információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
A filmrõl
Sam Mendes az Amerikai szépség óta most elõször dolgozott eredeti forgatókönyvbõl, melyrõl így nyilatkozott: “Dave Eggers és Vendela Vida könyve sziporkázóan szellemes, miközben komoly témát feszeget.”
Mendes már akkor elkezdett foglalkozni a filmmel, amikor elõzõ munkája, A szabadság útjai utómunkálatai még folytak. "Soha még ilyen gyorsan nem köteleztem el magam film mellett. Azt hiszem, így eresztettem ki a gõzt a filmezés és vágás intenzitása után. Bizonyos értelemben párja elõzõ filmemnek, ez is egy párról szól, akik szabadulni szeretnének és megtalálni magukat – csakhogy õk sikerrel is járnak.”
Dave és Vendela forgatókönyve arról szól, hogy mi történik egy párral életük új fejezetének küszöbén, hiszen hamarosan megszületik kisbabájuk. Tele vannak reménnyel, félelemmel, és izgatottsággal, mint mindenki, aki a szülõvé válás elõtt áll. Õk is szembesülnek a nagy kérdésekkel: hogyan és hol rakjanak fészket? Egyáltalán mit jelent ma a család fogalma?
A szereplõkrõl
VERONA
A nõi fõszereplõ, Maya Rudoph személyiségének mélységével és emberségével vette le az alkotókat lábukról. A Saturday Night Live showban számos alkalommal vendégszereplõ színésznõ kaméleonszerû átváltozási képességérõl és fergeteges humoráról már korábban is tudtak. Például az amerikai himnuszt rendkívül sajátos módon interpretáló mûvésznõrõl számos kisfilm található a youtube.com-on. Verona szerepét mintha ráöntötték volna.
A színésznõ is úgy érzi, hogy a karakter nagyon közel áll hozzá. Nem látott eddig soha ilyen figurákat sem filmen, sem forgatókönyvben. Ami Veronával a filmben történik, természetesen vele is megtörtént terhessége alatt.
BURT
A férfi fõszerepet alakító John Krasinski korábban kapott egy kis szerepet Mendes Bõrnyakúak címû filmjében, azóta pedig sokkal ismertebb lett az Office-sorozatnak köszönhetõen, így a rendezõ tisztában volt tehetségével, amikor felkérte Burt szerepére. Sõt, elõre jelezte, hogy reméli, dolgoznak még együtt a jövõben, “amikor John már óriási mozisztár lesz”.
Krasinski szerint a film kreatív szuperhatalmak – a rendezõ és az operatõr, Ellen Kuras - tökéletes egyesülése. A forgatókönyvrõl már azelõtt hallott, hogy Mendes elvállalta volna a rendezést. Tetszett neki a film ideája, “alig vártam, hogy megnézzem, amint elkészül belõle a film”, majd a rendezõ azzal hívta fel egy nap, hogy neki szánja Burt szerepét.
A film üzenetérõl így gondolkodik: “A forgatókönyv nagyon szellemes, de valójában a téma fogott meg azonnal, és az ez: tartoznunk kell valahova. Mindegy, mit csinálsz az életben, a legnagyobb álmod úgyis az, hogy megtaláld, hova tartozol. Burt és Verona ezt az álmot követik, ami elég nagy bátorságra vall. A dialógusokon keresztül olyan érzésed lesz, hogy ezek ketten partnerek, aki nagyon jól megismerték egymást, és eljutottak odáig, hogy igazán önmagukat tudják adni egymásnak, legigazabb valójukat. Azt hiszem, az emberek erre vágynak a párkapcsolataikban.”
Mendes szerint a két színész közti “kémia” viszi elõre a filmet. “Maya és John rendkívül találékonyak, és a film szellemisége rajtuk múlt. Mindketten valami új felé tartanak, mint színészek.”
A forgatásról
A rendezõ szinte teljesen új stábot válogatott össze új filmjéhez. Ellen Kuras operatõr is elsõ alkalommal dolgozott együtt Mendes-szel.
