cspv logo
cspv szám: 55 / 03 tartalom
keresés

cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 15 00360
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2003-10-02

Darkness - A Rettegés Háza

Darkness 2002.

Villany Leo
Mint a legtöbb dolog a világon, a horrorfilmek is két lábon állnak, két komponensből tevődnek össze. Egyrészt van bennük egy alaphelyzet, valakiknek az unalmas, de kellemes élete, amibe beüt a krach, másrészt ott van maga a "krach", a pusztító erő, aminek a tombolását végignézhetjük a film során. Mindkét rész egyenlően fontos, mindkettőnek egyformán megalapozottnak kell lennie, különben hiányérzetünk lesz.

Ahogyan a szépségkirálynőknek is van egy-egy trükkje, valami speciális tudása, amivel megkülönböztetik magukat a többi jelölttől, Sandra Bullock pl. poharakon zenélt, illetve önvédelmi bemutatót tartott a Beépített Szépség-ben. A horrorfilmeknek ugyanígy fel kell készülniük, náluk az a fontos, hogy mivel tartják rettegésben a nézőket. A Sikoly például valóságos lavinát indított el a "maszkos" gyilkosok alkalmazásában, de a leggyakoribb mégis valami szupernaturális, mármint természet fölötti erő alkalmazása gyilkosként. Kísértetetek, zombik, múltból, meg mindenféle helyekről (például videókazikból, online játékokból) feltörő sötét erők, satöbbi. És az az igazság, hogy ha a film megfoghatóvá teszi a gyilkosokat, mint a Sikoly-szériában, akkor máris a "csak thriller", vagy "nem is annyira horror" címkék fognak ráragadni az adott filmre. Nem is csoda, hogy a horrorfilmek nagy része végül a sci-fi mezőkre evez, ha nem akar természetfelettit, vagy Sikolyt.

A Darkness dilemmája, hogy végül mit tegyen az asztalra, világos, a megoldás pedig, amit választottak, a tinilány versus kísértetház. A lány, Regina szerepében Anna Paquin, az X-Men széria roppant érzékeny lánya, Rogue, aki ha megcsókol valakit, könnyen a megcsókolt halálát okozhatja a nagyfokú intenzitás, illetve szívóhatás révén. Anna Paquin jó választás az elhanyagolt, nem igazán boldog tinilány szerepére, mert képes arcát olyan finoman remegtetni, mintha valami lágy szellő söpörne el a búzaföldek felett, és ez kétségtelenül érzéki. Néha egyébként úgy tűnik, túl sok "vibrációt" visz bele egy-egy jelenetbe, de valószínűleg nem az ő hibája, hanem a lapos forgatókönyvé, amihez ő túl jó volt.

De ne vágjunk a dolgok elébe. Adva van egy költözés, egy elhagyatott házba költözik a család, Papa, Mama, Regina, és a kisöccse. A ház lepattantabb már nem is lehetne, és Regina egyből arra gondol, hogy el kellene költöznie, mert valahogy nyomasztó az egész. Ez a film "alaphelyzete", ami kétségtelenül jól átélhető, egészen jól el van találva.

A "B" komponens, a fenyegetés már lényegesen gyengébbre sikerült. A házban kísértet-gyerekek mászkálnak, ami az egészen jól sikerült Nicole Kidman-es Más Világ óta már csak ismétlés, amely maga is a Hatodik Érzés ismétlése volt, de még ki tudott vívni magának egy saját helyet a csavarja révén. A kísértet-gyerekek támadását két plusz elemmel kellett megtámogatni, melyek nélkül, szvsz eléggé hamar befejeződhetett volna a film. Adva van még egy apa, akinek időről időre kiújul a krónikus dührohama, ilyenkor az egész családjára veszélyes dühöngő őrültté válik. Ezzel párhuzamosan az anya valami miatt nem hajlandó tudomást venni arról, hogy a gyerekén, a kisfián súlyos ütésnyomokat hagynak a kísértetek, meg hogy az egész ház tök ótvar, úgy, ahogy van. Regina akármit panaszkodik neki, ez a nő mindent leráz magáról. Ennyire durván ostoba anyát még nem láttunk filmben, roppant fárasztó volt nézni.

Van még a nőnek, ennek a borzalmas anyának egy apósa, akivel valahogy nagyon egy követ fújnak. Gyakorlatilag ez lehetett volna a film nagy esélye arra, hogy valami egész jót domborítson, de ez most kimaradt, talán majd máskor, egy következő életében. Pedig abban tényleg volt valami félelmetes, hogy mindig az apósához vitték a férjét, Regina apját, és hogy a kórház mindig teljesen kihalt volt, és soha senki mással nem is beszéltek. Nézetünk szerint a férfi apja és a nő egy másik bolygóról kellett volna, hogy származzanak (sci-fi vonal), és ennek még a film közepén kellett volna kiderülnie, de nincs ekkora szerencsénk. Maradunk a földön, illetve a földön túli megoldásoknál.

A film során egyre sötétebb és sötétebb lesz, amit a 22 Évente Sötétség-ben még izgalmas volt, de itt már teljesen fárasztó. Egyszerűen nem látunk egy normális képet, utcát, embereket, vagy valamit, ami egyáltalán meg van világítva. Ott élnek ebben a házban, és iszonyat lepattant sötétség van benne, ami nemcsak lehangoló, de fizikailag is fárasztó. A forgatókönyv ehhez képest kicsit sem ellensúlyozza a szerintünk elhibázott koncepciót, mert teljesen közepesre van írva, konkrétan, egy angolul valamelyest tudó mozinéző maga is kitalálja a kérdéseket és a válaszokat, mielőtt azok elhangzanának a filmben, és ennél azért többre volna szükség. De ez még mindig mind semmi, mert az egész tetejébe a film a végén a megoldott rejtély, a "feloldás" helyett, a "gonosz nyer", a "nincs feloldás" típusú befejezéssel enged minket utunkra a film. Hát köszi :)

A film ezzel együtt nem nagyon-nagyon rossz, a felépítésbeli hibái ellenére egész tűrhetően nézhető, csak az a baj, hogy a végén az elégedettség legkisebb foszlánya nélkül vagyunk kénytelenek kisétálni a moziból - végre a fényre.

-zé-
2003-10-02
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16