információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
A TÖRTÉNET
Sandy gyönyörû, szexi kétgyerekes anya, aki most töltötte be a negyvenet. Igazi kertvárosi mintaszülõ, pitét süt, szendvicset készít, elviszi a gyerekeket iskolába. A csodálatos idill akkor omlik össze, amikor egy reggel rájön, hogy a férje megcsalja. Azonnal összepakolja a gyerekeket, és New Yorkba költözik, hogy munkát találjon, és új életet kezdjen. Itt találkozik az édes, huszonéves egyetemista Aram Finkelsteinnel, aki éppen élete hullámvölgyét éli meg. A srác most tudta meg, hogy a két hete elvett francia lány csak a zöld kártya miatt ment hozzá. A romantikus, optimista és frissen elvált Aram éppen azért küzd, hogy ne veszítse el hitét a világban.
Aramnak két munkája van, egy nõket segítõ központban dolgozik és egy kávézóban baristaként. A kávézó éppen Sandy új lakása alatt van, itt ismerkednek meg, és hamarosan jóban lesznek. Amikor Sandy munkát kap egy sportcsatornánál, megkérdezi Aramot, vigyázna-e a gyerekeire. A fiú elfogadja az ajánlatot, végülis nincs se karrierje, se barátja, és úgyis túl sokat van együtt nyomasztóan aggodalmaskodó szüleivel.
Sandy viszont egyre jobban munkába lendül, és hamarosan elõléptetik. Legjobb barátja arra bíztatja, hogy kezdjen randevúzni, de az elsõ katasztrofális este után úgy érzi, neki ez már nem fog összejönni.
Aram egyre többet van a gyerekekkel, és lassan beépül a család életébe. Jó vele lenni, és a gyerekek imádják. Sandy és Aram hamarosan azon kapják magukat, hogy egymásba szerettek. Alakuló kapcsolatuk nem arat sikert barátaik és a fiú családjának körében, és mindkettejüknek végig kell gondolniuk, ez most csak kellemes idõtöltés, vagy olyasmi, ami akár örökre így maradhat.
A PRODUKCIÓRÓL
A forgatókönyvtõl a filmvászonig
Bart Freundlich már elõzõ filmje, a Házasság a négyzeten forgatása alatt elkezdte írni az Újrakezdõk forgatókönyvét. Elõzõ filmjének fõszereplõi David Duchovny, és a rendezõ felesége, Julianne Moore voltak. "Korábbi filmjeimtõl eltérõen ez alkalommal egy hagyományosabb, szimpatikus fõhõssel akartam kísérletezni. A névvel kezdõdött, Aram Finkelstein (JUSTIN BARTHA) nevét Aram Schroyin író nevébõl vettem.”
Egy évet szánt a koncepció és Aram karakterének kidolgozására. „Valójában a történet úgy indult, hogy egy fiatalembert elhagy a francia felesége, de hamarosan összesodródott a másik szállal, Sandy (CATHERINE ZETA-JONES) történetével. Itt van két ember, akik mindketten óriásit csalódtak, de végül megtalálják egymást.”
A rendezõ Woody Allen munkásságából éppúgy merített, mint a Diploma elõtt címû filmbõl, és a kapcsolatok fontosságát hangsúlyozza. Freundlich szerint „mindegy, hogy mennyire heversz éppen romokban, vagy azt gondolod, hogy nincs jövõd, mindig van kiút, és a legtöbbször az a megoldás, hogy elengendjük a dolgokat, és hagyjuk, hogy történjen velünk valami.”
Az az ötlet is foglalkoztatta, hogy két különbözõ életkorú embert ugyanazt tapasztalja meg: Aram, a 24 éves kölyök ugyanazt éli át, mint Sandy a 40 éves nõ. „A köztük levõ korkülönbség másodlagos. Sokkal inkább arról van szó, hogy két csalódott ember megpróbál kapcsolatba lépni egymással, és ezt komikus szemüvegen át nézzük.”
