Sweet
Hereafter Eljövendő Szép
Napok 1997
A
Sweet Hereafter nagyon jó film, sőt, tökéletes, egy gramm felesleges nincs
benne, és egy gramm hiány sem. Buszbalesetről szól, és egy ügyvédről, aki
sorra felkeresi a falucska lakosait, hogy bízzák meg őt a kártérítés ügyében,
és mégsem ügyvédes film.
A
Címe, hogy "Sweet Hereafter" egy drámai állapotot ír le. Képzeljünk
el egy mesét, ami arról szól, hogy egy dudás a falu összes gyerekét maga
után csalja, a hegy gyomrába, ahol a sok-sok jó dolog várja majd őket.
Úgy volt ugyanis Hamelin
városában, ahogyan ezt Robert Browning verséből megtudhatjuk, amelyet a
szépségesen szép Sarah Polley (akit alig várunk, hogy láthassunk a Go -ban)
fel is olvas a kistestvéreinek, szóval úgy volt ebben a versbeli városkában,
hogy megjelentek a patkányok. Nagyon sok patkány, megették az egereket,
a cicákat, a kutyákat is, és megharapták a bébiket a bölcsőben.
A
levest a szakács saját kanalából kajálták ki, satöbbi. Aztán jött egy fura
alak a dudájával, és felhasználva azt a képességét, hogy maga után tudja
csalni az összes élő és mozgó lényt, vállalkozott a patkányok kiírására.
Cserébe ezer guldent kért. "Ezer? Ötvenezer!" válaszolta a polgármester.
Aztán a tisztogatás meg is történt, csak a végén, amikor a fizetésre terelte
a szót dudás barátunk, azt a választ kapta, hogy nem kapja meg az ezer
guldenét. Kaphat
kaját, bort, satöbbi, de pénz nem adnak neki. Ekkor jött az a rész, hogy
a dudás maga után csalta a falu gyerekeit, be a hegy gyomrába. Mindenki
ment, az összes gyerek, végigmeneteltek a városon, és közben ott lebegett
előttük egy mesés város ígérete, ahova a dudás csalta őket, ahol "Where
waters gushed and fruit-trees grew, And flowers put forth a fairer hue,
And everything was strange and new; ". Csak
egy gyerek nem tudott lépést tartani, mert sánta volt, és mire odaért
bezárult előtte a hegy gyomra, és kimaradt abból ,ami rá is várt, a kellemes
továbbiakból, a szép napokból, a sweet hereafter-ből.
A
film ettől a kis mese-verstől, és Sarah
Polley karakterétől,
(Nicole Burnell), olyan fantasztikus, mint amilyen. A borzasztó tragédiát,
mely során a buszon lévő összes gyerek áldozatul esik nem direktbe mutatja
be, mint egy tévétudósításban, hanem egy eléggé pszicho- módon, körkörösen,
másrészt folyamatosan az időnek arról az oldaláról tekintve, hogy már megtörtént. Így,
amikor Sarah Polley, alias Nicole ezt a mesét olvassa fel a tesóinak,
az negatív formában ugyanolyan idő-trip, mint amikor a ponyvaregényben
Travoltát reggelizni látjuk, pedig már meghalt. Ettől máris tökéletes lene
a film, hiszen nagyon nagy feszültséget tud fenntartani, és már a film
harmadik percében borzong a néző háta. De még ez a tökéletes konstrukció
is továbbfejlődik, és ez is Sarah Polley karakterének és a mesének köszönhető,
mert mi van akkor, ha az egyetlen túlélő nem boldog, nem érzi magát szerencsésnek,
hanem ellenkezőleg, azt érzi, hogy ő az egyetlen, aki kimaradt
abból a sweet hereafter-ből. Sarah Polleynak ez volt élete legelső filmje,
amiben a szerep megformálásához segítségül kellett hívnia egy valódi élményét.
Amikor az anyukája meghalt, ő 11 éves volt, a világ két részre vált, egyik
fele előtte, a másik utána.
