2007-10-29
Jó volt a vasárnapi csendes tekerés
Szomorú Kerékpáros Vasárnap néven vonul be a biciklis történelembe az október 28-i csendes tekerés, amit az elõzõ pénteken biciklisbalesetben elhunyt társunk emlékére rendezett a Critical Mass stábja és a Magyar Kerékpárosklub.
A vonuláson
kb. 270-en vettek részt, és a résztvevõk rövid idõn belül 250 ezer forintot gyûjtöttek össze adományként, az elhunyt biciklis özvegyének és családjának.
Ez az együtt tekerés tényleg csendesebb, visszafogottabb volt, mint mondjuk a CM-féle ″a hónap utolsó péntekén való közös tekerés″ szokott lenni, vagy bármelyik más közös megmozdulás, ami érthetõ, hiszen tragikus ok miatt került sor rá. Október 19-én a Thököly út és a Stefánia út sarkán egy teherautó elütött egy biciklist, aki a Stefánia úton levõ -járdára festett sárga csÃkkal jelzett- bicikliútról hajtott le, zöld lámpánál a járdára, szabályszerûen, amikor a jobbra kanyarodó teherautó sofõrje elütötte
õt. A biciklis a helyszÃnen meghalt.
Bár a részleteket nem ismerjük, azt bizonyosan elmondhatjuk, a teherautó sofõrje a megengedettnél sokkal gyorsabban hajthatott bele a kanyarba, ami egy lámpával megerõsÃtett járdánál, ahol elvileg gyalogosok átkelése várható, életveszélyes. A biciklis szabályosan közlekedett a számára kijelölt kerékpárúton, és a járdáról egy zöld lámpás zebrára hajtott le, ami elvileg biztonságot nyújtana számára (és a gyalogosok számára is).
A balesetért természetesen a teherautó sofõrje a felelõs, de a közös vonuláson szóba került a bicikliutak épÃtéséért felelõs kormányszervek felelõssége is, hiszen a járdára felfestett sárga csÃk a szakirodalom
szerint nem jelent egy biztonságos bicikliutat, hiszen elválasztja az autósokat és a biciklisiket egymástól, és Ãgy az autósok még kevésbé veszik figyelembe a biciklin közlekedõket, plusz a gyalogosoknak is rossz, ha a járdájukat meg kell osztaniuk a bringásokkal.
Az tény, hogy ezzel a felfestéses módszerrel fillérekbõl (vagyis a festékszóró árából) nagyon gyorsan lehet "kerékpárutakat" rittyenteni, ami mindig jól jön egy-egy választás elõtt, de ez látható, mennyire nem megoldás.
A közös vonuláson László János, a Magyar Kerékpárosklub vezetõje beszélt, többet közt a felelõsségrõl, azok felelõsségérõl, akik közremûködésével létrejöhetett egy ilyen veszélyes bicikliút.
A tervezõk felelõsségérõl, akik rég elavult alapelvek
szerint gondolkoznak, és akik nem hajlandók elfogadni a kerékpáros szakemberek érveit a bicikliutak létrehozásánál.
A megrendelõk felelõsségérõl, akiknek legfõbb gondjuk, hogy minél több autó tudjon parkolni, közlekedni az utakon, és nem hagyják zavartatni magukat mindenféle õrült kerékpáros által.
A hatóságok felelõsségérõl, melyek nem engedélyezik a kerékpársáv épÃtését, mert rég túlhaladott szempontok alapján veszélyesnek tartják.
A jogszabályok alkotóinak felelõsségérõl, akik még mindig nem érzik, milyen égetõen
sürgõs megoldani, hogy a KRESZ segÃtse a biztonságos kerékpáros közlekedést, és ne gátolja azt.
A jármûvezetõk felelõsségérõl. Azokéról, akiknek közösen kell használniuk az utakat, legyenek akár autó-, busz-, villamosvezetõk, vagy kerékpárosok.
Végül mindazoknak felelõsségérõl, akiknek kötelességük lenne mindent elkövetni annak érdekében, hogy megváltozzon az a szemlélet, mely szerint a kerékpározás csupán egy hobbi, rosszabb esetben zavaró probléma, amit valahogy rendezni kell. A kerékpár azonban nem probléma, hanem jármû! Mégpedig olyan jármû, amely segÃt megoldani a nagyvárosok égetõ közlekedési problémáit. Akik használják, példát mutatnak.
Végül László János meghirdetett egy
udvariassági kampányt a bicikliseknek, aminek a jótékony hatása remélhetõleg átterjed majd a többi közlekedésben résztvevõ szereplõre is.
A vonulás a Gödörtõl indult, és a baleset helyszÃnén, a Thököly-Stefánia sarkán ért véget. A szervezõk ott egy ghostbike-ot állÃtottak, ami egy fehérre lefújt bicikli, a balesetet szenvedett társunk emlékére. A résztvevõk percek alatt 250 ezer forintnyi adományt adtak össze, amit átadtak az elhunyt biciklista özvegyének.
Bár ez a közös tekerés kivételesen szomorú volt, mindenképp sikeresnek mondható, hiszen a biciklisták
nemcsak megemlékeztek elhunyt társukról, de adománnyal segÃtették is a gyászoló családot, ráadásul szóba kerültek a hazai tarthatatlan bicikliutas állapotok, illetve a figyelemfelhÃvás arra vonatkozóan, mennyire veszélyesek ezek az olcsó, de nem valódi bicikliutak.
A Critical Mass honlapja ez.

