Egy Szirén Szerelme
Sanghajban vagyunk, a Suzhou folyó partján, ahol egy fiatal videós éli magányos hétköznapjait. Az ő narrációja fogja kísérni a film történéseit, visszafogott és érzelemmentes hangja egy különös szerelmi történetet mesél el. A videós egy Meimei nevű lányba szerelmes, aki egy helyi bárban szirénként dolgozik, vagyis esténként egy szirén-szerelésben egy medencében úszkál a nézők szórakoztatására. Meimei (Zhou Xun) valódi szépség, és bár jól megvan főhősünkkel, mégis időről-időre eltűnik néhány napra, hogy aztán ismét előbukkanjon, mintha mi sem történt volna. Közben narrátorunk segítségével megismerünk egy motorosfutár fiút, Mardart, akinek pontosan ugyanúgy néz ki a barátnője, mint Meimei. Ezt a lányt Moudannak hívják, és ő Meimei, kölykös kiadásban. A film ezzel a kettősséggel fogja leginkább lekötni a figyelmünket, mert miközben bonyolódnak az események, majdnem a film végéig nem fogjuk biztosan tudni, hogy egy lányról van-e szó, vagy kettőről.
Nagyon ügyes a cselekmény vezetése a filmben, a Mardar és a videós-vonal szinte észrevétlenül találkozik egymással, a két lány megtévesztő hasonlósága több kimenetelt is lehetővé tesz, és eközben még a folyó mentén lakók életébe is bepillantást nyerünk. Különleges hangulata van a filmnek, a legerősebb motívum benne az eső, illetve a folyó, ami koszos és rejtélyes egyben. Mardar és Moudan nem mindennapi kapcsolata adja a cselekmény fő vonulatát: láthatjuk a megismerkedésüket, Moudan odaadó szerelmét, aztán Mardart, aki egy bűnbanda tagjaként belemegy abba, hogy rabolják el a lányt, és követeljenek sok pénzt az apjától. Mivel Mardar az apa megbízásából minden nap ide-oda viszi Moudant a motorján, ráadásul a lány bele is szeret, ezért nem lesz nehéz egy délután elrabolni őt. Mikor Moudan rájön, hogy a szerelme árulta el, nagyon kiborul, beugrik a folyóba, és ezzel megalapozza a történet rejtélyességét.
Mardar a börtönbüntetése után visszatér Sanghajba, és eszeveszetten elkezdi keresni Moudant. A folyóba ugrás pillanatában a fiú is rádöbben, hogy Moudan nagyon fontos neki, de már úgy látszik, későn. A keresés közben Meimei-be botlik, aki -látszólag-nem ismeri a fiút, de nagyon meghatja a története. Itt már a rejtélyesség csúcspontján vagyunk, se Mardar, se a videós, se a néző nem tudja eldönteni, hogy egy lány van-e, vagy két teljesen egyforma és egymást nem ismerő lány, és azt sem, hogy mi történt Moudannal a vízbe ugrás után.
A két lányt (Moudant és Meimeit) játszó színésznő Zhou Xun fiatal kora ellenére nagyon népszerű Kínában (és az USA-ban, illetve Európában is ismert), a 23 éves lány befutott tv-sztárnak számít a hazájában. Az Egy Szirén Szerelme a harmadik filmje volt (2000-ben készült), azóta már a hetedik film forgatásánál tart. Xun fantasztikusan játszik a kettős szerepben, nagyon árnyalt eszközökkel érzékelteti a két lány különbözőségét, mert míg Moudan egy naiv csitri, addig Meimei hozzá képest egy nagyvilági lány, aki bárban táncol, és két lábbal áll a földön. Xun legszebb jelenete, amikor Mardar elrabolja őt (mint Moudant), és ott kell ülnie egy elhagyott raktárban. Nagyon lassan esik le neki, hogy a fiú, akibe borzasztóan szerelmes volt addig a pillanatig, most éppen nem egy randevút tölt vele, hanem általa akar pénzt keresni - az a pillantás, ahogy nézi Mardart, annyira kifejező és szép, hogy nehéz elfelejteni.
Lou Ye eddig teljesen ismeretlen név volt számunkra, de az Egy Szirén Szerelme alapján jó szemléletű és energikus fiatal rendezőnek tartjuk, aki jól tudja kezelni az érzelmekkel kapcsolatos filmes motívumokat is. Ye az un. "hatodik generáció" tagja Kínában, ami olyan, harmincas éveikben járó fiatal filmeseket jelöl, akik a Pekingi Filmakadémián végeztek, többnyire túl vannak már az első filmjükön, és ami a legfontosabb, egy újfajta szemléletet képviselnek a kínai filmiparban. Míg az ötödik generáció filmesei a "régi", "igazi" Kínát akarták megkeresni, és egyben megmenteni a nyugati világ hatásától, addig a "hatodikok" szerint a valóság ennél bonyolultabb, és a régi és az új keverékét kell bemutatniuk. Lou Ye ennek a társaságnak a szellemi vezetője, aki egy nagy állami tv-s megrendelést arra használt fel, hogy a barátai is szóhoz jussanak. A Super City nevű tv-sorozatba minden kollégája egy-egy filmmel szállt be, és elvileg az Egy Szirén Szerelme is ide tartozott volna, csakhogy addigra elfogyott a pénz, úgyhogy a filmet egy új producer bevonásával sikerült végül befejezni, ezzel viszont mozifilm lett belőle.
Az Egy Szirén Szerelme egy romantikus, kicsit szomorú, de nagyon szép film, olyan, ami után hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a kínai filmek is tartogathatnak még meglepetéseket.
-lido-
2002-03-20