Hippolyt
1999
Új magyar film a
mozikban, és ezzel együtt egy új magyar műfaj is. A 80-as években a rock-opera,
a 90-es évek elején a teleregények, most pedig a klasszikus magyar filmek
újrafeldolgozásai jelenthetik a legkapósabb hazai áruféleséget.
A
80-as évek elején felütötte a fejét az "új magyar film", amely egyre népszerűbbé
vált a nézők körében, a csúcsot ez a hullám olyan 83-85 között érte el,
de ekkor egy kis áramszünet keletkezett, és azóta is csak várjuk, hogy
újra lábrakapjon mint vadiúj
magyar film. Ezalatt
az áramszünet alatt a legtöbb filmkészítő, beleértve színészeket, rendezőket,
producereket, szinte mindenki egyetértett abban, hogy a magyar film igenis
lehet ismét olyan jó, mint a nyolcvanas években, sőt, akár olyan is, mint
a harmincas évek manapság klasszikus darabjai.
A
Hippolyt alkotói nyilván ugyanezen a véleményen voltak, és megpróbálták
rövidre vágni a fejlődés útvonalát, mondván, hogy ha ugyanolyan jó film
kell, hát legyen ugyanaz a film!
Az
Eddie Murphy féle Dzsentlemanus
jut az eszünkbe, amelyben Eddie képviselőnek akarta megválasztatni magát,
és arra alapozta a műveletet, hogy neki ugyanúgy Johnson a neve, mint a
nemrég elhunyt legnépszerűbb képviselőnek volt. Meg kell jegyezni, hogy
ez a módszer határozottan bejött neki.
Félretéve
a humort, a Hippolyt a szórakoztató családi vígjátékok mezőnyében indul
az új és népszerű magyar film címéért. Az alkotók kívülről tudják az eredeti
filmet, és rajonganak ezért a korai magyar filmcsodáért, amely annyi éven
keresztül villódzott a magyar közönség filmvásznain és tévéképernyőin,
talán az eredeti és mulatságos történetnek köszönhetően. A Hippolyt már
az eredeti filmben is a sznobizmusról
szólt. Flancolni akar a középosztálybeli házaspár felesége, és felvesz
egy lakájt, hogy végképp eleget tegyenek a felső tízezer köreiben dívó
követelményeknek. A lakáj neve Hippolyt, az új Hippolytban Eperjes Károlynak
jutott a megtisztelő szerep, hogy a Csortos
Gyula féle valóban klasszikus
színészi alakítást most újraprodukálja a mai nézők számára. Hippolyt az
az ember, aki fura módon megmondja, hogy "mi lesz". A kis család sznobizmusára
hatva folyton olyan stílusbeli változtatásokra veszi rá kenyéradóit, amelyek
egyre jobban fájnak mindenkinek. Letiltja a primitív hagymaevést,
a szalonnázást, kötelezi őket, hogy operába menjenek, Wagner-t hallgassanak,
satöbbi.
Vannak
olyan filmek, melyeket már csak azért is érdemes megtekinteni, hogy képet
kapjunk egy társadalmi réteg életéről, ilyen pl. a Tökéletes
Gyilkosság újrafeldolgozása, amelyben az összes filmben szereplő festmény
eredeti volt, és eredeti helyszíneken történt a forgatások zöme.
Magyarországon
a felső tízezer életéről elég keveset lehet tudni, filmen pedig még sosem
lehetet látni, csak tévében párszor, egy-egy Winkó József tévémagazinban,
olyan felvételeken, amelyekben a felső
tízezer meglátogatott
egy golfpályát,
és eléggé szedett vetett rucikban, félmásnapos konzumnők társaságában poénkodtak
azon, hogy nem is tudnak ütni. Sajnos az új Hippolyt sem tár fel semmit
ennek a kialakulófélben lévő rétegnek az életéből, inkább egy kispolgárság
képzeletbeli viselkedését láthatjuk akkor, amikor hirtelen rászakad egy
képzeletbeli nagytőke.
Koltai
Róbert-ék wc szippantásból élnek, csak nagyon gazdagok, a feleséget Pogány
Judit alakítja, és ő találja ki, hogy emelhetnének az életük színvonalán
pl. egy lakáj alkalmazásával.
A
film elején Koltai Róbert a komputerjei között ücsörög a cég székhelyén,
és egy pillanatra azt hiheted, hogy rögtön megszólal a TLC Unpretty
c. száma, mert a szám elején szereplő "Warning, enter security access code,
systems acessed, activate" rövid rész egy az egyben megjelenik a filmben,
de aztán abbamarad. Koltainak van egy lánya is, Terka, (Huszárik Kata),
akinek egy szerelme, Benedek, akit az RTL Klubból ismerős fiatal producer
alakít, Árpa Attila.
