2011-10-10
Tilos a BV! - L.A.-ben már Tilos a Biciklisek Vegzálása
Idén nyáron a sok-sok fontos hír között szinte elsikkadt az új fejlemény, hogy Los Angelesben, a világ egyik legautósabb városában immár törvény tiltja a biciklisek vegzálását. Nincs többé rádudálás, ledudálás, közelről előzés, kiszorítás, rákiabálás - aki ilyennel próbálkozik, a törvénnyel kerül szembe :)
A "városi tanács" (City Council) által elfogadott törvény a biciklisek autósok, motorosok által történő idegesítését, zavarását, vegzálását tiltja. Tilos zavarni a bicikliseket a közlekedésben. Tilos rájuk dudálni, mutogatni, kiabálni, tilos közel menni hozzájuk, megijeszteni őket, stb. Ilyet mi is kérünk !!!:))

Budapest 1. utolsó CM - lásd a videót
Gondolj bele, a biciklizés forradalma úgy terjed, hogy egyre több út "biciklisedik el", és ez onnan indult, hogy kezdetben minden biciklisnek magának kellett megküzdenie az út használatáért. Kezdeti állapot = primitív állapot. Ezen ma már kezdünk túljutni - de csak annyiban, hogy csomó helyen már (végre) a forgalmi rend külön is garantálja a helyünket az úton. Dedikált helyünk van - ami néha rossz is, mert csomó ember azt hiszi, hogy a biciklisek csak azért használják az utat, mert nincs bicikliút :))
Miközben a bicikliút az, ami a régi stílus, és amit csak azokon a helyeken érdemes alkalmazni, ahol nem lehet civilizált módon kialakítani egy külön sávot a bicikliseknek. A dedikált úton tehát nem bicikliutat értünk, hanem biciklisávot vagy felfestett matricákat (apropóóóó !!! a Margit hídon kezdenek elkopni a matricák, és amúgy is túl ritkán vannak felfestve!), vagy esetleg egy táblát (kék, téglalap alakú táblát, amely a sávok kiosztását ábrázolja pl. egy hídon- pl. a Margit hídon, ahol elfelejtették kiírni, hogy az utat biciklisek is használják !!!! Ami késik, nem múlik, ha tüntetünk érte :)))
A biciklisek zaklatásának a tilalma azonban új fejezetet nyit !! mert ezáltal ott is védve vannak a biciklisek, ahol az autóban ülők mondjuk nem értik, hogy mi van (nem értik, hogy bárhol lehet biciklivel közlekedni, ahol direkt nem tiltják). Ezentúl hiába nem értik - mégsem fognak szemétkedni. mert Los Angelesben, az autózás fővárosában 3x-os rátával büntetik őket. A biciklis perelheti őket, és utána akár 3x-át fizetik az autósok, plusz a per és az ügyvédek költségeit. Az L.A. Times felhívja a figyelmet, hogy ez a törvény így különösen csábítóvá teszi majd az ügyvédek számra, hogy bicikliseket védjenek :)))
Eltúlzott törvény volna ez - vagy racionális döntés? Ennek megítéléséhez csak abba gondolj bele, hogy milyen dolog zavarni valakit a közlekedésben? Ajánlott film Spielberg: a Párbaj (aminek inkább az lehetett volna a címe, hogy terrorizálás, a személyautó utasa ugyanis nem igazán párbajozik, őt terrorizálják. Gondolj bele, miféle dolog egy embert közlekedés közben zavarni? Eléggé balesetet okozó magatartás, nemde? Ilyen egyszerű - ezt tilos csinálni: tilos zavarni a bicikliseket a közlekedésben.
A törvényt azután fogadták el, hogy egy 63 éves férfit elgázolt egy autó az úton - de vannak ám előzmények is. Los Angeles főpolgármestere, Antonio Villaraigosa, aki egyebek közt az USA főpolgármesterei konferenciájának is az elnöke :))) - idén márciusban balesetet szenvedett, egy taxi leszorította, és eltörte a könyökét. Antonio Villaraigosa mexikói-amerikai, és nemcsak politikai eseményeken biciklizik a tévékamerák előtt, hanem a valóságban, a hétköznapokban is. Így érte ez a baleset idén márciusban. Villaraigosa rögtön utána elhatározta, hogy egy 1m 20 centis (3 feet) előzési távolságot előíró törvényt fog keresztülvinni. A biciklisek vegzálását tiltó törvény így nem is előzmény nélkül való. Tanulság: a politikusok is jó fejek lennének, ha ott élnének, ahol mi (abban a városban), és úgy közlekednének, mint mi - nem luxus audikból kifelé bámulnák csak a várost.
