Harcosok Klubja
Fight Club
(1999)
Hiába
van a világ egyik legjobb fagyizója egy háztömbnyire a lakásodtól, hiába
jársz oda hetente 2szer a barátaiddal, életed legjobb fagyija az lesz,
amit egy külvárosi, lepattant fagyizóban veszel magadhoz, mert az csak
a tiéd, a te saját fagyid. A Harcosok Klubja körülbelül ilyen pszichológiai
alapon tud sokak kedvenc filmjévé válni.
Amikor
megnézed kiderül, hogy egyáltalán nem nagy dobás, de azt is egyből megérzed,
hogy lényegében mindenkinek tetszeni fog, noha mindenki kábé ugyanazt gondolja
majd, amit te.
A
Fight Club elég sok mindennel kápráztat
el az elején, előveszi a Trainspotting bevált módszereit, a nagyon intenzív
fényképezési stílust, amit digitálisan is meg-megmanipulálnak. Zenék, wc-csészék,
lepattantság, minden együtt van egy jó kezdethez. A legszebb része a filmnek,
amikor Edward Norton egy Ikea katalógust lapozgat, és közben a kamera körbefordul
a lakásán, és megjelennek benne az Ikea
bútorok, a katalógusban szereplő ár és termékleírásokkal együtt. Vagyis
adva van egy fehér inges, nyakkendős arc, aki természetesen egy nagy cégnek
dolgozik, sokat keres és már mindene megvan, de persze elégedetlen az életével.
Miért is ne, a Trainspotting elején bevált ez a "Choose
life. Choose a job. Choose a career. Choose a family. Choose a big television.
..." -szöveg, be fog válni még minimum egyszer.
A Trainspotting egyébként 96-ban jött ki, és a Fight Club alapjául szolgáló
azonos-című regény, a szerző (Chuck Palahniuk) első regénye is 96-ban született.
A
fogyasztói társadalmat égető történetek valószínűleg
egyre divatosabbak lesznek a következő egy-két évben, hiszen kezd leesni
a tantusz, hogy túl nehéz leírni, hogyan működik a mi kis civilizációnk,
és hogy mit jelent az a tényező, hogy 7 milliárd ember él a földön, és
hogy mit jelent a tömegkommunikáció, és hogy a konzum-társadalom milyen
egyeneságú következménye, illetve természetes formája egy ekkora rendszer
egészséges működésének. Sokkal egyszerűbb és gyorsabb és hatékonyabb dolog
anti-fogyasztói magatartástípusokat piacra dobni, ráadásul jövedelmezőbb
is. Egyébként vicces, hogy a Trainspotting (ami ellentétben a Fight Club-bal
egy kiváló film), nyomán divatba jött anti-konzum megjelenési és viselkedési
stílus leginkább a nagyszerű Fanta-reklámokban van jelen, ami ugye Coca-Cola
termék, és a Coca-Cola a fogyasztói világ legközpontibb emblémája. De amikor
a Fight Club-ot nézed, akkor is éppen pénzt költesz szórakozásra, vagyis
fogyasztasz mint fogyasztó, és a pénzed pont ennek az eredetinek véletlenül
sem nevezhető film gazdáihoz vándorol, amiben semmi kellemetlen nincs,
csak jó, ha úgy nézed a filmet, hogy figyelembe veszed, vizet iszik pedig
bort prédikál.
Edward
Norton bevezet minket a fehéringes világba, de persze
úgy, hogy éppen azt magyarázza el, hogy mennyire utálja, illetve unja.
Éjjel nappal repülőn kell ülnie, ide utazni, oda utazni, hotel itt, hotel
ott, és az egésztől annyira kivan, hogy minden, amit lát csak egy másolata
egy másolatnak, ami egy másolata egy másolatnak. Vagyis annyira kivan,
mintha a munkája mellett drogozna, vagy bulizna, vagy alkoholista lenne,
és mivel a fiatalok szeretnek csütörtökön is bulizni, ezért havonta egyszer
minimum átélik, hogy nincsenek annyira ott a munkahelyükön, vagyis a film
marketingből jeles.
