Cinema Totál Berlinben - nemi egyenjogúság a filmkultúrában
A Berlinale-ra ráépÃtett filmszakmai programsorozat, kÃsérÅ‘ rendezvény nevében a "Total" arra utal, hogy "totál kép", a mozi, a film, a videó, az audio-vizuális kultúra egészérÅ‘l. A Cinema Totál egyik különlegessége, hogy a berlini Collegium Hungaricum e nagy jelentÅ‘ségű kultúr-projektje, bár nemzetközi, a magyar kultúrát abszolút fókuszban tartja, s Ãgy egyfajta reprezentatÃv kultúr-külképviseleti szerepet tölt be.
Cinema Totál február 8-12 / Berlin
A Cinema Totál egy filmszakmai kult-esemény, ahol - a konkrét programok jelentÅ‘sége mellett - roppant hangsúlyos, hogy filmesek találkoznak egymással. Idén az rendezvény a "Különleges Találkozások" alcÃmet viseli, hangsúlyozva a filmszakmai diskurzus-generálás motÃvumát. Az alcÃm a Visegrádi Négyek (Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia) kulturális ill. filmszakmai együttműködésének témájára utal. A Cinema Total egyebek közt filmterv-bemutatóiról is hÃres, amelyek számos koprodukciós film-projekt megszületését tették lehetÅ‘vé már az évek során. A szervezÅ‘ intézetet, a Collegium Hungaricum-ot a Bódy Gábor és Zbigniew RybczyÅ„ski életmű bemutató óta kiemelt kedvenceink közt tartjuk számon.
 Gerencsér Anita és Can Togay, a rendezvény szervezői az Uránia moziban (fotó: altmti)
Az idei rendezvény egyik különlegessége, hogy a nyitó kerekasztal beszélgetés az European Women’s Audiovisual Network (EWA, Európai Női Audiovizuális Hálózat) kezdeményezésére a filmes "női kvótáról" fog szólni, azaz a nők szerepéról a filmgyártásban, audio-vizuális iparban, kultúrában. A téma roppant érdekes, gyakorlatilag forradalmi.
Â
A svéd kezdeményezés alapján ahhoz, hogy egy film "A" besorolást kapjon, át kell mennie a Bechdel Teszt-en (lásd angolul a WIKI-n). A Bechdel Teszt azt méri, hogy az adott filmben a nÅ‘i karakterek jelenléte mennyire jelentÅ‘s vagy jelentéktelen, és hogy milyen jellegű. Konkrétan Svédországban az "A" besoroláshoz az kell, hogy legyen olyan jelenet, amelyben két nÅ‘ beszélget a vásznon valamirÅ‘l, ami nem egy férfi :) Ez csupán egy motÃvuma a nemi egyenjogúsági projektnek vizuális kultúrában :)
kép a tavalyi Cinema Total videóból
A "nÅ‘i kvóta" (helyett: 50:50, nemi egyenjogúság, egyelÅ‘ reprezentáció a vizuális kultúrában) a támogatott filmesek számszerű arányait is konkrétan érinti, úgy, hogy a támogatás mértéke is legyen egyenlÅ‘ (értsd, magyar szitura lefordÃtva, ne legyen mondjuk 20 férfi, akik milliárdos filmeket készÃtenek, úgy, hogy a nÅ‘i alkotók közben csak 5-en vannak, vagy 15-en, vagy úgy, hogy Å‘k csak szerényebb költségvetéssel dolgozhatnak). Micsoda forradalmi eszme! A felvilágosodás egyik legújabb hulláma! Az "egyenlÅ‘ség, testvériség", a minden "ember egyenlÅ‘" egy új nagyszerű verziója. Különös mértékben örülünk ennek, már csak azért is, mert a nÅ‘i művészek minden téren nagyságrendekkel jobbak, valódibbak, mint a férfiak, lásd csak az elmúlt 20 év magyar filmjeit, Simon Mágus, Pál Adrienn.
2011-ben a top 100 amcsi filmben (Ãrja a Guardian) csak 33%-ban szerepeltek nÅ‘k, és csak 11%-ban voltak fÅ‘szereplÅ‘k. Ez egyrészt azt mutatja, mennyire durva a helyzet (kulturális eltérÃtettség), másrészt, hogy mekkora áttörés van kilátásban :) Franciaországban tavaly októberben (október 10), lefektették a 50:50 alapszabályt :)
A nemzetközi egyenlÅ‘ségi kezdeményezést a svéd filmalap indÃtotta el tavaly májusban, amikor is Cannes-ban egy sajtótájékoztatót tartott a filmalap 50. születésnapja alkalmából, a tájékoztató azonban nem errÅ‘l szólt, hanem az ott és akkor meghirdetett nemi egyenlÅ‘ségi kezdeményezésrÅ‘l.
A kezdeményezés azért is forradalmi, mert egyértelműen abból indul ki, hogy a fogyasztott filmek óriási tudat-, személyiség-, viselkedés formáló erÅ‘vel bÃrnak (amit a szórakoztatóipar szószólói mindig próbálnak szÅ‘nyeg alá söpörni, mintha a filmek csak ártatlan szórakozást jelentenének, és nem szolgálnának százmilliók viselkedési mintául, 24/7/365-ben). Forradalmi továbbá, mert az álszent és szándékosan buta besorolási rendszerbÅ‘l való kitörést is jelenti, azaz végre elkezdjük felcÃmkézni a média-tartalmakat, és nemcsak az alapján, hogy van-e benne "erÅ‘szak" vagy "szex", hanem immár okos, intelligens módon, immár azt jelezve, hogy egy film mennyire butÃt .)
A kerekasztal résztvevői olyan nemzetközileg elismert filmes szakemberek lesznek, mint Anna Serner, a Svéd Filmalap vezetője, Senja Ravlic, az Eurimage esélyegyenlőségi kutatási vezetője, Wendy Parker, a Brit Filmintézet munkatársa, Agnieszka Kurzydlo producer és Enyedi Ildikó filmrendező.
Â
Ez a kerekasztal csak egy a programsorozat eseményei közül, a többirÅ‘l is ugyanennyit lehetne Ãrni. A lényeg azonban az, hogy képet kapjunk errÅ‘l a roppant pozitÃv kulturális energiákat felszabadÃtó rendezvényrÅ‘l - amely a Berlinale és a Cottbusi Kelet-Európai Filmek Fesztiválja, Németország második legfontosabb filmfesztiválja között helyezi el magát. A Cinema Totál záróakkordja egyébként stÃlusosan a Cottbus Lounge, ahol a Cottbus-i fesztivál meghÃvott vendégei és filmesei lesznek jelen, a Cinema Total vendégeivel és filmeseivel keveredve, barátkozva, teljes intenzitással érvényesÃtve a Cinema Total filozófiáját, miszerint (szabad fordÃtásban:)) a filmes eseményeken, fesztiválokon köttetett ismeretségek, felvetett témák, projektek formálják - a különleges találkozások révén - a következÅ‘ év vizuális kultúráját :)
Â
- A Cinema Total részletes programját itt olvashatod
- a facebook oldalát pedig itt találhatod
(Köszönet az egyenjogúsággal kapcsolatos anyagokért a Collegium Hungaricum munkatársának, Gerencsér Anitának).
Â