. - Ez nagy szabadságot ad az operatõrnek. Futurista helyszínekben dolgozva izgalmas játékot lehet ûzni a változatossággal és a kontrasztokkal. Szóval nagyon sokban eltérhettünk az átlagostól." McLachlan, azért hogy érzékeltesse a párhuzamos univerzumok közti különbséget, finom árnyalatokkal dolgozott, akárcsak Snyder a díszlet tervezésénél.
"A film kezdõ jelenetében, a börtön részben, amit »Az« Univerzumnak, vagy büntetõ-részlegnek neveztünk, a nagyon intenzíven futurisztikus árnyalatú levendulaszínt használtuk - mondja az operatõr. - Innen egy sokkal barátságosabb univerzumba érünk, ami a miénkhez nagyban hasonlatos, és ez a színekben is megmutatkozik. A Multiverzum viszont eléggé letompított. Az utómunkálatok során egy kis színt le is vettünk errõl a részrõl, ezért ez erõsen monokróm a többihez képest. Gabe háza az egyetlen hely, amely valóban kényelmes, meleg és otthonos hangulatot áraszt. A Boldogság Univerzumban nagyon erõteljes mély színeket és késõ délutáni fényeket használtunk."
Ahogy Yulaw ereje növekszik, úgy válik szupermenné. Erõsebb és gyorsabb, és a filmkészítõknek meg kellett találniuk a módját, hogy ezt a vásznon is érzékeltessék. "Úgy döntöttünk, hogy Yulaw egészen pontszerûvé válik, amikor hipersebességgel mozog - mondja Wong. - Ehhez meg kellett változtatni a szemlélõ pozícióját: amikor õ gyors, mi lelassulunk, vagyis lelassítottuk a világot, hogy õ gyorsabbnak tûnjön."
"Nem a hagyományos kameramozgással vagy számítógépes grafikával akartam megmutatni a szereplõk sebességét - mondja McLachlan. - Emlékeztem néhány kísérletre, amit évekkel ezelõtt végeztem olyan villanólámpákkal, amelyeket folyadékok fényképezéséhez fejlesztettek ki. Ezt a fajta technikát tévéreklámokban használták a mozgás kimerevítésére. Az eljárás hihetetlenül éles képet eredményez, tudniillik a stroboszkóp - mint a vaku - gyors sebességgel villog, és ez megállítja a mozdulatot. Arra is rájöttem, hogy ha a stroboszkópot normál lámpával kombinálom, ez egyszerre teszi lehetõvé éles és homályos képek készítését. Ezt az ötletet továbbfejlesztettük, amikor harminc ilyen stroboszkópot tettünk fel egymás mellé hosszú sorban. Ez teremtette meg azt a hatást, hogy Yulaw menekülés közben lehagyja az utcán közlekedõ autókat. Örültem, hogy realizálni tudtuk ezt az ötletet."
"Az egyes képekhez különbözõ vizuális technikákat alkalmaztunk - mondja Stanley Durst vizuális tanácsadó. - Például meg kellett mutatnunk, hogy néhány szereplõ hogyan közlekedik a párhuzamos világok között, és azokat a fizikai változásokat is illusztrálnunk kellett, amelyeken Jet figurája keresztülmegy. Az egyik univerzumban olyan hatalma van, amely meghaladja a valódi emberek képességeit. Egy másikban Jet saját magával találkozik, és ez megint más módszer alkalmazását követelte meg."
Az utolsó harci jelenetben Li arcát rámontírozták az egyik dublõr arcára, hogy úgy nézzen ki, mint Gabe, Yulaw ikertestvére. De a színészek elé ez újabb akadályokat gördített. "A maszk túl nagy volt - mondja Yuen. - Lyukakat vágtak ugyan a szemnek, de a dublõrnek nem volt periférikus látása, nem tudott fel- vagy lenézni, csak egyenesen elõre. De harc közben látnod kell, honnan jön az ütés, hogy ki tudd védeni. Így egyre nagyobb és nagyobb lyukakat vágtunk."
"Ez az arc-áthelyezõ technika fényképek elemzésére épül, és késõbb kerül a komputer háromdimenziós világába - mondja Durst. - Például a maszk háromdimenziós verzióját is számítógéppel manipuláltuk. A komputer ugyanis modellezni tudja azokat a fejmozgásokat, amelyek a valóságban történnek.
Mivel a dublõr arccsontja és álla különbözött Jetétõl - folytatja -, ezeket a területeket kellett a legjobban megdolgoznunk. Nagy figyelmet fordítottunk a grüberlikre és a szemek csillogására, és ezeket egymáshoz hasonlóvá tettük."
"A forgatás elõtt néhány próbafelvételt csináltunk - mondja Hymes. - Amikor két hónap múlva megkaptam a vizuális effektekkel kiegészült felvételt, néztem, csak néztem, és azt kérdeztem magamtól, hol a fenében voltam én aznap? Teljességgel hihetetlen volt. Az új szoftver és a technológia õrületesen kitágította a lehetõségeinket."