Eredetileg a film egy nagyon rövid idõszakra koncentrált volna, arra a pillanatra, amikor szerelmes lesz valaki, de aztán kitágult az idõkeret. "Hiába áll az egyik ember készen egy új kapcsolatra, mindketten ugyanott kell tartaniuk, hogy tovább tudjanak lépni.”
Amellett, hogy humorral akarta tálalni a történetet, Freundlich azt akarta, hogy valóságos is legyen. "Az Újrakezdõk a romantikus vígjátékok történetében gyökerezik, de átcsap néha vásári komédiába, emberi és naturalista.” Az alkotó azt az otthonos érzést akarta megadni közönségének, amit egy romantikus komédiától várnak, de úgy, hogy ne untassa õket ugyanazzal újra meg újra.
A film nyitánya könnyed, rövid körkép a szereplõkrõl. Sandy a tökéletes anya, Aram az elkallódott fõiskolás, akit dobott a felesége. A fiú városban él, a nõ kertvárosi. Majd az apró részletekbõl lassan kikerekednek a figurák, és valóssá válnak, így a közönség elkezdhet kötõdni hozzájuk.
Bár Freundlich szerint a film hagyományos szerelmi történet, ugyanakkor két ember életfilozófiájáról is szól. „Nem csak a második esélyrõl szól, hanem hogy rájöjjünk, hogy akarunk élni, hogyan lehetünk igazán önmagunk, és hogyan bízhatunk a világban. Az optimista és romantikus Aram hisz a jóban, a kis pillanatokban; filozófiája szerint az élet a minket körülvevõ embereket jelenti, akikkel nap mint nap kapcsolatba lépünk. Az élet nem arról szól, hogy elõre törjünk, új munkát szerezzünk, és elõléptessenek.” A filmben sok humoros jelenet arról szól, hogy hogyan próbálja meg a világ kiverni ezt belõle, de Aram pozitív marad és ez lényegi része a karakterének.
Amikor Freundlich elkészült a forgatókönyvvel, odaadta producerének és barátjának, TIM PERELLnek, aki három korábbi filmjének producere volt. Együtt készítették a Nem vagyunk már ugyanazok címû családi drámát, a World Traveler címû drámát, és a legutóbbi, Házasság a négyzeten címû vígjátékot.
Néhány kör után a forgatókönyvet elküldték a finanszírozóknak. Az egyik cég, a Film Department azonnal lelkesedett érte, és támogatták a tervet. A színészek sztrájkja azonban a küszöbön állt, úgyhogy gyorsan kellett lépniük, hogy a forgatás befejezõdjön június 15-ig. Hét és fél hetük volt az elõkészületekre, és még nem voltak meg a szereplõk. Az óriási nyomás azonban még segített is nekik: mindenki gyorsan lépett, a Film Department betartotta igértetét, és megszerezték a pénzt a forgatáshoz.
A szereplõk
Az álomvilágban élõ, tökéletes kertvárosi anya szerepére Freundlich az elsõ perctõl
Zeta- Jones-t akarta megnyerni. Bár az Oscar-díjas színésznõ állítása szerint egy viccet nem képes végigmondani, mégis várta az alkalmat, hogy megcsillanthassa komikusi képességeit. Örömmel vállalta el a szerepet. „Ami bátorító és univerzális ebben a mesében, hogy megmutatja, a válás és a szakítás nem csak nõkkel történik meg, hanem férfiakkal is. Az is tetszik, ahogyan a film a kapcsolatokról beszél, Amikor szakításra kerül sor, mindenki azt hiszi, hogy nincs remény, vége mindennek, többé nem lelünk szerelemre, aztán egy nap ráébredünk, hogy de igen!”
Zeta-Jones közel érezte magához a a történet legkomikusabb pillanatait, fõként azt a részt, amikor Sandy újra randizni kezd. „Karakterem pokoli randevút él meg, és számos barátnõm mesélt hasonló történeteket. Amikor megházasodsz, azt hiszed, hogy most már örökre kerek lesz az életed, aztán elválsz, és újra kell kezdened mindent elõlrõl, újra el kell adnod magad. Egy bizonyos ponton muszáj nevetni ezeken a nehéz és képtelen helyzeteken, és ez a film segít ebben.”