Ez az együtt tekerés tényleg csendesebb, visszafogottabb volt, mint mondjuk a CM-féle ″a hónap utolsó péntekén való közös tekerés″ szokott lenni, vagy bármelyik más közös megmozdulás, ami érthetõ, hiszen tragikus ok miatt került sor rá. Október 19-én a Thököly út és a Stefánia út sarkán egy teherautó elütött egy biciklist, aki a Stefánia úton levõ -járdára festett sárga csÃkkal jelzett- bicikliútról hajtott le, zöld lámpánál a járdára, szabályszerûen, amikor a jobbra kanyarodó teherautó sofõrje elütötte

Bár a részleteket nem ismerjük, azt bizonyosan elmondhatjuk, a teherautó sofõrje a megengedettnél sokkal gyorsabban hajthatott bele a kanyarba, ami egy lámpával megerõsÃtett járdánál, ahol elvileg gyalogosok átkelése várható, életveszélyes. A biciklis szabályosan közlekedett a számára kijelölt kerékpárúton, és a járdáról egy zöld lámpás zebrára hajtott le, ami elvileg biztonságot nyújtana számára (és a gyalogosok számára is).
A balesetért természetesen a teherautó sofõrje a felelõs, de a közös vonuláson szóba került a bicikliutak épÃtéséért felelõs kormányszervek felelõssége is, hiszen a járdára felfestett sárga csÃk a szakirodalom

Az tény, hogy ezzel a felfestéses módszerrel fillérekbõl (vagyis a festékszóró árából) nagyon gyorsan lehet "kerékpárutakat" rittyenteni, ami mindig jól jön egy-egy választás elõtt, de ez látható, mennyire nem megoldás.
A közös vonuláson László János, a Magyar Kerékpárosklub vezetõje beszélt, többet közt a felelõsségrõl, azok felelõsségérõl, akik közremûködésével létrejöhetett egy ilyen veszélyes bicikliút.
A tervezõk felelõsségérõl, akik rég elavult alapelvek

A megrendelõk felelõsségérõl, akiknek legfõbb gondjuk, hogy minél több autó tudjon parkolni, közlekedni az utakon, és nem hagyják zavartatni magukat mindenféle õrült kerékpáros által.
A hatóságok felelõsségérõl, melyek nem engedélyezik a kerékpársáv épÃtését, mert rég túlhaladott szempontok alapján veszélyesnek tartják.
A jogszabályok alkotóinak felelõsségérõl, akik még mindig nem érzik, milyen égetõen

A jármûvezetõk felelõsségérõl. Azokéról, akiknek közösen kell használniuk az utakat, legyenek akár autó-, busz-, villamosvezetõk, vagy kerékpárosok.
Végül mindazoknak felelõsségérõl, akiknek kötelességük lenne mindent elkövetni annak érdekében, hogy megváltozzon az a szemlélet, mely szerint a kerékpározás csupán egy hobbi, rosszabb esetben zavaró probléma, amit valahogy rendezni kell. A kerékpár azonban nem probléma, hanem jármû! Mégpedig olyan jármû, amely segÃt megoldani a nagyvárosok égetõ közlekedési problémáit. Akik használják, példát mutatnak.
Végül László János meghirdetett egy

A vonulás a Gödörtõl indult, és a baleset helyszÃnén, a Thököly-Stefánia sarkán ért véget. A szervezõk ott egy ghostbike-ot állÃtottak, ami egy fehérre lefújt bicikli, a balesetet szenvedett társunk emlékére. A résztvevõk percek alatt 250 ezer forintnyi adományt adtak össze, amit átadtak az elhunyt biciklista özvegyének.
Bár ez a közös tekerés kivételesen szomorú volt, mindenképp sikeresnek mondható, hiszen a biciklisták

A Critical Mass honlapja ez.