Árpa Attila teljesen hasonlít a Hálózat Csapdájában-ból ismert Jeremy
Norhtam-re, ami miatt
annyira kedves szereplő, hogy elhisszük, hogy Terka teljesen szerelmes
belé. Az a jelenet viszont, amiben Terka a szobájában előad egy zeneszámot,
a nyakában lógó szintetizátorral, az már inkább a nem hisszük el kategóriájába
tartozik.
Pogány
Judit határozottan sok humorban részesít minket, komolyan vette a műfajt,
hogy vígjáték, és azért tényleg sokat nevethetünk. A film trailer-je kicsit
pimasz módon mutatja Pogány Juditot, hogy ő az a feleség, aki nagyon elhízik.
Vicces, de ne felejtsük, hogy ez a színművésznő eddigi életének 98 %-át
törékeny alakkal élte le.
Dobó
Kata már úgy került be
a magyar filmekbe, mint az új Karády Katalin, és most érkezett egy
még újabb Karády, Ullmann
Mónika személyében. A
"kuplé" műfaját nehéz megérteni, (hogy honnan jön, miért van, hogy a magyar
tévében annyit szerepel, mire jó, stb., de ettől függetlenül a jelenlegi
magyar kultúra hivatalos része, és Ullmann Mónika az a színésznő, aki a
"pá, kis aranyom, pá" c. borzasztó számot előadja necc-harisnyában és boával.
Ugyanakkor nagyon jó színésznőnek tűnik, és hiába aggódik az alakja miatt,
nincs benne hiba, ami sajnos a Playboy hasábjain is kiderül, (érdekes,
hogy a színésznők nagyon beparáznak a gyermekszülés után, hogy vajon jó-e
még az alakjuk, ami egyenes úton minid egy Playboy fotózáshoz vezet, érdekes,
de szomorú.)
A
film tud újat is mondani, például Balázs
Péterről kiderül, hogy
ő a magyar John Cleese. Ugyanakkor, a film alkotói szerint aktuális "új
polgárok" és "újgazdagok" jelensége a 87-91es időszak tárgykörét képezik,
ami azt jelenti, hogy a film tud régit is mondani, nemcsak újat.
A
film csúcsjelenete az egyedül talán, ami egy kicsikét el van bénázva, amikor
Árpa Attila felismeri a szerelmét a motoron. A felvétel után azonban, nyilván,
amikor leszedték a motort a vontatóról, komoly motorversenyen vett
részt, bukósisak nélkül a rendőrökkel, és ő nyert, az Árpád-hídon. Egy
ilyen motorozás érthető, különösen, ha belegondolunk, milyen frusztráló
lehet úgy motorost alakítani egy filmben, hogy az illető színész effektíve
alig motorozik. Ugyanez történt a csülökkel is, pékné módra, ami a film
másik csúcsát jelenti. Ekkor már Pogány
Judit is ráeszmélt mint
feleség, hogy ez a nagy vegetarianizmus annyira nem jön be, és leugrottak
a helyi kisvendéglőbe elpusztítani néhány csülköt. Sajnos, a forgatás során
a legtöbb falatot egy vödörbe köptek ki a színészek, mivel annyit enni,
amennyi a felvételekhez szükséges, emberek számára lehetetlen volt.
A
filmben minden korosztályra gondoltak, szerepelnek benne régi pártdalok,
régi gegek az eredeti filmből, mai popzene, és mai poénok szintén, és Terka
szobájának a falán egy James Bond plakát található. "Product
placement" viszonylag
kevés van a filmben, vagyis olyan termék, amelynek a filmbeli bemutatásáért
a produkció pénzt kapott. Van egy darab valamilyen nevű mogyorónk, egy
Rover autónk, amire a szippantós kocsit lecserélik és összesen vagy egy
percig mutatják, szinte egyedül a Mai Nap bemutatása tűnik direkt hangsúlyosnak,
vagyis a legtöbbet kapjuk a történetből, és a legkevesebbet a beépített
dolgokból. A legnagyobb reklám természetesen a szalonnáé, és a hagymáé,
melyek fogyasztásáról Hippolyt szinte teljesen lebeszélte a kis családot.
Emiatt a film kicsit időszerűbb, mint amúgy lenne, hiszen a tojást például
éppen nemrégiben rehabilitálták, vagyis kiderítették, hogy fogyasztása
nem hogy nem káros, de naponta egy határozottan egészséges
is. Már csupán az a kérdés, hogy honnan vették az emberek, hogy nem szabad
tojást enni.
Lényeg,
hogy a leginkább egy helyszínen játszódó film remek hűséget mutat az eredetijéhez
képest, és elég sokat lehet nevetni rajta, és a legrosszabb, amit el lehet
mondani róla talán az, hogy egy kicsit unalmas, de ez csak azért van, mert
már láttuk. A következő a Meseautó
lesz, aminek már kész is van a forgatókönyve.
-Zé-
|