“A film kicsit olyan, mintha a történet egy képeslap-sorozat elõtt játszódna. A karakterek háttere folyamatosan változik, ahogyan megkérdõjelezik és felfedezik, hova is akarnak menni, és kik akarnak lenni. Ez egy vígjáték, egyben kicsit látlelet is az emberiség állapotáról.”
Közös munkájáról Mendes-szel így vélekedett: “olyan nagy elõdök után, mint Roger Deakins és Conrad Hall, megtiszteltetésnek éreztem, hogy megbízott bennem és a közös munkánk arra ösztönzött, hogy még kreatívabb és bátrabb legyek. Az operatõr és a rendezõ viszonya bizalomról és a biztonságról szól, egyben a felfedezésrõl is. Sam például szereti, ha az adott helyszínen tud reggel próbálni egy konkrét jelenetet. Elhívott engem is, hogy lássam a mozgásokat és beállásokat, így a fényeket is be tudtam állítani a csapatommal, neki pedig volt elég ideje a színészekkel felkészülni.”
Mendes így kommentálja: “Mindig tartok próbákat. Hatalmas a különbség egy olyan film esetében, mint ez, amikor néhány színésszel csak pár napig forgatunk. Meg kell alapozniuk magukban a karakterüket és el kell mondani az egész történetét, mielõtt és miután a történet folytatódik. Nagyon fontos, hogy a figurák életközeliek legyenek, hogy létezõ kapcsolatokat mutassanak meg.”
Mendes gyakran hagyja improvizálni színészeit néhány felvétel erejéig. Aztán visszatér a forgatókönyvben álló verzióhoz, és sokkal természetesebb lesz így a jelenet. A kész filmben csak olyan néhány jelenet maradt, ami improvizáció, plusz néhány meglepetés és szerencsés véletlen. “Mivel nagyon jó párost alkottak, volt, hogy azt mondtam Johnnak és Mayának: amit tegnap a kamera mögött csináltatok, azt most a kamera elõtt ismételjétek meg.”
Rudolph és Krasinski a forgatás elõtt találkoztak ugyan, de a színésznõ nem sokat tudott az Office-sorozat Jim-jérõl. A közös munka kezdetekor rögtön megérezték, hogy egy nyelvet beszélnek. “John könnyedén része lehetne a Saturday Night Live világának, melynek én hét és fél évig állandó vendége voltam. Minden nap megnevettett. Sam Mendes pedig szabadságot adott, nekünk kellett kitalálni, ki is ez a pár.”
Krasinski szerint “Burt egy álmodozó típus. Naív, de okos is abban, amiben jó akar lenni. Olyan srác, aki tud tízezer apró dolgot, de nem tud sokat egy nagy dologról. Burt nem agyalja túl a világot, általában csak hagyja, hogy megtörténjenek a dolgok. ezért Veronának néha kordában kell tartania.” A film központi témájáról így vélekedik: “gyereket várni sorsfordító pillanat. Többé nem slisszolhatsz át az életeden, be kell bizonyítanod, hogy képes vagy felelõsséget vállalni és hogy erõs vagy. A film elején Burt és Verona mindketten izgatottak, és rémültek.”
Maya Rudolph úgy érzi, Verona világa egy a Burttel közös világgal. Kettejüknek valóban közös a világa. Mindketten otthonról dolgoznak, és munkájuk nyomával, fõleg Burt dolgaival tele van szórva az egész ház. És míg a világukat magukkal tudják vinni, bárhova is utaznak, az újdonság az, hogy ezt az otthonos világot, amit fõiskola óta közösen teremtettek, ki kell terjeszteniük. Új fészket kell építeniük gyereküknek, meg kell találniuk a tökéletes helyet, ahol családként együtt élhetnek. Akárhova is mennek, erõsnek kell lenniük egymásért. “Úgy érzem, Verona életre kelti Burtöt, amire Burt egyedül nem lenne képes, és vica versa. Lehet, hogy a nõ az irányító alkat, de nem érezné jól magát a férfi nélkül. Közös útjuk során ablakokon néznek be, hogy milyen életük is lehetne.”
Mendes így összegez: “Remélem, hogy az emberek magukra találnak ebben a filmben. A Továbbállók tele van reménnyel, fénnyel és életerõvel.”