információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
A TT Filmmûhely gyártásában megvalósult alkotás egy papi rendház zárt, ám gondolatilag sokszínû közösségébe vezeti nézõjét. A második világháborút követõ szellemi vákuumot a rendház lelkipásztorai élesen eltérõ elképzelésekkel próbálják kitölteni.
"Ez nagyon régi forgatókönyv. Ha jól emlékszem, közvetlenül a Prés (1971) címû Balázs Béla stúdiós filmem után írtam. Lehet, hogy ma is sok szempontból elfogadhatatlan, de az akkori idõszakra nézve próbáljuk ezt köbre emelni: ez a film semmilyen szempontból nem létezhetett." - nyilatkozta a Töredék címû film rendezõje, Maár Gyula.
Trill Zsolt jeleníti meg a "mozgalmár papot", míg a rendház remetéjének, a betegágyáról Simone Weil gondolatait közvetítõ atya megtestesítését Zsótér Sándornak köszönhetjük.
A Zsótér és Trill által közvetített világképek mellett azonban másfajta megközelítésekkel is szembesülhet a nézõ. Akadnak olyan lakói is a rendháznak, akik a háború után, vagy már korábban elvesztett hitüket vagy illúzióikat az élvezetek hajszolásával próbálják helyettesíteni, a feszület árnyékában dorbézolva.
"Eredetileg egyetlen nõ volt a történetben. Tarr Bélának támadt az az ötlete, hogy Törõcsik Mari legyen benne a filmben, de én úgy éreztem, hogy azt az egy nõt, akit eredetileg írtam, Marinak nem szabad eljátszania. Õ sem akarta egyébként. Akkor támadt az a gondolatom, hogy vágjuk ketté ezt a nõt. Így lett belõle Cseh Annamária, aki "lefunkcionálja" a dolognak egy részét, és így lett Mari is olyan, amilyen."