információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
Nem mindenki akar király lenni - és ez különösen igaz behemót, mocsárbûzös ogrékra. Amikor Shrek feleségül vette Fionát, eszébe sem jutott, hogy egyszer Túl az Óperencián trónjára akarják majd ültetni. Ám apósa, az öreg Harold király váratlanul megbetegszik, és Shreket tekinti a trón várományosának. A birodalom húzódozó jövendõ királya vagy talál maga helyett valaki mást a munkára, vagy élete hátralévõ részét uralkodással kell töltenie.
Mintha ez még nem volna elég, Fiona hercegnõ is tartogat egy kis meglepetést Shrek számára. Shrek bepánikol az ország kormányzásával és az apasággal járó felelõsségtõl, és elhatározza, hogy felkutatja az egyetlen személyt, aki rajta kívül elfoglalhatja a trónt. Õ nem más, mint Fiona rég elveszett unokaöccse, Artie, egy középkori iskolakerülõ. Amíg az ogre távol van, esküdt ellensége, a Szõke Herceg visszatér Túl az Óperenciánba, hogy elégtételt vegyen az õt ért sérelmekért. Shrek és Artie csak a szószátyár Szamár, a csalafinta Csizmás Kandúr és Fiona barátnõi segítségével tudják legyõzni, hogy a film végére megint mindenki boldogan éljen...
A FILM KÉSZÍTÉSÉRÕL
A Shrek-filmek története
A páratlan sikereket elért elsõ Shrek-film alapjául William Steig rövid meséje szolgált. Mára a Shrek és folytatása a szórakoztatóipar legkedveltebb és legsikeresebb filmjei közé tartoznak.
A technológia rohamos fejlõdésének köszönhetõen a filmek hatalmas változáson mentek át az évek során. Mindeközben maga Shrek is fejlõdött, új barátokra lelt, új felelõsségeket vállalt, és megtanulta másként látni a világot.
Igen, zöld színû hõsünk nagy utat tett meg a mocsárban töltött magányos napjai óta.
Mike Myers, aki a film eredetijében Shreknek kölcsönzi a hangját, így jellemzi: - Az a nagyszerû a harmadik Shrek-filmben, hogy folytatódik benne egy karakter története, aki lassan megtanul hinni önmagában. Az elsõ filmben Shrek úgy érezte, nem méltó arra, hogy szerelmes legyen, a másodikban nem hitte el, hogy méltó férje lehet a hercegnõnek, most pedig azzal az érzéssel küzd, hogy nem lenne belõle jó király és jó apa. Ez nagyszerû történet arról, hogyan kell mindig magunkban hinni és nem másokra hallgatni, amikor életünk egy-egy fordulópontjához érünk.
A Shrek-filmek mind a közönség, mind a kritikusok tetszését elnyerték az egész világon, és összesen 1,4 milliárd dollár bevételt hoztak az alkotóknak a mozipénztárakban, a filmek DVD-változatából pedig több mint 90 millió példány fogyott el. Ebbõl az elsõ Shrekre világszerte 479 millió dollárért váltottak jegyet a nézõk, és több mint 50 millió DVD-t adtak el belõle. Az elsõ film ezenkívül azzal is büszkélkedhet, hogy elnyerte a 2002-ben elsõ ízben odaítélt, legjobb animációs filmnek járó Oscar-díjat.
A Shrek 2 2004. május 19-én került az amerikai mozikba, és mára a minden idõk legtöbb bevételt hozó filmjeinek listáján az elõkelõ harmadik helyet szerezte meg. Összesen 920 millió dollárt kaszált, és a DVD-jébõl több mint 40 milliót adtak el.
Jövõre a történet egészen új oldaláról mutatkozik be egy Broadway-musical formájában.
A Shrek mögött álló technológia
A Shrek alkotói sohasem pihentek meg a babérjaikon, hanem állandóan arra törekednek, hogy a mozinézõk elvárásainál is többet nyújtsanak. A technológia ugrásszerû fejlõdése lehetõvé tette, hogy finomítsanak és javítsanak a karakterek megjelenésén az óriási Shrektõl kezdve az apró, szõrös egerekig.
A DreamWorks Animation magasan fejlett technológiát fejlesztett ki a Túl a sövényen (Over the Hedge) és a Madagaszkár (Madagascar), címû filmjeihez, amelyek a Shrek 2 és a Harmadik Shrek (Shrek the Third) között eltelt években készültek.
