Hippolyt 1999

Új magyar film a mozikban, és ezzel együtt egy új magyar műfaj is. A 80-as években a rock-opera, a 90-es évek elején a teleregények, most pedig a klasszikus magyar filmek újrafeldolgozásai jelenthetik a legkapósabb hazai áruféleséget.
A 80-as évek elején felütötte a fejét az "új magyar film", amely egyre népszerűbbé vált a nézők körében, a csúcsot ez a hullám olyan 83-85 között érte el, de ekkor egy kis áramszünet keletkezett, és azóta is csak várjuk, hogy újra lábrakapjon mint vadiúj magyar film. Ezalatt az áramszünet alatt a legtöbb filmkészítő, beleértve színészeket, rendezőket, producereket, szinte mindenki egyetértett abban, hogy a magyar film igenis lehet ismét olyan jó, mint a nyolcvanas években, sőt, akár olyan is, mint a harmincas évek manapság klasszikus darabjai.
A Hippolyt alkotói nyilván ugyanezen a véleményen voltak, és megpróbálták  rövidre vágni a fejlődés útvonalát, mondván, hogy ha ugyanolyan jó film kell, hát legyen ugyanaz a film! 
Az Eddie Murphy féle Dzsentlemanus jut az eszünkbe, amelyben Eddie képviselőnek akarta megválasztatni magát, és arra alapozta a műveletet, hogy neki ugyanúgy Johnson a neve, mint a nemrég elhunyt legnépszerűbb képviselőnek volt. Meg kell jegyezni, hogy ez a módszer határozottan bejött neki. 
Félretéve a humort, a Hippolyt a szórakoztató családi vígjátékok mezőnyében indul az új és népszerű magyar film címéért. Az alkotók kívülről tudják az eredeti filmet, és rajonganak ezért a korai magyar filmcsodáért, amely annyi éven keresztül villódzott a magyar közönség filmvásznain és tévéképernyőin, talán az eredeti és mulatságos történetnek köszönhetően. A Hippolyt már az eredeti filmben is a sznobizmusról szólt. Flancolni akar a középosztálybeli házaspár felesége, és felvesz egy lakájt, hogy végképp eleget tegyenek a felső tízezer köreiben dívó követelményeknek. A lakáj neve Hippolyt, az új Hippolytban Eperjes Károlynak jutott a megtisztelő szerep, hogy a Csortos Gyula féle valóban klasszikus színészi alakítást most újraprodukálja a mai nézők számára. Hippolyt az az ember, aki fura módon megmondja, hogy "mi lesz". A kis család sznobizmusára hatva folyton olyan stílusbeli változtatásokra veszi rá kenyéradóit, amelyek egyre jobban fájnak mindenkinek. Letiltja a primitív hagymaevést,  a szalonnázást, kötelezi őket, hogy operába menjenek, Wagner-t hallgassanak, satöbbi. 
Vannak olyan filmek, melyeket már csak azért is érdemes megtekinteni, hogy képet kapjunk egy társadalmi réteg életéről, ilyen pl. a Tökéletes Gyilkosság újrafeldolgozása, amelyben az összes filmben szereplő festmény eredeti volt, és eredeti helyszíneken történt a forgatások zöme. 
Magyarországon a felső tízezer életéről elég keveset lehet tudni, filmen pedig még sosem lehetet látni, csak tévében párszor, egy-egy Winkó József tévémagazinban, olyan felvételeken, amelyekben a felső tízezer meglátogatott egy golfpályát, és eléggé szedett vetett rucikban, félmásnapos konzumnők társaságában poénkodtak azon, hogy nem is tudnak ütni. Sajnos az új Hippolyt sem tár fel semmit ennek a kialakulófélben lévő rétegnek az életéből, inkább egy kispolgárság képzeletbeli viselkedését láthatjuk akkor, amikor hirtelen rászakad egy képzeletbeli nagytőke. 
Koltai Róbert-ék wc szippantásból élnek, csak nagyon gazdagok, a feleséget Pogány Judit alakítja, és ő találja ki, hogy emelhetnének az életük színvonalán pl. egy lakáj alkalmazásával. 
A film elején Koltai Róbert a komputerjei között ücsörög a cég székhelyén, és egy pillanatra azt hiheted, hogy rögtön megszólal a TLC Unpretty c. száma, mert a szám elején szereplő "Warning, enter security access code, systems acessed, activate" rövid rész egy az egyben megjelenik a filmben, de aztán abbamarad. Koltainak van egy lánya is, Terka, (Huszárik Kata), akinek egy szerelme, Benedek, akit az RTL Klubból ismerős fiatal producer alakít, Árpa Attila. Árpa Attila teljesen hasonlít a Hálózat Csapdájában-ból ismert Jeremy Norhtam-re, ami miatt annyira kedves szereplő, hogy elhisszük, hogy Terka teljesen szerelmes belé. Az a jelenet viszont, amiben Terka a szobájában előad egy zeneszámot, a nyakában lógó szintetizátorral, az már inkább a nem hisszük el kategóriájába tartozik. 
