cspv logo
cspv szám: 45 / 02 tartalom
keresés

cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 10 00214
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2002-11-14

Ütközéspont

Changing Lanes 2002.

Légy jó mindhalálig
Mit jelent a tolerancia, és először is, milyen haszna származhat az embernek abból, ha embertársaival jófej módon viselkedik? Filmünk erre a kérdésre ad kimerítő választ két ember sorsának a példáján keresztül.

Ha nem is rögtön az elején, de azért viszonylag gyorsan leesik a tantusz, hogy egyfajta "oktató-filmmel" van dolgunk, amely azt mutatja meg, hogyan járnak azok, akik nem a megfelelő módon viselkednek. Ben Affleck már megint egy dúsgazdag, sikeres fiatalembert alakít, ezen a kategórián belül most éppen ügyvéd, és éppen egy tárgyalásra siet, amikor a fekete kisemberrel karambolozik (Samuel L. Jackson), akit gyakorlatilag rendesen cserben is hagy.

Ömlik az eső, és Samuel L. Jackson autója defektes lett, ráadásul a betétlapokat is rendesen ki kellene tölteni, de Ben Affleck azt mondja, itt egy csomó pénz, de nincs időm veled foglalkozni, sok szerencsét legközelebb, na pá!. Ugyanezzel a mozdulattal persze rendesen otthagy egy iszonyat-fontos dokumentumot, amitől jelen pillanatban egy több, mint 100 millió dolláros ügy kimenetele függ! Kezdünk nagyon izgulni, hiszen velünk is gyakran megesik az ilyesmi, sőt, ha a pech szót halljuk, általában egy ekkora per elvesztése jelenik meg lelki szemeink előtt. Ugye milyen szép lenne, ha Samuel L. Jackson rendben visszajuttatná azt a mappát? Ja, persze, de miért tenne szívességet valakinek, aki otthagyta az esőben? Nem is említve, hogy Samuel L. Jackson sem csak úgy maradt ott az esőben. Emiatt a 20 perces késés miatt a felesége és a gyerek elhagyják, más államba költöznek, megvonják a láthatást, szóval egy világ dől össze benne is.

Nem vagyunk benne biztosak, hogy a film mindent elkövetett annak érdekében, hogy bevonjon minket az emberi drámába, vagy az is lehet, hogy éppenséggel túl direkt módon akarták felkelteni jólelkű aggodalmunkat a történet két szereplője iránt. Miért kell, hogy mindkettő valami iszonyat fontos és értékes dolgot veszítsen el a másik miatt? Miért kell, hogy mindketten folyton ugyanannyira legyenek hibáztathatóak, miért kell, hogy ez az egész jófejség-meccs annyira szimmetrikus legyen, mint valami pingpong rangadó? Így a történetnek éppen a példaértéke vész el. A pech lényege pont a bagatellség, kiszámíthatatlanság és a meglepetés ereje, peches például az az ember, aki ráordít valakire, akitől percek múlva az egész karrierje fog függni. A filmbeli pech egy komikus és gyors bűn és bűnhődés kellene, hogy legyen, ehelyett azonban egy valószínűtlenül kiagyalt, tekervényes "mi lenne, ha" elevenedik meg előttünk.

A film kettes számú gyengéje az, hogy nincs igazából eldöntve, miről szól ez a játék. Arról-e vajon, hogy Ben Affleck, aki kezdetben rosszfej, önző és vak, a végére önzetlen és látó lesz? Vagy pedig arról, hogy a véletlenek nagyon hülyén eshetnek egybe, és ha két ember között megindul a rosszfejkedési hadviselés, örülhetnek, ha sikerül megállítani. Mi hol azt látjuk, hogy Ben Affleck egy hacker segítségével letiltatja L. Jackson összes kártyáját, és a szegény fekete kisember emiatt nem tudja megvennie a lakást, ami az új élet kilátását jelenthette volna számára a feleségével. Ha egy napig le van tiltva a bankszámlája, a minimum, amit elvárunk az az, hogy ettől élete nagy lakásvásárlása függjön. Ezek után azonban legalább megértjük, hogy A fekete kisember mitől bőszül fel annyira, hogy Ben Affleck autójának a kerekét kicsavarozza (gyilkossági kísérlet).

A film nem lapos, de vontatott és kicsit unalmas is, és ha tippelni kellene, azt mondanánk, azért van így, mert az alapok gyengék. Tudniillik az, amiről a tanmese szólni szeretne, hogy ne légy rosszfej, mert visszaüthet, illetve légy jófej, mert az meg pozitívan üthet vissza. Nem mondjuk, jó kis tanítás, még egyet is értünk vele, az MTV-n ment is egy ilyen klip 20 másodperces volt, és minden benne volt. A probléma az, hogy ez ma már nem kérdés. Méginkább, ma már elképzelhetetlen, hogy valaki rosszfej legyen egy olyan emberhez, aki ismeri a rendszámát, esetleg nevét, satöbbi. Egy olyan emberrel nem rosszfej valaki, aki fel is jelentheti. senki nem tenne ilyet.

Az USA-ban még a kisgyerekek is tudják, hogy senkinek nem szabad megmondaniuk a nevüket, meg hogy hol laknak, csak úgy. Azt is tudják, hogy ha már valakivel ilyen nexusban vannak, azzal érdemes jóban lenni. Így, gyakorlatilag elmondhatjuk, ez a film olyasmit akart megtanítani nekünk, mit egy kisgyerek is tud. Ráadásul Ben Affleck jellemfejlődése, mely révén végül "önzetlen és látó" lesz, megintcsak egy elhanyagolt pontja a filmnek.

Mi fordul meg benne és miért? Nem kapunk rá kristálytiszta választ, legalább is a vászonról élmény szintjén nem jön le ilyesmi. Valószínű, hogy soha az életben nem fogunk olyat érezni, hogy "na jó, itt és most elég, álljon meg a menet, átváltunk jófejségre, mint Ben Affleck tette abban a filmben". A legtöbb gyenge filmre úgy gondolunk, hogy "lehetett volna jobb is, ha nem rontják el", itt azonban más a helyzet, ennek a filmnek a története van elrontva, és az is az alapjaiban, ha elvitték volna egy forgatókönyv-dokihoz, az gyógyszer helyett valószínűleg amputálást írt volna fel.

-jepe-
2002-11-14
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14