cspv logo
cspv szám: 54 / 03 címlap
keresés
cikk cím T3 -  produkciós infók cikk cím Sziget-Elvonás cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 14 00332
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2003-07-30

A Fülke

Phone Booth 2002.

1 frusztrált New York-i
Egyetlen egy New York-i utcán, mindössze 10 nap alatt leforgatni egy filmet, amiben napjaink legfelkapottabb arca, Colin Farrell szinte az egyetlen szereplő: ez az összeállítás minimum kíváncsivá teszi az embert. Joel Schumacher valamilyen új filmes műfajt próbálhatott ki a Fülkével, mert minket egyetlen eddig látott filmre sem emlékeztetett.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a forgatás kezdetekor, 2000 novemberében Colin Farrell még ismeretlen arcnak számított Hollywood (vagy New York)-szerte, és azután kapta ő meg a főszerepet, hogy Jim Carrey-vel, Brad Pitt-tel, illetve Will Smith-szel nem jöttek össze a tárgyalások.

New York egyébként teljes mértékben főszereplője ennek a Fülke-projektnek (ez jobban illik rá, mint a film elnevezés), mivel mind a forgatókönyvíró, Larry Cohen, mind a rendező, Joel Schumacher New York-iak, és ez láthatóan nagy hatást gyakorolt rájuk. Ezért nem szabad kiakadnunk azon, ha az első pár percben csak mobilozó, nyüzsgő-mozgó embereket láthatunk, természetesen a Nagy Alma utcáin mászkálva, és ezalatt egy narráció azt magyarázza, hogy lám, milyen sok New York-i ember használ mobiltelefont, és a világ legjobb városából sajnos lassan eltűnnek a hagyományos telefonfülkék.

Persze túl korai lenne egy film első perceiből másfél órára szóló következtetéseket levonni, de az tény, hogy ez az indítás nem csigázta fel a kíváncsiságunkat. Nem tetszetősek a belterjes filmek, és ez a Fülke annak a jeleit mutatja, hogy az alkotói csakis New York-ban tudnak gondolkodni, számukra nincs más valóság, csak az amerikai művészvilág központja, és ezzel máris jócskán leszűkítik a nézők mozgásterét.

A Kizökkent Világ-szerű gyors-mozgásos klip végeztével lassan elkezdődik a film, aminek a főszereplője egy fiatal ügynök lesz. A neve Stu (Colin Farrell), akit néhol PR-osnak, néhol ügynöknek neveznek, a lényeg, hogy nagy fordulatszámmal pörgeti az életét, a telefonjait és a munkáját. Egy jól kinéző fiatalember, aki kicsit agresszív, kicsit arrogáns, de azért nincs nagy baj vele. Első jelenetében éppen a szélhámos hangulatú telefonjait bonyolítja (mobilon, a készülékek hordozhatósága fontos lesz ebben a filmben), miközben az asszisztensét tanítgatja, természetesen arra, hogy hogyan verje át lazán és stílusosan az embereket.

Aztán lassan közeledünk filmünk egyetlen helyszínéhez, "a telefonfülkéhez", amihez a következő másfél órában hozzá leszünk bilincselve mi, nézők, illetve Stu haverunk is. A fülkében megcsörren a telefon, Stu felveszi, mi pedig egy, "az Úr hangja"-típusú öblös és idegesítő férfihangot hallunk. Ő lesz a Hívó, aki azzal szórakozik, hogy céllövő puskájával vadidegeneket terít le, de előtte még megtud róluk egy-s-mást, felhívja őket a fülkében, alázza őket telefonon, aztán miután távolról lepuffantotta az alanyait, szépen eloldalog a tett helyszínéről. Nagyon vicces történet, de sajnos, az élet is produkált hasonlót (Washington DC-ben egy ámokfutó orvlövész tavaly 11 embert ölt meg), úgyhogy emiatt veszélybe is került a film fogadtatása, és a producerek 5 hónappal kitolták a bemutató időpontját.

A történet tehát (ha figyelmen kívül hagyjuk a valós eseményeket) eléggé gyenge, ráadásul egy telefonfülkébe bezárni egy főszereplőt, egy teljes film idejére, nagy bátorságra vall az alkotók részéről. Bárhogyan is, egy ilyen helyzetben tényleg kevés dolog képes lekötni a nézők figyelmét. A film az alábbiakat ajánlja fel nekünk szorult helyzetünkben: egy feleséget (Radha Mitchell), aki egy darabig csak egy kis képkockában látható az osztott képmezőben, majd személyesen is megjelenik a fenyegetett fülke közelében (hogy később minden igyekezet ellenére se maradjon nyugton a rendőrautóban), egy szerető-jelöltet (Katie Holmes), aki szintén a már ismertetett utat járja be a kis kockától a helyszínig, illetve egy zsarut (Forest Whitaker), aki szinte az egyetlen derűs személyiség a filmben. Velük együtt immár 5 szereplőssé bővült a drámai stáb, a film kiemelkedő perceiben mindenki színen van, és folytatódhat Stu drámája, ami arról szól, hogy nem hagyhatja el a fülkét, mert különben lelövik. Az ismeretlen orvlövész (ki más játszhatná el, mint Hollywood legbejáratottabb "gyilkosa", Kiefer Sutherland) élvezi, hogy sakkban tarthatja Stu-t, és ezért mindenfélét követel tőle, (számunkra egyébként eléggé követhetetlen módon, ami ismét a forgatókönyv gyengesége), Stu pedig feszeng, kiborul, próbálkozik, dühöng, vall, izzad, és hasonlók. Egy ilyen sztori remekül működhetne, mondjuk az Off-Broadwayon, vagy valami kísérleti színház kamaradarabjaként, de filmen (egy olyan hordozón, ahol a történéseken kívül a képek, színek, fények, hangok, vágások és sok ezer dolog is számít) bizony inkább szenvedés, mintsem élvezet végigkövetni Stu hősünk kínlódását.

Pedig Colin Farrell igazán igyekszik, megpróbálja a lehetetlent, vagyis egyedül kitölteni egy másfél órás, 1 helyszínes filmet, és bár akkoriban még kezdő volt Hollywood (és New York)-szerte, valóban jól csinálta, amit csinált. Mivel rajta kívül csupán "a hangot" halljuk folyamatosan, bátran állíthatjuk, hogy egy "egy szereplős" darabbal állunk szemben.

A film mindezek ellenére beteljesítette hivatását, legalábbis ami az anyagiakat illeti, mivel a mindössze 10 millió dolláros költségvetésből készült mű (mondjuk, 10 nap alatt nehéz is lenne ennél többet elkölteni egy filmre) mostanáig 46 és fél millió dollár bevételt termelt, csak az USA-ban. Csupán a gonoszság mondatná velünk azt, hogy az időközben elsőosztályú szívtipróvá előlépett Colin Farrell miatt nézték meg ily sokan a filmet, mert bizonyára rajta kívül is egy sor vonzó tényező van a Fülke-projektben. Kár, hogy számunkra ezek a vonzerők nem nyilvánultak meg, talán majd a legközelebbi Joel Schumacher-filmnél szerencsésebbek leszünk.

-lidoc-
2003-07-30
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15