Sandy karaktere teljesen más, mint a színésznõ eddigi szerepei „A film kezdetén élete teljesen a férje élete, de a végére ugyanaz lesz, aki a házassága elõtt volt. Meg akartam mutatni, hogy újra képes kivirulni, életének egy olyan szakaszában, amikor már azt hiszi, már nem olyan vonzó és szexi, mint volt. A film végére újra megéli fiatalságát, és megtalálja az örömet az életben.”
Zeta-Jones csatlakozása után elkezdték keresni a színészt Aram Finkelstein szerepére.
Aram karaktere a film elején optimista, de éppen csalódott, akinek csak egy barátja van, és mint sok zsidó fiúnak, családja igen nagy szerepet játszik az életében.
Az alkotók eleinte nem tudták, ki lenne az ideális színész a szerepre, aztán eszükbe jutott JUSTIN BARTHA, akivel a Házasság a négyzeten címû filmben együtt dolgoztak, és akit nagyon érdekelt a szerep. „Justin felhívott minket, és megkérdezte, átalakíthatja-e a forgatókönyvet. Hatalmas szenvedéllyel látott neki a szerepnek és a szkriptnek, és ez tetszett.”
Bartha elismeri, hogy a szerep megszállottjává vált. „A legjobb forgatókönyv, amit valaha olvastam. Teljes szívemmel Arammá váltam, a hátterével és családjával együtt, ahogyan reagál a dolgokra, és ahogy kapcsolatait alakítja.”
Bár Bartha rögtön jelezte a rendezõnek, hogy akarja a szerepet, még beletelt néhány évbe, mire tényleg megkapta. „Nem volt tiszta képünk arról, hogy ki lenne a megfelelõ személy, ezért nagyon sok emberrel konzultáltunk, hogy megtudjuk, Justin-e az ideális jelölt” – magyarázza a producer. Bartha hozzátette, amikor meghallotta, hogy Zeta-Jones játssza a fõszerepet, nem gondolta, hogy megkapja a szerepet. Aztán újra felhívta a producereket, és meggyõzte õket, hogy õ maga Aram, és végül így is lett.
Az Újrakezdõkben két olyan ember jön össze, akik külsõleg teljesen valószerûtlen, hogy egy pár legyenek: egy 25 éves barista és egy 40 éves kertvárosi anyuka. Hosszú utat kell megtenniük, hogy a nézõ higgyen bennük. „Kapcsolatuk természetesen fejlõdik a film során, és leginkább azért, mert Cathrine és Justin között mûködött a kémia” - jegyzi meg a producer.
A két fõszereplõ után jött a megfelelõ gyerekek, Sadie és Frank Jr. megtalálása, ami az idõ rövidsége miatt rendkívül nehéz feladat volt. Perell úgy emlékezik: nagy szerepük van a filmben, õk mondják ki azokat a dolgokat, amit anyjuk és a fiú nem mondhatnak, és õk alkotják a hidat kettejük között. Emellett megfelelõ komikus vénával kellett, hogy rendelkezzenek.
A rendezõ valódi karaktereket akart, akik érzékelik a felszínt, de elég mélyen bele is látnak a dolgokba. „Sadie elég morbid, és kicsit afelé hajlik, hogy gótikus figura legyen belõle, Frank Jr. pedig irányíthatatlan ágyúgolyó, mondja, ami eszébe jut.”
Az alkotók vagy 500 gyerek anyagát nézték meg, 80-90 gyerekkel találkoztak, és 25-öt hívtak vissza. Fogalmuk nem volt róla, kit akarnak a két szerepre, de végül KELLY GOULD és ANDREW CHERRY kapta meg a szerepet, akikkel minden tekintetben elégedettek voltak.