Amikor
a film odaér, hogy a busz lezuhan, (mégpedig nem akármilyen drámai módon),
már nem is tudni mióta voltunk transzban, és úgy éljük át a sokkot, mintha
egyszerre benne is ülnénk, meg kívülről is látnánk, kristálytisztán, pont
úgy, ahogy Nicole számára ez megjelenhetett. Ian Holm, aki az Ötödik Elemben
a főpapot alakította itt most az ügyvéd, aki ebben a borzasztóan lenyomott
atmoszférájú városban tesz látogatást, amelyben mintha megállt volna az
idő abban a bizonyos percben. Az egész városka egyetlen állandósult pillanat,
és miközben Ian Holm
körkörösen felfejti a tragédiát, mindennek a tetejében még ő is ugyanezen
a tragédián megy keresztül, a gyermeke elvesztésén. A filmek eleje nagyon
árulkodik arról, hogy milyen lesz a film, a Sweet Hereafter kitett magáért
és egy nagyon emlékezetes kezdőképsort produkált. Faburkolat. A deszkákon
szálirányban siklik a kamera, tompa barna szín. (A film végére rájössz,
hogy ez a gyász színe.) Padlózat,
érezhetően erdei ház fapadlója, talán ezeknek a deszkáit láttuk az imént,
aztán egy biblikus módon idilli beállítás. Egy matracot látunk felülről,
egy nő és egy férfi és köztük egy gyerek alszanak. A nő mellei hatalmasak,
átlátszanak rajta az erek, és az anyaság még hangsúlyosabban bejön a képbe.
Arra, hogy ez a kép honnan jött, és mit ábrázol csak a Ian Holm vonal kifejlődése
során jövünk rá, illetve akkor kapjuk meg az infót. Milyen horror az, hogy
egy matracban bébi-mérgespókok
vannak, és megcsípik a gyereket?
A
Sweet Hereafter leginkább a Fargo-t juttatja az eszünkbe, mert hó van benne,
a zenéje is hasonló, és mert olyan letisztult darab. Jeleneteire egyenként
is emlékezni lehet, talán még évek múlva is. Ha például a jövőben iskolabuszt
látunk, többé nem a Tűz Jöjj Velem-re fogunk gondolni, amely nyitójelenetében
egy iskolabusz látható, hanem a Sweet Hereafter-re. Szóval abszolút emlékezetes
film.
-zé-
Kanada
és a filmek
Atom
Egoyan nem akárki, neve a remek és fantáziadús művészfilmek márkaneve,
mégpedig a kanadaiaké. Kanada
különleges hely a filmgyártás szempontjából, olyasmi mintha a Star Trek-ben
egy olyan bolygóra keveredtünk volna, ahol dús növényzet, tiszta levegő,
vidám, boldog és gazdag emberek éldegélnének, szóval, mint a mesében. Mindezt
persze nem az éghajlatnak köszönhetik, hanem a tudatosan létrehozott film-
és tehetségbarát filmgyártási környezetnek. A filmek producelése köz- és
államérdekként van kezelve, a szövetségi kormány a kanadai filmekbe való
befektetést adókedvezményekkel serkenti,
amely a befektetés mértékétől függ. Ehhez csak az kell, hogy a befektető,
legyen az cég vagy személy kanadai legyen. Annak,
hogy a produkció is kanadainak minősüljön, megvannak a szabályai, pl. hány
darab főszereplő kell, hogy kandadai legyen, meg hogy hány százalékát lehet
a film költségvetésének pl. amerikai helyszínekre költeni, hány százalékban,
és milyen esetben lehet nem kanadai filmes-munkaerőkkel dolgoztatni stb,
de semmiképp sem arról van szó, hogy pl. USA színészek nem szerepelhetnek,
vagy hogy a film nem játszódhat a határokon kívül. A másik komoly dolog,
az ATCRA,
a "The Alliance of Canadian Cinema, Television and Radio Artists", amely
egy nagyon komoly szakszervezetet jelent, ami nemcsak a film, televízió
és rádió "bizniszben" utazó művészek és szakemberek fizetését hivatott
megfelelő szinten tartani, hanem a kanadai film virágzását is. Például
a Titanic fesztiválon nálunk is bemutatott "The Cube" c. film úgy jött
létre, hogy a kanadai film harmadik nagy eleme, az "ACCT" (Academy of Canadian
Cinema & Televison) díjjal tüntette ki a forgatókönyvet, amely 240
ezer kanadai dollárt jelentett, (ami még önmagában piciny összeg), de ezen
felül egy az ATCRA-vel kötött megállapodást is, amely lehetővé tette, hogy
fiatal színészekkel és Director of Photography-k szemérmetlenül olcsón,
szinte ingyen dolgozhassanak a filmben, a szakszervezeti szabályok ellenére.
A kanadai filmekről először mindenkinek az Ann
a Zöld Oromból c. tévésorozat,
és számtalan más, határozottan jó minőségű tévéfilm jut az eszébe. A dolog
szépsége, hogy a kanadaiak is büszkék ezekre a filmekre, és amikor filmművészetről,
filmgyártásról beszélnek, a televíziót is beleértik. A film náluk a tévéfilmek
egy eggyel nagyobb sorozatszámú verziója, és nem egy más dimenzió. Ráadásul
remek bevételi forrás, valóságos nemzeti tőke.