Pogány Judit határozottan sok humorban részesít minket, komolyan vette a műfajt, hogy vígjáték, és azért tényleg sokat nevethetünk. A film trailer-je kicsit pimasz módon mutatja Pogány Juditot, hogy ő az a feleség, aki nagyon elhízik. Vicces, de ne felejtsük, hogy ez a színművésznő eddigi életének 98 %-át törékeny alakkal élte le. 
Dobó Kata már úgy került be a magyar  filmekbe, mint az új Karády Katalin, és most érkezett egy még újabb Karády, Ullmann Mónika személyében. A "kuplé" műfaját nehéz megérteni, (hogy honnan jön, miért van, hogy a magyar tévében annyit szerepel, mire jó, stb., de ettől függetlenül a jelenlegi  magyar kultúra hivatalos része, és Ullmann Mónika az a színésznő, aki a "pá, kis aranyom, pá" c. borzasztó számot előadja necc-harisnyában és boával. Ugyanakkor nagyon jó színésznőnek tűnik, és hiába aggódik az alakja miatt, nincs benne hiba, ami sajnos a Playboy hasábjain is kiderül, (érdekes, hogy a színésznők nagyon beparáznak a gyermekszülés után, hogy vajon jó-e még az alakjuk, ami egyenes úton minid egy Playboy fotózáshoz vezet, érdekes, de szomorú.)
A film tud újat is mondani, például Balázs Péterről kiderül, hogy ő a magyar John Cleese. Ugyanakkor, a film alkotói szerint aktuális "új polgárok" és "újgazdagok" jelensége a 87-91es időszak tárgykörét képezik, ami azt jelenti, hogy a film tud régit is mondani, nemcsak újat. 
A film csúcsjelenete az egyedül talán, ami egy kicsikét el van bénázva, amikor Árpa Attila felismeri a szerelmét a motoron. A felvétel után azonban, nyilván, amikor leszedték a motort a  vontatóról, komoly motorversenyen vett részt, bukósisak nélkül a rendőrökkel, és ő nyert, az Árpád-hídon. Egy ilyen motorozás érthető, különösen, ha belegondolunk, milyen frusztráló lehet úgy motorost alakítani egy filmben, hogy az illető színész effektíve alig motorozik. Ugyanez történt a csülökkel is, pékné módra, ami a film másik csúcsát jelenti. Ekkor már Pogány Judit is ráeszmélt mint feleség, hogy ez a nagy vegetarianizmus annyira nem jön be, és leugrottak a helyi kisvendéglőbe elpusztítani néhány csülköt. Sajnos, a forgatás során a legtöbb falatot egy vödörbe köptek ki a színészek, mivel annyit enni, amennyi a felvételekhez szükséges, emberek számára lehetetlen volt. 
A filmben minden korosztályra gondoltak, szerepelnek benne régi pártdalok, régi gegek az eredeti filmből, mai popzene, és mai poénok szintén, és Terka szobájának a falán egy James Bond plakát található.  "Product placement" viszonylag kevés van a filmben, vagyis olyan termék, amelynek a filmbeli bemutatásáért a produkció pénzt kapott. Van egy darab valamilyen nevű mogyorónk, egy Rover autónk, amire a szippantós kocsit lecserélik és összesen vagy egy percig mutatják, szinte egyedül a Mai Nap bemutatása tűnik direkt hangsúlyosnak, vagyis a legtöbbet kapjuk a történetből, és a legkevesebbet a beépített dolgokból. A legnagyobb reklám természetesen a szalonnáé, és a hagymáé, melyek fogyasztásáról Hippolyt szinte teljesen lebeszélte a kis családot. Emiatt a film kicsit időszerűbb, mint amúgy lenne, hiszen a tojást például éppen nemrégiben rehabilitálták, vagyis kiderítették, hogy fogyasztása nem hogy nem káros, de naponta egy határozottan egészséges is. Már csupán az a kérdés, hogy honnan vették az emberek, hogy nem szabad tojást enni. 
Lényeg, hogy a leginkább egy helyszínen játszódó film remek hűséget mutat az eredetijéhez képest, és elég sokat lehet nevetni rajta, és a legrosszabb, amit el lehet mondani róla talán az, hogy egy kicsit unalmas, de ez csak azért van, mert már láttuk. A következő a Meseautó lesz, aminek már kész is van a forgatókönyve.

-Zé-
Cinema Star 

oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19