Freundlich leginkább azon hezitált, hogy vajon a közönség mennyire akarja együtt látni Aramot és Sandyt, illetve Aram és a gyerekek kapcsolatát ezekkel a gyerekekkel. Aztán kiderült, hogy a gyerekszínészek tökéletesen beváltak, és a rendezõ annyit akarta szerepeltetni õket, amennyit csak lehetett. „Mindkét gyerek színészcsaládból érkezett, Andrew pontosan olyan, mint a filmben, és olyan gyerek, akit semennyire nem rontott meg a gyerekszínjátszás világa. Tapasztalt, de nem veszítette el valóságérzékét, és nem úgy néz ki, mint aki bármelyik pillanatban felpattan és szteppelni kezd. Elképesztõ érzéke van a természetes viselkedéshez, miközben nagyon felkészült. Kelly pedig igazi profi, sokat szerepelt korábban, fõleg televízós mûsorokban”- meséli a rendezõ.
Zeta-Jones is dícsérte a két gyereket, és elmondta, hogy igazán szerencsés, amiért együtt játszhatott néhány szenzációs gyerekszínésszel: a Vágy és vezeklésért Oscar-díjra jelölt Saoirse Rona-val, A család kicsi kincsében tündöklõ Abigail
Breslinnel, és most ezzel a két gyerekkel. „Két lábbal a földön járnak. Szüleik nagyon stabil hátteret biztosítanak nekik, és nagyon profik, pontosan tudják, mikor mi történik. Óriási volt, amikor Bart azt mondta, ’ennyi’, és õk abban a pillanatban visszaváltoztak magukká. Csak bekapcsolják és kikapcsolják magukat.”
Perell nevetve teszi hozzá: „mire a forgatókönyvet elõször átolvasták, Cherry már tudta az egész szerepet, pedig csak 3 vagy 4 nappal korábban választották ki a szerepre. Ez mindenkit felrázott a stábból, Catherine és Justin szerintem meg is ijedtek.”
Perell szerint Freundlich egyik legvonzóbb tulajdonsága, hogy képes a szerepet adaptálni a színészek igényei szerint. Ettõl lesznek igazán valóságosak és élethûek az alakítások.” Bár minden szereplõ másként mûködött. A rendezõ szerint „Catherine bármit eljátszik, amit kérsz tõle, teljesen nyitott a rendezésre.” Zeta-Jones életében Freundlich volt az elsõ rendezõ, aki egy személyben az író is. „Nagyon érdekes volt, hiszen õ írta minden egyes mondatát a szövegnek, tehát õ maga is benne van a történetben. Nagyon kevés idõnk volt, úgyhogy úgy éreztem magam, mint egy színpadi darabban. Hatalmas energiát fektetett mindenki a munkába, és a mellékszereplõktõl Bart, Justin és én, akik minden nap ott voltunk, mindig új és új energiát kaptunk.”
Freundlich a forgatás utolsó 12 napját Barthaval, az operatõrrel és hat stábtaggal töltötte, körbeutazva a Földet. Jártak többek között Hongkongban, Mumbaiban, Kenyában, Párizsban és Isztambulban, és leforgatták a film öt évet felölelõ zárómontázsát. A 8 hétig tartó new york-i forgatás után 58 órás repülõút következett, a 12 nap alatt megjárt 6 ország után alig várták, hogy végre hazatérjenek.
Ez a jelenet eredetileg nem volt benne a filmben, de késõbb rájöttek, hogy hatalmas érzelmi töltetet ad a film befejezésének. Elõször persze nem tudták, hogyan fér majd bele a költségvetésbe, de a rendezõ ragaszkodott hozzá. „Tudtuk, hogy ha nem mutatjuk meg ezt az élményt, negatív hatása lenne a film érzelmi komponensét tekintve. Ezzel a jelenetsorral kiegészítve válik hihetõvé, hogy Aram és Sandy készek meghozni a döntést, hogy együtt legyenek.”