- Minden új film elõtt listát készítünk azokról az eszközökrõl és módszerekrõl, amelyeket tökéletesíteni szeretnénk - mondja Matt Baer, a Harmadik Shrek egyik effekt felügyelõje. - Sokszor azt a legnehezebb eldönteni, hogy mely fejlesztéseknek lenne a legnagyobb hatása a látványra. A csapat csaknem fele minden Shrek-filmen dolgozott, ezért magasra tettünk magunknak a lécet.
- Tulajdonképpen a különbség akkora, mint a rajz és a szobrászat között - véli egy másik veterán a Shrek speciális effektjei terén, Arnauld Lamorlette. - Megtanultuk sokkal szebbé tenni a filmet.
- Szerintem itt fontos megjegyezni, hogy a PDI/DreamWorks számítógép-animációs cégként kezdte, és mindig a saját fejlesztésû szoftvereinket használtuk - mondja Raman Hui társrendezõ. - Amikor elkezdtük a munkát a filmen, egymás között megbeszéltük, hogy mely téren kellene fejlesztenünk.
A Harmadik Shrek elkészítéséhez a DreamWorks Animation mûvészei DL145 HP ProLiant szervereket és AMD Opteron processzoros HP xw9300 munkaállomásokat használtak, amelyek lehetõvé tették a rendkívül részletesen kidolgozott karakterek renderelését, és azzal egyidõben meggyorsították a munkát a környezeten. A mûvészek Merlin szakállának vagy Fiona hajának szálait, valamint a filmben megjelenõ látványos varázslatokat az eddiginél jóval gyorsabban elõ tudták állítani. Ezenkívül a produkció vezetõi Turion 64 X2 kétmagos mobilprocesszoros HP nx6125 notebookokat használtak munkájuk során.
A karakterek
A Shrek-filmek egyik legjellemzõbb vonása, hogy egyediek a karakterek. A filmkészítõk különösen örültek a rendelkezésükre álló új eszközöknek, hiszen azok segítségével az eddiginél is jobban ki tudták fejezni Shrek és barátainak jellemét és érzelmeit. - Amikor elkezdtük a munkát a Harmadik Shreken, sokat gondolkoztunk azon, hogy mi legyen a központi szereplõkkel - magyarázza Lucia Modesto, az egyik szakember, aki a film karakterein dolgozott. - Shrek, Fiona, Szamár és Sárkány nyolc évesek. Nem bánhatunk nyolcéves karakterekkel ugyanúgy, mint az újakkal, hiszen azóta a technológia rengeteget fejlõdött. Most már többre is képesek vagyunk. Jobban tudjuk irányítani az arcot; jobb a felbontás; hozzájuk adhatunk olyan részleteket, amelyeket az eredeti karakterekhez még nem tudtunk. Mivel úgy éreztük, hogy ezek a karakterek a legjobbat érdemlik, úgy döntöttünk, hogy mindent újból megcsinálunk.
- A karaktereink nagyon életszerûek - veszi át a szót Tim Cheung, aki a karakteranimációért felelt. - Sok egészen apró részletet adtunk hozzájuk. Például, amikor Shrek hunyorog, látni lehet a ráncokat az orra körül. Ilyesmit az elsõ két filmben nem tudtunk megcsinálni, pedig ez sokat segít a karakter élethûbbé tételében.
Feljavított valóság
Az ilyen részleteknek köszönhetõen a Harmadik Shrek világa Lamorlette véleménye szerint "stilizált valóság" - természetesebb környezet, amely rendkívüli látványvilágot teremt. - Érezni lehet Fiona ruhájának anyagát - magyarázza Hui. - Fénylik, amikor fény vetül rá. Esküszöm, még azt is érezni lehet, hogy mennyire puha!
- A technológia szempontjából ez a film hatalmas elõrelépést jelent, amely mindegyikre igaz, ám ezúttal sokkal feltûnõbb - mondja Chris Miller rendezõ. - A ruháktól kezdve a hercegnõ hajáig - elképesztõen valósághû.
Baer egyetért. - Sokat finomítottunk az effekteken, egészen a legapróbb részletekig. Új hajszimulációs eszközöket fejlesztettünk ki a valósághû mozgás és a geometriai formákkal való ütközések megjelenítéséhez.
- A célunk egy hihetõ fantáziavilág megteremtése volt - teszi hozzá Guillaume Aretos produkciós tervezõ. - Amikor Shrekkel együtt besétálunk egy erdõbe, úgy érezzük, megérinthetjük a fákat és a füvet.