András
Hámori
András
Hámori volt katona, mégpedig Magyarországon, Budapesten diplomázott a Jogi
Egyetemen, 81-ben mint újságíró egyik párizsi útját megszakítva disszidált
Kanadába.
Torontóba
érve betársult egy magyar vizilabdázó feleségének éttermébe, ami addig
igazán működött sikeresen, de aztán fellendült, egyikeként az első olyan
modern éttermeknek, ahol például valósághű emberi bábuk ültek az étteremben,
erős pop-hangulatot árasztva. Hámori András soha nem filmrendező, vagy
színész szeretet volna lenni, (amivel a 80-as évek elejének Budapestjén
valószínűleg szinte egyedül állt), hanem producer. Az éttermi tapasztalat
is azért volt számára szükséges, kifejezetten azzal a céllal lépett be
ebbe a vállalkozásba, hogy megtanulja, hogyan működik a projektmenedzselés
és a finanszírozás, illetve a pénz világa. Nem igen vesztegette az idejét,
hamarosan belevágott abba a több részes tévé minisorozatba, amely őt, mint
producert a siker felső emeletére repítette.
Egy ex NY-i fő-rendőrrel csinált hosszú interjú-sorozatot, amely alapján
"megtörtént rendőrségi esetek" harminc-perces epizódokból álló sorozatát
készítette. Így már, mint sikeres producer teljes erővel belevetette magát
a filmgyártásba, és elég hamar az Alliance-nél
kötött ki, melynek 85-től alapító tagja és alelnöke, és amelynek nem ő
az egyetlen magyar származású producere, vegyük csak például Robert Lantos-t.
89-ben még plusz saját céget is alapíított Susan Cavan-nel, Accent Entertainment
Corp. néven. Hámori András azért különösen szimpatikus, mert nevét nem
változtatta pl. Andew-ra, annak ellenére, hogy jó ideje már Kanadai Állampolgár,
és nemcsak Torontó-i , de L.A.-i is. Eddigi Kedvenc Alliance filmünk eddig
a Hámori által producelt Never
Talk to Strangers (Ne
Állj Szóba Idegennel), melyben Rebecca Demornay és Antonio Banderas valamint
Henry Dean Stanton szerepelt. Ebben a filmben, mint producer Magyarországot
is alkalmazta, és nem az olcsó statisztéria okán, hanem Ragály
Elemér volt a film DOP-je,
és a film (remek) zenéjét a Budapesti Rádió Szimfonikus Zenekarával vették
föl, ami nagyon szimpatikus. Mostantól viszont, ha csak egyet lehet említeni,
az Alliance-kedvencünk mindenképp a Sweet Hereafter, az Eljövendő Szép
Napok, melynek executive (vezető) producere Robert Lantos és András Hámori.
Az Alliance még magyarabb dobása a Sunshine (The Taste of Sunshine) c.
vadiúj Szabó István film, mait megintcsak a Lantos-Hámori páros producelt,
és amelynek USA bemutatója 99 december 8. volt, nálunk pedig a februári
filmszemlén lesz látható, Kanadában pedig a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon
99 szeptember 13.-án. Amíg Andrew Vajna a Miniszter Félrelép-et hozta létre
mint magyar produkciót, addig az Alliance Szabó István filmjével tette
ugyanezt, amit az European Film Awards-on 4 díjra is jelöltek.
KINOWELT
GmbH
Az
Alliance-szel kapcsolatban még újabb keletű magyar vonatkozású hír, hogy
a Kinowelt Hungary kft., amely hivatalosan 2000 január elsején kezdi meg
tevékenységét, és amelynek tulajdonosai a Kinowelt International GmbH,
(egy 1981-ben két testvér által alapított német filmforgalmazó cég, amely
olyannyira kinőtte magát, hogy tavaly 250 millió márkát forgalmazott),
és a Budapest Film, stratégiai megállapodást kötött az Alliance-szel, (teljes
nevén Alliance Atlantis),
mely együttműködés révén a Kinowelt Hungary az USA-ban és Kanadában is
növelni tudja üzleti jelenlétét. Mint ismeretes, a Budapest Filmnek ez
idén a második új cége, az első, a Cinema Star filmforgalmazó vállalat,
melyet a Hippolytot és a Meseautót gyártó Európa 2000 kft-vel, Kabay Barna,
a film rendezőjének és producerének cégével hoztak létre. |