Ami Budapestet illeti, reméljük, ez a Los Angeles-i törvény elgondolkodtatja mind a közlekedőket, mint a városvezetést, mindannyiunk életminősége érdekében.
.................................................
lásd még:
Antonio Villaraigosa a WIKI-n.
cikk az LA Times-ban márciusban
cikk az LA Times-ban júliusban

Budapest 1. utolsó CM - lásd a videót
Gondolj bele, a biciklizés forradalma úgy terjed, hogy egyre több út "biciklisedik el", és ez onnan indult, hogy kezdetben minden biciklisnek magának kellett megküzdenie az út használatáért. Kezdeti állapot = primitív állapot. Ezen ma már kezdünk túljutni - de csak annyiban, hogy csomó helyen már (végre) a forgalmi rend külön is garantálja a helyünket az úton. Dedikált helyünk van - ami néha rossz is, mert csomó ember azt hiszi, hogy a biciklisek csak azért használják az utat, mert nincs bicikliút :))
Miközben a bicikliút az, ami a régi stílus, és amit csak azokon a helyeken érdemes alkalmazni, ahol nem lehet civilizált módon kialakítani egy külön sávot a bicikliseknek. A dedikált úton tehát nem bicikliutat értünk, hanem biciklisávot vagy felfestett matricákat (apropóóóó !!! a Margit hídon kezdenek elkopni a matricák, és amúgy is túl ritkán vannak felfestve!), vagy esetleg egy táblát (kék, téglalap alakú táblát, amely a sávok kiosztását ábrázolja pl. egy hídon- pl. a Margit hídon, ahol elfelejtették kiírni, hogy az utat biciklisek is használják !!!! Ami késik, nem múlik, ha tüntetünk érte :)))
A biciklisek zaklatásának a tilalma azonban új fejezetet nyit !! mert ezáltal ott is védve vannak a biciklisek, ahol az autóban ülők mondjuk nem értik, hogy mi van (nem értik, hogy bárhol lehet biciklivel közlekedni, ahol direkt nem tiltják). Ezentúl hiába nem értik - mégsem fognak szemétkedni. mert Los Angelesben, az autózás fővárosában 3x-os rátával büntetik őket. A biciklis perelheti őket, és utána akár 3x-át fizetik az autósok, plusz a per és az ügyvédek költségeit. Az L.A. Times felhívja a figyelmet, hogy ez a törvény így különösen csábítóvá teszi majd az ügyvédek számra, hogy bicikliseket védjenek :)))
Eltúlzott törvény volna ez - vagy racionális döntés? Ennek megítéléséhez csak abba gondolj bele, hogy milyen dolog zavarni valakit a közlekedésben? Ajánlott film Spielberg: a Párbaj (aminek inkább az lehetett volna a címe, hogy terrorizálás, a személyautó utasa ugyanis nem igazán párbajozik, őt terrorizálják. Gondolj bele, miféle dolog egy embert közlekedés közben zavarni? Eléggé balesetet okozó magatartás, nemde? Ilyen egyszerű - ezt tilos csinálni: tilos zavarni a bicikliseket a közlekedésben.
A törvényt azután fogadták el, hogy egy 63 éves férfit elgázolt egy autó az úton - de vannak ám előzmények is. Los Angeles főpolgármestere, Antonio Villaraigosa, aki egyebek közt az USA főpolgármesterei konferenciájának is az elnöke :))) - idén márciusban balesetet szenvedett, egy taxi leszorította, és eltörte a könyökét. Antonio Villaraigosa mexikói-amerikai, és nemcsak politikai eseményeken biciklizik a tévékamerák előtt, hanem a valóságban, a hétköznapokban is. Így érte ez a baleset idén márciusban. Villaraigosa rögtön utána elhatározta, hogy egy 1m 20 centis (3 feet) előzési távolságot előíró törvényt fog keresztülvinni. A biciklisek vegzálását tiltó törvény így nem is előzmény nélkül való. Tanulság: a politikusok is jó fejek lennének, ha ott élnének, ahol mi (abban a városban), és úgy közlekednének, mint mi - nem luxus audikból kifelé bámulnák csak a várost.
Ami Budapestet illeti, reméljük, ez a Los Angeles-i törvény elgondolkodtatja mind a közlekedőket, mint a városvezetést, mindannyiunk életminősége érdekében.
.................................................
lásd még:
Antonio Villaraigosa a WIKI-n.
cikk az LA Times-ban márciusban
cikk az LA Times-ban júliusban