2006-04-25
A Critical Mass elérte a kritikus tömeget
A Föld Napján a CM ismét megrendezte szokásos tavaszi felvonulását, melyen az eddigieknél is jóval többen vettek részt, s Ãgy a tömeg fizikailag túlnőtt a CM-felvonulások eddigi keretein.
A Critical Mass
egy nemzetközi szervezõdés, melynek az a célja, hogy a biciklisek elérjék a kritikus tömeget, amely végül jelentõs hangsúlyeltolódás révén meghozhatja a kÃvánt változást az urbánus életmód és közlekedés terén. Az eddigi Critical Mass-felvonulásokon a rekord 20 000 ember volt, amit most sikerült szinte megduplázni kb. 34 000 ember megmozdÃtásával. Mondhatnánk talán, hogy a tömeg mérete nem számÃt, mert csak az ügy a fontos, amit képviselnek, de ez egy "kritikus tömeg" elnevezésû mozgalom esetében nem felelne meg a valóságnak.
A Critical Mass célja pontosan az, hogy minél több, és több embert mozdÃtson ki az "alvó", látens biciklisek táborából, akik gyakorlatilag kihagyják a kerékpározás adta élvezetet. A CM becslései szerint hatalmas potenciálról van
szó, több, mint 100 000 kerékpáros lehet csak Budapesten, akik közül nagyon-nagyon sokan nem mernek biciklire ülni, mert féltik az életüket a forgalomtól, vagy az egészségüket és légzõszerveiket a szmogtól. Nagyon sok embernek van kerékpárja, de mondjuk, olcsó az ülése, és ezért a harmadik alkalom után ülepre lokalizált pavlovi reflex alakul ki nála, és többé nem szeretne ismét bringára pattanni, vagy van, akinek elromlik a féke, rosszul van beállÃtva a váltója, vagy egész egyszerûen a bringája állaga frusztráló. Õk, bár szÃvük mélyén és eredetileg imádnának biciklizni, úgy vannak vele, hogy tudomásul veszik, hogy felnõttek, és hogy a bringázás ugyanúgy nem hozható vissza, mint a gyerekkor. Pedig ez egy téves elképzelés.
Tény, hogy a silány, esetleg nem abszolút megbÃzható minõségû kerékpárok (tesco-biciklik) számtalan módon tudják elvenni gazdáik kedvét a bringázástól, de az is igaz, hogy egy új ülés
megvásárlása, vagy egy kerékpár-szervizben elvégzett beállÃtás, javÃtás csodákat tud tenni, amihez a Cserny mester kerékpárboltját és a Hajtás Pajtás szervizét tudjuk abszolút forrón ajánlani. Mûködõképes bicikli, némi szabadidõ birtokában máris egészen másképp áll hozzá az ember, ekkor már csak egyetlen fojtó tényezõ van, és ez persze nem más, mint a kerékpárutak helyzete, illetve léte, vagy nemléte. A Critical Mass egy lélekemelõ felvonulás, egy kerékpáros gyûlés, ahol a kerékpárosok emlékeztetik magukat és egymást arra, hogy bringázni a legeslegjobb dolog világon, ráadásul a felvonulás ideje alatt egy autómentes város demó verzióját is ajándékba kapjuk, csak, hogy még emelkedettebb élményben részesülhessünk.
A Föld Napján lezajlott CM-felvonulás immár kinõtte az eddigi dimenzióit, és ezért a legtöbb ember éppen a tömeges tekerés, a barátságos
forgalomban történõ suhanás élményérõl maradt le ezúttal. Minek is szépÃtenénk, az egész egy nagy kerékpáros dugóhoz hasonlÃtott leginkább, de ez kivételesen nem hátrány, csupán kényelmetlenség. Ne feledjük, valamit valamiért, és a minél nagyobb tömeg elérése a legfontosabb. A felvonulás célja nemcsak az, hogy jól érezzük magunkat (ami még ennél sokkal zsúfoltabb szituációkban is teljesülne), hanem egyfajta munkavégzésrõl, demonstrációról van szó. Arról, hogy megmutassuk, hogy mi mind szÃvesen lemondanánk az autókról, akár teljesen, akár részlegesen, bárhogy, és mi mind úgy vagyunk vele, mint a Hajtás Pajtás alapÃtója, aki egy szmogmentes, autómentes belváros képével a fejében alapÃtotta meg az úttörõ biciklis-futár szolgálatot. Amikor Ãgy felvonulunk, megmutatjuk, hogy mi mind szÃvesen közlekednénk autó és BKV
helyett biciklivel. Sajnos, a parkolás, a benzin, az autóbiztosÃtás, a BKV is mind üzletileg virágzó ágazatok, nagyon sok pénzrõl van szó, nagyon komoly bevételekrõl. Ha kerékpárral közelÃthetnénk meg a város fõbb pontjait, az a forgalom összes résztvevõje számára egyformán jó lenne - de gazdaságilag, anyagilag kifejezetten elõnytelenül érintené az autólobbit, a a parkoló bizniszt és a méregdrága BKV-t is.
Ha tavaly õsszel 20 000 fõs tömeg mutatta meg magát a Critical Mass felvonuláson, most pedig
34 000, akkor azt mondhatjuk, hogy egyre gyorsabban közelÃtünk ahhoz a szép naphoz, amikor csönd és tiszta levegõ uralkodik majd a belvárosban, és csak villamosok csilingelnek, az emberek pedig szorgos kÃnaiak módján bringáikon szabadon suhannak majd az utakon. Tömegünk növekedése egyre növekvõ követelésként jelenik meg a városvezetés felé, és egyre növekvõ érdeklõdéssel várjuk, mit lépnek, hol és mikor jelenik meg egy-egy új kerékpárút. A tavalyi összfejleményt képezõ totálisan elhibázott Bajcsy kerékpársávnál remélhetõleg idén hetente kapunk majd valami jobbat.

A Critical Mass célja pontosan az, hogy minél több, és több embert mozdÃtson ki az "alvó", látens biciklisek táborából, akik gyakorlatilag kihagyják a kerékpározás adta élvezetet. A CM becslései szerint hatalmas potenciálról van

Tény, hogy a silány, esetleg nem abszolút megbÃzható minõségû kerékpárok (tesco-biciklik) számtalan módon tudják elvenni gazdáik kedvét a bringázástól, de az is igaz, hogy egy új ülés

A Föld Napján lezajlott CM-felvonulás immár kinõtte az eddigi dimenzióit, és ezért a legtöbb ember éppen a tömeges tekerés, a barátságos


Ha tavaly õsszel 20 000 fõs tömeg mutatta meg magát a Critical Mass felvonuláson, most pedig