És
akkor az egyik ilyen repülőútján egyszercsak mellette ül Brad Pitt, aki
szappankereskedő.
Aztán amikor hazaér, a lakása felrobbant, nincs hova mennie, és felhívja
Brad-et. Brad-del összejönnek, söröznek, és utána mondja azt Brad, hogy
üss meg, amilyen erősen csak tudsz. Jól szétpüfölik egymást, páran szét
akarják őket választani, de végül ők is csatlakoznak, és ebből lesz a Harcosok
Klubja.
Elég
izgalmas alaptörténet. Számolj
le a fogyasztói kultúrával, ne dolgozz jólmenő cégeknél, sőt, egyáltalán
ne dolgozz, veszítsd el a lakásodat, az összes Ikea bútorral, és ha más
itt tartasz, kezdd el rombolni a tested is, amilyen erősen csak tudod.
Az
emberek zöme nem bírja a Van Damme, vagy a Steven Seagal filmeket, mégpedig
azért nem, mert szerintük eléggé "kamu" harcok vannak az ilyen filmekben.
Kifogásolják, hogy miért esik kézre pont az utolsó percben egy-egy eszköz,
ami az életüket menti meg, hogy hogy bírnak 4 méter magasról egyetlen bokaficam
nélkül leugrani, miért pont melléjük ül a főszereplőnő a repülőn, satöbbi.
A Harcosok Klubja bármelyik filmhez képest totál vicc, mert úgy szétverik
egymást az emberek, hogy öröm nézni, aztán kapnak egy-egy halvány sebtapaszt,
meg valami monokliszerűséget, és minden kezdődhet elölről. Egyébként
pont ettől élvezik a nézők, mert olyan, mint egy komputerjáték, mindenki
kikészül, te meg a joystick-et markolod és semmi bajod nem esik.
A
film egyébként nevetségesen jófejkedő, miközben felrobbantani
készülnek az össze komoly épületet a városban, figyelembe veszik, hogy
emberáldozat ne legyen. És amikor az egyik főtéren robbantottak egy nagyot,
összezúztak egy kávézót, és menekülés közben egyik társukat lelőtték teljesen
le vannak döbbenve. Akárhogy is nézzük, egy Robin Hood jellegű szitunak
akarják az egészet beállítani, csak hogy úgy tűnjön, hogy az egész a józan
ész határain belül mozog. Ez persze jókora csalás, illetve csúsztatás,
amit Joe Pesci a Vinnie az Együgyű c. remek filmben biztosan egyből le
is leplezne, mert ő a helyi bűvészeket is mindig le tudta leplezni. Szóval,
ha Vinnie fejével szemléljük a filmet egyből feltűnik, hogy a film elején
külön szerepel egy félóra, ami gyakorlatilag teljesen másról szól, mint
a film többi része. Edward Norton különféle önsegítő köröket látogat, rákos
betegek, eltávolított
heréjű férfiak, és egyéb meglehetősen szomorú sorsú embercsoportok terápiás
közösségeit látogatja, mert ezek a foglalkozások megnyugtatják, és végre
el tud aludni. Ezekre a foglakozásokra leginkább azért van szüksége a filmnek,
hogy a szenvtelen, közönyös, sőt direkt kárörvendő szerepet is megízleltesse
a nézővel. Felszólal például egy rákos beteg nő, aki elmondja, hogy már
nem fél a haláltól, de szeretne még egy kis szexet az utolsó napjaira,
és mindez teljesen paródiaként előadva. Ezek a jelenetek adják meg a film
igazi ízét, a megfelelő gonoszság-dózissal egyetemben, szinte észrevétlenül.