Lawrence D. Cutler karakter felügyelõ is elégedett volt csapatának munkájával a drámai tömegjelenetek terén. - Nagyon sok különbözõ és finoman kidolgozott háttérszereplõvel népesítettük be a film világát. A munka megkezdése elõtt csaknem ötezer karaktert vázoltunk fel, és mindet jóváhagyattuk a rendezõkkel és a mûvészeti rendezõkkel. Olyan volt, mintha az összes rendelkezésünkre álló statisztáról részletes leírásunk lett volna. Így értük el, hogy minden, a képernyõn megjelenõ szereplõ - még az is, aki messze a háttérben áll és alig lehet észrevenni - tökéletesen néz ki, és úgy mozog, ahogyan mozognia kell.
- Azt hiszem, négyezerötszáz különbözõ karakterünk volt a tömegjelenetekhez, de leszûkítettük nagyjából kétezerötszázra - veszi át a szót Israel Segal jelmeztervezõ. - Ha bárki talál két egyformát, az megérdemel egy kitüntetést!
Ezek a fejlesztések nem csupán a látvány miatt fontosak, mondja Philippe Gluckman vizuális effekt felügyelõ. - Nézzük például a hercegnõket! Korántsem lennének ennyire viccesek és egyediek, ha nem tudnánk megoldani a különféle frizurákat. Ez sokszor a történetmesélést is segíti. Az egyik jelenetben Shrek és Fiona királyi ruhákat viselnek, ami nevetségesen áll rajtuk - alig tudnak mozogni, és az események sorozata katasztrófába torkollik. Ez a jelenet csak azért volt lehetséges, mert továbbfejlesztettük a technológiánkat.
A varázslat
Az új karakterek új lehetõségeket adtak a speciális effektek tökéletesítéséhez. Az egyik ilyen karakter, aki ebben a filmben debütál, a legendás varázsló, Merlin. - Mivel Merlin szerepel a Harmadik Shrekben, nagyon sok varázslat van benne - mondja Baer. - Eddig is szerepelt varázslat a Shrek-filmekben, de ebben a részben egyedi látványt nyújtanak.
- Kitaláltunk egy megoldást, ami õrületesen jól nézett ki, és javasoltuk is a rendezõknek, ám késõbb kiderült, hogy túl tudományos és szinte túl modern lett volna a Shrek filmekhez - folytatja a szakember. - Ezért inkább középkoriasítottuk. Így kezdtük el felfedezni a varázslateffekteket.
- A varázslat megjelenítése mindig a legnehezebb feladat számunkra - fõleg azért, mert nehéz meghatározni, hogy mi az - mondja Gluckman. - Hogy hogyan néz ki a varázslat, az nagyon szubjektív. Emellett Merlin már nem emlékszik jól a varázsigékre, és amit csinál, kezdetben néha egész másképp néz ki, mint miután rájött, hogyan kell.
Egy másik felfedezés az animációs folyamat során a történet egy csavarának köszönhetõ. Szamár és Csizmás Kandúr megisznak egy varázsitalt, amitõl testet cserélnek. - Szerintem az animátorok számára a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy Szamár és Csizmás Kandúr személyiségét át kellett ültetniük a másik testébe, tehát a kandúrnak macska módjára kellett mozognia egy szamár testében, és fordítva. Ez sok poén forrása lett.
Még magasabbra a lécet
A Harmadik Shrek az apró részletektõl a tágas terekig új standardot állít fel az animációban. - Lélegzetelállító - mondja Denise Nolan Cascino társproducer. - Amint megláttam a ceruzavázlatokat, tudtam, hogy egészen különleges lesz a végeredmény.
- Ebben a filmben a legtöbb háttér még aprólékosabban kidolgozott, mint az elsõ két Shrek filmben, és persze próbáltunk hûek maradni a középkori témához - mondja Peter Zaslav mûvészeti rendezõ. - Természetesen eltúloztunk bizonyos részleteket, például megjelenik egy középkori italautomata is. Ha alaposan szemügyre vesszük a filmet, sok kis poént fedezhetünk fel. Mindig szórakoztató napjaink humorát a középkori világgal vegyíteni, ezért például az iskolabusz egy átalakított lovaskocsi lett.
Az új módszerek és effektek együttesen lenyûgözõ, új világba helyezik a film történetét - olyan világba, amelyet a filmkészítõk el sem tudtak képzelni az elsõ film idején. - Nagyszerû látni, ahogy minden összeáll - mondja Gluckman. - Csodálatos érzés, amikor hosszú évek munkája után végre megjelenik egy karakter vagy jelenet a képernyõn.
- Animációt készíteni olyan, mint varázsolni - teszi hozzá Hui. - Mi mindennap varázsolni próbálunk.