cspv logo
cspv szám: 41 / 02 tartalom
keresés

cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 06 00154
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2002-07-04

Bővér Szálló

Sorority Boys 2002.
Habár a 40 fokos melegben pont az olyan filmek számíthatnak a hétvégi mozinézők ostromára, mint amilyennek a Bővér Szálló tűnik a plakátja alapján, mi mégis annak lennénk a hívei, hogy még a nyári vígjátékok se menjenek egy színvonal alá, vagy ha már alámentek, maradjanak is ott.

A Bővér Szálló persze aláment ennek a kívánatos szintnek, és jócskán ott is ragadt. Érdekes sztorinak tűnik számunkra három főiskolás srác története, akik -a filmben külön nem is elemzett körülmények hatására- arra kényszerülnek, hogy lányruhát öltsenek, és ezúton próbáljanak meg viccesek lenni? Nem feltétlenül, hiába sugallja ennek az ellenkezőjét a film jól sikerült plakátja a metró aluljárókban. Ami még jól állt '82-ben Dustin Hoffmannak az Aranyoskámban, Robin Williamsnek a Mrs. Doubtfire-ben, Nathan Lane-nek a Madárfészekben, az csöppet sem áll jól filmünk három ismeretlen főszereplőjének, akik Dave, Adam és Doofer nevű főiskolás srácokat játszanak.

A film sztorija két-három mondatba szorítható, és az eddig látott legegyszerűbb tinivígjátékok felületén halad. Dave és barátai egy hímsoviniszta fiúkollégium tagjai mindaddig, míg egy lopással ártatlanul meg nem gyanúsítják őket. Menekülési útvonaluk a szomszédos lánykollégiumba vezet, ahol "csak néhány napig akarják meghúzni magukat"- jobb híján lányként-, addig, amíg nem sikerül tisztázni a nevüket, és amíg Dave-et nem sikerül felvetetni egy menő jogászcéghez. Hát igen, egy ilyen sztori hallatán sok producer visítva rohanna ki a megbeszélésről, de filmünk esetében mégsem így történt, ahogy ezt a végeredmény is mutatja. A fiúk magukra öltik a lányruhákat, és elkezdenek elvegyülni a kolis csajok között. A forgatókönyv további ötletességéről az ad tanúbizonyosságot, hogy a kollégista lányokat mind testi- és lelki sérülteknek állítja be, akik vagy óriás termetűek, vagy túl szőrösek, vagy éppen ordítozósak, és ezért nem találnak fiút maguknak.

Az ilyen típusú fogyatékosságokat a Tök Alsó (Deuce Bigalow: Male Gigolo) c. Rob Schneider-vígjáték vezette be, ahol Deuce Bigalow úgy csinált gigoló-karriert magának, hogy az óriás és nagyon kövér fekete nőtől kezdve, a hangosan káromkodó lányon keresztül minden fogyatékosnak megtalálta az "ellenszerét", vagyis azt a formát, amiben ezek a szokatlan működésű lányok jól érezhették magukat. Míg a Tök Alsó egy élvezetes és sikeres vígjáték lett ezek miatt az eredeti és humoros karakterei miatt, addig a Bővér Szálló hozzá képest egy egyszerű és tökéletlen másolatnak tűnik, ahol a francia kolis lányt például bajusszal és szakállal képesek bemutatni (ilyen otrombaságot még nem láttunk egyetlen amerikai filmben sem, ami valamilyen formában a franciákat kívánta cikizni).

Ez a bajusz-szakáll-színvonal hatja át az egész filmet, és többek között ezért van az is, hogy a film alatt egyetlen valódi nevetést nem hallottunk a nézőktől. Mivel a történet tulajdonképpen nem is létezik, és minden filmkészítési igyekezet egyedül arra irányult, hogy három fiút női ruhában grasszáltasson (hátha ez vicces lesz), ezért nem is kapunk mást, mint ezt: Dave és társai lányruhákban mozogják végig a filmet, riszálják a feneküket, magas hangon affektálnak, szőrtelenítenek, és elhessegetik a volt macsó-társak durva "udvarlásait". Ezek persze lehetnének vicces mozzanatok is, de -a jelen film esetében- egyáltalán nem azok. A Dave nevű szépfiú karakter (Barry Watson/ Bosszúból Jeles) kapja azt a forgatókönyvi feladatot, hogy női ruhában szedje fel a kollégium gyönyörű vezetőjét, Leah-t (Melissa Sagemiller), akit persze élből szemüvegesen ismerünk meg, eljátszva ezzel azt az évszázados sémát, miszerint a szemüveges csúnya lány egyből szépséges lesz, ha leveszi a szemüvegét, és kibontja a haját. Az, hogy Dave és Leah közt hogyan szövődhet szerelem, miközben elvileg mindketten főiskolás lányok, lazán oldja meg a film, hasonló könnyedséggel, mint ahogy az egész "szórakoztatás" kérdést is kezeli, vagyis azt, hogy milyen mulatságot nyújt a nézőknek a befizetett mozijegyért cserébe.

A Bővér Szálló jó példáját nyújtja annak a mozifilm-készítési gátlástalanságnak, ami abból indul ki, hogy a legtöbbet mozibajáró tinédzsereknek semmi sem drága, vagyis hogy egy bármilyen áttetszően halovány történetet is el lehet nekik adni, ha fiatalok a főszereplők, és az egész vígjátéki köntösben jelenik meg. Mi ebben nem lennénk annyira biztosak, már csak azért sem, mert filmünk az USA-ban még az árát, vagyis 12 millió dollárt sem tudta behozni a jegybevételeiből, és ez bizony jelent valamit. Legalábbis annyit, hogy "hamar munka sose jó".

-lido-
2002-07-04
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11