Minden ember retteg attól, hogy halálos beteg lesz, elüti egy autó, elkap
egy vírust, és ezt a legbelső félelmet használja ki a film azzal, hogy
egy nem beteg Edward Norton, mint egy turista
vesz részt ezeken a foglalkozásokon, egy kívülálló, akire nem vonatkozik
az, ami a többi emberre. Vagyis azt az érzést ülteti a nézőbe, hogy vele
nem történhet meg ilyesmi, a rossz dolgok mindig másokkal történnek meg,
te csak röpködsz a fehér ingedben a világ egyik pontjáról a másikra, ócsárolod
a munkád, és közben akcióhősnek képzeled magad, de álmatlanságban
szenvedsz, és ezeknek a tragikus sorsú embereknek a szenvedése, mint valami
jó tévé-adás kellemesen álomba ringat. A film itt gonosz, és
utána már hiába jófejkedik, hogy de embereket nem támadunk meg, satöbbi.
Ugyanaz ez a film, mint valami kommandós komputer-game, ahol hatalmas fegyverekkel,
mint nemiszerv-növelő eszközökkel rohangálsz végig egy csatamezőn, az ellenség
könyörög az életéért, te meg folyton lelövöd őket, ja és te vagy az abszolút
túlélő. Az ilyen játékok abban hasonlítanak a Harcosok klubjához, hogy
te nem terrorista vagy, hanem kommandós, és túszokat szabadítasz ki. Persze,
hogy így van kialakítva egy ilyen játék, hiszen ellenkező esetben nem is
lehetne legálisan
forgalomba hozni. Csak úgy, mint ezt a filmet.
Bemennek
egy boltba, és kirángatják a kínai boltos-fiút, pisztolyt nyomnak a fejéhez,
és azt mondják, most meghalsz. A jelenet elején Brad Pitt közli, hogy most
egy emberáldozat
következik. Aztán
látjuk, ahogy a srác könyörög az életéért, és Brad Pitt ráparancsol, hogy
valósítsa meg az "álmait", legyen állatorvos, ahogyan korábban tervezte,
különben lelövi, és ezzel elengedi. Wow! Pompás. Persze, hogy nem lőtték
le a szegény srácot, mert akkor a filmet nem lehetett volna forgalomba
hozni. De azért mégiscsak kellett egy emberáldozat c. jelenet. És a végén
Brad Pitt, az abszolút jófej
elmondja Nortonnak, hogy
a srácnak a honapi nap lesz élete legjobb napja. Persze, nyilván, mint
Dosztojevszkijnek is bizonyára az volt a legjobb napja, ami azután jött,
hogy azt hitte, most ki fogják végezni. Tényleg jófej ez a Brad Pitt karakter.
Az
emberek zöme nem szívesen mondja rá erre a filmre, hogy nem jó. (Ezzel
együtt az USA-ban eddig a bő felé sikerült behoznia a ráfordított pénznek,
37 milliót a 63-ból, október óta). De vannak olyan emberek is, akik direkt
imádják
ezt a filmet, például a kuriózumok kedvelői, vagy akik unják, hogy olyan
egyszerűek a beszélgetések, "A Hatodik Érzék? Baromi jó film Szerintem
is." Ehelyett most már lehet azzal jönni, hogy "A Hatodik Érzék az mind
semmi, de nézd meg inkább a Fight Club-ot!". Az összes filmes újság
azt mondja, hogy nagyon jó film, így a Csapnivalónak is egyszerűbb lenne
rábízni a Fight Club cikket egy olyan külsősre, aki történetesen imádja
ezt a filmet, csak "sajnos" a Csapnivaló főszerkesztője szociológus, és
ilyen engedményekre nem hajlandó.
Egyébként
a film kétharmadánál van egy csavar,
ami kicsit Hatodik Érzékes, de méginkább Legbelső Félelmes, és ez a csavar
a film további részét teljesen viccessé teszi, mármint abban az értelemben,
hogy nevetséges. De így legalább van pozitívuma is.
-japon-
|